Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در سال‌های ۸۷، ۸۸ و ۹۲ به عنوان کارآفرین نمونه انتخاب شده و در سال‌های ۷۹، ۸۰، ۸۴، ۸۹، ۹۴ و در سال جاری تعاونی زنان روستایی که او راه‌اندازی کرده به عنوان تعاونی برتر زنان روستایی در سطح ملی برگزیده شده است.

مریم همت‌پور مدیرعامل یک شرکت تعاونی روستایی زنان در شهرستان سربیشه صاحب این موفقیت‌های متعدد است که می‌گوید سختی‌ها را می‌توان با همکاری و همدلی پشت سر گذاشت و به موفقیت‌های غیرقابل باور رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از آن دسته آدم‌هایی است که سنگ‌های در مسیر کارآفرینی را با اراده‌ای قوی برداشته است و در نهایت نه تنها خود به موفقیت رسیده بلکه برای بسیاری از زنان منطقه خویش اشتغال‌زایی کرده و یکی از صنایع دستی دیار خود را نیز احیاء کرده است.

گفتنی است علاوه بر اینکه تعاونی زنان روستایی که او مدیرعامل آن است به عنوان نمونه در سطح ملی برگزیده شده، خودش نیز در سال جاری به عنوان تسهیل گر نمونه استانی انتخاب شده است.

مریم همت‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: زمانی که تصمیم گرفتم فعالیتم را شروع کنم هنوز هیچ تعاونی زنان روستایی در کشور وجود نداشت و تازه طرح تعاونی‌های زنان روستایی به تصویب رسیده بود.

جنوب خراسان را دست کم نمی‌گیرم

وی با اشاره به اینکه این موضوع مربوط به سال ۷۳ می‌شود، اظهار کرد: وقتی به مسئولین امر می‌گفتم می‌خواهم تعاونی زنان روستایی را راه‌اندازی کنم، با تعجب می‌گفتند بگذارید اول استان‌های توسعه یافته‌تر کار را شروع کنند تا نوبت به ما برسد.

این بانوی کارآفرین بیان‌کرد: به مسئولین می‌گفتم کدام استان را توسعه یافته و بزرگ‌تر از خراسان بزرگ می‌دانید و آنها در جواب می‌گفتند ولی ما در جنوب خراسان زندگی می‌کنیم و از من پاسخ شنیدند که من جنوب خراسان را دست کم نمی‌گیرم.

همت پور با بیان اینکه در نهایت با سختی فراوان تعاونی را راه‌اندازی کردیم، افزود: همزمان با من ۳۱ بانوی دیگر در سایر استان‌ها نیز تعاونی زنان روستایی را راه‌اندازی کردند.

خانم‌ها را به عنوان وام گیرنده قبول نداشتند

وی گفت: بعد از شروع فعالیت تعاونی زنان روستایی زنان مود باز هم سختی‌ها ادامه داشت و حتی در همان ۲۶ سال پیش وقتی برای دریافت وام معرفی شدیم، متولیان بانک می‌گفتند ما خانم‌ها را نه به عنوان گیرنده و نه ضامن قبول نمی‌کنیم!!

مدیرعامل تعاونی زنان روستای مود شهرستان سربیشه با بیان اینکه همه این جملات برای ما درد بود، اظهار کرد: شاید این گفته‌ها برای دختر و زن امروزی در دهه ۹۰ کمی عجیب باشد ولی ما با خط شکنی و تلاش و اثبات خودمان توانستیم مسیر را برای آیندگان تسهیل کنیم.

تلاش برای احیاء برک بافی

همت پور با اشاره به اینکه تعاونی ما در حوزه گیاهان دارویی، برک بافی (از صنایع دستی مود) فعالیت می‌کند، افزود: هنر صنایع دستی برک بافی در مود منسوخ شده و از ۵۰ سال قبل کسی برک بافی نمی‌کرد.

وی گفت: اما ما در این حوزه شروع به فعالیت کرده و با ایجاد خانه برک بافی در مود و آموزش آن به نسل جوان در راستای احیاء این صنعت دستی فراموش شده گام برداشتیم.

این بانوی کارآفرین خراسان جنوبی با بیان اینکه تمام مراحل برک بافی از کرک مو تا فرآوری نخ و بافت با سرپنجه زنان هنرمند بخش مود انجام می‌شود، اظهارکرد: خانه برک در سال ۹۸ در مود راه اندازی شد.

همت پور با اشاره به اینکه با احیاء برک بافی زمینه رونق مشاغل خانگی در بخش مود به وجود آمد، گفت: علاوه بر اشتغال‌زایی برای امنیت شغلی کسانی که خود اشتغالی داشته و یا در زمینه مشاغل خانگی در مود فعالیت کرده بودند، قدم برداشتیم.

وی اظهار کرد: در این راستا براساس قراردادی با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستائیان و عشایر ۵۹۰ را تحت پوشش این بیمه قرار دادیم.

این کارآفرین نمونه بیان‌کرد: این افراد در زمینه برک بافی، پخت شیرینی‌های سنتی، حوله بافی و گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند.

تسهیلات و وام بهره‌دار نگرفته‌ام

همت‌پور با اشاره به اینکه در طول ۱۰-۱۵ سال اخیر به هیچ وجه وام و یا تسهیلات از بانک‌ها دریافت نکرده است، گفت: در طول ۲۶ سال فعالیت هم هیچگاه وام بهره‌دار نگرفته‌ام و تنها پیگیر وام قرض الحسنه بوده‌ام.

وی ادامه‌داد: در حال حاضر ما خودمان یک صندوق اعتبارات خرد زنان کارآفرین در مود راه‌اندازی کرده‌ایم تا به اعضایمان که می‌خواهند یک شغل ایجاد کنند، وام پرداخت کنیم.

بانوی کارآفرین نمونه افزود: در صندوق هم طوری فعالیت داشته‌ایم که نقدینگی‌مان کفایت طرح‌هایمان را کرده و نیازی به گرفتن تسهیلات از بانک نداشته‌ایم.

همت‌پور در زمینه چگونگی ورودش به بحث گیاهان دارویی گفت: در سال‌هایی که هنوز جهاد سازندگی ادغام نشده بود، جهاد سازندگی با بسیج طرحی در زمینه شناسایی گیاهان دارویی منطقه به من پیشنهاد کردند.

هدردادن ثروت منطقه رنجم می‌داد

وی اظهار کرد: در طول اجرای این طرح از زنان و مردان پیشکسوت محلی شنیدم که ما در بهار و تابستان گیاهان دارویی چون آویشن، پونه و.. را برداشت و خشک می‌کنیم و بعد کمی از آن را به عنوان دمنوش مصرف و بقیه را در تنور می‌ریزیم.

بانوی کارآفرین نمونه بیان‌کرد: این جملات برای من سخت آمد که چگونه چنین سرمایه ارزشمندی را هدر می‌دهیم و از آن استفاده نمی‌کنیم و به همین دلیل وارد حوزه فرآوری گیاهان دارویی شدم.

همت‌پور با بیان اینکه کار فرآوری گیاهان دارویی را در بالکن خانه‌ام با کمک و همکاری همسرم شروع کردم، ادامه‌داد: آن موقع همسرم یک موتور داشت که با آن برای خرید گیاهان دارویی به روستاهای مختلف می‌رفتیم.

وی گفت: با این کارمان کم‌کم زمزمه‌ها شروع شد که زن دلال ندیده بودیم! اما من گفتم امروز من برای خرید گیاهان دارویی به سراغ شما می‌آیم ولی یک روز شما برای فروش گیاهان داروی خود به سراغ من خواهید آمد و همان هم شد.

مدیر شرکت تعاونی روستایی زنان الزهرای مود اظهارکرد: با همکاری تعاون روستایی و جهاد کشاورزی به اعضای تعاونی ما که در حوزه گیاهان دارویی فعالیت می‌کردند آموزش داده شد که گیاه دارویی چگونه باید برداشت شود تا به منابع طبیعی آسیب نرسد.

خط شکنی کردم

همت پور با اشاره به برخی از سختی‌های ۲۶ سال گذشته خود در حوزه کارآفرینی و فعالیت در حوزه تعاونی زنان روستایی بیان‌کرد: گاهی خودم را مانند یک خط شکن می‌دانم که راه را باز کردیم تا زنان آینده سهل‌تر این مراحل را طی کنند.

وی با تأکید بر اینکه بزرگترین سرمایه در هر مجموعه‌ای را سرمایه انسانی می‌داند، افزود: در مستندی به نام زنان پیشگام نیز از من به عنوان یکی از زنان پیشگام در حوزه کارآفرینی برای زنان روستایی و ایجاد تعاونی زنان روستایی یاد شده است.

بانوی پرتلاش و نمونه خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه بهترین سرمایه را در حوزه کاری نیروی انسانی می‌داند، یادآور شد: از اعضای تعاونی و همچنین خانواده‌ام و همسرم که در تمامی مراحل همراه من بودند تشکر می‌کنم چرا که بدون آنان طی این مسیر ممکن نبود.

رسیدن به موفقیت و کارآفرینی بی‌شک کار سهل و ساده‌ای نیست و باید اراده‌ای قوی و اعتماد به نفسی بالا داشت اما برای انسان‌هایی که به قله‌ها می‌اندیشند هیچ کاری محال و نشدنی نیست.

کد خبر 5142756

منبع: مهر

کلیدواژه: زنان کارآفرین تعاونی روستایی بیرجند ویروس کرونا دهه فجر چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کرمانشاه خطبه های نماز جمعه بوشهر آمار کرونا عکس استانها انقلاب اسلامی ایران گرگان شیراز شهرکرد شهرستان کرج راهپیمایی 22 بهمن تعاونی زنان روستایی کارآفرین نمونه بانوی کارآفرین گیاهان دارویی راه اندازی برک بافی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۶۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای هفت هزار هکتار گیاهان دارویی در هرمزگان


به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خلیج فارس، سید محمدنور موسوی افزود: بندرعباس، بشاگرد، میناب، رودان و بستک از شهرستان‌هایی هستند گیاهان دارویی در آنها کشت می‌شود.
وی گفت: پارسال ۹ فقره طرح مصوب بهره برداری گیاهان دارویی با همکاری بهره برداران و تعاونی‌های مردمی به مساحت ۲۲۰ هزار هکتار پوشش داده شد که شامل دوگونه دارویی آویشن و آنغوزه است.
موسوی افزود: عملیات اصلاحی و احیایی در مراتع با همکاری بهره برداران شامل احداث هلالی آبگیر، بذرکاری، بذرپاشی و حفاظت و قرق است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: سالانه حدود ۲۰ تن آویشن و آنغوزه از مراتع و رویشگاه‌های استان برداشت می‌شود که ارزش اقتصادی بیش از ۱۲۱ میلیارد ریال است.

بیشتربخوانید:برداشت دمنوش چای ترش در میناب
وی افزود: گونه‌های دارویی و خوراکی شامل آویشن، آنغوزه تلخ، بادام کوهی، بنه، گیشدر، پونه، مور خوش، مور تلخ، کلپوره، گلدر و آلوئه ورا بیشترین مصرف را در استان هرمزگان دارند.
موسوی گفت: این گونه‌های دارو‌های گیاهی پس از برداشت به استان‌های فارس، اصفهان، تهران ارسال و بعد از فرآوری و بسته بندی به خارج از کشور صادر می‌شود.

دیگر خبرها

  • محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است
  • استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی
  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی
  • قرار گرفتن گل محمدی در برنامه‌ی توسعه‌ی کشت استان یزد
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!
  • ۸ سکانس از مزه شیرین کارآفرینی که «ترین» شد؛ از «خر زورو» و شراکت با دایی‌جان تا تعیین نقشه راه تحول دیجیتال
  • احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی در هرمزگان
  • احیای هفت هزار هکتار گیاهان دارویی در هرمزگان
  • افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان