Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا زندیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سنندج با اشاره به ایرادات و مشکلات اساسی لایحه بودجه 1400 اظهار کرد: لایحه بودجه دارای اشکالات و ایرادات بسیاری بود که موجب رد آن توسط مجلس شورای اسلامی شد.

وی به مهمترین ایرادات این لایحه پرداخت و عنوان کرد: کسری بودجه ساختاری حدود 50 درصد، رشد 60 درصدی هزینه‌های جاری، پیش برآورد منابع حاصل از صادرات نفت و افزایش وابستگی به نفت به 30 درصد و کاهش سرمایه‌گذاری دولت و کاهش شدید اعتبارات عمرانی از مصارف عمومی از 15 درصد در قانون سال 99 به 11 درصد در لایحه بودجه 1400 از جمله ایرادات لایحه بودجه سال 1400 بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی کاهش سهم درآمدهای مالیاتی ( بویژه در فعالیت‌های پرسود) منابع عمومی بودجه، افزایش کسری تراز عملیاتی (برخلاف اهداف تعیین شده قانون، برنامه ششم) را نیز از دیگر ایرادات لایحه بودجه سال 1400 دانست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: علیرغم تلاش‌های کمیسیون تلفیق در خصوص کاهش آثار تورمی و گرانی آن اما هنوز ایراداتی در لایحه بودجه 1400 وجود داشت که مورد تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار نگرفت.

زندیان عدم کاهش قابل توجه کسری بودجه ساختاری لایحه بودجه دولت، عدم کنترل رشد مخارج جاری دستگاه‌های اجرایی دولت و عدم تغییر قابل توجه مخارج عمرانی (سرمایه‌گذاری دولت) در کمیسیون تلفیق که رشد اعتبارات عمرانی  نسبت به لایحه دولت تنها در حدود 6 درصد است اما بازهم رقم پایینی است را از دیگر ایرادات برشمرد.

وی همچنین تداوم تامین بخش قابل توجهی از هزینه‌ها از محل انتشار اوراق مالی  (در مصوبه کمیسیون تلفیق  در حدود 178 هزار میلیارد تومان  از مخارج دولت از محل انتشار اوراق پوشش داده شده است این رقم نسبت به لایحه دولت کاهشی نداشته است)  و تداوم تامین بخش قابل توجهی از هزینه‌ها از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی (در لایحه بودجه 1400 در حدود 90 هزار میلیارد تومان در منابع عمومی و 90 هزار میلیارد تومان در بند ( واو ) تبصره 2 برای تامین مخارج مربوط به  متناسب سازی حقوق بازنشستگان و ..... از محل فروش سهام پیش‌بینی شده بود که در کمیسیون تلفیق تغییری نداشت لذا حصول این میزان درآمد از محل فروش سهام محل ابهام جدی است و نامشخص) را از دیگر ایرادات لایحه بودجه ذکر کرد.

 نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: لایحه بودجه 1400 با ایرادات بسیار زیادی در حوزه منابع و مصارف به مجلس تقدیم شده بود که تصویب آن کشور را در شرایط دشواری قرار می‌داد و تصویب آن بدون تغییرات اساسی غیرممکن است.

زندیان اضافه کرد: در راستای بهبود لایحه بودجه کمیسیون تلفیق تغییرات زیادی در بسیاری از احکام لایحه داده بود که بخش قابل توجهی از آن نیز اقدامات مثبتی بود اما با توجه به عدم تغییر قابل توجه در کسری بودجه موجود در لایحه دولت همچنان آثار تورمی ناشی از گزارش تلفیق پا برجا و قابل پیش بینی بود که مجلس شورای اسلامی باتوجه به عدم همراهی دولت با اصلاحات صورت گرفته از یکسو و پیش‌بینی پایداری آثار تورمی آن راهی جز رد کلیات آن نداشته باشد.

انتهای پیام/2330/72

منبع: فارس

کلیدواژه: نماینده مردم بیجار در مجلس علیرضا زندیان لایحه بودجه 1400 مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه 1400 کمیسیون تلفیق قابل توجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۳۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر اقتصاد: حمایت از تولید، نیازمند تخفیف های بیشتر در حوزه مالیاتی است

وزیر اقتصاد با اشاره به بار مالیاتی که در قانون بودجه ۱۴۰۳ نسبت به لایحه ۱۴۰۲ ایجاد شد، یادآور شد که وزارت اقتصاد رسما با این موضوع مخالفت کرد.

به گزارش ایسنا، احسان خاندوزی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران توضیخ داد که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش بار مالیاتی که در قانون مصوب بر لایحه بودجه دولت اضافه شده، حدود ۱۰ درصد افزایش بار مالیاتی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به اینکه سیاست حمایت از تولید ایجاب می کند که تسهیل کنیم و تخفیف های بیشتری در حوزه مالیاتی داشته باشیم، امیدواریم مجلس شورای اسلامی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ای که ایجاد شده است را از طرق دیگری مثل انتشار اوراق تامین کند و به دولت اجازه انتشار دهد تا نیازی به این افزایش مالیات برای سال ۱۴۰۳ وجود نداشته باشد.

این خبر تکمیل می شود.

دیگر خبرها

  • بازگشت لایحه عفاف و حجاب به مجلس شورای اسلامی
  • لایحه عفاف و حجاب دوباره به مجلس برگشت داده شد
  • لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات دوباره به مجلس برگشت داده شد
  • سخنگوی شورای نگهبان: لایحه عفاف و حجاب دوباره به مجلس برگشت داده شد/ پس از اصلاح و رفع ایرادات از سوی مجلس، دوباره در شورای نگهبان آن را بررسی می‌کنیم
  • لایحه عفاف و حجاب به تأیید شورای نگهبان نرسیده است/ارجاع لایحه به مجلس برای رفع ایرادات
  • لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات دوباره به مجلس برگشت داده شد
  • آخرین اخبار از سرنوشت لایحه حجاب جنجالی مجلس
  • میزان تخصیص ارز در سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است
  • مالیات افزایش می‌یابد/وزیر اقتصاد: رسما مخالفت خود را با تصمیم مجلس برای افزایش بار مالیاتی اعلام کردیم
  • وزیر اقتصاد: حمایت از تولید، نیازمند تخفیف های بیشتر در حوزه مالیاتی است