Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-03-28@11:20:44 GMT

دستگاهی برای سنجش خون از طریق نرمه گوش

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۵۷۱۱۷

محققان کشورمان در یک کار پژوهشی ارزشمند، نوعی حسگر غیرتهاجمی قند خون را طراحی کرده و ساخته اند که قادر است از طریق نرمه گوش و بدون سوراخ کردن پوست، قند خون را با دقت مناسبی اندازه گیری کند.

امروزه، بیماری دیابت زندگی میلیون ها انســان را در معرض خطر قرار داده اســت و یکی از مهم ترین عوامل مرگ ومیر در ســنین 20 تا 59 سال محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازاین رو تشــخیص به موقع آن جهت انجام عملیات درمان بســیار اهمیت دارد.

به منظور کنترل دیابت، ســطح قند خون بیمار باید به صورت مستمر اندازه گیری شود. روش های اندازه گیری قند خون عمدتاً تهاجمی هستند و می بایست از طریق سوراخ کردن بافت پوســتی مقداری خون از بیمار برداشت شــود. این روش علاوه بر مشکلاتی از قبیل درد، اضطراب و احســاس ناراحتــی در بیمار، گاهی موجب بروز بیماری های پوستی و عفونی می شود.

طبق گفته محققان، برای بیماران تحت مراقبت ویژه لازم است ســنجش قند خون چندین نوبت در روز انجام شود و حتی در موارد اضطراری می بایست خون دائماً ازطریق آنژیوکت برداشت شود و به صورت مستمر مورد اندازه گیری قرار گیرد.

به طورکلی دستگاه های اندازه گیری قند خون به دو دسته تهاجمی و غیرتهاجمی تقســیم می شوند. امروزه، تلاش های زیادی در راستای ساخت نمونه صنعتی و قابل اعتماد حسگرهای غیرتهاجمی صورت گرفته است. روش های متنوعی از حســگرهای غیرتهاجمی ارائه شده اند که به طرق مختلفی مانند سنجش صوتی، طیف سنجی پرتوی ایکس، طیف سنجی فروســرخ نزدیــک و میانی، طیف سنجی رامان، چرخــش قطبش نور، طیف سنجی مایکروویو و فلورسنس این کار را انجام می دهند.
در همین زمینه، محققانی از دانشــگاه علوم پزشکی آجا و دانشگاه شهید بهشتی تحقیقی را انجام داده اند که در آن یک حسگر غیرتهاجمی قند خون با استفاده از طیف سنجی اشعه مادون قرمز نزدیک طراحی و ساخته شده و سپس کارآیی آن مورد ارزیابی واقع شده است.

دستگاه مذکور یک سیستم اپتیکی- الکترونیکی غیر تهاجمی مبتنی بر طیف سنجی مادون قرمز نزدیک است. این سیستم با استفاده از یک دیود نوری با طول موج ۹۴۰ نانومتر، پرتوی نوری را از نرمه گوش عبور داده و سپس توسط یک آشکارساز، دریافت و پردازش می کند. داده های پردازش شده درنهایت به رایانه ارسال شده و نتایج بر صفحه نمایش نشان داده می شوند.

یافته های این پروژه علمی نشان می دهند که این سیستم با توجه به مقرون به صرفه بودن و دقت مناسب می تواند جایگزین مناسبی برای دستگاه های تهاجمی بیمارستانی و خانگی کنونی شود.

به گفته شهریار صادقی، محقق مرکز تحقیقات علوم پرتویی دانشــگاه علوم پزشکی آجا و همکارانش، «با استفاده از این دستگاه، آزمون های زیادی بر روی اشخاص با سن، جنسیت و رنگ پوست متفاوت انجام شد. یافته ها حاکی از این بود که ضخامت نرمه گوش و رنگ پوست باعث ایجاد خطا در اندازه گیری قند خون در افراد مختلف می شود. اما این مشکل نیز تا حد خوبی با مراجعه به پایگاه داده ها در مورد ضخامت نرمه گوش و انجام کالیبراسون دقیق حل شد».
آن ها می گویند: «در سال های اخیر، طیف سنجی ناحیه نوری موسوم به فروسرخ نزدیک در اندازه گیری های غیرتهاجمی مواد موجود در بافت های پوستی و خون بسیار مورد توجه قرار گرفته است. چراکه بافت های پوستی در ناحیه طول موجی 400 تا 1400 نانومتر تقریباً به صورت شفاف عمل می کنند و برای اندازه گیری های طبی، نتایج خوبی را می توان از آن ها گرفت».
به گزارش سیناپرس، گفتنی است گزارش طراحی و ساخت این دستگاه باارزش و یافته های علمی پژوهشی مربوط به ارزیابی آن را فصل نامه «لیزر در پزشکی» منتشر کرده است. این نشریه متعلق به جهاد دانشگاهی است.


گزارش: محمدرضا دلفیه

 

برچسب ها: نرمه گوش ، خون ، دیابت لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000MZk

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: نرمه گوش خون دیابت اندازه گیری طیف سنجی نرمه گوش قند خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۷۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکبرپور: ترکمنستان در حد و اندازه ایران نبود

بازیکن پیشین تیم فوتبال استقلال گفت: بازی کردن در چمن مصنوعی برای تیم ایران که حتی تمریناتش را در چمن طبیعی انجام می دهد کار راحتی نبود و این مساله سبب افت کیفیت بازی با ترکمنستان شده بود.

علیرضا اکبرپور در گفت و گو با ایسنا، در ارزیابی از عملکرد تیم ایران برابر ترکمنستان در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی، اظهار کرد: بازی چون در چمن مصنوعی برگزار شد از کیفیت خوبی برخوردار نبود. هر چند تیم ایران خیلی برتر از ترکمنستان بود و در دقایق پایانی نیمه اول توسط قایدی و با همکاری مهدی طارمی دروازه حریف باز شد.

وی گفت: ترکمنستان تیمی نبود که برای ایران مشکل ساز باشد. بنابراین نسبت به بازی رفت و برای حفظ آبرو برابر تماشاگران تلاش می کرد تا گل کمتری بخورد.

اکبرپور تصریح کرد: در دور برگشت کادر فنی با تغییراتی که در چند پست ایجاد کرده بود بیشتر ترجیح داده بود از بازیکنان جوان استفاده کند و کمتر از بازیکنان باتجربه بهره بگیرد که کار به جا و درستی بود.

پیشکسوت فوتبال خاطرنشان کرد: بازی کردن در چمن مصنوعی شرایط خاص خود را دارد و این موضوع برای تیم ایران که حتی تمریناتش را نیز در چمن طبیعی انجام می دهد کار را سخت کرده بود.

وی افزود: چمن طبیعی با مصنوعی فرق می‌کند و این مساله روی عملکرد تیم ایران تاثیر نامطلوبی گذاشته بود و سبب شد که نتواند گل‌های بیشتری وارد دروازه حریف کند.

اکبرپور در پایان با بیان اینکه «ترکمنستان از نظر فنی خیلی پایین‌تر از ایران بود،» گفت: ترکمنستان تیمی نبود که دروازه ایران را تحت فشار قرار دهد و ما می توانستیم گل های بیشتری به ثمر برسانیم اگر به دروازه حریف فشار بیشتری وارد می‌کردیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ریل گذاری مسیرسرمایه‌گذاری بخش خصوصی درآذربایجان غربی
  • مطالعه و همکاری بین دستگاهی؛ عوامل موثر توسعه گردشگری در سواحل
  • مسیر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ریل گذاری می‌شود
  • هوای خرمشهر در وضعیت بسیار ناسالم
  • جزئیات فراخوان طراحی کیت ارزیابی کیفیت مواد غذایی اعلام شد
  • اکبرپور: ترکمنستان در حد و اندازه ایران نبود
  • بارش ۳۴ میلیمتر باران در فتح آباد خضری
  • ثبت بیشترین بارندگی در فتح آباد خضری با ۳۴ میلیمتر باران
  • آغاز ثبت‌نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳
  • دلخوری ستاره بارسلونا: قدر من را نمی‌دانند