Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@13:06:30 GMT

گازرسانی ارمغان انقلاب اسلامی برای توسعه بوشهر

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۴۶۰۱۰

گازرسانی ارمغان انقلاب اسلامی برای توسعه بوشهر

به گزارش ایرنا، تا پیش از فعالیت شرکت گاز استان بوشهر در سال ۸۷ تنها بخش‌هایی از شهرهای جم، دیر و کنگان و ۱۷ روستای این استان از شبکه گاز شهری برخوردار بودند و مردم دیگر نقاط این استان به دلیل محرومیت از این امکان ضروری بناچار برای پخت وپز و گرم کردن خانه‌های خود سال‌ها سیلندرهای ۱۱ کیلویی گاز را بر دوش می‌کشیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی بود که گاز این استان در دورترین مناطق کشور گرما بخش خانه‌های هموطنانمان در سرمای زمستان و حرکت دهنده چرخ صنایع و کارخانه بود اما واحدهای تولیدی و صنعتی استان بوشهر به ناچار از سوخت‌های دیگر استفاده می‌کردند که هم هزینه زیادی بر آنها تحمیل می‌کرد و هم آلودگی و سختی‌هایی در زمینه تامین آن به همراه داشت.

مردم این استان در برخی از فصل‌های سال به دلایل مختلف همواره با کمبود سیلندر گاز روبرو  می‌شدند و ساعت‌ها و روزها باید در مقابل نمایندگی‌های فروش صف می‌کشیدند و گاهی نیز مشکلاتی برای آنها پیش می‌آمد.

آنها سال‌ها متقاضی احداث شبکه گاز رسانی بودند اما با استدلال‌ مسئولان وقت مبنی بر "گرمی هوای این استان و توجیه اقتصادی نداشتن گازکشی برای بوشهر" از این نیاز زیرساختی توسعه محروم شده بودند، طوریکه عملیاتی شدن و تحقق این مطالبه به حق مردم این استان بیش از ۲ دهه به تاخیر افتاد و ساکنان قطب انرژی کشور با مشکلات زیادی را تحمل کردند تا اینکه سرانجام با موافقت دولت هشتم مطالعات آن انجام و در دولت نهم نخستین شعله گاز در سال ۱۳۸۷ در میدان شهید مطهری بوشهر روشن و بارقه امید در دل مردم و مسیر توسعه بخش صنعت این استان هموار شد.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر، براساس مصوبه شورای برنامه ریزی این استان گازرسانی با اولویت شهرها آغاز شد و  با اجرای ۲هزار کیلومتر شبکه‌گذاری و نصب ۶۷هزار انشعاب ضریب نفوذ گاز شهری با گاز رسانی به ۳۰ شهر در این استان به ۷۲ درصد رسید و تا قبل از دولت تدبیر و امید ۴۸هزار و ۵۰۰ مشترک شهری به شبکه گازرسانی متصل شده بودند.

مسلم رحمانی ادامه داد: همچنین در بخش روستایی نیز در همین مدت با اجرای یکهزار کیلومتر شبکه و نصب ۲۲هزار و ۸۰۰ انشعاب ضریب نفوذ گاز روستایی در استان بوشهر به ۳۶ درصد رسید و ۱۲ هزار خانوار  ساکن روستاها به شبکه گازرسانی روستایی پیوستند.

این درحالی بود که تا قبل از سال ۹۲ فقط چند واحد انگشت شمار از صنایع این استان شامل شهرک صنعتی ۱ بوشهر، فاز ۱ پتروشیمی مبین، نیروگاه‌های برق تشان و بی او عسلویه گازدار بود.

گازرسانی انقلابی به بوشهر 

بنا به اظهار مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر تا قبل از دولت یازدهم در مجموع ۲۳۰ میلیارد تومان در بخش گازرسانی استان بوشهر هزینه شده بود اما با وجود همه مشکلات و تنگناهای اقتصادی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با سرمایه‌گذاری ۹۲۶ میلیارد تومانی گازرسانی به ۴۴۱ روستا و ۳۹ شهر این استان انجام شد، این درحالی است که تا پیش از این تنها ۱۰۴ روستا و ۳۰ شهر از شبکه گاز شهری برخوردار بودند.

وی می افزاید: براساس آمارها در دولت تدبیر و امید با انجام پروژه‌های متفاوت ضریب نفوذ گاز روستایی در استان بوشهر با ۶۰ درصد افزایش از ۳۶ به ۹۷ درصد و ضریب نفوذ شهری نیز با ۲۷.۲ درصد از ۷۲ به ۹۹ درصد افزایش یافته است و این به معنی انقلاب در صنعت گاز و مدیریت سبز است که مردم استان در گذشته از آن محروم بودند.

رحمانی اضافه کرد: با توجه به سیاست وزارت نفت برای گازرسانی به شهرها و روستاهای باقی مانده با تصویب تبصره ۲ بودجه سال ۹۳ تحول بسیار بزرگی در بخش گازرسانی در استان رخ داد براین اساس مقرر شد از محل صرفه جویی و جایگزینی گاز طبیعی نسبت به سایر سوخت‌ها، گازرسانی به شهرها و روستاها انجام شود.

.

به گفته  او توسعه‌ گازرسانی به نقاط روستایی و شهری با هدف اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، محرومیت زدایی و گسترش عدالت اجتماعی در مناطق کمتر توسعه یافته یکی از هدف‌های دولت یازدهم و دوازدهم بوده که رشد ۴۰۰ درصدی گازرسانی روستایی و ۲۰ درصد گازرسانی به شهرهای استان نشان از عزم و اراده دولت تدبیر و امید در صنعت گازرسانی است.

اجرای ۷۳۴۶ کیلومتر شبکه گازرسانی در استان بوشهر 

مدیرعامل شرکت گازرسانی استان بوشهر می‌گوید: با وجود همه مشکلات و تنگناهای اقتصادی اما تاکنون با همت دولت تدبیر و امید هفت هزار و ۳۴۶ کیلومتر شبکه گازرسانی در استان بوشهر اجرا شده است.

رحمانی شمار مشترکان گاز استان بوشهر را ۲۲۸هزار و ۵۳۸ مشترک عنوان و اضافه کرد: از این تعداد  ۲۱۴هزار و ۴۴۶ مشترک خانگی، ۲هزار و ۸۹۷ مشترک عمومی و ۵۶۱مشترک صنعتی است.

وی ادامه داد: با تلاش‌های مجدانه و خستگی ناپذیر فرزندان وطن، گاز این نعمت الهی در شریان بسیاری از شهرها و روستاهای استان بوشهر جریان یافته و در زمان حاضر ۲۱۰ هزار و ۷۳۵ مورد نصب انشعاب در سراسر استان انجام شده است.

تعبیر رویای گازرسانی به جزیره شیف و بخش ارم در دولت تدبیر و امید 

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر گفت: گازرسانی به جزیره شیف یک رویای دست نیافتنی بود که با همت پیمانکاران بومی و ایرانی این رویا در سال ۹۷ اجرا شد.

رحمانی اضافه کرد: باتوجه به موقعیت جغرافیایی و بستر دریایی که بین خشکی و جزیره وجود داشت در عمل گازرسانی به جزیره شیف را با مشکلات زیادی روبرو می‌کرد اما برای نخستین بار در کشور با همت مهندسان و پیمانکاران بومی ایرانی با روشی نوین در قالب حفاری جهت دار افقی که در چاه‌های افقی استفاده می‌شود به روش اچ دی دی یکهزار و ۸۰۰ متر از بستر دریا در عمق ۱۳متری حفاری شد و این پروژه در سفر سال ۹۷ رئیس جمهوری و هیات دولت به استان بوشهر مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت گازرسانی به استان بوشهر گفت: همچنین گازرسانی به بخش ارم و بوشکان با توجه به صعب العبور و کوهستانی بودن منطقه و فاصله ۸۰ کیلومتری از خطوط انتقال و شبکه گاز یکی دیگر از رویاهای مردم این منطقه بود که در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ این کار انجام و مابقی روستاهای باقی مانده نیز از سال گذشته تاکنون در برنامه است که در دست اجراست.

حرکت چرخ صنایع بوشهر با انرژی پاک

وی با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد، دستور رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری در زمینه رونق تولید، گازرسانی به صنایع استان بوشهر آغاز شد که مهمترین آنها شامل گازرسانی به شهرک صنعتی دلوار، دیر، کنگان، نواحی صنعتی برازجان، خوشاب و خوشمکان و بنه گز و پتروشیمی‌های متانول کاوه، نیروگاه ایران ان ال جی مستقر در کنگان و کارخانه‌های سیمان کنگان، دشتستان و موند دشتی است.

وی یادآور شد: در دولت تدبیر و امید ۳۷۴ صنعت این استان از گاز برخوردار شده‌است و این شرکت رتبه نخست گازرسانی به صنایع را در سال‌های ۹۶ و ۹۷ و ۹۸ را در کشور کسب کرده‌است.

رحمانی گفت: سال گذشته ۱۴.۸ میلیارد مترمکعب گاز در استان بوشهر به فروش رسید که ۹۹ درصد توسط بخش صنعت مصرف شد و با گازرسانی به این صنایع رونق تولید وتوسعه پایدار نیز فراهم شده‌است.

مدیر عامل شرکت گاز استان بوشهر ادامه داد:  تا کنون ۴۹۳  واحد صنعتی در استان از گاز طبیعی استفاده می کنند و گازرسانی به ۵۲  واحد صنعتی نیز همزمان با پویش سبز گازرسانی آماده بهره برداری است که می‌توانند کاهش هزینه‌ها، آلودگی کمتر و بازده بیشتر نسبت به سوخت مایع را در بر داشته باشند.

وی یادآور شد: در سال ۹۵ و ۹۶ براساس مصوبه شورای اقتصاد از محل صرفه جویی جایگزینی گاز نسبت به سوخت مایع بحث گازرسانی به صنایع آسیب پذیر در دستور کار قرار گرفت و انقلابی در این بخش به وجود آمد و براین اساس ۲۰۰ واحد  از صنایع آسیب پذیر استان بوشهر از محل مصوبه شورای اقتصاد از شبکه گاز رسانی برخوردار شدند.

رحمانی ، با اشاره به افتتاح مجتمع‌های پتروشیمی بزرگترین تولید کننده متانول جهان در شهرستان دیر و مجتمع پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه در منطقه پارس جنوبی گفت: گاز این مجتمع‌های مهم پتروشیمی با اجرای خط انتقال تامین و زمینه راه‌اندازی آن فراهم شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر همکاری برای توسعه صنایع پایین دستی  را از هدف‌های این شرکت عنوان کرد و گفت: در این زمینه انتقال روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز به منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر مهیا شده‌است.

بهره‌برداری از ۸۹ پروژه گاز رسانی بوشهر در سال ۹۹

به گفته رحمانی، در سال جاری ۸۹ پروژه گاز رسانی با ۷۴ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان اعتبار آماده بهره‌برداری هستند که این پروژه‌ها با پویش سبز گاز رسانی در سراسر کشور و با حضور وزیر نفت به صورت ویدئو کنفرانس به مردم استان بوشهر تقدیم می‌شود.

وی افزود: با گازرسانی به ۳۰ روستا در شهرستان‌های جم، دشتستان، تنگستان و دیلم تعداد ۹۱۴ خانوار دیگر در استان بوشهر از شبکه گاز رسانی برخوردار خواهند شد و ۵۲ واحد تولیدی شامل مرغداری، گلخانه، کارخانه آسفالت و دیگر صنایع نیز در سراسر استان از این سوخت پاک برخوردار می‌شوند.

مردم بوشهر از مرارت حمل سیلندرهای گاز نجات یافتند

سهم بوشهری‌ها در برخورداری از لوله کشی گاز به عنوان سوخت پاک هر چند دیر هنگام  محقق شد اما شتاب در اجرای طرح‌های گاز رسانی به مناطق شهری و روستایی مطالبه دیرینه مردم را محقق کرده‌است.

یکی از شهروندان بوشهری می‌گوید: امروز همه مناطق شهری این استان گاز کشی شده و مردم از این انرژی پاک برای پخت و پز و گرم کردن خانه‌های خود استفاده می‌کنند و دیگر سختی‌های گذشته در زمینه حمل سیلندر و کمیاب شدن آن را ندارند.

آسیه رهبانی به گوشه حیات خانه خود اشاره می‌کند و می‌گوید تا پیش از اجرای شبکه گازرسانی این مکان محل نگهداری سیلندرهای گاز و بشکه‌های نفت سفید بود افزود: گاز کشی شهرها وروستاهای این استان که خود تامین کننده گاز بیشتر مناطق کشور است همواره به عنوان مهمترین مطالبه شهروندان بوشهری بود که امروز با همت دولتمردان این مطالبه محقق شده‌است.

غلامرضا اسفندیاری یکی از ساکنان روستای طلحه از بخش بوشکان شهرستان دشتستان گفت: همیشه تا قبل از فرا رسیدن فصل زمستان با توجه به شرایط کوهستانی این منطقه در فکر تامین گاز و نفت بودیم اما امروز به لطف جمهوری اسلامی و گازکشی به دورترین روستاها، این مشکل روستا نشینان برطرف شده‌است.

وی در حالی که شکرگزار این نعمت بود، افزود: امروز مردم روستا دغدغه دسترسی نداشتن به سیلندر گاز و نفت را ندارند و خانه‌های خود را با شعله‌های گاز گرم می‌کنند.  

اسفندیاری با اشاره به اینکه برخی از مردم با وجود اینکه علمک گاز به درب خانه‌های آنها آمده ولی هنوز اقدام به گاز کشی به درون خانه‌های خود نکرده‌اند می‌گوید: گاز نعمتی است که مردم این منطقه سال‌ها از آن محروم بودند و امروز این امکان برای استفاده از این نعمت فراهم شده پس با استفاده از تسهیلات ارائه شده در این بخش نسبت به لوله کشی و خلاص شدن از حمل سیلندر اقدام کنند.

برچسب‌ها بوشهر پیروزی انقلاب اسلامی ایران گاز رسانی توسعه روستایی گاز دهه فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر پیروزی انقلاب اسلامی ایران گاز رسانی بوشهر پیروزی انقلاب اسلامی ایران گاز رسانی توسعه روستایی گاز دهه فجر اخبار کنکور شرکت گاز استان بوشهر مدیرعامل شرکت گاز دولت تدبیر و امید استان بوشهر شبکه گازرسانی کیلومتر شبکه خانه های خود بهره برداری مصوبه شورای شبکه گاز ضریب نفوذ گاز رسانی تا قبل سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۶۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام خامنه‌ای: افغانستان از اصلی‌ترین مراکز فارسی است

رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره جایگاه افغانستان در قلمرو زبان فارسی فرمودند: افغانستان یکی از اصلی‌ترین مراکز زبان فارسی است و باید ان‌شاءالله زبان فارسی در آن اوج بگیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، در ششمین روز سال نو در نیمه ماه مبارک رمضان و در شب ولادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام، جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب فارسی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

در این دیدار سه شاعر سرشناس مهاجر افغانستانی، محمدکاظم کاظمی، نجیب بارور و سیدحکیم بینش نیز به شعرخوانی پرداختند.

سید حکیم بینش، شاعر افغانستانی شعری با مضمون و توصیف فضای همدلی مردم ایران و افغانستان خواند.

در بخشی از این سروده می‌خوانیم:

تکّه‌ها را دوباره وصله بزن

هرچه درز است بخیه خواهم کرد

پُل بزن بین بلخ و نیشابور

هر دو اقلیم یک خراسان است

رهبر معظم انقلاب بعد از تحسین محتوای شعر بینش، با بیان اینکه «افغانستان محل زبان فارسی است» درباره جایگاه افغانستان در قلمرو زبان فارسی، افزودند: افغانستان یکی از اصلی‌ترین مراکز زبان فارسی است و باید ان‌شاءالله زبان فارسی در آن اوج بگیرد.

در شعر بلند نجیب بارور، ارزش‌های فرهنگی-تمدنی مشترک کشورهای فارسی‌زبان مورد تأکید قرار گرفت.

این سروده و مثنوی بلند با این بیت شروع می‌شود:

گاه ما را رستم است و گاه ما را حیدر است

هفت‌خوان قصه‌ تاریخ، یاران خیبر است

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تحسین مضامین و محتوای شعر، خطاب به شاعرش افزودند: موضوعِ وحدت ملت‌های فارسی‌زبان که مورد نظر شماست از مهم‌ترین مسائل امروز مجموعه‌ این کشورهاست.

محمدکاظم کاظمی هم در این دیدار، غزل کوتاهی درباره تحولات افغانستان خواند که مشکلات اقتصادی مردم افغانستان در آن با دغدغه‌مندی توصیف شده است:

قِرانی مانده از قرنی غریبی در کف ملت

که بین دزد خوب و دزد بد تقسیم خواهد شد

به قانونِ خدا نانِ حلالی مانده مردم را

که آن هم با قوانین بشر تحریم خواهد شد

رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد از استماع شعر کاظمی افزودند: شعرهای توصیف ایشان از وضع کشورشان، همیشه توصیفاتی رسا، بلیغ و گویاست و [از لحاظ] لفظ در وضع خوبی است. ایشان، شاعر خیلی خوبی هستند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • مردم از گرانی‌ها و نوسانات بازار گلایه دارند
  • امنیت و آرامش مرزهای ایران اسلامی مرهون مرزبانان است
  • ترس دشمن از گسترش انقلاب اسلامی
  • جهش تولید در بخش ورزشی با مشارکت مردم انقلاب ایجاد می‌کند
  • بانک‌ها در توسعه امور زیربنایی جامعه مشارکت کنند
  • واکنش‌های ادامه دار به اظهارات علی مطهری درباره عید نوروز
  • رهبر انقلاب: ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد
  • مردمی کردن اقتصاد باید با جدیت دنبال شود
  • شورای وحدت به‌دنبال تشکیل فراکسیون وحدت در مجلس است
  • امام خامنه‌ای: افغانستان از اصلی‌ترین مراکز فارسی است