Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ ریحانه جلالی؛ بهمن‌ماه ۱۳۵۷ و درست در همین ایام بود که با خروج شاه از کشور و بازگشت امام (ره) به میهن اسلامی، انقلاب به پیروزی رسید و دست غارتگران و استعمارگران برای همیشه از کشور قطع شد. 

با به ثمر نشستن انقلاب، آمریکا و ایادی استکبار که به‌خوبی می‌دانستند دیگر نمی‌توانند منافعشان را از طریق قدرت‌های دست‌نشانده‌ خود در ایران دنبال کنند دشمنی و خصومت علیه کشور را علنی کرده و با توطئه‌ها و طرح‌‌های مختلف به دشمنی با ایران اسلامی برخاستند و در نخستین گام، جنگ هشت‌ساله را توسط رژیم بعثی بر این آب و خاک تحمیل کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دشمنان که کینه عمیق انقلاب را به دل گرفته بودند، گمان می‌کردند با تحمیل جنگ می‌توانند انقلاب نوپای ایران را از پای درآورند، اما ایستادگی و مقاومت رزمندگان در جبهه‌های نبرد، کافی بود تا آنان از دستیابی به اهداف شومشان ناکام مانده و نتوانند در عرصه نظامی ضربه‌ای به انقلاب بزنند. 

بعد از پایان جنگ هشت ساله دفاع مقدس، دشمنان زمانی که متوجه شدند از طریق جنگ نظامی نمی‌توانند راه به جایی ببرند به طراحی توطئه‌های دیگری همچون شبیخون فرهنگی، ترور و تحریم و... دست زدند تا از طریق تحمیل فشار به ایران، ملت و دولت را در برابر خواسته‌های خود تسلیم کنند. 

 

تحریم‌ علیه ایران از سوی آمریکایی‌ها که شاید از نظر آنان مهم‌ترین ابزار برای فشار به ایران به شمار می‌رود، بعد از تسخیر سفارت آمریکا در تهران شکل گرفت و در پی چالش بر سر برنامه هسته‌ای شدت بیشتری یافت و تاکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ تحریم علیه ایران اعمال شده که این تحریم‌ها، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های اتحادیه اروپا، تحریم‌های یک‌جانبه از سوی کشورهای مختلف مانند ایالات‌متحده و تحریم‌های کنگره آمریکا را در برمی‌گیرد. 

این تحریم‌ها که در زمینه‌های مختلف اقتصادی، علمی، سیاسی و پزشکی علیه ایران اعمال شده و به گواه خود آمریکایی‌ها سخت‌ترین و فلج‌کننده‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ بشریت بوده، هرچند به دنبال تسلیم ایران در برابر فشارهای تحریم‌کنندگان بوده، اما نه‌تنها چنین نتیجه‌ای در بر نداشت بلکه موجب خودکفایی ایران در بسیاری از بخش‌ها از جمله پزشکی، صنعتی و دفاعی شد. 

اخیراً در تازه‌‌ترین تحریمی که ۲۴ دی‌ماه امسال از سوی خزانه‌داری آمریکا اعلام شد آستان قدس رضوی و شرکت کمباین‌سازی ایران از مجموعه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در لیست تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفت. 

شرکت کمباین‌سازی ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید ماشین‌آلات کشاورزی در خاورمیانه، در سال ۱۳۴۸ با هدف تولید ماشین‌آلات کشاورزی به منظور کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی در اراک تأسیس شد.

این شرکت که تا قبل از دهه ۷۰ اقدام به مونتاژ کمباین‌ می‌کرد، در سال ۷۵ موفق به تولید نخستین کمباین بومی شد و بعد از آن به همت متخصصان و مهندس خود تولید انواع محصولات را در دستور کار قرار داد.

شرکت کمباین‌سازی در سال ۸۴ با اجرای قانون خصوصی‌سازی به بخش خصوصی واگذار شد که آستان قدس رضوی طی دو مرحله با خرید ۷۲ درصد سهام، سهامدار این مجموعه شد.

 

طی سال‌های اخیر واردات ماشین‌آلات کشاورزی و کمباین از یک‌سو و نوسانات اقتصادی از سوی دیگر چالش‌هایی را برای این شرکت رقم زد و موجب افت شدید تولید در پاره‌ای از زمان شد، اما با پیگیری‌های انجام شده و حمایت‌های راهبردی آستان قدس رضوی چالش‌ها یکی پس از دیگری برطرف و شرکت به مدار تولید بازگشت.

روشن شدن چراغ تولید در شرکت کمباین‌سازی و در مدار رونق قرار گرفتن آن کافی بود تا آمریکایی‌ها آستان قدس رضوی و شرکت کمباین‌سازی ایران را در لیست تحریم‌ها قرار داده و به خیال خام خود مانع تولید این مجموعه مهم و استراتژیک شوند، غافل از آنکه به گفته مدیرعامل شرکت کمباین‌سازی تأثیر این تحریم چیزی جز قوی‌تر شدن کمباین‌سازی و ایجاد ایران قوی نیست.

مدیرعامل شرکت کمباین‌سازی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با تأکید بر این مهم می‌گوید: شرکت کمباین‌سازی قبل از انقلاب توسط تولیدکنندگان خارجی در اراک تأسیس می‌شود، اما با پیروزی انقلاب کشورهای خارجی حمایت‌های خود از این شرکت را قطع کردند.

حمیدی‌فرد می‌افزاید: با قطع حمایت‌ خارجی‌ها، پرسنل و کارکنان این شرکت دست به کار شده و تولید کمباین وطنی را رقم می‌زنند و کمباینی که امروز در مزارع گندم کار برداشت را انجام می‌دهد، حاصل زحمات پرسنل این شرکت است.

وی بیان می‌کند: طی سال‌های گذشته شرکت با مشکل سفارش مواجه شد و همین مسئله چالش‌هایی را برای کمباین‌سازی رقم زد که با حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی تسهیلاتی در اختیار کشاورزان قرار گرفت و آرام‌آرام مشکل سفارش برطرف و رونق به شرکت بازگشت.

مدیرعامل شرکت کمباین‌سازی اظهار می‌کند: در سال ۸۴ دولت بابت رد دیون خود به آستان قدس رضوی، شرکت کمباین‌سازی را به آستان واگذار کرد، در ابتدا آستان قدس رضوی سهامدار ۵۱ درصد سهام شد و در مقطعی پس از اینکه شرکت مشمول ماده ۱۴۱ می‌شود، آستان با حمایت‌های راهبردی و رساندن سهام خود به ۷۲ درصد این مجموعه را از ورشکستگی نجات می‌دهد، در حال حاضر‌ آستان قدس رضوی ۶۵ درصد سهام کمباین را در اختیار دارد.

 

حمیدی‌فرد با اشاره به حمایت‌های آستان قدس رضوی به عنوان سهامدار اصلی کمباین می‌گوید: دیدگاه آستان قدس رضوی بالندگی، ثبات شرکت و جهت‌گیری به سمت دانش‌بنیان شدن شرکت است که انگیزه‌بخش تولید و رونق است.

وی می‌افزاید: در کشور خصوصی‌سازی‌های بسیاری صورت گرفته که اکثر قریب به اتفاق آنها دچار چالش و مشکلات عدیده‌ای شدند، اما کمباین‌سازی نمونه‌ای از یک خصوصی‌سازی موفق است که می‌تواند به عنوان الگو مطرح شده و رویه‌ای که آستان قدس رضوی در حمایت از این مجموعه داشته می‌تواند نجات‌بخش دیگر صنایع واگذار شده در کشور باشد.

مدیرعامل شرکت کمباین‌سازی بیان می‌کند: آستان قدس علاوه بر حمایت‌های مادی، در بعد معنوی نیز حمایت‌های خوبی دارد که این حمایت‌ها در بالندگی و مشی دانش‌بنیان بودن بسیار تأثیرگذار است، کمباین‌سازی در گذشته شرکتی سودده‌ نبود، اما حمایت‌های راهبردی آستان موجب توفیق روزافزون شرکت شده به طوری که دستیابی به دانش تولید کمباین برنج نمونه‌ای از این حمایت‌های راهبردی است.

حمیدی‌فرد با بیان اینکه تولید کمباین برنج توسط کمباین‌سازی موجب جلوگیری از خروج بیش از ۱۸ میلیون دلار ارز از کشور شده است، ادامه می‌دهد: کمباین‌سازی در برنامه استراتژیک خود جهت خروج از تک‌محصول بودن و با توجه به نیاز کشور، به موضوع تولید کمباین برنج ورود و در جهت جلوگیری از خروج ارز از کشور، تولید این محصول در دستور کار قرار گرفت که با مهندسی معکوس موفق شد در سال گذشته خط تولید این محصول را راه‌اندازی کرده و اولین کمباین برنج ملی را تولید کند.

 

وی با اشاره به تأکید مدیران این بنگاه اقتصادی به خروج از تک‌محصولی بودن بیان می‌کند: مرکز نوآوری کمباین‌سازی با تکیه‌بر این دیدگاه شکل گرفته و موفق به تولید کمباین برنج شد که تاکنون ۳۰ دستگاه تولید و روانه بازار کرده است و تلاش دارد در سال آینده تولید آن را به ۱۵۰ دستگاه برساند.

مدیرعامل شرکت کمباین‌سازی صرفه اقتصادی و استراتژیک بودن برنج را از دلایل تولید این محصول دانسته و می‌گوید: تولید این محصول علاوه بر جذب ۱۵ نفر نیروی انسانی در داخل شرکت، موجب ثبات شغلی در شرکت‌های زنجیره تأمین این شرکت شده است.

حمیدی‌فرد می‌گوید: این شرکت دانش تولید کمباین برنج را به صورت کامل در اختیار داشته و آماده انتقال پلتفرم آن به شرکت‌های متقاضی است.

وی ادامه می‌دهد: تولید کمباین ۱۰۵۵، بیلر، از تولیدات با سابقه‌ این شرکت و دستگاه‌های ضد تگرگ، ضد سرما، کمباین برنج، سیستم آبیاری، کمباین کاهکوب و کمباین نیمه سنگین از محصولات جدید و در دست تولید کمباین‌سازی است که بعضی از این محصولات در مرحله تست قرار دارند و پس از تست وارد مدار تولید انبوه خواهند شد.

مدیرعامل شرکت کمباین‌سازی خاطرنشان می‌کند: این شرکت در دهه گذشته با زیان انباشته مواجه بود، اما از سال ۹۵ به سوددهی رسیده است. ضمن اینکه امیدواریم سال آینده زیان انباشته صفر و کمباین‌سازی ایران به سوددهی بالا و بالندگی برسد.

 

حمیدی‌فرد از اشتغال ۳۸۸ نفر در این مجموعه خبر داده و می‌گوید: میزان تولید شرکت در سال جهش تولید با رشد ۳۰ درصدی همراه بوده است؛ خوشبختانه محصولات تولیدی علاوه بر رفع نیاز داخل به خارج کشور نیز صادر می‌شود، امسال عمده صادرات کمباین به کشور عراق بود، در سال‌های گذشته صادرات به عراق صورت می‌گرفت اما با ورود داعش به عراق صادرات متوقف شد که با زحمات و رشادت‌های سردار سلیمانی و موفقیت در شکست داعش مسیر صادرات به این کشور مجدد بازگشایی شد و باید گفت سردار سلیمانی نه‌تنها در بحث امنیت بلکه در موضوع اقتصادی نیز برای کشور برکات ارزشمندی به همراه داشت و خدمات ارزنده‌ای ارائه کرد.

وی در خصوص تحریم آستان قدس رضوی و شرکت کمباین‌سازی ایران می‌گوید: ما از این تحریم به خود می‌بالیم و آن را افتخار می‌دانیم چراکه نشان می‌دهد اتفاقات خوبی در شرکت در حال وقوع است.

مدیرعامل شرکت کمباین‌سازی می‌افزاید: این مجموعه محصولی را تولید می‌کند که با سفره مردم در ارتباط است، از دیرباز گندم قوت اصلی سفره مردم ایران بوده و هست و محصول تولیدی کمباین‌سازی ارتباط مستقیمی با این موضوع دارد؛ گندم محصول استراتژیک است و این شاید یکی از دلایل تحریم شرکت کمباین‌سازی باشد، اما دشمن کارش دشمنی کردن است، تحریم تنها تأثیری که دارد این است که ما مصمم‌تر و جدی‌تر پای کار می‌آییم اگر تا دیروز ۹۰ درصد انرژی را صرف می‌کردیم، امروز صد درصد صرف خواهیم کرد و این از برکات تحریم است.

وی بیان می‌کند: با این تحریم مصمم‌تر کار خواهیم کرد، زمانی که دشمن انگشت خود را به سمت ما نشانه بگیرد ما به جای عقب‌نشینی، نه‌تنها از خود دفاع خواهیم کرد بلکه برای ساختن ایران قوی رو به جلو حرکت کرده و مصمم‌تر در عرصه تولید گام برمی‌داریم. دشمنان چه کمباین‌سازی را تحریم می‌کردند چه نمی‌کردند ما همین مسیر را ادامه می‌دادیم، مسیر ما مشخص است باید رشد و پیشرفت کنیم، اما تحریم باعث شد قوی‌تر از قبل به تولید بپردازیم.

********

گزارش ریحانه جلالی

********

 انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سازمان ملل انقلاب اسلامی آمریکا تحریم دفاع مقدس تحریم علیه ایران خصوصی سازی کمباین سازی کمباین سازی اراک تک محصولی برنج مدیرعامل شرکت کمباین سازی شرکت کمباین سازی ایران تولید کمباین برنج حمایت های راهبردی تولید این محصول آستان قدس رضوی حمیدی فرد قرار گرفت تحریم ها حمایت ها مصمم تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۳۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی نخستین «موتور ۶ سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت

به گزارش «تابناک» به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی در مراسم رونمایی از موتور ۶ سیلندر بنزینی در پژوهشگاه شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف، با اشاره به توانمندی دانش‌بنیان‌ها در طراحی، تولید و بهینه‌سازی قوای محرکه عنوان کرد: قوای محرکه در حجم بالا با سوخت بنزین، یکی از انواع قوای محرکه است که در بسیاری انواع خودروها، متناسب با نیاز صنایع راهبردی کشور کاربرد دارد. این یک نیاز کاملاً راهبردی است که کشور اهمیت آن را دریافته و شرکت‌های مختلف در مسیر بومی سازی و تولید آن گام برداشته‌اند.

وی افزود: یک شرکت دانش‌بنیان توانمند متشکل از چند متخصص و عضو هیات علمی برترین دانشگاه‌های ایران و سراسر جهان در مسیر بومی سازی این موتور گام برداشته و امروز به موفقیتی چشمگیر دست یافته‌اند. بالغ بر ۴۰ نفر از برجسته‌ترین دانشگاهیان مطرح در عرصه ملی و بین‌المللی، با طرح‌ریزی یک برنامه عمیق چهار ساله در مسیر اکتساب فناوری‌های یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین موتورهای ۶ سیلندر گام برداشته و موفق شدند نمونه بومی‌سازی شده این موتور را با کیفیتی بالا و منطبق با روزآمدترین استانداردها، طراحی، تولید و آزمون کنند.

دهقانی مهم‌ترین دستاورد شرکت‌های دانش‌بنیان را اثبات توانمندی کشور در توسعه فناوری ساخت انواع قوای محرکه متناسب با نیاز کشور و امکان توسعه و بهینه‌سازی آن‌ها دانست و افزود: امروز توانمندی تولید موتور ۶ سیلندر بنزینی خورجینی با حجم ۴ هزار سی‌سی که موتوری راهبردی بوده و دارای کاربری‌های متنوع صنعتی، تفریحی و نظامی است، در این مجموعه دانش‌بنیان به اثبات رسید. این جریان قوی که در این شرکت و سایر شرکت‌های دانش‌بنیان به راه‌ افتاده، باید با قوت ادامه پیدا کند و به زودی تولید انبوه و استفاده از این تولیدات را در کاربری‌های خاص خود نظاره‌گر باشیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این‌که فناوری‌های موتور، جزو راهبردی‌ترین و کلیدی‌ترین دانش‌ها و فناوری‌ها جای دارند و سرریز این فناوری‌ها می‌تواند به توسعه و ساخت محصولات دیگری منجر شود، ادامه داد: وقتی یک شرکت از توانمندی طراحی، ساخت و ارتقای قوای محرکه‌ای با این حجم، کیفیت و سطح استاندارد برخوردار است، در واقع به سرمایه ارزشمند دانش فنی دست یافته که به مراتب از خود محصول یادشده ارزشمندتر است و قابلیت تسری به دیگر بخش‌های صنعت خودروسازی را دارد و می‌تواند زمینه‌ساز تولید و توسعه محصولات ارزشمند دیگری شود.

دهقانی به حمایت جدی معاونت علمی از کسب دانش فنی و تولید محصولات فناورانه حوزه حمل و نقل و به طور خاص ساخت انواع قوای محرکه، اشاره کرد و ادامه داد: معاونت علمی به عنوان پشتوانه اصلی این شرکت، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه را بر عهده گرفته و در دیگر حمایت‌ها که از جنس دانشی است مانند دسترسی به فناوری‌های خاص دنیا، همراه این مجموعه دانش‌بنیان بوده است.

بر اساس این خبر، پژوهشکده فناوری‌های راهبردی شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف که در زمینه پژوهش‌ها و کسب دانش فنی، ارتباط میان صنعت و دانشگاه و بومی‌سازی فناوری‌های کلیدی و راهبردی فعالیت دارد، طراحی و تولید موتور ۶ سیلندر بنزینی را با توجه به نیاز صنایع کشور آغاز کرد.

به طور میانگین نیاز بخش دفاعی کشور به این قوای محرکه حدود ۱۰ هزار خودرو ‌است و با در نظر گرفتن نیاز سایر حوزه‌ها این ظرفیت به ۳۰ هزار عدد نیز می‌رسد و پژوهشگاه شهید رضایی با ورود به توسعه دانش فنی بومی قوای محرکه، مطالعه و کار بر روی خودروهای تاکتیکی و آفرود را آغاز کرد.

در این پروژه، ضمن الگوبرداری از بیش از ۱۳۰ موتور بنزینی، دستاورد ۱۳ سازنده نامی موتور در سطح جهانی بررسی و مطالعه و در نهایت موتور مبنای ۴ هزار سی‌سی ۶ سیلندر، برای بومی سازی انتخاب و پس از یک کار تحقیقاتی و فناورانه چهار ساله، نخستین نمونه از این موتور با رویکرد اثبات توانمندی تولید داخل طراحی و ساخته شد.

متخصصان در این پروژه موفق شدند به ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور دست پیدا کنند و ۱۰ بخش اصلی موتور با موفقیت کامل مهندسی معکوس شد. از اقدامات صورت گرفته توسط تیم تحقیقاتی و فناور پروژه موتور ۶ سیلندر بنزینی خورجینی می‌توان به طراحی و ساخت قطعات با دقت ۹ میکرون، شبیه سازی، طراحی سیستم راهگاهی و قالب های بلوک چدنی، طراحی ساخت محور بلوک موتور، ساخت بلوک آلومینیومی موتور خورجینی برای اولین بار در کشور، ساخت میل لنگ موتور خورجینی با استحکام تسلیم ۸۰۰ مگاپاسکال، ساخت میل بادامک موتور خورجینی و ساخت شاتون موتور خورجینی با یکی از بهترین انواع مواد اولیه و مبتنی بر دانش روزآمد متالورژی اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • رونمایی نخستین «موتور ۶ سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد / امنیت شغلی اطمینان کارگر به آینده شغلی خود است / هدایت اعتبارات بانکی به سمت تولید ضروری است
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا
  • تاکید ایران و عراق بر پیشبرد توافقنامه امنیتی دو کشور
  • افزایش ضریب امنیت غذایی ایرانیان با خودکفایی در تولید لاین مرغ آمین
  • تاکید ایران و عراق بر پیشبرد توافقتنامه امنیتی دو کشور
  • ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر گاز ایران
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر پرافتخار گاز ایران