به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، لزوم بهره بردن از الگو‌های صحیح ارتباطی با خانواده‌ها بعد از متاهل شدن بر هیچ فردی پوشیده نیست. وقتی دو نفر با هم ازدواج می‌کنند، در واقع گستره وسیعی از ارتباطات اجتماعی را تشکیل می‌دهند. بخش عمده‌ای از این روابط بین زن و شوهر و سپس اقوام، دوستان، آشنایان و بخشی هم به ارتباطات با خانواده همسر برمی‌گردد.

زوج‌ها نه تنها در شروع زندگی‌مشترک باید به ارتباط خود با همسر شکل و جهت درستی بدهند، بلکه باید برای ساختن یک رابطه مناسب هم با خانواده خود و هم با خانواده همسر تلاش کنند. باید دوم، هم به دلیل شرایط دینی و عرفی است که در فرهنگ ما جاری است و هم به دلیل نیاز‌های روانی و اجتماعی که زوج‌ها باید به آن پاسخ دهند. در این مطلب به برخی از فواید ارتباط با خانواده همسر اشاره خواهد شد. بدیهی است مطلب ما برای شرایط عادی نوشته شده است که دید و بازدید میسر است.

بیشتر بخوانید

چگونه با شوهر بی‌مسئولیت رفتار کنیم؟

حفظ بهداشت روانی
سلامت روان، دو بُعد درونی و بیرونی دارد. در خیلی موارد فرد باید از درون بهداشت روانی خود را بالا ببرد، ولی گاهی نیازمندیم که از بیرون شرایطی را برای برطرف کردن نیاز‌های روانی خود فراهم آوریم. در ارتباط با خانواده همسر، روابط و بده بستان‌های عاطفی که بین زوجین و خانواده طرف مقابل رخ می‌دهد، به صورت ناخودآگاه موجب ارتقای سلامت روان افراد می‌شود.

رشد اخلاقی خود
نگه‌داشتن احترام افراد بزرگ‌تر و مسن‌تر، یکی از محسنات اخلاقی است. زن یا شوهر در ارتباط با خانواده طرف مقابل به رشد اخلاقی و معنوی خود کمک می‌کنند و احساس رضایت‌شان از زندگی مشترک بیشتر خواهد شد.

ایجاد تنوع در زندگی
اصولا انسان نیازمند به زندگی اجتماعی است و در این میان رابطه با خانواده‌ها، یکی از سالم‌ترین شیوه‌ها برای پاسخ به این نیاز روانی است. زن و شوهر نیاز دارند که مواقعی را با افراد دیگر بگذرانند و شرایط متنوعی را برای زندگی خود به وجود آورند. خانواده همسر در این زمینه با توجه به رابطه عاطفی که با فرزند خودشان دارند، یک گزینه خوب برای دستیابی به این هدف محسوب می‌شوند.

یادگیری مهارت‌های ارتباطی
ارتباط با خانواده همسر به دلیل مسائل و نکاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد تا مشکل خاصی در آن به وجود نیاید، به صورت ناخودآگاه موجب رشد بیشتر الگوی ارتباطات و مهارت‌های زندگی در زن و شوهر می‌شود. مهارتی که لازمه محبوب شدن در محیط‌های کاری، دوستانه و ... است.

برخورداری از حمایت‌های فکری
حضور در کنار بزرگ تر‌ها و افراد باتجربه‌تر به خصوص اگر آن‌ها بدون هیچ منتی دلسوز شما باشند، امکان برخورداری از مشورت‌های به جا و مفید و در نتیجه بهره‌مندی از حمایت‌های فکری‌شان را برای شما فراهم خواهد کرد. شرایط زندگی در این روزها، نیاز به این مسئله را بیشتر از گذشته کرده و مشورت کردن باعث می‌شود انسان، تصمیم‌های درست‌تری بگیرد.

بالا رفتن امنیت خاطر
تقریبا همه زوج‌ها در مسیر زندگی با بحران‌های متعددی روبه‌رو خواهند شد. زمانی که زن و شوهر بدانند همیشه کسانی در کنارشان هستند که در صورت لزوم می‌توانند پناهگاه امنی برای آن‌ها باشند، حسی از امنیت وارد زندگی آن‌ها می‌شود که به قرار گرفتن آن‌ها روی ریل خوشبختی، کمک خواهد کرد.

الگودهی به فرزندان
داشتن ارتباط درست با خانواده‌ها به فرزندان هم نحوه ارتباط سازنده با افراد دیگر و نیز تجربه زندگی اجتماعی سالم را بهتر و به صورت عملی آموزش می‌دهد. چنین اتفاقی باعث می‌شود فرزندان شما الگوی درستی در این زمینه داشته باشند.

عامل اصلی کشمکش زوج‌ها با خانواده همسر
حالا که با فواید ارتباط با خانواده همسر آشنا شدید، باید بدانید بسیاری از مشکلات و کشمکش زوج‌ها با خانواده همسر ناشی از شکل نگرفتن سالم مرز‌ها بین آن‌هاست. ایراد کار بسیاری از همسران این است که می‌خواهند از بیرون از خانواده مرزهایشان را تقویت کنند. اگر همسران می‌خواهند مرز‌های خانواده‌شان را تقویت کنند، در قدم اول لازم است که خودشان دست به کار شوند. مرز‌ها در هر خانواده‌ای منحصر به فرد است و الگوی خاص خودش را دارد و متناسب با مقتضیات هر خانواده‌ای چیده می‌شود. ایجاد مرز با افراد بزرگ سال کاری دشوار است، زیرا انتظارات نسل‌ها در مرزبندی خانوادگی متفاوت شده است. این موضوع را باید بپذیریم که ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که بخش زیادی از خانواده‌های بزرگ‌تر هنوز تحت تاثیر فرهنگ قبلی هستند و این موضوع، مدیریت این مسئله را نیازمند گفتگو و مذاکره بیشتر با آن‌ها کرده است. نشانه‌های شکل نگرفتن این مرزها، جملات و مواردی از این قبیل است که در بحث‌های زن و شوهری می‌شنویم: «مامانم اینو خواسته و ما باید حتما انجامش بدیم»، «توی خونه ما زن حق کار کردن نداشت و این جا هم نباید باشه»، «تو حق نداری حرف مادر یا پدر من رو گوش ندی» و .... در حالی‌که الگوی درست این است که این خانواده جدید بر اساس مقتضیات خود و با فهم شیوه‌های دو طرف به الگوی جدیدی دست یابد که ممکن است حتی در هیچ‌کدام از خانواده‌های قبلی وجود نداشته باشد. در این میان یکی از عوامل موثر در رسیدن به مفهوم خانواده جدید هم برای خود و هم برای خانواده‌ها، چیدن مرز‌های مشخص است که با تلاش زوج ها، در دسترس خواهد بود.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زندگی مشترک زندگی زناشویی ارتباط با خانواده همسر خانواده ها زن و شوهر مرز ها زوج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه در مورد انتشار این خبر انتقاد یا پیشنهادی دارید لطفاٌ کد ۳۰۹۵۳۵۸۹ را به همراه موضوع به آدرس ایمیل [KHABARBAN] ارسال فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

اظهارات جدید دختر صدام علیه ایران

رییس کمیسیون امنیت ملی: توافق ایران و آژانس پاره شود وگرنه رئیس‌جمهور به دادگاه می‌رود

احمدی‌نژاد، حدادعادل را به توپ بست؛ قبل انقلاب دست فرح پهلوی را می‌بوسیدی و حالا سوپر حزب‌اللهی شده‌ای

تصاویر| لحظات عاشقانه ایوانکا ترامپ و جارد کوشنر هم سوژه شد

نگاهی به کودک آزاری مدرن؛ این بار برده داری در فضای مجازی

خبر بعدی:

از نگاه قرآن کریم زوجیت زن و مرد منشأ الاهی دارد

‌به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر یادداشتی است که حجت الاسلام محمدرضا جباران عضو هیأت علمی گروه اخلاق اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نوشته شده است:

یکی از مباحث مقدماتی در تحقیق «الگوی اخلاقی قرآن در حوزه روابط همسرانه» بحث از منشأ و مفهوم زوجیت در قرآن کریم است. این بحث در دو تحقیق در دو فراز جداگانه مطرح شده است.

منشأ زوجیت

از نگاه قرآن کریم زوجیت زن و مرد منشأ الاهی دارد؛ به این معنی که خداوند متعال این دو صنف را برای زوجیت یکدیگر آفریده است. می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفُسٍ وَاحِدَهٍ وَ خَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا، [۱] ای مردم، از پروردگارتان که شما را از «نفس واحدی» آفرید و جفتش را [نیز] از او آفرید، پروا کنید». این آیه کریمه در صدد بیان آن است، که خداوند متعال زوج آدم را همانند خود او از نوع انسان قرار داد [۲] این پیام در ضمن ابلاغ مفاد خود حامل این نکته نیز هست که این دو صنف (زن و مرد) با هدف ترکیب و ازدواج آفریده شده و به همین دلیل برای تعبیر از آن‌ها واژه زوج به کار آمده است. بر این اساس زوجیت زن و مرد از منظر قرآن کریم منشأ الاهی داشته اقدام در این راستا حرکت در مسیر اراده الاهی محسوب می‌شود. تعدادی از آیات مربوطه بر این مطلب دلالت دارند.

می‌فرماید: «هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَهٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا [۳] اوست آن کس که شما را از نَفْس واحدی آفرید، و جفت وی را از آن پدید آورد».

و: «وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا [۴] و از نشانه‌های اوست که برای شما همسرانی از جنس خودتان آفرید».

و: «وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا وَ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ بَنِینَ وَ حَفَدَهً [۵] و خدا برای شما از خودتان همسرانی قرار داد، و از همسرانتان برای شما پسران و نوادگانی نهاد».

و: «فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا … یَذْرَؤُکُمْ فِیهِ، [۶] پدیدآورنده آسمان‌ها و زمین است. از خودتان برای شما جفتهایی قرار داد، … بدین وسیله شما را بسیار می‌گرداند.

و: «خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَهٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا [۷] شما را از یک نفر آفرید و همسرش را نیز از خودش». زوج در آیات گذشته بدون هیچ اختلافی به معنی همسر است. بر اساس این گزاره اثبات شده است که از نظر اسلامی زوجیت زن و مرد با فطرت انسان گره خورده است. [۸]

مفهوم زوجیت در قرآن کریم

سوال این مبحث این است که کلمه زوج در آیات مربوط به خانوده همسر اختصاصی رسمی قانونی است که در نتیجه ازدواج رسمی و قانونی وصف زوجیت پیدا می‌کند؛ یا مراد از آن، جفت طبیعی و مراد از زوجیت زوجیت طبیعی است.

برخی مفسران کلمه ازواج در آیه شوری را به مادینه تفسیر کرده‌اند. [۹] به این دلیل که قرآن کریم آن را در ردیف زوجیت چارپایان آورده، می‌فرماید: «جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا وَ مِنْ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجًا، [۱۰] برای شما از جنس خودتان زوج‌ها آفرید و از چارپایان نیز». علاوه بر این برخی از آثاری که در آیات مربوطه، بر زوجیت مترتب شده نیز به ازدواج قانونی اختصاص ندارد. بر این اساس احتمال اراده زوجیت طبیعی در این آیات احتمال بعیدی نیست.

ما برای تصمیم‌گیری در این مورد، مفهوم زوج را در آیات دیگر قرآن کریم بررسی کنیم.

علاوه بر آیاتی که در بحث منشأ زوجیت به آن‌ها استناد شد، در آیات دیگر، کلمه زوج در هیئت مفرد، مثنی و جمع چهل و سه بار در وصف انسان به کار رفته، از این تعداد، پنج بار به معنی صنف، یک بار به معنی همنوع و سی و هفت بار به معنی همسر اختصاصی رسمی است. از سی و هفت مورد استعمال پنج بار به معنی همسر – اعم از زن و شوهر-، سه بار به معنی شوهر و بیست و نُه بار به معنی همسر (زن) به کار رفته است. به عبارت دیگر بیش از هشتاد و شش درصد از موارد استعمال واژه زوج در مورد انسان به معنی همسر اختصاصی قانونی به کار آمده است. نتیجه این بررسی در جدول ذیل نمایش داده شده.

جدول کاربرد ماده (ز و ج) در قرآن

چنانکه ملاحظه شد در قرآن کریم کلمه زوج آنجا که به عنوان وصف انسان به کار رفته هرگز معنی زوج طبیعی از آن اراده نشده. با اتکا به این گزاره می‌توان با اطمینان گفت در هشت آیه مربوط به جعل زوجیت نیز مراد از زوجیت، زوجیت رسمی اختصاصی است.

نقد نظریه تفسیری رقیب

پیش از این دیدیم که تعداد قابل توجهی از مفسران کلمه «ازواج» در آیات جعل زوجیت را به مادینه تفسیر کرده‌اند. نتیجه این تفسیر این است که مراد از زوجیت در این آیات زوجیت طبیعی است. با اعتماد به آنچه در بررسی آیات قرآن به دست آمد، می‌توان گفت این نظریه صحیح نیست. این نظریه علاوه بر این اشکال، هم با ظاهر و هم با هدف آیات ناسازگار است. در ادامه در باره این ناسازگاری‌ها سخن می‌گوییم

۱- ناسازگاری نظریه رقیب با ظاهر آیات

تفسیر زوج به زن، با ظاهر این آیات سازگار نیست؛ چون اولاً خطاب آیات عام است به طوری که زن و مرد را به طور یکسان شامل می‌شود؛ مثل «یا أَیُّهَا النَّاسُ» (نساء ۱)، «جَعَلَ لَکُمْ» (شوری ۱۱ و نحل ۷۲)، «خَلَقَ لَکُمْ» (روم ۲۱) و «خَلَقَکُمْ» (نساء ۱، اعراف ۱۸۹ و زمر ۶)

ثانیاً اگر خطاب آیات خاص مردان باشد جمله «جَعَلَکُمْ أَزْوَاجًا» (فاطر ۱۱) و «وَ خَلَقْنَاکُمْ أَزْوَاجًا» (نبأ ۸) هیچیک گزاره صادقی نیست، چون با فرض صحت آن‌ها باید یا بپذیریم که مردان زوج خود باشند یا ازواج را به اصناف تفسیر کنیم و بگوییم این دو آیه به اصناف مردان اشاره دارند؛ ولی نتیجه اول با احکام قرآن ناسازگار است و تفسیر زوج به صنف با ادامه آیاتی که در باره تکثیر نسل سخن گفته‌اند، سازگار نیست.

ثالثاً در صورتی که این آیات خطاب به مردان باشد، سیاق آیات از انسجام لازم برخوردار نیست؛ چون بیشتر گزاره‌هایی که پیش یا پس از گزاره حامل زوجیت آمده، به طور یکسان شامل زن و مرد می‌شوند. مثل «یَخْلُقُکُمْ فِی بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ» و «ذَلِکُمْ اللَّهُ رَبُّکُمْ…» (زمر ۶) و «رَزَقَکُمْ مِنْ الطَّیِّبَاتِ» و «أَ فَبِالْبَاطِلِ یُؤْمِنُونَ …» (نحل ۷۲) و «وَ اتَّقُوا اللهَ الَّذِی …» (نساء ۱) و «خَلَقَکُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَهٍ» (فاطر ۱۱)

۲- ناسازگاری نظریه رقیب با هدف آیات

تفسیر زوج به زن با هدف این آیات سازگار نیست؛ چون این آیات در مقام امتنان نازل شده و هدف از آن‌ها این است که انسان به زوج خویش به مثابه یک نعمت توجه کند. اگر زوج در این آیات به معنی زن باشد، ناچار باید مخاطب آیات را در مردان منحصر کنیم و این نعمت را مخصوص آن‌ها بدانیم و می‌دانیم که خداوند متعال این نعمت را به زنان نیز ارزانی داشته است و هیچ وجهی برای اختصاص آن به مردان نیست. به همین دلیل در بحث گذشته واژه زوج در این آیات به صورت مطلق تلقّی شد.

نتیجه سخن اینکه مراد از زوجیت در آیات مربوطه، زوجیت رسمی قانونی است و زوجیت رسمی بین زن و مرد منشأ الاهی دارد و بر همین اساس ازدواج حرکت در راستای اراده الاهی است.

پی نوشت

۱. نساء، ۱٫

۲. رازی، مفاتیح الغیب، ج ۱۵، ص ۸۹٫

۳. اعراف، ۱۸۹٫

۴. روم، ۲۱٫

۵. نحل، ۷۲٫

۶. شوری، ۱۱٫

۷. زمر، ۶٫

۸. سید قطب، فی ظلال القرآن، ج ۲، ص ۶۴۸٫

۹. ابن قتیبه، عبدالله بن مسلم، تفسیر غریب القرآن، ص ۳۳۸ و طبرانی، سلیمان بن احمد، التفسیر الکبیر: تفسیر القرآن العظیم، ج ۵، ص ۴۴۲ و ابن‌ابی‌زمنین، محمد بن عبدالله، تفسیر ابن ابی زمنین، ص ۲۷۶٫

۱۰. شوری، ۱۱٫

کد خبر 5155233

دیگر خبرها

  • اخذ پول از زنان ورزشکار در قبال اجازه خروج از کشور توسط همسر!
  • واکنش همسر سرمربی تیم ملی اسکی بانوان به اتفاقات اخیر
  • همسفر جدید همسر شاهرخ استخری +عکس
  • شرايط مشورت با وکيل چگونه است و چه فايده اي دارد؟
  • فروش اشتباهی عرضه اولیه به سهامداران!
  • مرد دو زنه اینستاگرام کیست؟ +عکس
  • سپاه مفید ترین نهاد این نظام در عرصه‌های محرومیت‌زدایی و سازندگی کشور است
  • کتابخانه‌های سیار در کاشان به مقصد شهرها و روستاها ایجاد شود
  • ماجرای جنجال «شکارچی» دو زنه در اینستاگرام چیست؟
  • مهران مدیری در کنار همسر و فرزندش
  • روستاها مقصد نخست کتابخانه‌های سیار باشد
  • اس ام اس و پیام تبریک روز مرد به همسر
  • ایرج زن مشهدی را آواره کرد / زن صیغه ای فرزندش را هم پنهان کرد
  • جامعتین برای ریاست جمهوری لیست نمی‌دهد/ گمانه زنی فایده ندارد/ فکر نمی‌کنم وحدت صددرصدی صورت بپذیرد/ از برنامه پایداری خبر ندارم
  • علل مرگ کودکان زیر ۵ سال در پاندمی کووید ۱۹ بررسی شد
  • خواص شگفت انگیز روغن نارگیل
  • خواص کشک | مضرات کشک | خواص کشک برای لاغری | خواص کشک در بارداری
  • خواص گیاه بولاغ اوتی| مضرات بولاغ اوتی | خواص بولاغ اوتی برای تیروئید| خواص بولاغ اوتی برای ناراحتی گوارش
  • انواع روغن نارگیل و فواید آن