Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@10:04:50 GMT

تاثیر پژوهش های علمی در توانمندسازی زنان

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۹۷۵۱۴

تاثیر پژوهش های علمی در توانمندسازی زنان

مهناز ملانظری؛ رییس دانشگاه الزهرا در نخستین روز وبینار توانمندسازی زنان گفت: توجه به بحث توانمندسازی زنان و تمرکز بر این موضوع، قطعا یکی از مصادیق و لازمه‌های تحقق توسعه پایدار در جامعه است که امیداواریم حضور پژوهشگران در این نشست، فرصتی باشد تا ما به عنوان اعضای دانشگاه ویژه بانوان کشور، قدر و سهم خود را در اثرگذاری این امر ادا کرده و با پژوهش‌های علمی و تصویرسازی‌های دقیق، در تدوین برنامه‌ها و تصمیم گیری‌های اساسی کمک کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گزارش ایسنا، نخستین وبینار از سلسله نشست‌های توانمندی سازی زنان از سوی پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا با همکاری مراکز اجرایی، دانشگاهی، ملی و بین المللی به مناسبت ولادت حضرت فاطمه (س) با هدف تبادل تجربه و هم افزایی در زمینه توانمندسازی زنان از امروز (چهارشنبه، ۱۵ بهمن‌ماه) با موضوع توانمندسازی زنان در حوزه علوم و فناوری با حضور دکتر ملانظری رییس دانشگاه الزهرا به صورت آنلاین برگزار شد.

دکتر مشکین فام؛ رئیس پژوهشکده زنان دانشگاه در ابتدای این نشست ضمن خیر مقدم به حاضرین و تبریک ولادت حضرت زهرا (س) توضیحاتی در خصوص سلسله وبینارهای توانمندسازی زنان ارائه کرد و گفت: این وبینارها همزمان با ایام ولادت حضرت زهرا (س) و دهه فجر از ۱۵ بهمن تا ۲۲ بهمن با سخنرانی بیش از ۸۰ استاد از کشورهای مختلف از جمله: عراق، عمان، مالزی، اردن و... برگزار خواهد شد.

در ادامه دکتر مهناز ملانظری؛ رییس دانشگاه الزهرا نیز ضمن تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه (س) و دهه مبارکه فجر، مطرح کرد: قطعا یکی از محل‌های طرح و بحث در حوزه زنان دانشگاه الزهرا است. دانشگاهی که بیش از ۱۰ هزار دانشجو دختر در آن مشغول به تحصیل هستند و عمده فعالیت های آن توسط بانوان توانمند اداره می شود.

وی با بیان اینکه امروزه توسعه پایدار یکی از بسترهای رشد و تعالی انسان است، ادامه داد: توجه به بحث توانمندسازی زنان و تمرکز بر این موضوع، قطعا یکی از مصادیق و لازمه‌های تحقق توسعه پایدار در جامعه است که امیداواریم حضور پژوهشگران در این نشست، فرصتی باشد تا ما به عنوان اعضای دانشگاه ویژه بانوان کشور، قدر و سهم خود را در اثرگذاری این امر ادا کرده و با پژوهش‌های علمی و تصویرسازی‌های دقیق، در تدوین برنامه‌ها و تصمیم گیری‌های اساسی کمک کنیم. 

رییس دانشگاه الزهرا با اشاره به شرایط کنونی جهان و همه‌گیری ویروس کرونا، گفت: در این دوران، تصویری جدید از مشارکت و نقش زنان در جامعه و حضور پررنگ آن‌ها در تیم های پزشکی در کمک به بیماران را شاهد هستیم و زنان ما بار دیگر نشان دادند که در بحران‌ها حضور جدی دارند و قطعا با حضور و فداکاری‌های آن هاست که سلامت روانی جامعه نیز در این دوران تأمین می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه برگزاری چنین نشست هایی با توجه و تعمق بر چالش های پیش رو، در حل معضلات بسیار موثر خواهد بود، افزود: امیدواریم این نشست‌ها و همایش‌ها، زمینه ساز حضور پررنگ تر زنان در حوزه‌های مختلف جامعه باشد.

دکتر فریبا نظری؛ مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده، با بیان اینکه اکنون در شرایطی هستیم که جهان درگیر بحرانی همه‌گیر شده و سبک زندگی خانواده‌ها را دچار تحول و دگرگونی کرده است، گفت: در شرایط فعلی زنان با نقش‌های متفاوتی که پیش از این بحران نیز ایفا می‌کردند، دچار یک فشار و کار مضاعف شده اند.

وی افزود: اکنون در حوزه درمان می‌بینیم که زنان نمادی از ایثار و فداکاری را از خود به نمایش گذاشته‌اند و تمام وجود خود را برای نگهداری از بیماران وقف کرده‌اند که جهان در برابر این میزان از مهر، سر تعظیم فرود می‌آورد. 

دکتر نظری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه زنانی که دوشادوش مردان در این دوران به عنوان کادر بهداشت و سلامت تا آخرین لحظه ایستادگی کردند، به مفهوم کلی توانمندسازی زنان و اقدامات وزارت کشور در این حوزه اشاره و اظهار کرد: وزارت کشور طی چندسال اخیر، در فعالیت‌ها و رویکردهای کلی خود، بحث توانمند شدن زنان در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و آموزشی را در دستور کار قرار داده زیرا جامعه زنان نیاز دارند که کل جامعه نسبت به توانمندی‌ها و محورهایی که آن‌ها می توانند در آن به مهارت برسند، آگاه باشند.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده  ادامه داد: نمی‌شود یک سویه زنان را به سمت توانمند سازی سوق دهیم و آموزش‌های لازم را در زمینه‌های مختلف به آن‌ها دهیم اما نیم دیگری از جامعه به عنوان مردان، متوجه نباشند یا آگاهی پیدا نکنند که زنان به چه توانمندی‌هایی می‌توانند دست یابند و چه حقوقی دارند و چه مسیری را می‌توانند در این سیر توانمندی طی کنند. لذا بر همین اساس از همه مدیران دفاتر حوزه زنان درخواست شد با کمک دستگاه های اجرایی دیگر، هرجا قرار شد زنان گامی بردارند، این را به یک گفتمان تبدیل کنند بدین معنا که گفتمان میان ما و دستگاه های اجرایی دیگر این باشد که بپذیرند زنان در حوزه های مختلف این قابلیت را دارند تا در مسیر توانمند شدن گام بردارند.

وی با بیان اینکه اگر کلیت جامعه این حق را برای زنان قائل نباشد تلاش یک سویه برای توانمندسازی زنان راه به جایی نخواهد داشت، به اقدامات وزارت کشور در توانمندسازی زنان در حوزه سیاسی اشاره کرد و گفت: در این چندسال سعی کردیم تا توانمندسازی سیاسی زنان را جدی تر ببینیم که یکی از محورهای اصلی آن، حضور زنان در پست های مدیریتی است که لازمه این امر حضور زنان در رده های پایین تر مدیریتی است که در حال حاضر این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

نظری افزود: خوشبختانه برای نخستین بار در تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران، اکنون ۱۵ معاون استاندار زن در سراسر کشور داریم که همین تعداد با تجارب و تخصص هایی که طی این مدت بدست آورده‌اند، می توانند توانمندی خود را در رده های بالاتر پیش ببرند.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده با اشاره به اقدامات این وزارت در حوزه اجتماعی و آموزشی گفت: در این حوزه نیز ایراداتی در ادبیات و نگاه دستگاه های اجرایی ما به زنان وجود دارد و بعضا زنان سرپرست خانوار را به عنوان گروه‌های آسیب‌پذیر در نظر می‌گیرند که اکنون ما در جهت اصلاح این معانی و مفاهیم هستیم.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه الزهرا؛ وی در خصوص اقدامات توانمندسازی زنان در حوزه اقتصادی نیز گفت: باید نگاه به زنان از دید قالب سنتی و مصرف کنندگی به به تولید در اقتصاد، تولید خدمات مختلف شکسته شود زیرا زنان نیاز دارند در حوزه توانمندی اقتصادی نیز رشد کنند زیرا زنان در بحث کارآفرینی نسبت به مردان پیشتاز هستند و این رویکرد نیز جزو سیاست های اصلی ما است تا مسیر تسهیلات برای زنان کمی هموار شود.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه الزهرا رییس دانشگاه الزهرا توانمندسازی زنان زنان در حوزه ولادت حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۷۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور نخبگان در لایه‌های حکمرانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، نشست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با روسای دانشگاه‌های استان در محل استانداری برگزار شد. حجت الاسلام خسروپناه در این نشست گفت: به منظور ایجاد بستری برای حکمرانی نخبگانی در کشور، هیات‌های اندیشه ورز در استان‌ها راه اندازی شد تا تصمیمات کشور منطبق با نظرات افراد در استان‌ها اخذ شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تاکنون دو نشست و یک همایش توسط هیات اندیشه ورز در استان قزوین برگزار شده است. متاسفانه ۸۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در رشد علمی کشور دخالت ندارند و نیاز به بازنگری در حقوق دریافتی این اعضا و افزایش آن است تا انگیزه‌ای برای فعالیت مستمر علمی باشد.
وی اظهار کرد: به منظور شناسایی نخبه ها، رصدخانه‌های علمی راه اندازی شد و با افرادی که در زمینه مهاجرت نخبگان تشویق کننده باشند به شدت برخورد خواهد شد. دانشگاه آزاد قزوین جزو دانشگاه‌های برتر دنیاست و از دانش بنیان‌ها باید حمایت شود.
سایر رووسا و اساتید دانشگاه‌ها هم در این نشست توجه به مهارت آموزی، تمرکز بر فرهنگ سازی و حمایت از نخبگان در راستای جلوگیری از مهاجرت نخبگان، توجه ویژه به مساله بودجه دانشگاه ها، توجه به امنیت روانی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و حرکت به سمت دانشگاه‌های حکمت بنیان را از مسائل مهم پیش روی دانشگاهیان عنوان کردند.

دیگر خبرها

  • نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • بیش از ۸۰۰۰ عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • بیش از ۸ هزار عضو هیئت علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید
  • طهرانچی: نسل جوان به دنبال توانایی است، نه دانایی
  • حضور نخبگان در لایه‌های حکمرانی
  • اولین نشست همکاری‌های علمی دانشگاه‌های ایران با کشورهای حوزه بریکس