Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - جنجال در موضوع ساخت و ساز انتهای فرهنگ شهر ( صیاد ۱۵) گرگان، ردپای شبکه‌ فساد در موضوع واگذاری اراضی دولتی به برخی افراد و اشخاص در استان گلستان را آشکار کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، زمین خواری، تغییر کاربری‌ها و ساخت و سازهای غیرمجاز و البته در چند سال اخیر مشخص شدن فساد اداری در واگذاری بخشی از اراضی دولتی برای تأمین مسکن بلای جان استان گلستان شده و برخی‌ها با سوء استفاده از خلاهای قانونی یا با دور زدن قانون به چپاول بیت‌المال مشغولند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واگذاری‌های غیرقانونی اراضی دولتی به برخی افراد از جمله در محدوده فرهنگ شهر، شهرک تالار، بلوار ناهارخوران و غیره در سال‌های اخیر جنجال‌های زیادی به همراه داشت و حتی در برخی موارد از جمله زمین‌های شهرک تالار، حکم خلع ید و بازگشت اراضی به منابع ملی صادر شد.

اما موضوع ساخت و ساز در محدوده فرهنگ شهر یا همان خیابان صیاد 15 نیز در چند سال اخیر سروصداهای زیادی به همراه داشته و در روزهای گذشته با تخریب بخشی از دیوار حائل و پارک مجاور این ساخت و سازها، بار دیگر موضوع به جنجال کشیده شد و البته زوایای دیگری از این ساخت و سازها آشکار شده است.

آنطور که شهرداری منطقه یک گرگان اعلام کرده زمین انتهای فرهنگ شهر از سوی اداره کل راه و شهرسازی به شرکت تعاونی فجر واگذار شده است و آنها هم برای ساخت و ساز درخواست صدور پروانه ساخت کردند که پس از استعلام از دستگاه‌های متولی و طی همه مراحل قانونی، شهرداری پروانه ساخت را صادر کرد.

اما جست‌وجوی نام و نشان این شرکت تعاونی و اعضای هیئت مدیره آن ما را به اسامی قابل تأملی می‌رساند. تعدادی از اعضای هیئت مدیره از معاونان و بقیه از کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان هستند که اخیرا دادگستری گلستان اعلام کرده این افراد اراضی دولتی را در بهترین مناطق شهر گرگان به نام کارکنان خود واگذار کرده‌اند.

هادی هاشمیان چندماه قبل گفته بود " در قضیه راه و شهرسازی، برخی افراد چندبار بهترین زمین‌های گرگان را در اطراف ناهارخوران و صیاد دریافت کردند. ما پرونده را در دادسرا تشکیل دادیم که 13 نفر از دریافت این زمین‌های دولتی انصراف دادند. برخی مدیران این اداره آمدند و گفتند ما که زمین نگرفتیم؛ این جواب درستی نیست چون مدیران باید بر فعالیت زیرمجموعه خود نظارت کنند. اگر مدیری نظارت نکند و در زیرمجموعه‌اش تخلف شود، خودش مقصر است".

حالا اما دادگستری گلستان در تازه‌ترین خبر اعلام کرده که کیفرخواست برای ابطال 8 هزار و 500 مترمربع از بهترین اراضی گرگان صادر شده است.

در این پرونده 5 نفر از کارکنان راه و شهرسازی استان گلستان متهم هستند که هشت هزار و 500 مترمربع از زمین‌های دولتی را در شهر گرگان به خودشان و تعدادی از کارکنان این اداره واگذار کرده‌اند.

آزادسازی اراضی دولتی در دستور کار شورای تأمین استان کرمان قرار دارد493 مترمربع اراضی دولتی در روستای باغ بالای قشم آزادسازی شد13هزار هکتار از اراضی دولتی در کاشان رفع تصرف شد

هاشمیان گفته که کارشناسان ارزش این زمین‌ها را که در خیایان صیاد شیرازی، عدالت 92، تپه زیباشهر و آپادانای گرگان واقع است بیش از 200 میلیارد تومان تخمین زده‌اند.

این زمین‌ها بر اساس قانون باید به اقشار کم درآمدی که خانه ندارند و تاکنون زمین دریافت نکرده‌اند برای ساخت مسکن واگذار می‌شد؛ اما با قیمتی کمتر از ارزش واقعی به تعدادی از کارکنان این دستگاه واگذار شده بود.

آنطور که دادگستری گلستان اعلام کرده پس از تکمیل تحقیقات، کیفرخواست برای 5 نفر از متهمان این پرونده به اتهام تصرف غیرقانونی و تضییع بیت المال صادر شده است.

دادگستری پس از آشکار شدن واگذاری‌های غیرقانونی، برای پیشگیری از زد و بند و تخلف در واگذاری زمین‌های دولتی، استانداری و دستگاه‌های ذی ربط را مکلف کرد تا اراضی ملی که پس از توسعه شهر‌ها در بافت شهر قرار می‌گیرند پیش از واگذاری در کمیسیون ماده 5 به دادستان‌های هر شهرستان اعلام کنند تا از واگذاری این اراضی به اشخاص خاص در سایه قانون پیشگیری شود.

ساخت و ساز در فرهنگ شهر هم مشمول این کیفرخواست بوده اما مشخص نیست چرا عملیات اجرایی آن به صورت شبانه روزی ادامه دارد. ضمن اینکه این اراضی بنا به اعلام اداره کل منابع طبیعی استان گلستان در سال 91 و در راستای ماده 10 قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن به اداره کل مسکن و شهرسازی واگذار شده بود.

اما این اداره کل به جای اینکه این اراضی را برای ساخت مسکن اقشار مختلف مردم اختصاص دهد آن را به شرکت تعاونی کارکنان زیرمجموعه خود که معاونانش اعضای هیئت مدیره آن هستند واگذار کرده است و جالب اینکه مجوز کمیسیون ماده 5 را هم دارد!

به تازگی هم شنیده شده که حکم انفصال خدمت یکی از مدیران کل و تعدادی از معاونانش در حوزه راه و شهرسازی به استاندار گلستان ابلاغ شده اما به نظر می‌رسد هادی حق شناس منتظر حکم نهایی دستگاه قضایی مانده است. با این وجود صدور حکم انفصال از خدمت برای این افراد، یعنی اینکه تخلف برای دستگاه متبوع محرز شده است.

علاوه براین گفته می‌شود که برخی از مدیران و معاونان راه و شهرسازی در ساخت و سازهایی که در منطقه فرهنگ شهر در حال انجام است، چند واحدمسکونی دارند که البته این موضوع باید بیشتر بررسی شود.

حق شناس در نشست خبری خود به مناسبت دهه فجر در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران گفت: اداره‌کل اطلاعات، اداره‌کل دادگستری و راه و شهرسازی در آنجا زمین گرفتند و دو دستگاه در آنجا به جای چهار طبقه، 12 طبقه ساختند و در زمان مدیریت این مدیرکل هم نبوده است. ضمن اینکه وقتی هنوز موضوع قطعیت ندارد نباید آن را از پشت تریبون اعلام کرد.

در ماجرای فرهنگ شهر ردپای شبکه‌ای از فساد گسترده در واگذاری اراضی دولتی به افراد و اشخاص صاحب نفوذ وجود دارد و حتی متأسفانه آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی افراد شاغل در دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی نیز در این فساد نقش دارند.

انتهای پیام/582/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: راه و شهرسازی استان گلستان اراضی دولتی اعلام کرده برخی افراد ساخت و ساز فرهنگ شهر اداره کل زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۱۰۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت نفت اراضی ساخت مسکن در ۹ استان کشور را اعلام کرد

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: با هدف اجرای تفاهم‌نامه همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و نفت، زمین‌های مستعد وزارت نفت در ۹ استان برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به این سازمان معرفی شد.

به گزارش شانا به نقل از سازمان ملی زمین و مسکن، ارسلان مالکی تأکید کرد: در اجرای تفاهم‌نامه مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت زمین‌های مستعد ساخت مسکن در ۹ استان برای طرح نهضت ملی مسکن به سازمان ملی زمین و مسکن معرفی شد.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و نفت افزود: نمایندگان وزارت نفت زمین‌های مازاد متعلق به این وزارتخانه در استان‌های خوزستان، قم، قزوین، کردستان، کرمانشاه، سمنان، مرکزی، بوشهر و هرمزگان را به سازمان ملی زمین و مسکن معرفی کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: موضوع این تفاهم‌نامه تولید و عرضه حداقل ۸۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور است.

سازمان ملی زمین و مسکن در اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن تاکنون موفق به شناسایی ۲ هزار و ۷۷۶ هکتار اراضی مازاد دیگر دستگاه‌ها شده که بیش از ۳۷۰ هکتار آن متعلق به وزارت نفت بوده است.

دیگر خبرها

  • واگذاری زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن در بخش ناغان، به شرط تامین زمین
  • رفع تعرض از ۱۷۷ هکتار زمین دولتی
  • برخورد جدی با دستگاه‌هایی که مرتکب ترک فعل شوند
  • آزادسازی اراضی دولتی به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد در کرمان
  • رفع تصرف اراضی دولتی کرمان
  • آزادسازی اراضی دولتی به ارزش هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در کرمان
  • آزادسازي اراضي دولتی به ارزش هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در کرمان
  • ساخت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در کشور آغاز شده است
  • رفع تصرف ۱۱ هزار و ۶۹۷ متر مربع زمین ملی استان
  • وزارت نفت اراضی ساخت مسکن در ۹ استان کشور را اعلام کرد