Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از مواردی که باعث گسترش شدید حاشیه‌نشینی در سالیان اخیر شده است، نظارت ضعیف بر ساخت‌وسازهای حاشیه شهر مشهد، مخصوصاً در روستاهای اطراف آن بوده که این امر باعث ایجاد بازار پرسود تخلفات ساختمانی و زمینه‌ساز جولان سودجویان در این مناطق شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ همواره حاشیه‌نشینی با معضلات فراوانی روبه‌رو بوده و غفلت مسئولان در سال‌های متمادی باعث رشد بی‌رویه حاشیه شهر به‌ویژه در مشهد شده به‌طوری که یک هفتم جمعیت حاشیه‌نشین کشور مربوط به مشهد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مواردی که باعث گسترش شدید حاشیه‌نشینی در سالیان اخیر شده است، نظارت ضعیف بر ساخت‌وسازهای حاشیه شهر مشهد، مخصوصاً در روستاهای اطراف آن بوده که این امر باعث ایجاد بازار پرسود تخلفات ساختمانی و زمینه‌ساز جولان سودجویان در این مناطق شده است.

مسعود ایاز، مدیرکل نظارت بر ساخت‌وسازها و کمیسیون‌های ماده صد شهرداری مشهد در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: متأسفانه در حاشیه شهر مشهد و روستاهای اطراف آن شاهد تخلفات گسترده ساختمانی هستیم و علی‌رغم گشت‌زنی و نظارت پلیس‌های ساختمانی بازهم شاهد ساخت‌وسازهای غیرمجاز و شبانه در این مناطق هستیم که قطعاً این ساخت‌وسازها از دید ما پنهان نخواهد ماند و با متخلفین برخورد خواهد شد و پس از گذشت روند اداری لازم این تخلفات تخریب می‌شوند.

دهیاری مسئول برخورد با تخلفات ساختمانی در روستا است

وی با اشاره به اینکه مسئولیت برخورد با تخلفات ساختمانی در محدوده روستایی با دهیاری‌ها است، گفت: وظیفه برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم مشهد بر عهده شهرداری است از این رو توسط تیم‌های مشترک شهرداری و جهاد کشاورزی نظارت کاملی در قالب کمیته سیانت از حریم مشهد انجام می‌شود و با هماهنگی‌های قضایی هر هفته اجرای حکم داریم و با متخلفین برخورد می‌شود.

سرعت تخلفات ساختمانی در حاشیه شهر مشهد بیشتر از برخوردهای قانونی است

ایاز خاطر نشان شد: سرعت تخلفات ساختمانی در حاشیه شهر مشهد بیشتر از برخوردهای قانونی است و متأسفانه عده‌ای با تصور اینکه تمام تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده صد منتهی به جریمه نقدی می‌شود اقدام به ساخت‌وساز در حریم رودخانه یا تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی می‌دهند که این قطعاً حکمی جز قلع بنا برای این نوع ساخت‌وسازها صادر نمی‌شود.

مدیرکل نظارت بر ساخت‌وسازها شهرداری مشهد گفت: از مردم درخواست داریم تا در صورت مشاهده ساخت‌وسازهای غیرمجاز حتماً ما را از طریق شماره 137 مطلع کنند همچنین می‌توانند از طریق این سامانه شکایات خود را نیز از ساخت‌وسازهای غیرمجاز ثبت کنند.

در حریم شهر مشهد تمامی زمین‌ها کاربری کشاورزی و باغداری دارند

وی ادامه داد: در حریم شهر مشهد تمامی زمین‌ها کاربری کشاورزی و باغداری دارند لذا به هیچ عنوان ضریب جریمه برای ساخت‌وسازها غیرمجاز نداریم و حتماً رأی قلع و تخریب بنا برای این ساختمان‌ها داده می‌شود.

ایاز افزود: متأسفانه در حریم شهر مشهد شاهد این هستیم که بیشترین تخلفات توسط بنگاه‌های مشاورین املاک غیرمجاز صورت می‌گیرد از این رو کارگروهی متشکل از شهرداری، پلیس اماکن و اتحادیه مشاورین املاک تشکیل‌شده تا مشاورین املاک غیرمجاز شناسایی شوند و با همکاری مقامات قضایی پلمپ شوند.

فعالیت پلیس ساختمان محدود به ساعات اداری نیست

مدیرکل نظارت بر ساخت‌وسازها شهرداری مشهد گفت: فعالیت پلیس ساختمان محدود به ساعات اداری نیست و گشت‌های پلیس ساختمانی علی‌رغم اینکه در حجم گشت زنی‌ها در ساعات غیر اداری کم می‌شود اما به‌صورت ۲۴ ساعته و در ایام تعطیل نیز فعالیت دارند و در صورت اعلام گزارش تخلفات حتماً رسیدگی می‌شود.

وی خاطر نشان شد: ۸۶۰۰۰ هکتار جزء حریم شهر مشهد تعیین‌شده‌اند که از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۶۰۰ مورد تفکیک و تغییر کاربری غیرمجاز در حریم شهر شناسایی شدند که در قالب ماده ۱۰ حفظ کاربری اراضی کشاورزی به‌صورت مشترک با جهاد کشاورزی با تمامی این موارد برخورد و حدود ۹۳۰ هکتار آزادسازی شده‌اند.

ایاز تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون با ۱۶۴۰ مورد دیوارکشی غیرمجاز تخریب‌شده است همچنین در خصوص اجرای رأی ماده صد، ۸۹ ساختمان و ۲۸۲ مورد بنای خطرساز شناسایی تخریب شدند.

بیشترین تخلفات در حاشیه شهر مشهد در داخل طرح‌های هادی روستایی است

مدیرکل نظارت بر ساخت‌وسازها شهرداری مشهد تأکید کرد: متأسفانه بیشترین تخلفات در حاشیه شهر مشهد در داخل طرح‌های هادی روستایی و مخصوصاً در روستای کشف که نظارت آن با دهیاری و فرمانداری است اتفاق می‌افتد.

در همین خصوص مهدی رحمانی، دهیار روستای کشف که در فاصله ۲۰۰ متری از مشهد قرار دارد در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: در حال حاضر امور روستاهایی مانند کشف، دهرود، کال زرکش، گرجی سفلی، علیا و امیرآباد با جمعیت‌های ۱۵ و ۲۰ هزار نفری با حوزه اختیارات دهیاری‌ها قابل کنترل و پیگیری نیست و باید در محدوده شهری قرار گیرند یا به عنوان محدوده منفصل شهری با شهرداری‌های مستقل اعلام شوند.

زمان‌بر بودن صدور آراء کمیسیون ماده ۹۹ عامل گسترش تخلفات ساختمانی

وی ادامه داد: به دلیل زمان‌بر بودن صدور آراء کمیسیون ماده ۹۹ استانداری باعث شد تا متخلفین حرفه‌ای ساختمان‌های خود را به صورت غیرمجاز در کمترین زمان ممکن بسازند و این ساختمان‌ها را به افراد ضعیفی واگذار کنند و با سکونت این افراد در این منازل و تبعات اجتماعی که می‌تواند به دنبال تخریب این منازل به وجود آید، امکان تخریب وجود نداشت.

رحمانی گفت: با ایجاد واحد پلیس ساختمان در روستای کشف از سال ۹۷، حدود ۶۰ واحد غیرمجاز که عموماً در طبقات سه به بالا هستند را تخریب کردیم و مابقی ساختمان‌های متخلف نیز آراء قلع برای آن‌ها صادر شده است اما به دلیل سکونت افراد در آن و تبعات احتمالی تخریب بنا، باعث شده تا نتوانیم قوانین کمیسیون ماده ۹۹ را اجرایی کنیم.

سود ۱۵۰ میلیون تومانی متخلفین ساختمانی در هر طبقه

دهیار روستای کشف از سود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی متخلفین ساختمانی در هر طبقه خبر داد و گفت: جریمه‌های ساختمانی بازدارندگی لازم را ندارند زیرا متخلفین ساختمانی با ساخت هر مترمربع بالغ بر ۵۰۰ هزار تومان سود می‌برند این سود بالا باعث شده تا متخلفین زیادی به مناطق روستایی حاشیه شهر مشهد هجوم ببرند و متأسفانه این افراد از خلأهای قانونی به صورتی استفاده می‌کنند که اجرای حکم قلع یک ساختمان را تا ۳ سال به تعویق می‌اندازند و در این مدت این ساختمان را به راحتی به فروش برسانند.

وی یادآور شد: دهیاری‌ها نمی‌توانند در طرح‌های هادی روستایی دخل و تصرفی بکنند و طراحی و تغییر طرح هادی روستایی بر عهده بنیاد مسکن و کمیسیون طراحی طرح‌های هادی است از این رو طرح هادی روستای کشف که در سال ۹۰ به ما ابلاغ‌شده است تاکنون چندین بار دچار تغییر شده و تمامی این تغییرات دارای تأییدیه بنیاد مسکن هستند.

ضرورت برخورد جدی دستگاه قضا با فروشندگان طبقات هوایی

وی فروش طبقات هوایی را یکی از معضلات بزرگ روستاهای حاشیه شهر دانست و گفت: در محدوده جاده سیمان، اسلام آباد، گرچی سفلا، همت آباد، محدوده جاده قدیم، کال زرکش، دوست آباد و امیر آباد متأسفانه شاهد گسترش روز افزون طبقات هوایی و تخلفات ساختمانی هستیم که این امر نیاز به یک دستور محکم قضایی و برخورد جدی دارد تا متخلفین جرات تکرار تخلفات خود را نداشته باشند.

رحمانی تأکید کرد: طبق قانون در مناطق روستایی افراد تنها مجاز به ساخت دو طبقه روی پیلوت هستند لذا درخواست داریم تا اختیار قلع طبقات مازاد آن را بر عهده دهیاران بگذارند تا دهیاران بتوانند به صورت مستقل اقدام به قلع طبقات مازاد کنند و منتظر رأی کمیسیون ماده ۹۹ نمانند و متخلفان فرصت فروش این طبقات را به دیگران نداشته باشند.

رشد قارچ گونه مشاورین املاک غیرمجاز در حاشیه شهر مشهد

دهیار روستای کشف با تأکید بر اینکه بیشترین تخلفات ساختمانی توسط مشاورین املاک غیرمجاز انجام می‌شود، گفت: متأسفانه شاهد رشد قارچ گونه مشاورین املاک غیرمجاز در روستاهای حاشیه شهر مشهد هستیم که اغلب تخلفات ساختمانی نیز توسط این افراد صورت می‌گیرد لذا درخواست داریم تا اتحادیه املاک، پلیس اماکن و اتاق اصناف به این موضوع ورود جدی داشته باشند.

در ادامه جلیل یاوری، رئیس اداره نظارت بر ساخت‌وسازهای حریم مشهد و دبیر کمیته صیانت از حریم شهر مشهد در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: اساساً نه دهیاری بلکه هیچ مقام دیگری بدون اخذ مجوز از کمسیون ماده 5 یا شورای طرح‌های هادی نمی‌تواند در طرح‌های هادی، توسعه و تفصیلی تغییر ایجاد کند از این رو دهیاری و شهرداری تنها مجری این طرح‌ها هستند و نمی‌توانند تغییرات و مداخلاتی در طرح‌های هادی و تفصیلی داشته باشند.

آزادسازی ۵۷۹ هکتار اراضی ملی، دولتی و موقوفات

یاوری خاطر نشان شد: در حال حاضر اداره نظارت بر ساخت‌وسازهای حریم مشهد و کمیته صیانت از حریم شهر مشهد بر ساخت‌وسازهای اطراف مشهد با مشارکت تمامی ارگان‌های مرتبط، نظارت کاملی بر روند ساخت و سازها در حریم مشهد دارند که در این راستا از ابتدای سال تاکنون ۵۷۹ هکتار از اراضی ملی، دولتی و موقوفات آزادسازی شده‌اند همچنین در خصوص تغییر کاربری‌های غیرمجاز تاکنون ۱۶۳۳ مورد شناسایی شدند که در این راستا ۹۶۰ هکتار از این اراضی آزادسازی و به کاربری گذشته خود بازگشتند.

شناسایی ۱۰۰۰ مشاورین املاک غیرمجاز در حاشیه شهر مشهد

وی از شناسایی ۱۰۰۰ مشاورین املاک غیرمجاز در حاشیه شهر مشهد خبر داد و گفت: تاکنون از این تعداد ۱۰۰ مشاور املاک غیرمجاز به هماهنگی‌های مقامات قضایی پلمپ شدند اما برخورد با این مشاورین املاک غیرمجاز که در حاشیه شهر مشهد و روستاهای اطراف تبدیل به یک معضل جدی شده‌اند، نیازمند همکاری مردم است زیرا متأسفانه مردم بدون هیچ مدرک و پروانه کسبی به این مشاورین املاک غیرمجاز اعتماد می‌کنند و به دام آن‌ها گرفتار می‌شوند.

دبیر کمیته صیانت از حریم شهر مشهد ادامه داد: نقش مشاورین املاک در ساخت‌وسازهای غیرمجاز مشخص است از این رو مرجع اصلی برخورد با مشاورین املاک اتحادیه و اتاق اصناف است که اقدامات خوبی تاکنون در راستایی شناسایی و برخورد با این متخلفان انجام داده‌اند اما نیاز به یک عزم جدی‌تر در خصوص برخورد با مشاورین املاک متخلف داریم تا ریشه این مشکلات در حاشیه شهر و روستاهای متصل به شهر حل شود.

رشد تخلفات و آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهر مشهد

یاوری تصریح کرد: در حال حاضر ۱۳۷ روستا در حاشیه شهر مشهد هستند که به دلیل گسترش حاشیه شهر این مناطق نیز به نوعی متصل به شهر شده‌اند و شاهد رشد جمعیت شدید در این مناطق و به دنبال آن رشد تخلفات و آسیب‌های اجتماعی هستیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مشاورین املاک غیرمجاز ساخت وسازهای غیرمجاز تخلفات ساختمانی حاشیه شهر مشهد کمیسیون ماده ۹۹ بر ساخت وسازهای روستاهای اطراف بیشترین تخلفات حریم شهر مشهد شهرداری مشهد هادی روستایی پلیس ساختمان طرح های هادی هادی روستای حریم شهر ساختمان ها روستای کشف حریم مشهد شده اند صبح توس طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۷۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از دو مدرسه شش کلاسه در میناب/ساخت مدرسه روستای شَمجُو نیز از محل مولدسازی و فروش املاک مازاد دولتی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان از بهره برداری از دو مدرسه شش کلاسه در میناب با حضور رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور خبرداد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، مهدی باوقار زعیمی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در آئین بهره برداری از دو مدرسه شش کلاسه در میناب گفت: یکی از این فضا‌های آموزشی مدرسه ۶ کلاسه شهید بهشتی روستای چاه اسماعیل با زیربنای ۴۲۰ مترمربع است که برای ساخت آن ۹۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از این فضای آموزشی ۱۵۰ دانش آموز از مزایای آن بهره‌مند شدند افزود: مدرسه ۶ کلاسه روستای باغ ملک نیز با زیربنای ۳۲۵ مترمربع و هزینه ۹۰ میلیارد ریال ساخته شده است و ۱۵۰ دانش آموز از مزایای آن بهره‌مند شدند.

باوقار زعیمی عنوان کرد: سالن چندمنظوره روستای تالار شهرستان میناب نیز با زیربنای ۷۰۴ متر مربع و با هزینه ساخت ۸۰ میلیارد ریال امروز به بهره برداری رسید.

مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان با بیان اینکه امروز ساخت دو مدرسه ۱۵ کلاسه میناب و ۶ کلاسه روستای شَمجُو این شهرستان نیز آغاز شد اظهارکرد: مدرسه دکتر حسابی ازمحل مولدسازی و فروش املاک مازاد دولتی با زیربنای دو هزار و ۱۶۴ مترمربع و اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال ساخته می‌شود.

وی در ادامه افزود: با بهره برداری از این فضای آموزشی ۳۷۵ دانش آموز از فضای آموزشی ایمن و استاندارد برخورار می‌شوند.

باوقار زعیمی در پایان گفت: مدرسه ۶ کلاسه روستای شَمجُو نیز ازمحل مولدسازی و فروش املاک مازاد دولتی با زیربنای ۴۹۶ مترمربع و اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال ساخته می‌شود که ۱۵۰ دانش آموز از مزایای آن بهره مند می‌شوند.

به گفته مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان این دو مدرسه تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

دیگر خبرها

  • ۵ واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد
  • پلمب ۵ واحد متخلف صنفی در مشهد
  • پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد
  • دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • بهره برداری از دو مدرسه شش کلاسه در میناب/ساخت مدرسه روستای شَمجُو نیز از محل مولدسازی و فروش املاک مازاد دولتی
  • خطر مرگ؛ این گیاهان را دیگر نخورید
  • اخذ حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جریمه از مشاورین املاک متخلف زاهدان
  • برخورد جدی پلیس با تخلفات ساکن و ثبت تخلف پارک حاشیه ای با دوربین های متحرک
  • فیلم| یک قدم تا اعلام جرم؛ تایید تخلفات عجیب رئیس اتحادیه نانوایان مشهد توسط معاون دادستان
  • کمای سیاستی بازار مسکن