Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ در سال‌های اخیر استان همدان خود را از حضور مدیران غیربومی ناتوان آسیب دیده و متضرر می‌بیند. لذا بحث استفاده از نیروهای بومی توانمند به یک مطالبه جدی در فضای سیاسی این استان تبدیل شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، می‌توان گفت در سال‌های اخیر یکی از چالش‌های مهم حوزه سیاسی و مدیریتی استان همدان بحث حضور نیروها و مدیران بومی یا غیربومی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجایی‌ که به ویژه در دوران دولت‌های اصلاح طلب، استان همدان خود را از حضور مدیران غیربومی ناتوان آسیب دیده و متضرر می‌بیند همواره بحث استفاده از نیروهای بومی توانمند به یک مطالبه جدی در فضای سیاسی استان همدان تبدیل شده است .

البته نباید این مهم را نادیده گرفت که در برخی مقاطع حضور برخی افراد توانمند غیربومی در پست‌های مدیریتی استان همدان خاطره‌ای خوش را در اذهان مردم قدرشناس همدان به یادگار گذاشته است.

حضور مدیران غیربومی ناتوان بحث چالش برانگیز فضای سیاسی استان همدان

در سال‌های اخیر حضور مدیران غیربومی که در برابر سرمایه‌های انسانی بومی استان همدان شایستگی کمتری داشتند همواره چالش برانگیز بوده است و در ایام مختلف به ویژه انتخابات این دغدغه مردم و نخبگان همدان مطرح شده است .

 اخیرا قدری این مسئله حادتر شده و حضور نیروی کار و کارمند و معلم از استان‌های همجوار موجب دلخوری شده و اعتراض شهروندان را به دنبال داشته است به‌عنوان مثال جذب معلم از استان‌های دیگر و یا نیروی کار این موضوع را به دغدغه ای مهم تبدیل کرده است تا چایی که این مسئله موجب اعتراض برخی بزرگان از جمله نماینده ولی فقیه در استان شد لذا این مهم جای بررسی و آسیب شناسی دارد.

مثلاً استان همدان از جمله استان‌هایی است که به دلیل عدم وجود و یا کمبود مراکز تولیدی، صنعتی و کارخانه‌های مربوط به صنایع سنگین دارای اقتصادی ضعیف بوده و وضعیت اشتغال آن نیز متأسفانه مناسب نیست به گونه‌ای که اگرچه عموم نمایندگان استان و مدیران ارشد این دیار از سال‌های دور تا کنون وعده‌هایی بزرگ، برای رونق اقتصادی استان داده و گفته‌اند آینده‌ای مناسب برای جوانان استان در بحث اشتغال رقم می‌زنند اما هنوز وضعیت استان در این بخش تغییر چندانی نداشته و بیکاری کماکان مهم‌ترین مشکل استان به شمار می‌آید.

در چنین شرایطی افتتاح پتروشیمی هگمتانه پس از 18 سال چشم انتظاری، بار دیگر امید را در دل مردم همدان زنده کرد چرا که تصور می‌شد طبق وعده مسئولان استان، درصدی از جوانان جویای کار در این مجموعه مشغول به کار شده  و اقتصاد استان رونقی بگیرد.

امروز اما برخی خبرها حکایت از این دارد که پتروشیمی هگمتانه همدان برای تأمین نیروی کار خود به‌جای استفاده از نیروهای بومی، اقدام به جذب نیروی کار از استان‌های هم‌جوار مانند لرستان، کرمانشاه و غیره کرده است، موضوعی که با واکنش گروه‌های مردمی و نخبگان همدان همراه بود.

سعید کوچعلی عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی کارگران کشور در گفت‌وگو با تسنیم در واکنش به این خبر اظهار داشت: بحث استخدام و به‌کارگیری نیروها و حتی مدیران غیربومی یکی از پرحاشیه‌ترین بحث‌ها در استان همدان شمار می‌آید.

وی با اظهار گلایه‌مندی از انتصابات اخیر رخ‌داده در استان  افزود: مگر در استان همدان قحط‌الرجال است که از استان‌های دیگر به‌ویژه از استان‌های هم‌جوار (لرستان و کرمانشاه و…) مدیر و مسئول برای استان ما می‌گمارند یا اینکه چرا وقتی جوانان و تحصیل‌کردگان این استان محتاج به شغل و درآمد هستند از سایر استان‌ها نیروی کار استخدام می‌کنند.

رئیس مجمع نمایندگان کارگر استان همدان  با تأکید بر اینکه برای توسعه استان باید به تربیت و استخدام نیروهای بومی پرداخت تا علاوه بر رفع مشکل اشتغال، سبب شکوفایی پتانسیل‌های بومی استان شود، عنوان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از نیروهای غیربومی اگر برای آموزش و تربیت نیروهای محلی استفاده شود به روند توسعه منطقه کمک می‌کند، اما اگر صرفاً برای مدیریت و تصدی مشاغل باشد این سیکل معیوب ادامه خواهد داشت و نیروهای بومی علاوه بر بیکاری، بدون مهارت و تخصص باقی خواهند ماند.

وی بابیان اینکه متأسفانه این بی تخصصی و عدم داشتن مهارت نیز خود مستمسک و توجیه‌گر استفاده از نیروهای غیربومی خواهد شد، مطرح کرد: استفاده از نیروهای غیربومی علاوه بر اینکه هیچ دستاوردی به‌جز صرف ده‌ها میلیارد تومان هزینه حقوق و مزایا  و حاشیه‌سازی برای استان نداشته، باعث دلسردی و بی‌انگیزگی نیروهای شایسته نیز شده است.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی کارگران کشور  تصریح کرد: استفاده از نیروهای غیربومی عملاً به هدر دادن و حیف‌ومیل بیت‌المال منجر شده، چراکه نیروهای غیربومی خواه‌ناخواه دلسوزی کمتری نسبت به نیروهای بومی برای استان دارند و معمولاً خدمت در استان‌های دیگر مستمسک دریافت حقوق و مزایای بیشتر تحت عناوین دوری از محل زندگی، حق مأموریت و دریافت هزینه‌های رفت‌و‌آمد به محل زندگی و محل کارشان و غیره می‌کنند.

وی خطاب به مسئولان تأکید کرد: بومی‌گرایی اگر به معنای واقعی کلمه اجرا شود می‌تواند گره بسیاری از مشکلات کنونی استان را باز کند. اما با توجه به اینکه نیروهای جوان و توانمند بومی هیچ شانس و سهمی از جذب‌های استان ندارند، اندک به‌کارگیری نیرو می‌توانست عرصه‌ای برای استفاده از ظرفیت و سکوی رشد برای نیروهایی بومی باشد.

استفاده از توان نیروهای بومی یک فرصت و سرمایه‌گذاری است

کوچعلی عنوان کرد: در واقع بومی‌گرایی به معنای استفاده بهینه از پتانسیل‌های انسانی استان بدون توجه به اینکه به چه طایفه، گروه و طیف سیاسی تعلق دارند، است. از این منظر باید کارکنان و مدیران توانمند و متخصص بومی را حفظ کرده و از قدرت و توانایی آنان برای حرکت در مسیر توسعه استفاده کرد. استفاده از توان نیروهای بومی تهدید نیست بلکه یک فرصت و سرمایه‌گذاری است.

وی با تشریح وضعیت نیروهای غیربومی در استان‌ها افزود: شواهد نشان می‌دهد نیروی غیربومی فردای استخدام، به فکر انتقال است. به همین دلیل استانی که نیازمند نیروی انسانی بوده، نباید یک ردیف استخدامی از بین برود.

کوچعلی ادامه داد: یکی از مشکلات جذب نیروی غیربومی، تماس‌های مکرر از سوی برخی کارمندان مبنی بر انتقال آنها به سایر استان‌ها است به‌این‌علت که بیماری داشته یا به دلایل شخصی همسر و فرزند، توان خدمت در استان را ندارند. این‌ها که می‌دانستند با ماندن در این استان مشکل‌دارند چرا یک ردیف استخدامی را از بین برده و در حق مردم بومی ظلم کردند.

وی تصریح کرد: ازآنجایی‌که ساختار آموزشی این خطه از کشور ازنظر زیرساخت و نیروی انسانی در حوزه شیمی و پتروشیمی دچار مشکل نیست برای آنکه بتوانیم عدالت را در استان برقرار کنیم باید یک تغییر وضعیتی در امور استخدامی و نحوه سهمیه اعمال شود.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی کارگران کشور گفت: با استفاده از ظرفیت مراکز دانشگاهی و آموزشی و فنی و حرفه‌ای خصوصاً ظرفیت فوق‌العاده قطب علمی کشور یعنی دانشگاه بوعلی سینا در رشته‌های تخصصی شیمی می‌توان این خلأ را پر کرد و از دانش‌آموختگان استان به‌عنوان نیروی بامهارت و متخصص استفاده کرد.

وی بابیان اینکه گویا نرخ بیکاری طلسم شده و شکسته نمی‌شود، اظهار داشت: همه برنامه‌ها و وعده‌ها و وعیدها در نهایت روی کاغذ باقی می‌مانند و مدت‌هاست که اقتصاد ایران با بیکاری بالادست و پنجه نرم می‌کند.

کوچعلی با اشاره به اینکه پرونده بیکاری سال 97 و 98 هم با همین الگوریتم بسته شد و امسال هم همین‌طور خواهد بود درصورتی‌که آمارهای غیرمنطقی در این استان کار را برای حل بحران بیکاری به یک معما تبدیل کرده است، بیان کرد: خیل عظیم بیکاران در مقابل آمارهای تک‌رقمی ارائه‌شده توسط مسئولان استان واقعاً جای بسی تأسف دارد و مجال چاره‌اندیشی و حل مشکل را به روی منتقدان دلسوز خواهد بست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری همدان اما در گفت‌وگو با تسنیم مسئله به‌کار‌گیری نیرو کار غیربومی در پتروشیمی همدان را رد کرده و اظهار داشت: عمده نیروهای به کار گفته‌شده در این مرکز بومی استان هستند.

وی بابیان اینکه به گفته مدیرعامل پتروشیمی همدان 280 نفر مشغول به کارند افزود: اگرچه در شرایطی نیستم که اظهارنظر کنم اما می‌توانم صادقانه بگویم که عمده نیروهای به‌کارگیری شده در این مرکز بومی هستند .

تعداد نیروهای غیربومی در پتروشیمی هگمتانه اندک است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری همدان بیان کرد: پیش از افتتاح مرکز برای نصب دستگاه‌ها که امری تخصصی است برخی از عوامل از دیگر نقاط کشور بودند اما امروز عمده نیروها بومی هستند هرچند ممکن است از استان‌های هم‌جوار نیز افرادی باشند اما تعداد آنها اندک است.

ظاهر پورمجاهد تصریح کرد: ساختار به‌کارگیری نیروها به‌گونه‌ای نیست که بشود با توصیه کسی را مشغول به کارکرد چراکه افراد متقاضی کار در پتروشیمی فرم پرکرده، دوره‌های تخصصی سپری کرده و به‌گونه‌ای نیست که هرکسی بتواند مشغول به کار شود.

وی درباره نحوه شفاف‌سازی وضعیت افرادی که در این مجموعه مشغول به کار هستند گفت: نهادهایی مانند اداره کار، تأمین اجتماعی و غیره که لیست افراد را در دست دارند می‌توانند لیست افراد را منتشر کنند.

با انتشار مسئله به‌کارگیری نیروهای غیربومی در پتروشیمی همدان که با اعتراض بسیاری از گروه‌های مردمی و نخبگان همراه بود هومان رشیدی مدیر امور اداری پتروشیمی هگمتانه با انتشار جوابیه‌ای به این مسئله واکنش نشان داد. در این جوابیه آمده است:

متأسفانه این روزها نشر اخبار نادرست از سوی رسانه‌ها و کانال‌های مجازی، حاشیه‌هایی  را بر فرآیند مدیریت شرکت پتروشیمی هگمتانه تحمیل کرده است. مدیریت ارشد این مجموعه به‌جای تمرکز بر تأمین مواد اولیه و بهبود فرآیند تولید درگیر برخی مسائل دور از واقع می‌گردد که همگی ناشی از یک ذهنیت غلط و برداشت‌های خلاف واقع است.

در حال حاضر بالغ‌بر 240 نفر به‌صورت مستقیم و نزدیک به پنجاه نفر در قالب‌های دیگر در شرکت پتروشیمی هگمتانه اشتغال دارند که بالغ‌بر 90 درصد از این تعداد از نیروهای استان همدان و نزدیک به شصت درصد آن از شهر همدان هستند. بیش از نیمی از نیروهای غیربومی استان (که البته همگی متعلق به جغرافیایی به نام ایران هستند ) افرادی با سوابق کاری بیش از 15 سال می‌باشند که همگی سوابق و تجربیات فراوانی درزمینهٔ کار در کارخانه‌های مختلف به‌خصوص پتروشیمی را داشته‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان: راهکار حل مشکلات امروز کشور؛ دولت جوان انقلابی استنماینده مردم همدان در مجلس: مخالف آوردن مدیر غیر بومی به استان همدان هستم

متأسفانه این‌گونه بزرگ‌نمایی‌های دور از واقع شرایط بسیار ناراحت‌کننده‌ای برای محیط کاری همکاران من فراهم آورده است. امیدوارم با جستجوی واقعیات و نشر این مطلب گامی مهم در راستای شفاف‌سازی برداشته شود.

به گزارش تسنیم، فارق از اینکه بکارگیری نیروهای غیربومی در پتروشیمی همدان حقیقت دارد یا خیر ( هرچند حضور مدیران غیر بومی ناتوان واقعیتی غیر قابل انکار است ) باید اذعان کرد که استفاده از جوانان و نیروهای متخصص و توانمند همدانی در حوزه مدیریت استان و عرصه تولید و اقتصاد مطالبه ای به حق است که باید به دور از سیاسی کار به آن توجه شود چراکه امرزو سرمایه انسانی برای هر منطقه بسیار ارزشمند است و این حق جوانان و نیروی انسانی بومی استان همدان است که امیدوار باشند در زادگاه خود خدمت کنند و منشا اثر باشند.

انتهای پیام/742/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استفاده از نیروهای غیربومی غیربومی در پتروشیمی نیروهای غیربومی پتروشیمی هگمتانه استان های هم پتروشیمی همدان کارگیری نیروها استان همدان نیروهای بومی مشغول به کار بومی استان نیروی کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۷۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره بازی‌های بومی محلی در میناب

 محمد خوش صوت دبیر جشنواره گفت: در این جشنواره شش تیم در دو رشته درا و رمازا به مدت سه روز با هم رقابت می‌کنند.

خوش صوت افزود: بیش از ۳۰۰ نوع بازی بومی محلی در شهرستان میناب وجود دارد که دو بازی درا و رمازا در فهرست معنوی کشور به نام میناب، ثبت ملی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • میزبانی زائران اربعین مدال افتخار مردم ایلام است
  • جشنواره بازی‌های بومی محلی در میناب
  • هر تهدیدی علیه ایران اسلامی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است
  • علیه ایران اسلامی، هر تهدیدی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است
  • ایلام استانی راهبردی در کشور شناخته می شود
  • انتقاد نماینده ولی فقیه از دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات
  • بومی سازی قالب پنجره
  • طراوت باران بهاری در دیار هگمتانه
  • داشتن برنامه عالمانه برای اقتصاد دریامحور ضروری است
  • گفت و شنود/ بابا نداشت!