Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@19:47:15 GMT

مشارکت و نظارت مردمی

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۵۳۴۵۴

مشارکت و نظارت مردمی

اعتماد عمومی و داشتن تعلقات ملی یکی از شاخصه‌ها و مهم‌ترین مؤلفه سرمایه اجتماعی در یک حکومت و حکمروایی عاقلانه و نشانی از رابطه صحیح، میان مردم و حکمرانان است، فلذا با برقراری این مؤلفه‌های مهم، نظام‌های سیاسی قادر می‌شوند «تعلق خاطر، همبستگی، انسجام اجتماعی و خوش‌بینی» را در میان مردم به وجود آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 حکومت خودکامه شاهنشاهی در دوران پنجاه‌ساله پادشاهی پهلوی پدر و پسر علی‌رغم بسیاری از کارهای انجام شده نتوانستند کیان خود را به‌صورت منطقی و عادلانه حفظ کنند و به‌خاطر نداشتن توان پاسخگویی به علما و اندیشمندان و مردم و نداشتن شفافیت در عملکرد خود و بدتر از همه این ناتوانی‌ها، وابستگی عجیب و غریب به استکبار جهانی مخصوصاً امریکا به استبداد و دیکتاتوری روی آوردند،غافل از اینکه تا وقتی حکومت استبدادی مانع از هرگونه تغییر و اصلاحاتی به‌نفع مردم و برطرف کردن خواسته‌های آنان گردد بروز انفجار اجتماعی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. به همین دلایل متقن و روشن با تفکر و اندیشه الهی و دوراندیشی و رهبری حضرت امام خمینی(ره)، با همکاری و رشادت مردم ایثارگر، انقلاب اسلامی با سرنگونی حکومت منحوس پهلوی به پیروزی رسید و یادمان نرود که این پیروزی بزرگ ریشه در قیام و اعتراض مردم در سال ۱۳۴۲ داشت که در آن حرکت عظیم، مردمان زیادی توسط عمال شاه به خاک و خون کشیده شدند و در این راستا حضرت امام فرمودند که «انقلاب ما انفجار نور بود.» در نتیجه تشعشع این نورالهی با صدور انقلاب به اقصی نقاط جهان تابیده و باعث حرکت و جوشش آزادیخواهان و آزادمردان گردیده است. پس این انقلاب یک ودیعه الهی است که باید از دستاوردهای مقدس آن به‌صورت عالمانه و با بصیرت حفظ و حراست کنیم. شایان ذکر است که این انقلاب الهی باعث تغییر جدی در بی‌نظمی جهانی شد که کارتل‌های اقتصادی و سیاسی با استفاده انحراف افکار عمومی و حکمرانان خودکامه از آن بهره می‌جستند. به همین دلیل تحلیلگران سیاسی جهان براساس تحقیق جدید خود اعتراف دارند که پس از چهار دهه چالش باید از تصمیم جهانی‌سازی خداحافظی کنیم و به آن پایان بدهیم چرا که ما وارد عصر بی‌نظمی‌ها و اختلالاتی شده‌ایم که اقتصاد و همچنین سیاست آینده جهان ما را دچار مشکل خواهد کرد. پس از رشد افکار عمومی بعضاً به این نتیجه رسیده‌اند که به‌جای اینکه به‌دنبال «چه کسی باید حکومت کند» باید با همراهی و توجه منطقی به حقوق شهروندی مردم بحث و تبادل نظر کنند که «چگونه باید حکومت کرد.» مهمترین دستاورد انقلاب توجه و به رسمیت شناختن مردم و حقوق بحق آنان و مشارکت و نظارت مستقیم آنان بر مجاری امور و عملکرد مسئولان است و دیگر نقش و مشارکت مناسب بانوان در اداره جامعه و ساختن جامعه و حفظ شئونات آنان است که متأسفانه علی‌رغم همه مواهب انقلاب و پیشرفت‌هایی که زبانزد دوست و دشمن گردیده اما متأسفانه در همین دو مورد دچار نواقص جدی گردیده‌ایم، در سپهر سیاسی و اقتصادی بعضی از مسئولان، نقش مردم حذف شده و فقط به ماندگاری خود برسر صندلی‌های قدرت و ثروت می‌اندیشند و این بلیه در حالی است که مقام معظم رهبری با روشنگری خود استراتژی و برنامه آرمانی نظام برای ورود به چهل سال دوم انقلاب اسلامی را با عنوان«گام دوم» جهت برنامه‌ریزی و اجرا ابلاغ کرده‌اند.  

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۳۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطلوب بودن مشارکت‌های مردمی در بخش کشاورزی خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید بر افزایش مشارکت مردم خوزستان در جهت ارتقاء تولیدات کشاورزی استان، اظهار کرد: امید است با شیوه‌های نوین و تشکل‌های جدید، مردم در راستای دستیابی به اهداف موردنظر بخش کشاورزی کمک شایانی داشته باشند.

مجید نبی‌پور با بیان اینکه استان خوزستان علاوه بر نفت و گاز در بخش کشاورزی از پتانسیل‌های فراوانی برخوردار است، افزود: خوزستان ۶.۴ میلیون هکتار وسعت دارد و دارای تالاب‌های متعدد از جمله تالاب شادگان با ۵۶۰ هزار هکتار و تالاب هورالعظیم با ۱۲۰ هزار هکتار است.

وی با اشاره به وجود ۱.۳ میلیون هکتار اراضی بیابانی و شن‌زار در خوزستان بیان کرد: این استان ۳۰۰ هزار هکتار شن‌زار، ۲ میلیون هکتار مرتع و یک میلیون هکتار جنگل دارد.

نبی پور عنوان کرد: حدود یک میلیون هکتار از اراضی خوزستان سال گذشته به کشت محصولات اختصاص یافت و برای کشت تابستانه نیز الگوی کشت برای حدود ۳۰۰ هزار هکتار در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: حدود ۲۸ میلیارد متر مکعب آب پشت سد‌های خوزستان وجود دارد که می‌توان از این پتانسیل در کشاورزی استفاده کرد.

نبی‌پور بر لزوم مدیریت زمین، زمان، آب، بکارگیری تحقیقات، افزایش بهره‌وری و توسعه صادرات تاکید کرد و افزود: مشارکت‌های مردمی در بخش کشاورزی استان بسیار مطلوب است و امیدواریم بتوانیم به درستی از این تشکل‌ها و نیروی مردمی در تولید استفاده کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های این سازمان در راستای تحقق شعار سال، ادامه داد: برای استفاده بهینه از نیرو‌ها زراعت و کشت یک میلیون هکتار در نظر گرفته شده و توسعه کشت سویا، نخیلات، گیاهان دارویی، تکمیل گلخانه‌های نیمه‌تمام، تکمیل صنایع تکمیلی و توسعه باغات در اراضی کشاورزی، لایروبی انهار در حوزه آب و خاک، توسعه آبیاری تحت فشار و تسطیح اراضی مدنظر است.

دیگر خبرها

  • ضرورت مشارکت آحاد جامعه در حفظ محیط زیست
  • برگزاری راهپیمایی مردمی اصفهانی‌ها در حمایت از مردم مظلوم و عملیات «وعده صادق»+ عکس و فیلم
  • مدیر عامل مؤسسه راینو: جهش تولید با مشارکت مردم، از درون جشنواره‌ های مردمی شکل می‌گیرد/ لزوم فعالیت گسترده در مسیر تبدیل تولیدات مردمی به کسب و کارهای محتوایی 
  • شیوه‌نامه مشارکت مردم برای تحقق تاکیدات رهبر معظم انقلاب تدوین شود
  • جهش تولید با مشارکت مردم، از درون جشنواره‌های مردمی شکل می‌گیرد
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • افغانستان| فتنه گروه تروریستی داعش پایان یافته است
  • نقش دفتر سیاسی طالبان در قطر برای تعامل کابل با کشورهای جهان
  • مطلوب بودن مشارکت‌های مردمی در بخش کشاورزی خوزستان
  • رونق اقتصادی در روز بازارها با مشارکت مردمی