Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرمایه‌گذاری‌های کلان دولت تدبیر و امید برای شتاب‌بخشی به توسعه کرمانشاه با به زمین‌زدن کلنگ ساخت چهارمین پتروشیمی استان در شهرستان اسلام‌آبادغرب نشان از عزم راسخ دولت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار در این استان مرزی است.

در ششمین روز از گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی کرمانشاه میزبان معاون اول رییس جمهوری و وزیر نفت بود که با حضور در شهرستان اسلام آبادغرب، فرمان آغاز عملیات اجرایی ساخت پتروشیمی این استان را به زمین زدند تا کرمانشاه با چهار پتروشیمی بعد از بوشهر و خوزستان به عنوان یکی دیگر از قطب های این صنعت در کشور مطرح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرمایه نیم میلیارد دلاری در پتروشیمی اسلام‌آبادغرب

ساخت طرح GTPP اسلام‌آبادغرب در قالب چهار مجتمع و سه مرحله اجرایی روز شنبه (۱۸ بهمن‌ماه) به مناسبت چهل‌ و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور معاون اول رییس ‌جمهوری، بیژن زنگنه وزیر نفت، بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و جمعی از مسوولان استانی آغاز شد.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در ارتباط با این طرح گفت: طرح ۵۴۵ میلیون دلاری GTPP اسلام‌آباد غرب با هدف اجرای طرح‌های زنجیره ارزش تولید پلی‌پروپیلن از گاز طبیعی، در زمینی به مساحت ۵۴ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی زاگرس با دانش فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی احداث می‌شود که برای چهار هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در دوران ساخت اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد.

بهزاد محمدی افزود: روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نرمال مترمکعب گاز خوراک این مجتمع خواهد بود که بخش اعظم خوراک گاز این مجتمع از خط لوله ششم سراسری گاز از عسلویه و بخشی نیز از پالایشگاه ایلام تأمین خواهد شد.

طرح GTPP اسلام‌آبادغرب با مجموع ظرفیت سالانه ۹۶۰ هزار تن محصول در سه مرحله تبدیل گاز طبیعی به متانول با ظرفیت سالانه ۶۶۰ هزار تن، تبدیل متانول به پروپیلن با ظرفیت سالانه ۱۲۰ هزار تن و در نهایت تولید محصول ارزشمند پلی‌پروپیلن با ظرفیت سالانه ۱۲۰ هزار تن احداث می‌شود.

طرح‌های تولید پروپیلن در قالب طرح‌های راهبردی به ‌منظور افزایش ظرفیت پروپیلن در کشور و توسعه زنجیره این محصول اجرا می‌شود. هم‌اکنون در بخش پالایشگاه و پتروشیمی ۹۵۰ هزار تن پروپیلن تولید می‌شود که با اجرای طرح‌های افزایش تولید پروپیلن؛ PDH سلمان فارسی، GTPP اسلام‌آبادغرب، MTP بندر دیر، GTP بندر امیرآباد، GTPP بندر انزلی، سه طرح MTP در پارک پروپیلن عسلویه و طرح PDH پارس در عسلویه، به حدود ۴.۵ میلیون تن می‌رسد.

پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع بزرگ می تواند خوراک صنایع پایین دستی را نیز تامین کند و از این رو این صنایع در استان کرمانشاه که نرخ بالای بیکاری دارد منجر به ایجاد اشتغال پایدار شود.

سرمایه گذاری دولت تدبیر و امید در سه سال اخیر منجر به کاهش محسوس نرخ بیکاری در استان کرمانشاه شده به طوریکه در پاییز ۱۳۹۶ نرخ بیکاری استان ۲۵.۸ درصد بود که این نرخ در پاییز سال ۹۹ به ۱۲.۴ درصد رسیده و این نشان می‌دهد که ادامه این مسیر می تواند کرمانشاه را از بحران کنونی بیکاری خارج کند.
به اعتقاد استاندار کرمانشاه، بهره برداری از پتروشیمی اسلام آبادغرب می تواند کل مشکل بیکاری شهرستان اسلام آبادغرب را که یک معضل قدیمی است، حل کند.

هوشنگ بازوند به ایرنا افزود: این پروژه عظیم و بسیار بزرگ که برای کرمانشاه در نظر گرفته شده است،  ماحصل سه سال کار، تلاش و پیگیری ویژه است که آینده استان را متحول خواهد ساخت و منجر به رونق اقتصادی، افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در استان خواهد شد.

کشاورزی، گردشگری و مرز از مزیت‌های کرمانشاه است

معاون اول رییس جمهوری در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه به ظرفیت های بالای این استان در بخش های مختلف اشاره کرد و گفت: براساس آمار و ارقام کشاورزی، گردشگری و مرزهای رسمی از مهمترین مزیت های استان هستند که می تواند محور توسعه پایدار قرار گیرد.

جهانگیری با تأکید بر توجه ویژه به مسأله کشاورزی به عنوان مزیت استان کرمانشاه اظهار داشت: صنایع تبدیلی از اولویت های اصلی بخش کشاورزی است. وزارت جهاد کشاورزی برنامه خوبی در این بخش تدوین کرده است، بخش خصوصی علاقه مند نیز، هم از داخل و هم از خارج از استان وجود دارد به طور قطع با همکاری بیشتر می تواند دستاوردهای قابل توجهی در اشتغالزایی و صادرات داشته باشیم. من از بخش خصوصی می خواهم که با تلاش بیشتر و پرهیز از فرهنگ نادرست «حضور در شرایط سخت» در این بخش بیشتر فعالیت کند.

جهانگیری با تأکید بر تمرکز روی ایجاد کارخانه قند در استان گفت: یکی از اقلام مهم وارداتی کشور شکر است، خوشبختانه ظرفیت کشور در تولید نیشکر و چغندر قند می تواند ما را به خودکفایی برساند.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به سخنان یکی از مدیران کرمانشاه در خصوص همکاری نظام بانکی با تولیدکنندگان و موضوع تحریک تقاضا اظهار داشت: ‌ظرفیت نظام بانکی کشور در این خصوص خوب است، من از استاندار می خواهم که جلسه ای با رییس کل بانک مرکزی و مدیران بانک های استان برگزار کند تا بانک ها بتوانند به نیازهای واقعی بخش خصوصی پاسخ دهند.

وی همچنین بخش گردشگری را از مزیت های استان کرمانشاه برشمرد که پس از شیوع کرونا آسیب فراوانی دیده است گفت: باید به زیرساخت ها در این بخش و کمک به فعالان حوزه توجه ویژه ای شود. گردشکری همچنان از اولویت های اصلی دولت برای توسعه است.

معاون اول رییس جمهوری همچنین با اشاره به موضوع پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه گفت: از قرارگاه خاتم الانبیا خواهم خواست که به منظور تسریع در پیشرفت پروژه محکم تر پای کار بیایند و در این زمینه آمادگی دارم با حضور سهامداران و پیمانکار جلساتی برگزار کنم تا این پالایشگاه هر چه سریعتر به نتیجه برسد. اتمام این پروژه حق مردم کرمانشاه است و قرارگاه خاتم با توجه به امکاناتی که دارد می تواند در این زمینه بسیار کمک کند.

جهانگیری در خصوص موضوع صنعت سیمان گفت: مسایل عنوان شده از سوی فعالان این بخش در خصوص قیمت گذاری را قبول دارم اکنون تولید سیمان در کشور بیش از تقاضا است و معلوم نیست که آزادسازی قیمت ها به نفع همه کارخانه ها باشد. حتماً در این زمینه به نظرات انجمن سیمان باید توجه شود.

مرز با عراق دیگر مزیت کرمانشاه است

معاون اول رییس جمهوری یکی دیگر از مزیت های استان را مرز طولانی مشترک با عراق دانست و گفت: یکی از دستاوردهای دولت فعال سازی مرزها بوده به ویژه مرز پرویزخان که در این برهه فعالیت بسزایی داشته است از همه مدیران به خاطر همکاری خوب با عراق تشکر می کنم و باید از این مزیت به بهترین نحو استفاده شود.

جهانگیری از مدیران استان خواست تا موضوع منطقه آزاد قصرشیرین را که مجلس و دولت آن را تصویب کرده اند، پیگیری کنند و گفت: ‌دلیلی ندارد وقتی دولت و نمایندگان مجلس و مردم با این طرح موافق هستند در جای دیگر مخالفتی وجود داشته باشد.

معاون اول رییس جمهوری در خاتمه اظهار امیدواری کرد: با روحیه و هم افزایی مردم هم مشکل تحریم و هم مشکل کرونا در آینده نزدیک پشت سر گذاشته شود تا اقتصاد کشور شکوفا شده و زندگی مردم از وضع موجود خارج شود.

توسعه کرمانشاه باید به صورت جدی دنبال شود

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه فرهنگی، تمدنی و سابقه فرهنگی و تمدنی استان کرمانشاه و نیز آثار و منابع طبیعی این استان گفت: برای من و همه ایرانیان شنیدن این جمله که شاخص بیکاری در استان کرمانشاه بالا است، مسأله تلخی است که باید تلاش کنیم تا مسأله توسعه استان به خوبی پیش برود.

جهانگیری با اشاره به زلزله بزرگ کرمانشاه، افزود: کسانی که روزهای اول وقوع زلزله و حجم تخریب ها را دیدند اذعان می کنند که سر برآوردن از آن مقطع کار آسانی نبود، علاوه بر خسارات مادی، ضربه روحی سنگینی این واقعه به مردم وارد کرد که مرتفع کردن مشکلات را زمان بر می کرد اما با فداکاری مردم و نمایش همبستگی ملت ایران و برنامه ریزی های انجام شده از سوی مدیران خوشبختانه به سرعت از این مسأله عبور کردیم.

وی با اشاره به آغاز کار اجرای پتروشیمی اسلام آبادغرب گفت: به طور قطع این طرح بزرگ ده‌ها واحد صنعتی را به دنبال خود فعال خواهد کرد و با برنامه‌ریزی های انجام شده از سوی وزارت نفت برای استخراج گاز و اجرای واحدهای دیگر پتروشیمی آینده روشنی برای استان پیش‌بینی می‌شود پیام این دست طرح ها حرکت به سمت صنعتی شدن استان است.

پتروشیمی چهارم هدیه دولت به مردم کرمانشاه

وزیر نفت نیز در آیین کلنگ زنی پتروشیمی اسلام آبادغرب با اشاره به تحریم و فشارهای سخت اقتصادی کشور گفت: ما در این دوران سخت اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه طرح بزرگ پتروشیمی اسلام‌آباد غرب را شروع کرده‌ایم که هدیه دولت به مردم مقاوم استان کرمانشاه است.

بیژن نامدار زنگنه از این پروژه به عنوان طرحی دانش بنیان و ۱۰۰ درصد ایرانی نام برد و افزود: سهام این طرح بعد از سه سال که به سوددهی رسید، به مردم واگذار می شود.

زنگنه، اجرای این طرح را از آرزوهای فنی خود یاد کرد که سال‌ها به دنبال اجرای آن بوده و خوشبختانه امروز به این آرزو رسیده است.

وی با اشاره به سرمایه گذاری نیم میلیارد دلاری برای اجرای این طرح گفت: اوایل سال آینده پیمانکار اصلی این طرح شروع به نصب تجهیزات می کند و در این میان تلاش ما استفاده از ظرفیت صنعتی و پیمانکاری استان کرمانشاه است.

نامدار زنگنه، کرمانشاه را بعد از بوشهر و خوزستان سومین قطب پتروشیمی کشور دانست و افزود: اکنون در واحدهای پتروشیمی کرمانشاه ۳۰ هزار تن پلی اتیلن تولید می شود.

بهره‌برداری از هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان طرح در کرمانشاه

در چهارمین سفر معاون اول رییس جمهوری به استان کرمانشاه هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان طرح به بهره برداری رسید که از مهمترین اینها می توان به بیمارستان امام خمینی (ره) اسلام آبادغرب که در زلزله سال ۹۶ تخریب شده بود، اشاره کرد.

بیمارستان امام خمینی (ره) اسلام آبادغرب که در زلزله ۲۱ آبان ۹۶ آسیب جدی دیده بود، پس از بازسازی توسط وزارت راه و شهرسازی و تجهیز توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برای خدمت به مردم به چرخه درمان بازگشت.

این بیمارستان با هشت بخش شامل ۲ بخش زنان، اطفال، مردان، ICU، CCU، POST CCU و رادیولوژی شامل سی تی اسکن، MRI و دیگر بخش ها است.  این بیمارستان در ۶ طبقه با ۱۲۶ تخت بستری، ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا ساخته شده است.

این بیمارستان با اعتبار ۲۸۰ میلیارد ریال مقاوم سازی و بازسازی و با اعتبار۴۷۰ میلیارد ریال نیز تجهیز شده و در دومین شهرستان بزرگ استان به مردم خدمت درمانی و تشخیصی ارایه می کند.

جهت گیری دولت در سه سال اخیر برای کاهش نرخ بیکاری در استان کرمانشاه به استناد آمار و ارقام موجود صحیح و مثبت بوده و این نشان می دهد که سرمایه گذاری یکی از مهمترین راهکارها برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در این استان مرزی است.

کرمانشاه به واسطه ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک به کشور عراق و داشتن ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی از ظرفیت کافی برای صادرات محصولات تولیدی استان برای رفع بیکاری استفاده کند.

این استان در راه ایجاد اشتغال و رفع بیکاری همچنان به سرمایه گذاری های بخش دولتی نیازمند است و به دلیل مرزی بودن سرمایه گذاری در کرمانشاه می تواند زمینه رونق و توسعه صادرات کشور را نیز فراهم کند.   / ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: پتروشیمی اسلام آبادغرب معاون اول رییس جمهوری استان کرمانشاه بیکاری در استان ایجاد اشتغال ظرفیت سالانه سرمایه گذاری نرخ بیکاری رفع بیکاری GTPP اسلام وزیر نفت هزار تن سه سال طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۱۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

در هفته اخیر، میزان خروج سرمایه از بورس تهران افزایش یافت.

به گزارش اقتصاد نیوز، در هفته اخیر روند خروج سرمایه از بورس تهران ادامه داشت. در اولین روز هفته هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

روز یکشنبه بار دیگر پول حقیقی خارج شد که رقم خروج ۵۲۷ میلیارد تومان بود. اما روز دوشنبه خروج پول متوقف شد و ۱۲۰ میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد. روز سه‌شنبه نیز ۵۷۵ میلیارد تومان خارج شد.

در آخرین روز معاملاتی هفته پول حقیقی خارج شد و ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار ۴۲ میلیارد تومان بود.

در مجموع کل هفته ۲ هزار و ۸۱۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۵۶۳ میلیارد تومان بود. بدین ترتیب خروج سرمایه نسبت به رقم هزار و ۶۸۹ میلیاردی هفته پیشین رشد هزار و ۱۲۵ میلیارد تومانی -معادل ۳۳ درصد- داشته است.

رکوردداران ورود و خروج پول حقیقی

روز شنبه نماد معاملاتی خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشت. پس از ایران خودرو، نماد‌های وبملت، فولاد، خساپا و فملی در رتبه‌های بعدی بودند. در مقابل نماد‌های فزر، غبهار، کازرو و ثپردیس بیشترین ورود پول را داشتند.

روز یکشنبه نیز بیشترین خروج سرمایه به نماد وبملت تعلق داشت و نوری، فملی، وغدیر، بوعلی و فولاد در رتبه‌های بعدی بودند. در سوی دیگر، نماد‌های آسیاتک، فزر، واعتبار، تنوین و کازرو بیشترین ورود را داشتند. در روز دوشنبه نیز بیشترین خروج به وبملت، دامین، حسینا، آریا و وکار اختصاص داشت و نماد‌های ذوب، فملی، اخابر، شستا و خبهمن بیشترین ورود پول را داشتند.

روز سه‌شنبه بیشترین خروج سرمایه به نماد خودرو تعلق داشت و نماد‌های وبانک، فولاد، شستا و ملت در رده‌های بعدی بودند. بیشترین ورود پول نیز به آسیاتک، وارس، فملی، وملی و دکوثر اختصاص داشت.

در آخرین روز هفته بیشترین خروج پول متعلق به نماد آریا بود. ثفارس، فخوز، وپاسار، وکار و تفارس در رتبه‌های بعدی بودند و در سوی دیگر وبملت، کفرا، فولاد، ذوب و مبین بیشترین تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی را داشتند.

دیگر خبرها

  • ورود حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است
  • رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس
  • کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان تشکیل شد
  • هدفگذاری تجارت ۷۰۰ میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان
  • ورود ۶۱۰ هزار پرونده به دستگاه قضایی
  • ممنوعیت همراه داشتن حیوانات خانگی در مراکز عرضه غذا در کرمانشاه
  • ورود دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به تحقق اقتصاد چرخشی با مشارکت دو صنعت بزرگ کشور
  • ورود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر به کردستان
  • سرمایه‌داران بزرگ برای خرید استقلال پیشقدم شدند؛ خریداران استقلال چه شرکت‌هایی هستند؟
  • ورود ۹۶ داروی جدید در سال ۱۴۰۲ به بازار/صرفه جویی ارزی ۲۰۰ میلیون دلاری با رشد تولید