Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج نظرسنجی‌های جدید حاکی از آن است که جبهه گسترده مخالفین اردوغان، روز به روز نفوذ و محبوبیت اجتماعی بیشتری پیدا می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، شرکت های نظرسنجی و سنجش آراء و افکار عمومی در ترکیه همیشه کاسبی پررونقی دارند. چرا که ده ها حزب و جریان سیاسی، به طور مداوم در حال سفارش دادن هستند و چند شرکت معتبر نظرسنجی با تکیه بر تجارب و مهارتی که به دست آورده اند، همواره اطلاعات روشنی در اختیار احزاب و رسانه ها می گذارند که می تواند به عنوان مبنای تصمیم گیری و عملیات سازماندهی حزبی، مورد وثوق و اطمینان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

واکنش‌ها به ایده تغییر قانون اساسی ترکیه از سوی اردوغان؛ جبهه واحد مخالفان شکل می‌گیرد؟نگاهی به پیشنهاد اردوغان برای اصلاح قانون اساسی ترکیه؛ چرا نیاز به تغییرات است؟

 

نیمه دوم سال 2019 میلادی، کل سال 2020 میلادی و مدت کوتاهی که از سال 2021 میلادی گذشته، برای اقتصاد ترکیه، مقطع تاریخی سخت و دشواری بوده است. چرا که در این مدت، شیوع گسترده ویروس کرونا از یک سو و ندانم کاری های تیم اقتصادی دولت اردوغان از دیگر سو، موجب آن شد که بخش کثیری از مردم ترکیه متحمل شرایط دشوار و تنگنای مالی شوند.

بیکاری بالا رفته، قیمت حامل های انرژی، مواد غذایی و انواع مالیات ها بیشتر و بیشتر شده و در نتیجه نارضایتی عمومی ژرف تر و نهادینه تر شده است. در نتیجه فرصتی فراهم شده تا سران احزاب مخالف، از این فضا به نفع خود مصادره به مطلوب کرده و علاوه بر متهم کردن دولت به ناتوانی، ناکارآمدی و بی مسئولیتی، به طور مداوم خواهان برگزاری انتخابات پیش از موعد باشند.

بر اساس تقویم انتخاباتی «نهاد عالی انتخابات» (YSK) انتخابات سراسری و ریاست جمهوری ترکیه در ششمین ماه سال 2023 میلادی برگزار خواهد شد. با این حال، اعلام نتایج نظرسنجی ها، فشار روانی و تبعات اجتماعی خاصی دارد و به همین خاطر، رسانه ها از این نظرسنجی ها استقبال می کنند.

دو ائتلاف رو در روی هم

حزب عدالت و توسعه (AKP) در 19 سال اخیر، همواره قدرتمندترین حزب ترکیه بوده اما از سال 2014 میلادی به این سو، حزب مزبور چنان ضعیف شد که برای تشکیل کابینه، دست به دامن رادیکال ترین جریان ملی گرایی راست شد و با حزب حرکت ملی (MHP) به رهبری دولت باغچلی، ائتلاف جمهوری را تشکیل داد.

در جبهه مقابل، حزب جمهوری خلق (CHP) به رهبری کمال کلیچدار اوغلو به عنوان قدیمی ترین حزب ترکیه با عمری قریب به یک قرن در کنار یک جریان راست افراطی دیگر به نام حزب خوب (IYIP) به رهبری خانم مرال آکشنر، ائتلاف ملت را تشکیل دادند. این ائتلاف از سوی اردوغان و باغچلی، با لحنی تحقیر آمیز، ائتلاف ذلت و گاهی هم ائتلاف علت (بیماری) نامیده می شود.

البته ائتلاف ملت، امروزه در شرایطی است که می تواند احزاب همچون سعادت (SP)، حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، حزب جهش و دموکراسی (DEVA)، حزب آینده (GELECEK)  و حزب دموکرات (DP) را نیز در بر بگیرد.

آیا خورشید آکپارتی در حال افول است؟

ائتلاف جمهور پیش تر توانسته بود 51.5 درصد از آرای مردم ترکیه را به دست بیاورد. اما حالا، شواهد نشان دهنده این است که آرای این ائتلاف پایین آمده است. نتایج نظرسنجی های جدید حاکی از آن است که جبهه گسترده مخالفین اردوغان، روز به روز نفوذ و محبوبیت اجتماعی بیشتری پیدا می کنند.

آخرین نظرسنجی شرکت معتبر متروپول، حاکی از این است که مخالفین، سنگرهای جدید را فتح کرده اند.

5 نتیجه اصلی نظرسنجی این شرکت عبارتند از:

1.ائتلاف احزاب مخالف اردوغان، حمایت اجتماعی بیشتری نسبت به چند ماه قبل به دست آورده است.

2.کاهش سطح رفاه عمومی، اصلی ترین گلایه و انتقاد مشترک مردم است.

3.مردم، از آلوده شدن دانشگاه ها به فضای سیاسی و حزبی ناراضی هستند و تمایل دارند دانشگاه ها استقلال بیشتری داشته باشند.

4.مردم از این که روسای تمام دانشگاه های کشور، بدون توجه به سوابق علمی و رایزنی دانشگاهیان و با نظر مستقیم رئیس جمهور نصب می شوند، ناراضی هستند.

5.رای دهندگان معتقدند که سیاست خارجی ترکیه، باید متمایل به سمت غرب باشد.

در نظرسنجی متروپول، از مردم پرسیده شده است: خود را به کدام ائتلاف سیاسی نزدیک تر می دانید و کدامیک را بر دیگری ترجیح می دهید؟

پاسخ ها از این قرار است:

خودم را به ائتلاف جمهور (اردوغان - باغچلی)، نزدیک تر می بینم. 36.9 درصد.

خودم را به ائتلاف ملت (مخالفین)، نزدیک تر می بینم.  42.4 درصد.

به هیچکدام از این دو ائتلاف نزدیک نیستم اما ائتلاف جمهور را ترجیح می دهم. 2.7 درصد.

به هیچکدام از این دو ائتلاف نزدیک نیستم اما ائتلاف ملت را ترجیح می دهم. 5.9 درصد.

نظری ندارم/ پاسخی ندارم 12.2 درصد.

در تحلیل اجمالی این نتایج باید گفت، افزایش آرای ائتلاف مخالفین، در حد قابل توجهی است. اما معیار و پارامتر مهمی که می تواند این تابلو را به هم بریزد، آن 12.2 درصد از کسانی است که گویی بر لبه یک پرتگاه مه آلود ایستاده و برای حرکت به پس و پیش، تردید دارند.

با توجه به افزایش کنونی آرای مخالفین، می توان چنین پنداشت که بخش مهمی از این جماعت مردد 12 درصدی، از شهروندانی هستند که قبلاً زیر چتر ائتلاف اردوغان – باغچلی بوده اند اما حالا با توجه به شرایط اقتصادی، دچار تردید شده اند. در نتیجه، بیراه نیست اگر بگوییم در حال حاضر، رقابت اصلی برای جلب توجه مرددین است.

نظرسنجی در مورد وضعیت رفاهی

یکی دیگر از سوالات مهم نظرسنجی شرکت متروپول این است: در یک سال اخیر، میزان رفاه شما یا خانواده شما، دچار چه تغییراتی شد؟

پاسخ ها، غافلگیر کننده نیست و می شد پیش بینی کرد که چنین نتیجه ای به دست بیاید:

میزان رفاه ما در 1 سال اخیر بهتر شد: 13 درصد.

میزان رفاه ما در 1 سال اخیر بدتر شد: 59.1 درصد.

میزان رفاه ما در 1 سال اخیر تغییری نکرد: 26.3 درصد.

نظری ندارم: 0.8 درصد.

شواهد نشان می دهد که نارضایتی از وضعیت اقتصادی، بر ذائقه حزبی و سیاسی مردم ترکیه به شکل جدی تاثیر گذاشته است.

اما سوال اینجاست: آیا دشواری ها و موانع اقتصادی کنونی ترکیه به همین شکل باقی می ماند؟ اگر فرض را بر این بگذاریم که دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه و ائتلاف جمهور، در ماه های آتی و در دوران پساکرونا، تغییرات مثبتی در شرایط اقتصادی مردم ترکیه ایجاد کنند، آیا چنین چیزی می تواند نتایج وزن کشی فعلی را تغییر دهد یا خیر؟

در هر صورت، شرایط اقتصادی دشوار و برخی نارضایتی های سیاسی و اجتماعی، فضایی را در اختیار احزاب مخالف گذاشته که رونق و سامانی به آرایش حزبی و جایگاه اجتماعی خود بدهند و در این شرایط، اردوغان و باغچلی برای حفظ قدرت و رسیدن به اهداف سند توسعه 2023 میلادی، موانع فراوانی بر سر راه دارند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اردوغان ترکیه اردوغان ترکیه ائتلاف جمهور میزان رفاه ائتلاف ملت نظرسنجی ها سال اخیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۶۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر قریب‌الوقوع هنیه به ترکیه

شبکه المیادین از سفر قریب الوقوع رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به ترکیه خبر داد.

به گزارش مهر، شبکه المیادین اعلام کرد که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس پایان هفته جاری برای دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به این کشور سفر می‌کند.

این در حالی است که اردوغان امروز در اظهاراتی گفته بود تا زمانی که عمر دارد به حمایت از مساله فلسطین ادامه خواهد داد.

هنوز جزئیات بیشتری از برنامه سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به ترکیه منتشر نشده است.

دیگر خبرها

  • موضع اردوغان درباره حادثه اصفهان
  • گزارش‌ها از افزایش بهای نفت در پی اخبار حمله به اهدافی در ایران
  • اردوغان: اسرائیل در ارتکاب جنایت از هیتلر پیشی گرفته است
  • اردوغان به عراق سفر می‌کند
  • به آغاز دوران تازه‌ای از عزت رسیده‌ایم
  • سفر هنیه به آنکارا برای دیدار با اردوغان
  • اردوغان: حماس جنبش آزادی‌بخش است/ به زودی میزبان هنیه خواهم بود
  • هنیه به ترکیه می‌رود
  • سفر قریب‌الوقوع هنیه به ترکیه
  • هنیه به ترکیه می‌رود/ برنامه دیدار با اردوغان