Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-19@22:15:55 GMT

پنج محور اصلی توافقات ایران و عراق

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۶۱۹۶۰

رئیسی و زیدان در مذاکرات دوجانبه در پنج موضوع اصلی بین دو کشور به توافق رسیدند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه، در جریان سفر به عراق صبح امروز (سه‌شنبه) با "فائق زیدان" رئیس شورای عالی قضایی این کشور دیدار و گفتگو کرد.

پیگیری مجدانه پرونده شهید حاج قاسم سلیمانی

پیگیری پرونده حقوقی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و همراهان آنها از مهمترین مباحث مطرح‌شده در دیدار رسمی حجت‌الاسلام رئیسی با زیدان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیسی در این دیدار، بر پیگیری مجدانه پرونده شهید حاج قاسم سلیمانی تاکید کرد.

طرف عراقی هم ضمن تاکید بر پیگیری کامل این جنایت و برخورد با تمام عوامل دخیل در آن، جزئیاتی را از روند تحقیقات تا صدور حکم جلب رئیس جمهور سابق آمریکا بازگو کرد.

تاکید بر مبارزه همه‌جانبه با فساد

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مبارزه با فساد در حکومت‌ها باید جدی گرفته شود، تصریح کرد: توسعه اقتصادی مانند پنجره‌ای است که گشوده می‌شود و نظارت‌ها و بازرسی‌ها مانند توری هستند که مانع گذر حشرات موذی که در واقع همان مفسدانند، می‌شود.

به گفته رئیسی، شفافیت اموال و دارایی‌های مسئولین می‌تواند بازدارندگی از فساد را در پی داشته باشد.

در این نشست، طرف عراقی برای برخورد با مفسدین متواری و استرداد آن‌ها به ایران اعلام آمادگی کرد.

ایجاد محاکم تخصصی برای تسریع در رسیدگی‌ها و تسهیل روابط تجاری بین دو کشور

حجت الاسلام رئیسی در این دیدار، پیشنهاد تاسیس محاکم تخصصی برای رسیدگی آسان و سریع در خصوص اختلافات احتمالی در روابط تجاری بین تجّار ایرانی و عراقی را مطرح کرد که مورد توافق واقع شد.

با این توافق به اذعان تجّار و اتاق‌های بازرگانی ایران و عراق، روند سرمایه گذاری در دو کشور با به وجود آمدن شرایط امنیت سرمایه گذاری به یکباره چندین پله صعود خواهد داشت.

وضعیت تابعیت بانوان ایرانی که همسر عراقی دارند

بیش از ۳۵ هزار زن ایرانی همسر عراقی دارند، اما وضعیت تابعیت آنان مشخص نیست. در این دیدار، طرف ایرانی به صورت جدی حقوق این بانوان را پیگیری کرد و در نهایت با توافق حاصل‌شده بین دو طرف، یک کمیته مشترک از قوه قضائیه و وزارت خارجه ایران و همچنین نماینده ویژه "فائق زیدان" تشکیل شد تا این مسئله به سرعت مرتفع شود.

عفو تعداد قابل توجهی از زندانیان ایرانی و عراقی در زندان‌های دو کشور

با رایزنی‌های حجت‌الاسلام رئیسی و فائق زیدان، دو طرف به این توافق رسیدند که بخش قابل توجهی از زندانیان ایرانی، مشمول عفو ریاست جمهوری عراق و سایر زندانیان نیز برای گذراندن ادامه محکومیت به ایران عودت داده شوند.

رئیس دستگاه قضایی کشورمان نیز از پیشنهاد عفو تعدادی از زندانیان عراقی به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و موافقت رهبر معظم انقلاب با این پیشنهاد خبر داد.

در این راستا، مقرر شد تعدادی از زندانیان ایرانی که در عراق تحمل حبس می‌کنند برای سپری کردن ادامه محکومیت به ایران عودت داده شوند.

برچسب ها: رئیسی ، رئیس قوه قضاییه ، ایران و عراق ، حاج قاسم سلیمانی ، پیگیری ترور شهید سلیمانی ، ابومهدی المهندس ، مبارزه با فساد ، توسعه اقتصادی ، تبادل محکومین ، روابط تجاری ایران و عراق ، عفو زندانیان

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: رئیسی رئیس قوه قضاییه ایران و عراق حاج قاسم سلیمانی پیگیری ترور شهید سلیمانی ابومهدی المهندس مبارزه با فساد توسعه اقتصادی تبادل محکومین روابط تجاری ایران و عراق عفو زندانیان حاج قاسم سلیمانی ایران و عراق حجت الاسلام دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۱۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری کمیته‌امداد و سازمان زندان‌ها برای حمایت از خانواده‌های زندانیان

 تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با هدف تقویت حمایت از خانواده‌های زندانیان نیازمند، با حضور سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد و غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور امضا شد.

رئیس کمیته امداد در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با تاکید بر ضرورت ارتقای نظام عدالت اجتماعی و کنترل آسیب‌های اجتماعی، گفت: خوشبختانه شاهد تغییر نگاه جامعه در موضوع زندانیان و رشد آمار کمک‌های مردمی در زمینه رفع مشکلات این اقشار هستیم.

وی با اشاره به خدمات مختلف کمیته امداد به خانواده‌های زندانیان نیازمند، اظهار کرد: آموزش‌های مهارتی و کسب و کار، تامین اجاره و ودیعه مسکن، تامین لوازم ضروری زندگی، احداث و خرید مسکن، هزینه تحصیل دانش‌آموزان، تامین جهیزیه نوعروسان از جمله خدمات کمیته امداد به خانواده‌های زندانیان نیازمند است.

بختیاری تاکید کرد: سال گذشته در مجموع ۸۷۶ میلیارد تومان خدمات به خانواده‌های زندانیان نیازمند ارائه شد.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه بر اساس آمار بخش بزرگی از خانواده زندانیان از جرم سرپرست خود اطلاع نداشته‌اند، گفت: خانواده زندانیان در حالی به مشکلات معیشتی گرفتار می‌شوند که تقصیری از بابت جرم سرپرست خود ندارند و این وظیفه نهاد‌های حمایتی است که از آنان پشتیبانی شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه، خدمات ارائه شده به خانواده زندانیان تا سه ماه پس از آزادی تداوم می‌یابد تا سرپرست خانواده در این مدت با آرامش به دنبال کسب و کار و تامین خانواده خود برود.

رئیس کمیته امداد با اشاره به تفاهم‌نامه پیشین این نهاد با سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور اظهار امیدواری کرد که تفاهم‌نامه پیش رو گام مهمی در ارتقای سطح همکاری‌های دو نهاد برای کمک‌رسانی به این اقشار محروم باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، غلامعلی محمدی، سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه نباید جرم سرپرست خانواده موجب بروز آسیب‌های اجتماعی برای خانواده او شود، گفت: به دنبال توانمندسازی این خانواده از طریق معرفی آنان به کمیته امداد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه خدمات کمیته امداد به ویژه در سال‌های اخیر منشاء خیر و برکت برای جامعه بوده است، افزود: کمیته امداد در حوزه خانواده زندانیان نیازمند خدمات بسیار خوبی از طریق سبد کالا، امور معیشتی و .. داشته که قابل تقدیر است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • روایت رئیس پیشین موساد از پیچیدگی حمله به ایران
  • پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
  • پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران
  • رئیسی: پروژه‌های نیمه تمام آبی استان سمنان پیگیری می‌شود
  • اقدامات تأمینی و تربیتی برای خانواده های زندانیان
  • ارایه خدمات به خانواده زندانیان تا ۳ ماه پس از آزادی
  • همکاری کمیته‌امداد و سازمان زندان‌ها برای حمایت از خانواده‌های زندانیان
  • السودانی: هیچ‌کدام از موشک‌ها یا پهپاد‌های ایرانی از عراق پرتاب نشده بود
  • السودانی: موشک‌های ایرانی از خاک عراق شلیک نشده
  • نخست وزیر عراق: هیچ‌کدام از موشک‌ها یا پهپادهای ایرانی از عراق پرتاب نشده بود