Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-19@11:44:19 GMT

پیچ و مهره فولادی صنایع سنگین

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۷۵۹۰

پیچ و مهره فولادی صنایع سنگین

اتصالات در صنایع سنگین در بخش های مختلف بصورت گسترده ای صورت می گیرد. راه های اتصال اجزای صنعتی فولادی متفاوت می باشند که روش جوشکاری برای برخی از کاربری ها و استفاده از پیچ و مهره های صنعتی روشی دیگر در انجام اتصالات محسوب می شود. هر یک از روش های اتصال قطعات و اجزای فولادی صنعتی دارای مزایا و معایبی هستند اما در کل اتصال از طریق جوشکاری اتصالی دائمی می باشد که تنها برای متریال های مشخصی از فلزات صورت گرفته و هر دو قطعه اتصال می بایست دارای متریال یکسانی بوده و از نظر سایز نیز مناسباتی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استفاده از پیچ و مهره صنعتی پر کاربردترین و عمومی ترین روش برای اتصال اجزای فولادی در قطعات صنعتی چه در اتصالات لوله و فلنج های بکار گرفته شده در صنایع نفت و پتروشیمی و صنایع آب و فاضلاب، چه در اتصال تیر ها در سازه ها و صنایع ساختمانی و چه در اتصالات ماشین آلات صنعتی محسوب می شود. در حالی که پیچ و مهره ها عملا در شکل هایی بسیار متعددی تولید می شوند پیچ و مهره صنعتی اغلب دارای قطر جان پیچ برابر در طول پیچ بوده و به شکل های پیچ شش گوش، پیچ آلن، استاد بولت و پیچ های متری دارای حداکثر میزان کاربری است.

گرید و کلاس پیچ و مهره فولادی صنعتی

دو مفهوم گرید و کلاس که از متریال بکار گرفته شده در تولید پیچ و مهره ها و همچنین عملیات سخت کاری انجام گرفته بر روی آنها نشات می گیرد در کنار مشخصه ها و کمیت های مکانیکی دیگر برای پیچ و مهره های صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. عنوان گرید برای پیچ و مهره های استاندارد آمریکایی و عنوان کلاس برای پیچ و مهره های استاندارد بین المللی بکار گرفته می شود. بالا رفتن گرید و کلاس پیچ و مهره ها اغلب به مفهوم درصد بالاتر از میزان کربن بکار گرفته شده در ترکیبات شیمیایی و عملیات حرارتی سخت تر می باشد که منجر به تولید پیچ و مهره هایی با مقاومت کششی و سایشی بالاتر و در عین حال ساختاری ترد تر و شکننده تر در برابر ضربه دارد.

سه گرید مختلف برای پیچ و مهره های آمریکایی استاندارد ASTM وجود دارد که گرید های 2، 5 و 8 می باشند که نشان آنها به ترتیب با نمایش بر روی گل پیچ شش گوش بصورت بدون خط و ساده برای گرید 2، استفاده از سه خط با زاویه قرارگیری 120 درجه بر روی گل پیچ برای گرید 5 و استفاده از 5 خط برای گرید 8 از پیچ استاندارد آمریکایی که بالاترین گرید نیز محسوب می شود تولید می شود. این امر در مورد پیچ و مهره های فولادی این استاندارد صادق می باشد.

پیچ و مهره های استاندارد بین المللی دارای گستردگی بیشتری از نظر میزان سختی هستند و در پایین ترین کلاس 4.8 از جنس آهن کم کربن با قابلیت چکش خواری بالا تولید می شوند. گرید معمول آهنی پیچ و مهره های استاندارد بین المللی دارای کلاس 5.6 می باشند که دارای تنسایلی برابر با 480 نیوتن بر میلیمتر مربع هستند. پیچ و مهره فولادی خشکه که با کلاس 8.8 تولید می شود و بعنوان پر کاربرد ترین کلاس پیچ و مهره شش گوش و آلن صنعتی نیز بکار گرفته می شود دارای تنسایل مقاومت کششی 800 مگاپاسکال می باشد که سطح متوسطی از سختی را برای کاربری های صنعتی فراهم می آورد. با بالا رفتن در صد کربن و عملیات سخت کاری پیچیده تر به کلاس 10.9 از پیچ و مهره صنعتی می رسیم که دارای کاربری عمده ای در تولید پیچ های سازه ای دارد و دارای تنسایل 1040 نیوتن بر میلیمتر مربع می باشد. بالاترین کلاس پیچ و مهره های فولادی صنعتی کلاس 12.9 می باشد که اغلب به شکل پیچ آلن تولید می شود.

استاندارد پیچ و مهره شش گوش و آلن

دو مورد از پر کاربرد ترین شکل های پیچ و مهره های فولادی صنعتی پیچ و مهره شش گوش و پیچ آلن می باشد که با مهره هایی با استاندارد کاملا برابر اتصال پیدا می کنند. پیچ شش گوش با قدمتی بسیار بالا در صنایع بکار گرفته می شده است که اکنون در بسیاری از کاربری های به سبب سهولت در استفاده جای خود را به پیچ های آلن داده است. استاندارد تولید پیچ شش گوش در دستگاه بین المللی و آلمانی اغلب استاندارد های DIN931, DIN933 که به ترتیب برای تولید پیچ شش گوش نیم دنده و تمام دنده بکار گرفته می شوند. البته یکی دیگر از استاندارد های تولید پیچ شش گوش استاندارد DIN6914 می باشد که در تولید پیچ های سازه برای اتصالات سازه های سنگین ساختمانی با گل بزرگتر بکار گرفته می شود و اغلب با کلاس 10.9 مورد استفاده قرار می گیرد.

استاندارد تولید پیچ آلن متفاوت بوده و با استاندارد DIN912 تولید می شود. هر چند کلاس های متریال بکار گرفته شده در تولید پیچ آلن برابر با کلاس های پیچ های شش گوش می باشد اما طبق استاندارد اولا پیچ های آلن می بایست بصورت نیم دنده تولید شوند و ثانیا دو کلاس یعنی کلاس خشکه 8.8 و کلاس فولادی 12.9 در کنار گرید های استنلس استیل دارای بیشترین میزان کاربری در تولید پیچ آلن محسوب می شوند. اتصال پیچ آلن نیز مانند پیچ های شش گوش با بکارگیری مهره های استاندارد شش گوش با استاندارد DIN934 صورت می پذیرد.

پیچ های فولادی در صنایع چه به شکل پیچ شش گوش، آلن و حتی استاد بولت ها که به شکل راد ها و مفتول های تمام دنده با کاربری عمده در اتصالات فلنج ها در صنایع نفت و پتروشیمی باشند می بایست برای مقاوم سازی سطحی دارای نوعی پوشش مقاوم در برابر زنگ زدگی باشند. در اغلب موارد فرایند های آبکاری گالوانیزه سرد و گرم که با فلز زینک صورت می پذیرد و به رنگ نقره ای دیده می شود و در برخی از موارد فرایند فسفاته سازی سطحی که به رنگ مشکی دیده می شود و دارای کاربری عمده تری در مقاوم سازی پیچ و مهره های شش گوش و آلنی دارد مورد استفاده قرار می گیرند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: انتخابات 1400 علی انصاریان مینو محرز پیچ و مهره فولادی برای پیچ و مهره بکار گرفته شده فولادی صنعتی تولید پیچ تولید می شود شش گوش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۷۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بالاترین میزان تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲

طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مجموع یکسال گذشته، بیشترین رشد تولید را بیلت‌وبلوم در زیرمجموعه فولاد میانی به میزان ۹.۲ درصد داشته است که از ۱۸ میلیون و ۷۴۳ هزار تن در ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ به ۲۰ میلیون و ۴۶۸ هزار تن در ساال ۱۴۰۲ رسیده است.

اما به سبب افت ۰.۴ درصدی تولید اسلب در همین زیر مجموعه (فولاد میانی) از ۱۱ میلیون و ۶۹۰ هزار تن به ۱۱ میلیون و ۶۴۰ هزار تن، مجموع رشد تولید فولاد میانی را به ۵.۵ درصد ثبت کرده است.

مجموع تولید فولاد میانی کشور در ۱۲ ماهه سال گذشته ۳۲ میلیون و ۱۰۸ هزار تن ثبت شده که نسبت به ۳۰ میلیون و ۴۳۳ هزار تن تولیدی در مجموع سال ۱۴۰۱ همانطور که اشاره شد، ۵.۵ درصد رشد داشته است.

پس از آن، تولید آهن اسفنجی بیشترین رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۴۰۱) داشته است؛ طی این مدت بالغ بر ۳۳ میلیون و ۳۹۶ هزار تن آهن اسفنجی تولید شده که نسبت به ۳۱ میلیون و ۷۳۰ هزار تن تولیدی در مدت مدت مشابه سال ۱۴۰۱ رشد ۵.۳ درصدی را ثبت کرده است. 

از ابتدای سال گذشته تا پایان اسفند ماه، ۵۶ میلیون و ۷۳۸ هزار تن گندله سنگ‌آهن تولید شده (۳۵۳۹ تن آن تولیدی اسفند ماه) که حدود ۲۲۳۸ هزار تن بیش از میزان تولید آن در مجموع ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ (۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن) است و رشد ۴.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

ظرف یکساله ۱۴۰۲، در مجموع قریب به ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن مقاطع تخت فولادی تولید شده که تفاوت چندانی با میزان تولید این مقاطع در مدت مشابه سال گذشته (۹ میلیون و ۶۲ هزار تن) نداشته و تنها ۰.۳ درصد بیشتر شده است.

طبق آمار میزان تولید محصولات فولادی در ۱۲ ماهه سال گذشته، ۰.۰۵ درصد کمتر از میزان تولید آن در سال ۱۴۰۱ است. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان اسفند ماه حدود ۲۱ میلیون و ۵۹۴ هزار تن محصولات فولادی در کشور تولید شده بود که این رقم در سال ۱۴۰۲، حدود ۲۱ میلیون و ۵۸۵ هزار تن ثبت شده است.

همچنین در سال ۱۴۰۲ تولید مقاطع طویل فولادی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، کاهش ۰.۳ درصدی داشته است؛ بر این اساس کاهش تولید در مقاطع طویل فولادی و محصولات فولادی، زیر یک درصد است که چندان قابل توجه نیست. 

تولید مقاطع طویل فولادی ۱۲ میلیون و ۴۹۳ هزار تن در مجموع ۱سال ۱۴۰۲ ثبت شده است؛ این درحالیست که در سال ۱۴۰۱، ۱۲ میلیون و ۵۳۲ هزار تن مقاطع طویل فولادی در کشور به تولید رسیده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ربات جابجایی اجسام سنگین وارد صنایع می‌شود
  • ثبت بالاترین میزان تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲
  • تولید ۱۳۴ هزار و ۶۵۶ تن انواع محصولات فولادی
  • پیچ و مهره گران شد، تاثیر افزایش قیمت دلار بر پیچ و مهره
  • اخذ استاندارد و گواهینامه‌های ملی ۷ واحد تولیدی در استان اردبیل
  • واحدهای تولیدی دارای استاندارد و گواهینامه‌ حمایت می‌شوند
  • بازگشت ۳۰ واحد صنعتی هرمزگان به چرخه تولید
  • ضرورت تسهیل فرایند صادرات برای جهش تولید
  • بازگشت ۳۰ واحد تولیدی تعطیل به چرخه تولید در هرمزگان
  • بازگشت ۳۰ واحد صنعتی به چرخه تولید در هرمزگان