Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-18@00:10:55 GMT

کنترل بازار مسکن با ساخت مترو در شهرهای جدید

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۱۴۰۸۴

کنترل بازار مسکن با ساخت مترو در شهرهای جدید

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به زودی عملیات احداث مترو تهران ـ پردیس آغاز می شود گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های ما توسعه خطوط ریلی بین شهرهای جدید با شهر مادر است که می تواند به ایجاد تعادل در بازار مسکن کلانشهرها کمک کند؛ بر این اساس طی سالهای اخیر پنج خط ریلی را در دستور قرار داده‌ایم که خط هشتگرد - کرج به طول ٢٦ کیلومتر افتتاح شده، خط بهارستان - اصفهان در شرف افتتاح، گلبهار و فولادشهر در حال اجرا و پردیس در آغاز عملیات اجرایی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حبیب الله طاهرخانی اظهار کرد: پروژه مترو تهران ـ پردیس که خوشبختانه روز چهارشنبه به تصویب هیات دولت رسید از جمله طرحهای مهمی است که ثمراتی همچون سهولت تردد، ایجاد جاذبه سکونتی در شهرهای شرق استان تهران و تعادل بخشی به بازار مسکن پایتخت دارد.

وی افزود: حمل و نقل ریل پایه و توسعه آزادراهی دو سیاست اصلی دوره مدیریت فعلی شرکت عمران شهرهای جدید است. در این خصوص دی ماه امسال آزادراه تبریز ـ سهند را افتتاح کردیم که زمان سفر بین این دو شهر را از ۳۰ دقیقه به ۱۰ دقیقه کاهش داد.

دی ماه سال گذشته نیز مترو هشتگرد را به بهره برداری رساندیم. این مهم در حالی صورت گرفت که از زمان کلنگ زنی مترو هشتگرد در سال ۱۳۸۷ تا اوایل سال ۱۳۹۸ پروژه حدود ۷۵ درصد پیشرفت داشت و ۲۵ درصد پیشرفت با سه شیفت کاری شبانه روزی تنها در یک سال پایانی محقق شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق تفاهم نامه با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) عملیات اجرایی پروژه مترو تهران ـ پردیس به زودی آغاز می شود گفت: سال آینده همچنین مترو مجلسی ـ مبارکه ـ بهارستان را افتتاح می کنیم. مترو فولادشهر به اصفهان و گلبهار به مشهد نیز با پیشرفت فیزیکی مناسب در حال اجرا است.
تجربه نشان داده هرچقدر دسترسی آسان و ایمن ایجاد کنیم جذابیت سکونت را بالا میبریم.

طاهرخانی، تعادل بخشی به بازار مسکن شهرهای مادر، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، سبک سازی بار ترافیک و کاهش زمان سفر را از اهداف احداث خطوط ریلی در شهرهای جدید دانست.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره جزئیات پروژه مترو تهران ـ پردیس گفت: اواخر سال گذشته تفاهم‌نامه احداث مترو پردیس با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) به امضا رسیده و مطالعات طرح آغاز شده است.
دوره احداث و مطالعه ۶۰ ماه خواهد بود که قرارگاه خاتم قول داده پروژه را زودتر از این زمان افتتاح کند.
طول این خط حدود ۲۵ کیلومتر با دو ایستگاه در مسیر و توقف‌گاه خواهد بود. هزینه اجرای پروژه به طور تقریبی ۴۰۴۵ میلیارد تومان تخمین زده می شود.

طاهرخانی تاکید کرد: شرکت طرف قرارداد عهده دار تأمین ۳۰ درصد از منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه، تأسیسات جانبی خاص آن تا شروع مرحله بهره‌برداری و تسویه حساب کامل هزینه‌ها خواهد بود، بقیه هزینه ها نیز حداقل ۴۰ درصد از منابع مالی داخلی شرکت عمران شهرهای جدید و تا ۳۰ درصد از محل قانون بودجه سنواتی تأمین خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره نرخ سود سرمایه‌گذاری این پروژه گفت: نرخ سود سرمایه‌گذاری شرکت طرف قرارداد در دوران احداث و بهره‌برداری معادل نرخ سود تسهیلات مشارکتی مصوب شورای پول و اعتبار بعلاوه دودرصد در زمان انعقاد قرارداد صورت می‌گیرد و مبلغ آن تا پایان دوره ثابت و قابل افزایش نیست.

وی در خصوص مترو تهران -پرند نیز اعلام کرد: دستگاه اجرایی مترو تهران پرند شهرداری تهران است. با این حال شرکت عمران امادگی دارد با شهرداری تهران به خصوص از جهت تامین بخشی از هزینه احداث  همکاری کند./ ایسنا 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مترو تهران ـ پردیس شهرهای جدید بازار مسکن شرکت عمران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۱۴۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجاره‏‏ بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟

صبح روز گذشته احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست با خبرنگاران، سراغ بازار مسکن رفت و در واکنش به «اوضاع اجاره نشین‌ها در کشور» گفت: دولت‌های دهه ۹۰ در بازار مسکن غایب بودند و نقش تنظیم گری نداشتند، اما دولت سیزدهم این رویکرد را تغییر داد و سیاست تنظیم اجاره بها را تصویب کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، این ادعای عضو کابینه دولت درباره «تنظیم اجاره بها در کشور»، تا چه حد با «واقعیت اوضاع اجاره نشین ها» سازگار است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد، «بازار اجاره مسکن در دولت سیزدهم، رکورد بیشترین رشد اجاره بها را در تاریخ ثبت داده‌های رسمی از اجاره، به ثبت رسانده است.»

ماجرا چیست؟

ارقام رسمی مربوط به تورم اجاره مسکن در تهران نشان می‌دهد، از سال ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۲، «اجاره بها، سالانه به ترتیب ۴۵ درصد، ۴۴‌ درصد و ۵۲‌ درصد جهش کرد.»

از سال ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۰، «بالاترین رشد سالانه اجاره بها، برای سال ۷۵ بود و به میزان ۴۱.۵درصد.» بنابراین، «ملتهب‌ترین دوره اجاره نشینی» برای سال‌های دولت سیزدهم بوده است و نه دولت‌های قبل تر. پس اگر از روی «داده رسمی»، قرار باشد کارنامه دولت رئیسی در بازار اجاره مسکن مورد قضاوت نسبی قرار بگیرد، این دولت در «تنظیم اجاره بها»، موفقیتی نداشته است.

همچنین تورم اجاره در کشور نیز طی دو سال گذشته، از «متوسط سالانه دوره‌های قبل»، سبقت گرفت. نسبت تورم عمومی به تورم اجاره در کشور، همیشه عدد ۱.۵ بوده است. اما سال گذشته به علت «رشد تاریخی اجاره بها در کشور»، این نسبت به مرز عدد یک رسید.

دولت تاکنون اقدام موثری برای تنظیم تورم مسکن و تورم اجاره به این معنا که باعث «بازگشت قیمت‌ها به سطح متعارف شود» انجام نداده است.

دیگر خبرها

  • اجاره ‏‏‌بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟
  • جزئیات واگذاری زمین نهضت ملی مسکن در روستاهای تهران
  • اجاره‏‏ بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟
  • بازدید مدیرکل حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید از آزادراه تبریز سهند
  • عین اللهی از بیمارستان‌های در دست احداث بازدید کرد
  • ۲۴۴۶ واحد مسکونی در شهرک مهرگان مشهد در حال ساخت است
  • ساخت ۲۲ هزار مسکن ملی در شهرهای یزد/رشد ۳ برابری مقاوم‌سازی روستا
  • داستان قطار ملی مترو؛ از مذاکرات با غرب تا بومی سازی ۸۵ درصد
  • داستان قطار ملی مترو؛ از مذاکرات با غرب تا بومی‌سازی ۸۵ درصد
  • هشدار برای ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن در خاک های دارای مشکل