Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: با شیوع ویروس کرونا حضور فیزیکی دانش آموزان در مدرسه به حداقل ممکن رسیده و عملاً با حذف زنگ تفریح، زنگ ورزش و حذف وعده صبحانه روند افزایش وزن در رده سنی کودکان و نوجوانان سیر صعودی به خود گرفته است.

نظم در ساعت خواب و بیداری و همچنین درس خواندن دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است و والدین نقشی اساسی در شکل گیری این نظم دارند و می‌توانند با برنامه ریزی مناسب ساعتی را در خانه به ورزش‌های دسته جمعی اختصاص دهند تا از این طریق گامی مؤثر در حفظ سلامتی خانواده خود بردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم تحرکی، تماشای تلویزیون، بازی‌های یارانه‌ای، فعالیت‌های نشسته و الگوهای غذایی نامناسب بر افزایش وزن کودکان و نوجوانان دامن زده است.

رضا قاسمی نژاد دو فرزند دانش آموز دارد و به شدت نگران افزایش وزن آنها طی روزهای کرونایی است، او به مهر گفت: در این روزها به وضوح شاهد افزایش وزن فرزندانم هستند در حالی که پیش از شیوع کرونا آنها وزن ایده آلی داشتند و به کلاس‌های ورزش می‌رفتند اما اکنون به دلیل کرونا مجبورند در خانه بمانند و از فعالیت‌های ورزشی دور مانده‌اند.

وی ادامه داد: ساعت‌های خواب و بیداری فرزندانم تغییر کرده و تا نیمه شب بیدارند و روزها هم با توجه به ساعت کلاس‌هایشان گاهی تا نیمه‌های روز خواب هستند. همه این عوامل دست به دست هم داده که تحرک آنها به حداقل میزان ممکن برسد.

شب و روز دانش آموزان جابه جا شده است

مهری قمری هم به مهر گفت: نگران افزایش وزن و کم تحرکی فرزندانم هستند؛ زمانی که ما منزل نیستیم و سر کار هستیم آنها با پخت یکسری فست فودهای ساده به افزایش وزنشان دامن می‌زنند.

بسیاری از این افراد در ساعات پایانی شب که بدن در حال استراحت است شام می‌خورند و در این حالت غذایی که وارد بدن شده ذخیره می‌شود و به صورت چربی در می‌آید و ظرف یک الی دو هفته اثرات خود را به صورت افزایش وزن بروز می‌دهد وی گفت: چندین مرتبه به همراه پدرشان آنها را ترغیب کرده‌ایم که در ساعات بیکاری دسته جمعی ورزش کنیم اما فرزندانم بعد از چند حرکت ساده ورزشی خسته می‌شوند و ما را همراهی نمی‌کنند. نگران سلامتی آنها هستم و واقعاً نمی دانم در دورانی که امکان استفاده از کلاس‌های ورزشی وجود ندارد چگونه می‌توان به این مشکل فائق آمد.

بهروز طلایی دکترای تغذیه در کرمان اظهار کرد: در شرایط کنونی آنقدر برنامه‌های دانش آموزان بهم ریخته است که گویی صبح و شب جابه جا شده‌اند. بسیاری از این افراد در ساعات پایانی شب که بدن در حال استراحت است شام می‌خورند و در این حالت غذایی که وارد بدن شده ذخیره می‌شود و به صورت چربی در می‌آید و ظرف یک الی دو هفته اثرات خود را به صورت افزایش وزن بروز می‌دهد.

وی ادامه داد: آب کردن این چربی‌ها کاری بسیار دشوار است؛ و باید توجه داشت نمی‌توان چربی که ظرف یک سال در بدن ذخیره شده است را در مدت مشابه آب کرد.

این کارشناس تغذیه، فعالیت بدنی را بخشی از فعالیت روزمره دانست و افزود: در برنامه غذایی در کنار هرم غذایی که شامل پنج گروه اصلی غذایی و گروه متفرقه (چربی‌ها و شیرینی‌ها) است؛ دریافت آب و مایعات و فعالیت بدنی ضروری است.

نظم حلقه مفقوده زندگی دانش آموزان در دوران کرونایی

طلایی رعایت برنامه غذایی بدون فعالیت بدنی را ناکارآمد دانست و گفت: این نقص باعث افزایش وزن در انسان می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه برخی افراد برای کاهش یا افزایش وزن به جای اینکه از برنامه غذایی استفاده کنند به سمت استفاده از مکمل‌ها، پودرها و ویتامین‌های مختلف می‌روند، گفت: بسیاری از افراد در این دوران دچار کاهش وزن می‌شوند چرا که بسیاری از وعده‌های غذایی آنها حذف می‌شود و بهم ریختگی و حذف وعده‌های غذایی اصلی می‌تواند باعث چاقی یا لاغری افراد شود.

این دکترای تغذیه در کرمان اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم در شرایط کرونایی دانش آموزان مانند دورانی که باید صبح‌ها در مدرسه حضور پیدا می‌کردند حداکثر ۸ صبح از خواب بیدار شوند و نهایتاً صبحانه تا ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۹ صبح صرف شود تا در این زمینه یک نظم شکل بگیرد.

پیشنهاد می‌کنم در شرایط کرونایی دانش آموزان مانند دورانی که باید صبح‌ها در مدرسه حضور پیدا می‌کردند حداکثر ۸ صبح از خواب بیدار شوند و نهایتاً صبحانه تا ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۹ صبح صرف شود تا در این زمینه یک نظم شکل بگیرد طلایی با تاکید به اهمیت نظم برنامه غذایی بیان کرد: مانند گذشته در فاصله بین صبح تا ظهر در بین برنامه کلاس باید میان وعده‌ها مانند میوه و سبزیجات مورد استفاده قرار گیرد و یکی از میان وعده‌ها در طول روز می‌تواند کیک یا بیسکوئیت باشد.

وی ادامه داد: بعد از صرف نهار، یک ساعت برای استراحت در نظر گرفته شود و سپس کودکان و دانش آموزان باید فعالیت بدنی به مدت حداقل یک ساعت در روز را حتماً مدنظر قرار گیرد.

وی بهترین زمان برای فعالیت بدنی را ساعت‌های مابین ۱۶ تا ۱۹ عصر دانست و گفت: اگر فرد در خانه هم حضور دارد می‌تواند با استفاده از دمبل یا بطری‌های آب معدنی حرکات ورزشی انجام دهد؛ دراز نشست، طناب زدن و… از دیگر حرکات ورزشی است که در این روزها می‌تواند مفید باشد.

طلایی بیان کرد: افراد باید توجه داشته باشند که حرکت‌های ورزشی باید به گونه‌ای باشند که باعث افزایش تپش قلب و سوخت و ساز شود تا از این طریق غذای مصرف شده به انرژی تبدیل شود و ذخیره کمتری در بدن انجام شود این کار باعث می‌شود افزایش وزن بسیار دیرتر رخ دهد.

وی گفت: در روزهای کرونایی باید برای برنامه درسی و غذایی منظمی داشته باشیم و اهمیت دارد که میان وعده‌ها و وعده‌های اصلی حذف نشوند. همان نظمی که در زمان مدرسه رعایت می‌شد اکنون هم باید برقرار باشد و اینگونه نباشد که فرد تا نیمه شب بیدار باشد و صبح تا ساعت ۱۱ صبح بخوابد چرا که این بی نظمی و به تعویق افتادن وعده‌های غذایی برای سلامتی مضر است.

طلایی در خصوص طرح کوچ (کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان) هم گفت: این طرح به منظور پایش وزن دانش آموزان به اجرا در آمده است تا در این زمینه به خانواده‌ها و دانش آموزان هشدار داده شود.

وی با اشاره به شیوع بالای اضافه وزن افزود: کاهش فعالیت‌های بدنی شدت افزایش وزن را بیشتر کرده است و این طرح باعث حالت رقابتی برای کنترل وزن و رعایت برنامه غذایی مناسبت بین دانش آموزان می‌شود تا بتوانند وزنشان را حفظ کنند. «کوچ» طرحی خوب و کمک کننده و به منزله هشدار و تلنگر است که مورد استقبال خوبی هم قرار گرفته است.

وزارت آموزش و پرورش به منظور ورود به این مساله طرحی به نام «کوچ» را در دستور کار قرار داده است؛ اما تلاش‌های خبرنگار مهر برای صحبت با ماشاالله میرزاحسینی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کرمان بی نتیجه ماند و میرزاحسینی حاضر به مصاحبه در این زمینه نشد.

افزایش وزن دانش آموزان علاوه بر مشکلاتی که در حال حاضر برای آنها ایجاد می‌کند باعث می‌شود در آینده هم زندگی سالمی نداشته باشند و با انواع بیماری‌های غیر واگیردار نظیر دیابت، فشار خون، مشکلات قلبی - عروقی و… گریبانگیر شوند. بر اساس آمارها سرمنشا ۸۰ درصد مرگ و میرهای کشور بیماری‌های غیرواگیرداری هستند که در اثر چاقی و کم تحرکی بروز می‌کنند و این مساله زنگ خطری برای خانواده‌ها و مسئولان است که با کنترل وزن دانش آموزان آینده‌ای سالم برایشان رقم زده شود.

کد خبر 5134744

منبع: مهر

کلیدواژه: آموزش و پرورش کرمان ویروس کرونا چاقی دانشگاه علوم پزشکی کرمان دانش آموزان ویروس کرونا دهه فجر چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کرمانشاه خطبه های نماز جمعه بوشهر آمار کرونا عکس استانها انقلاب اسلامی ایران گرگان شهرستان کرج شیراز شیوع کرونا مشهد برنامه غذایی دانش آموزان فعالیت بدنی افزایش وزن وعده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۵۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توجه به افزایش معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، علی اکبر حسینی محراب بیان کرد: معدل امتحانات نهایی پایه دهم تا دوازدهم بر ارتقای شاخص آموزش و پرورش استان و رتبه کنکور دانش‌آموزان اثرگذار است.

وی با اشاره به نزدیک شدن به هفته بزرگداشت مقام معلم (هشتم تا چهاردهم اردیبهشت) اظهار کرد: این مناسبت فرصتی است که از زحمات معلمان و اساتید قدردانی شود و معلمان نمونه کشور با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند کرد.

حسینی محراب اظهار کرد: برای ارتقای کیفیت علمی و آموزشی دانش‌آموزان ضرورت دارد تا از فناوری‌های ارتباطی جدید از جمله برنامه شاد استفاده شود.

وی درباره کمبود‌ها در برخی مدارس استثنایی استان خوزستان افزود: به منظور اجرای عدالت آموزشی این‌کمبود‌ها باید برای دانش‌آموزان استثنایی رفع شود.

جمعیت دانش‌آموزی خوزستان یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است.

دیگر خبرها

  • استقبال گسترده دانش‌آموزان یزدی از رویداد ایده شو دانش‌آموزی
  • رقابت ۱۲ هزار و ۷۷۸ دانش‌آموز کرمانی در ماراتُن کنکور
  • افزایش ۵۰ درصدی قیمت کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی جدید
  • باشگاه دانش آموزی خبرنگار پلیس، پیشگام در حوزه‌های انتظامی و انضباط اجتماعی است
  • باشگاه خبرنگاران دانش آموزی پلیس افتتاح شد
  • ضرورت توجه به افزایش معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان
  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند
  • سونامیِ بستری کودکان و نوجوانان انگلیسی به خاطر عوارض سیگار الکترونیکی
  • ضرورت افزایش آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان