Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز، وزارت اقتصاد لبنان روز گذشته قیمت هر بسته نان را 20 درصد افزایش داد و این در حالیست که کشور با فروپاشی اقتصادی شدیدی رو به روست و مقامات لبنان دیگر نمی توانند به حمایت از کالاهای اساسی ادامه دهند اما از طرفی دیگر بحران معیشتی سختی در نتیجه اقدامات مقابله با ویروس کرونا هم به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احتمال دارد این تصمیم دولت لبنان موجی جدید از تظاهرات مردمی را برانگیزد؛ تظاهراتی که اخیرا با درگیری بین نیروهای امنیتی و گروهی از جوانان که برای اعتراض به وضعیت بد معیشتی به خیابان ها آمده بودند، مجددا و با قدرت بازگشت.

«راوول نعمه»، وزیر اقتصاد دولت پیشبرد امور لبنان روز گذشته اعلام کرد که با توجه به افزایش مداوم و شدید قیمت گندم در بورس جهانی و کاهش ارزش لیره لبنان در برابر دلار و در راستای حفظ امنیت غذایی، قیمت یک بسته نان از 2 هزار لیره به 2 هزار و 500 لیره افزایش پیدا کرد.

این اولین باری نیست که وزارت اقتصاد لبنان از زمان بدترین بحران اقتصادی کشور از پاییز 2019 دست به این اقدام زده است.

بنابر ارزیابی های صندوق بین المللی پول، قیمت ها در لبنان 144 درصد افزایش داشته و بیش از نیمی از ساکنان کشور زیر خط فقر زندگی می کنند و ده ها هزار لبنانی کار و منابع درآمدی خود را از دست دادند.

ناظران هشدار دادند که اگر مقامات سیاسی به دعواهای خود ادامه داده و تلاشی برای ایجاد راهی برای حل بحران اقتصادی شدید در کشور نکنند، اوضاع بدتر هم خواهد شد.

در این میان «حسین عبدالحسین»، یک نویسنده لبنانی گفته است که نان زعتر که پیش از این با نان یارانه ای تهیه می شد اکنون یافت نمی شود و آن دسته از کارگران و کارمندانی که از این نان های ساده می خوردند اکنون باید هزینه بیشتری صرف تهیه آن کنند.

بر اساس ارزیابی های سازمان ملل، نرخ فقر در لبنان در سال 2020 به 55 درصد رسید و این در حالیست که سال 2019، نرخ فقر 28 درصد بود و نرخ فقر مطلق نیز از 8 به 23 درصد افزایش یافت.

گفتنی است روز جمعه، وزارت دارایی و بانک جهانی توافق نامه ای را برای کمک های اضطراری به لبنان به مبلغ 246 میلیون دلار امضا کردند تا از طریق انتقال مالی و خدمات اجتماعی به حدود 786 هزار لبنانی که زیر خط فقر زندگی می کنند، کمک شود.

پیش از این و در هفته گذشته 3 شهر اصلی در لبنان شاهد تظاهرات اعتراضی به وضعیت بد اقتصادی و معیشتی در سایه تداوم منع آمد و شد به علت ویروس کرونا بود.

 

العرب

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: جام نیوز نان لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۰۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نفت بالای ۹۰ دلار ایستاد

قیمت‌ جهانی نفت خام به‌دنبال رشد سریع‌تر از انتظار در چین و تشدید تنش‌ها در منطقه خاورمیانه بالای ۹۰ دلار برای هر بشکه ایستاد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه (۲۸ فروردین‌ماه) در پی رشد سریع‌تر از حد انتظار اقتصاد چین و تداوم تشدید تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و ادعای رژیم صهیونیستی درباره پاسخ به حمله‌های موشکی تهران به مناطق فلسطین اشغالی افزایش یافت.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال ساعت ۴ و ۳۷ دقیقه بامداد روز سه‌شنبه برای تحویل در ماه ژوئن با ۴۸ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش به ۹۰ دلار و ۵۸ سنت برای هر بشکه رسید.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا برای تحویل در ماه مه با ۴۹ سنت یا ۰.۶ درصد افزایش به ۸۵ دلار و ۹۰ سنت به ازای هر بشکه داد و ستد شد.

قیمت هر دو شاخص نفتی به‌دلیل رشد اقتصادی فراتر از حد انتظار در چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان افزایش یافت.

داده‌های دولت چین نشان داد تولید ناخالص داخلی رسمی در سه ماه نخست ۵.۳ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته که به‌راحتی از انتظارهای تحلیلگران هم پیشی گرفته است.

قیمت نفت هفته گذشته به بالاترین سطح از اکتبر رسید، اما پس از حمله‌ موشکی تهران به اراضی اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی در  معاملات روز دوشنبه (۲۷ فروردین‌ماه) کاهش یافت.

تحلیلگران مؤسسه ای‌ان‌زد ریسرچ روز سه‌شنبه در یادداشتی گفتند واکنش رژیم اشغالگر قدس به حمله موشکی تهران تعیین می‌کند آیا تشدید تنش‌ها در خاورمیانه پایان یا ادامه می‌یابد.

دیگر خبرها

  • اجرایی نشدن ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور اصلی ترین عامل مشکلات تولید کنندگان
  • امسال رشد اقتصادی روسیه سریع‌تر از کشور‌های پیشرفته خواهد بود
  • بانک های ناتراز اصلاح شوند تورم کاهش می یابد
  • تشدید وابستگی ارزی صنعت خودرو با استاندارد‌های جدید/ افزایش شاخص‌های کیفی قیمت خودرو را بالا می‌برد
  • رسانه عبری: احساس ناامنی موجب گرانی در اسرائیل شده است
  • کیهان: عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور، پدرخوانده‌ های حامی برجام هستند!
  • تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی
  • تظاهرات هزاران نفر در آمریکا علیه حملات رژیم اسرائیل در غزه
  • قیمت نفت بالای ۹۰ دلار ایستاد
  • افزایش پروازها در حریم هوایی اردن