Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@08:20:03 GMT

ماحصلِ سفر وزیر کشاورزی به جنوب کرمان

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۰۲۹۵۰

ماحصلِ سفر وزیر کشاورزی به جنوب کرمان

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در پی ایجاد مشکلاتی همچون سرمازدگی و شِن‌زدگی محصولات کشاورزی روز سه شنبه هفته جاری در سفر به جنوب کرمان، از خسارات وارده به کشاورزان دیدن کرد و اکنون بسیاری از مردم می‌خواهند بدانند این سفر برای جنوب کرمان چه دستاوردهایی داشته است. پس با ما همراه باشید.

همانطور که می‌دانید؛ در خبرها و گزارش‌های متعددی به خسارت‌های وارده به محصولات زراعی و باغی جنوب کرمان در فصل سرما اشاره کرده‌ایم و صدای کشاورزان این دیار شده‌ایم تا مسوولان به عمق خسارت‌ها پی برده و برای حل آن‌ها تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند که گزارش‌های روزانه توسط دهیاران و فرمانداران به استانداری کرمان ارسال می‌شود اما اینکه مردم جنوب کرمان خصوصا کشاورزان خسارت دیده بهتر بدانند که رسانه‌ها همواره صدای آن‌ها بوده‌اند، گزارش‌های جامع و کارشناسی در این خصوص تولید و منتشر شده است.

اما، خاوازی وزیر جهاد کشاورزی که خود از پژوهشگرانِ حوزه کشاورزی است با درک شرایط موجود، سفر به این منطقه محروم را در دستور کار قرار داد و حتی شیوع کرونا باعث نشد که او بحث توجه به کشاورزان را به وقت دیگری موکول کند. به عنوان خبرنگاری که سفر این مقام کشوری را پوشش خبری دادم اکنون برایتان تشریح می‌کنم چه تصمیم‌هایی برای کشاورزان این خطه پُرگهر اما محروم اتخاذ شده است.

 

نخستین مطالبه کشاورزان بحث جبران خسارت سرمازدگی محصولات کشاورزی بود که در پی سرمای کم‌سابقه‌ای که به گفته بسیاری از کهن‌سالان جنوب کرمان، طی ۵۰ سال گذشته چنین سرمایی در این دیار تجربه نشده است.

وزیر جهاد کشاورزی عصر سه‌شنبه و بعد از اینکه تمامی مطالبات کشاورزان منطقه را مورد ارزیابی قرار داد به جمع خبرنگاران آمد و اینگونه اظهار داشت: خسارت‌هایی را که در زمین‌های کشاورزی مشاهده کردیم مورد ارزیابی قرار دادیم و مسائل مربوط به آن را با معاون اول رئیس جمهوری اعلام کردیم و در این خصوص مکاتباتی را هم با وزیر کشور داشتیم که به نتیجه مطلوبی رسیدیم و حتما در هیات وزیران، گزارش این سفر را مطرح خواهم کرد .

«وقتی یک وزیر، طرح موضوعی را به هیات وزیران می‌کشاند یعنی آن موضوع برایش از اهمیت بالایی برخوردار است»

خاوازی در خصوص نحوه طرح مشکلات ذکر شده بیان داشت: کار مهمی که انجام خواهیم داد این است که موارد مطروحه را سریعا به تصویب برسانیم تا کشاورزان خود را برای کشت بعدی آماده کنند. و این یعنی تداوم تولید محصولات کشاورزی در اولویت کاری وزارت جهاد کشاورزی و هیات دولت است، با توجه به اینکه معاون اول رئیس جمهوری هم پیگیر حل مشکلات حوزه کشاورزی است.

خب همانطور که در خبرهای قبلی هم به نقل از مسوولان جهاد کشاورزی عنوان کردیم، سرمای زمستانه بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و توفان بیش از۲۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان جنوب کرمان خسارت وارد کرده است که تماشای مزارع و باغ‌های آن‌ها به واقع، اشک هر بیننده‌ای را در می‌آورد و دولتمردان ما هم برای حل مشکلات آن‌ها برنامه‌های ویژه‌ای را با قید فوریت در دست اقدام گذاشته‌اند.

 

برای اینکه با اشراف بیشتری بتوانیم دستاوردهای سفر وزیر جهاد کشاورزی را تشریح و برای شما مخاطبان تبیین کنیم، ابوذر عطاپور وزیری فرماندار جیرفت را به دفتر ایرنا در جنوب کرمان دعوت کردیم.

 

فرماندار جیرفت در خصوص موضوع سرمازدگی محصولات کشاورزی و تصمیم‌هایی که نسبت به این مقوله گرفته شد بیان داشت: مزارعی که سرمازدگی داشتند و با آسیب و خسارت روبرو شدند از طریق کمک‌های فنی و اعتباری که در اختیار سازمان جهادکشاورزی است برای دریافت تسهیلات مناسب به بانک‌ها معرفی می‌شوند.

در این بین بسیاری از باغ‌های مرکبات هم دچار سرمازدگی شده بودند که عطاپور در این خصوص تصریح کرد:  خسارت‌هایی که به باغ‌ها وارد شده است در راستای جبران خسارات وارده، در بحث نهالِ جایگزین به آنها کمک می‌شود و نهال جدید، جایگزین درخت آسیب دیده خواهد شد و این نهال‌ها در وقت مناسب در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
در این گفت و گوهایی که با عطاپور داشتیم بحث «کشاورز کارت» هم مطرح شد و او اینگونه توضیح داد: کشاورز کارت که پیش از این ۱۵ میلیون تومان شارژ می‌شد با دستوری که وزیر جهاد کشاورزی به جنوب کرمان داشت مقرر شد ۲۰ میلیون تومان آن هم با تسهیلات ۱۲ درصدی به کشاورزان ارائه شود و نیک است بدانید دریافت کشاورز کارت برای همه کشاورزان جنوب کرمان است و حتی کشاورزانی که چک برگشتی یا بدهی بانکی هم دارند می‌توانند این کارت اعتباری را دریافت کنند.

عطاپور در تشریح وضعیت کشاورزانی که بابت تسهیلات قبلی خود، بدهی بانکی دارند هم اظهار داشت: این تسهیلات در چند بخش وجود دارد که مواردی را می‌توان به «بند خ» اشاره کرد یعنی وام‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون تومانی که از مهر ۹۸ تا پایان سال ۹۸ سر رسید تسهیلات کشاورزان بوده را دولت، سود و جریمه دیرکرد آن‌ها را می‌پردازد و اصل وام هم سه سال تمدید می‌شود.

وی تصریح کرد: این موضوع در « بند ل» که در حال اجرا است هم تسری پیدا کرده و یک سری تسهیلات معوق مورد بررسی قرار می‌گیرد و این موضوع نیاز به مصوبه شورای پول و اعتبار دارد که وزیر جهاد کشاورزی مورد را در شورای ذکر شده مطرح و پیگیری خواهد کرد.

مدیرعامل بانک کشاورزی چه گفت؟

روح‌الله خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی که وزیر جهاد کشاورزی را همراهی کرده بود توضیحات بیشتر و کامل‌تری در این موضوع ارائه کرد. وی که در سمت راستِ تصویر بالا ایستاده است افزود: اولا پیگیر امهال تسهیلات کشاورزی کشاورزانی که از سرمای اخیر در جنوب کرمان خسارت دیده‌اند از طریق اجرای بند خ و نامه نگاری به بانک مرکزی هستیم.
خدا رحمی عنوان کرد: در جنوب کرمان از محل «بند خ ماده ۳۳  قانون برنامه» ۱۴۴ میلیارد تومان بدهی کشاورزان تعیین و تکلیف شده و ۱۰ هزار و ۲۹۰ بدهکار ما از امکانات این تبصره بهره‌مند شدند یعنی وام‌های آنها سه سال امهال شده و سود جرائم بانکی آنها به حساب دولت گذاشته شده است. درواقع  ۱۳۴ میلیارد تومان از بدهی کشاورزان را دولت پرداخت می کند و کشاورزان فقط باید اصل وام را پرداخت کنند.
مدیرعامل بانک کشاورزی همچنین افزود: در «بند ل» بیش از ۳۸ میلیارد تومان حدود ۲ هزار و ۵۱۵ نفر کشاورز مشمول بخشودگی قرار گرفت و همه این‌ها مصوبات مجلس و دولت بوده که تاکنون اجرا شده است.
او گفت: افتخار می‌کنیم که حامی کشاورزان باشیم و بخشی از رونق تولید در حوزه کشاورزی، حاصلِ حمایت بانک کشاورزی است و کار خوبی که برای بخش کشاورزی انجام شده این است که سهمیه تمامی سال برای مکانیزاسیون کشاورزی تا پایان دی‌ماه یعنی ۲ ماه زودتر پرداخت شده است.
به گفته وی، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد که برای مکانیزاسیون کشاورزی  قرار بوده تا آخر سال پرداخت کنیم ۱۰ ماهه پرداخت و به مکانیزه شدن کشاورزی کمک شده است.

و اما پیازِ سفیدِ زمستانه!

 

طبق آمار رسمی بیش از ۲ میلیون و ۴۰ هزار تُن محصول پیازِ مازاد بر نیاز داخل در سه استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان داریم و پیازکاران این سه استان نیز چشم امیدشان بعد از خدا به اقدامِ انقلابی مسوولان در بحث فروش و همچنین صادرات این تولیدات است.

در گزارشِ «صادرات، نیازِ ضروری پیازکاران» که ۲ روز قبل از سفر وزیر جهاد کشاورزی به جنوب کرمان در سایت ایرنا منتشر شد به این موضوع پرداختیم.

وزیر جهاد کشاورزی دقیقا در آخرین ساعات حضور خود در جنوب کرمان به جمع خبرنگاران آمد و سخنانی امیدوار کننده بر زبان آورد. خاوازی بیان داشت: برای حل فوری مشکل پیازکاران، کارگروه ملی پایش پیاز تشکیل خواهد شد.

وی از تشکیل کارگروه ملی پایش پیاز در این وزارتخانه خبر داد و اظهار داشت: با مشارکت وزارتخانه های امورخارجه و صنعت، معدن و تجارت در خصوص رفع نگرانی کشاورزان نسبت به موضوع مازاد تولید این محصول تصمیم خواهیم گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بحث مازاد محصول پیاز را از چند بُعد در قالب کارگروه ملی یاد شده  پیگیری می‌کنیم و استاندار کرمان عضو ثابت این کارگروه خواهد بود تا به ساماندهی این وضعیت بپردازیم که کشاورزان در این بخش لطمه نبینند و تعرفه‌ها را با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد به حداقل خواهیم رساند. «البته با  پیگیری نمایندگان مجلس و حمایت دولت، امروز تعرفه صادرات پیاز، صفر است»

خاوازی با اشاره به موضوع صادرات و فروش پیاز تصریح کرد: تصمیم‌های خوبی در حوزه صادرات  از جمله خرید تضمینی گرفته شد که به طور جدی این بحث را پیگیری خواهیم کرد و موضوع را در وزارت جهاد کشاورزی دنبال خواهیم کرد و مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

وی به نکته مهم دیگری هم اشاره کرد و افزود: توزیع شبکه مویرگی پیاز را مطرح و اجرا خواهیم کرد و پیاز را به سراسر کشور عرضه می‌کنیم و سازمان تعاون روستایی موظف است که عرضه مستقیم این کار را در انواع کلان شهرها اجرایی کند.

ولی پیازکاران که امسال با افزایش چشمگیر هزینه‌های کاشت مواجه شده بودند انتظار دارند که محصولشان در محل مزرعه کمتر از هر کیلو چهار هزار تومان قیمت نخورد چون این، پول صرفا پاسخگوی بخشی از هزینه‌های آن‌ها است به عنوان مثال، آن‌ها هر بسته کود ۵۰ هزارتومانیِ سال گذشته را امسال حدود ۵۵۰ هزار تومان خریداری کرده‌اند و این موضوع، حمایت ویژه سازمان تعاون روستایی را در بحث خرید حمایتی پیاز می‌طلبد.

لازم به ذکر است در سفر یکروزه وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان‌های جنوبی کرمان طرح ۱۲۰ هکتاری آبیاری تحت فشار با اعتبار ۱۲۵ میلیارد ریال و ۳۸ طرح کشاورزی این منطقه همزمان با دهه مبارک فجر افتتاح و کلنگ‌زنی و برای یکهزار و ۱۰۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد شد./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وزیر جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی میلیارد تومان جنوب کرمان جنوب کرمان بانک کشاورزی خسارت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۲۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری زنگ زرد بلای جان غلات


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، لایقی افزود: نحوه شناسایی این بیماری توسط کارشناسان جهاد به کشاورزان توضیح داده شده است تا در صورت مشاهده به ناظران گزارش دهند.
وی با بیان اینکه این بیماری در فصل بهار در شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون قابل مشاهده است، ادامه داد: توصیه می‌شود کشاورزان از محصولات خود بازدید کنند تا در صورت مشاهده این بیماری بتوان اقدامات لازم را انجام داد.
خانم نیکزاد کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان هم گفت: این بیماری به صورت نقاط جوش در ساقه‌های گندم قابل مشاهده است که اگر اقدامی انجام نشود شیوع پیدا می‌کند.
وی افزود: در همین رابطه کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی لازم برای کشاورزان برگزار شده و توصیه‌های لازم به صورت شفاهی و بروشور در اختیار آنها قرار داده شده است.
وی اضافه کرد:: در صورت شیوع این بیماری باید کشاورزان به کلنیک‌های گیاه پزشکی مراجعه کرده و از سموم کشاورزی استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • آغاز گرده افشانی در نخلستان‌های بم
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • معاون وزیر جهاد کشاورزی از چه می ترسد؟
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • برداشت ملون و جانا از مزارع جنوب فارس
  • گندم‌کاران استان اردبیل در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • گندم‌کاران در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • بیماری زنگ زرد بلای جان غلات
  • کشت ۱۵۰ هکتار کلزا در جلگه رخ تربت حیدریه