Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، منوچهر متکی، وزیر اسبق سیاست امور خارجه، در سومین شب از ویژه برنامه «پلاک دیپلمات» این دانشگاه گفت: امروز بخشی از نخبگان آمریکا می‌گویند ما تا کی باید پای منبر رژیم صهیونیستی سینه بزنیم و حافظ منافع این رژیم باشیم.
وی با بیان اینکه ما باید ببینیم که بایدن و آمریکایی‌ها در مورد اصل مسائل ایران و آمریکا و برجام در حرف‌ها و مواضع خود چه رویکردی دارند، چون مواضع آن نشان می‌دهد که آمریکا در دوره جدید چه نگاهی نسبت به ایران دارد، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم خارج از نگاهی که آمریکا به ایران دارد به طراحی تعامل با آمریکا بپردازیم و این موضوعی است که باید در وزارت امور خارجه، شورای عالی امنیت ملی و اتاق‌های فکر در مورد آن فکر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


متکی تصریح کرد: در مورد برجام صورت مسئله کاملا روشن است به گونه‌ای که آمریکا از این توافق خارج شده، اما ارزیابی برخی‌ها این است که بایدن با ترامپ متفاوت است؛ خب این متفاوت بودن باید در اظهارنظر‌های برجامی آمریکا خود را نشان بدهد، چون در حال حاضر توپ در زمین آنهاست.  
وی با بیان اینکه ترامپ چهار سال به خود فشار آورد و به هیچ چیز نرسید و نهایتا به تعبیر رهبر معظم انقلاب او که می‌خواست در عید سال 2019  در تهران جشن بگیرد به قبرستان تاریخ سپرده شد، تصریح کرد: توصیه بنده به دستگاه دیپلماسی کشورمان این است که اندکی صبر کنند تا آمریکایی‌ها مواضع خود را در مورد ایران بیان کنند و البته در حال حاضر نیز وزیر دفاع، وزیر امور خارجه و بایدن حرف‌های خود را زده اند. معتقدم باید این حرف‌ها را کنار هم بگذاریم و ببینیم که رویکرد بایدن چیست؟ آیا رویکرد او مسالمت جویانه و در جهت حل موضوع است و یا توپ را در زمین ایران انداختند.
وزیر امور خارجه اسبق کشورمان با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها برخلاف گذشته که به کشور‌ها امر و نهی می‌کردند امروز به جایی رسیدند که هر کاری را که می‌خواهند نمی‌توانند در دنیا انجام دهند و جلوی هر کاری را هم نمی‌توانند بگیرند، گفت: حرف‌های بایدن و حرف‌های وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا در راستای حل مسائل ایران نیست و اگر از همین حرف‌های دیروز بایدن به این نتیجه برسیم آقایان باید مراقب باشند که با واسطه فرستادن و بنابر شنیده‌ها فرستادن عناصری برای انجام گفتگو‌های غیر رسمی یک مرسی دیگر به مانند مرسی گفتن ترامپ نگیرند.


متکی با تاکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی نباید برای مذاکره با آمریکا از خود شتاب زدگی نشان دهد، افزود: دستگاه دیپلماسی باید این مرحله از کار را به صورت ملی ببیند و نه انتخاباتی.
وی افزود: دیپلمات ما در خارج از کشور مثل یک دیده‌بان در جبهه است. اگر این دیدبان مرعوب شود و از سلاح‌های دشمن و تعداد و تاکتیک‌های دشمن بترسد، گزارشی که به فرمانده خودی می‌دهد مبتنی بر تسلیم و سازش خواهد بود.
متکی اظهار داشت: بنده در حدود 6 سالی که در وزارت خارجه بودم یکی از راهبرد‌هایی که دنبال می‌کردم این بود که روسیه باید ظرفیت‌های خودش را در برابر یکه تازی امریکا در منطقه به کار بگیرد. این یکی از اهدافی بود که من قرار داده بودم.
وی در ادامه با اشاره به اتفاقات منطقه و سفر سردار سلیمانی به مسکو افزود: سردار سلیمانی در راستای همین سیاست آقای پوتین را متقاعد کرد که باید در منطقه حضور داشته باشد. وقتی روسیه این تصمیم را گرفت من یک مصاحبه‌ای کردم که اگرچه روسیه 12 سال دیر آمد، اما کار درستی کرد.
وزیر اسبق امور خارجه با اشاره به مذاکرات ایران با امریکایی‌ها درباره عراق افزود: ما آمدیم در دبیرخانه با شهید سلیمانی این مذاکرات را شبیه سازی کردیم. نتیجه مذاکرات ما که در دوره جورج بوش بود باعث شد که اوباما در انتخابات بگوید که اگر من رئیس جمهور شوم 2011 از عراق بیرون می‌روم.
وی اضافه کرد: دو سال پایانی دولت هشتم یک پرونده‌ای به نام هسته‌ای برای ایران درست کردند. دولت هشتم برای حل مسئله هسته‌ای یک راهی انتخاب کرد. آخر آمدند پیشنهاد کردند به رهبر انقلاب که ما باید غنی سازی را تعلیق کنیم تا آن‌ها راستی آزمایی کنند.


متکی تصریح کرد: قریب به دو سال ما همه چی را متوقف کردیم. حتی می‌گفتند که شما در بحث‌های دانشگاه‌تان باید تجدید نظر کنید. این‌ها یک پکیج به دولت هشتم دادند که همه چیز درونش بود به جز غنی سازی و در همان دولت تصویب شد که ما غنی سازی را شروع کنیم، چون غربی‌ها تمکین نکردند.
وزیر اسبق امور خارجه ادامه داد: همان موقع غربی‌ها گفتند که اگر چنین کاری کنید ما پرونده شما را به شورای امنیت می‌بریم اینگونه تصور می‌شود که دولت نهم باعث شد که پرونده ایران به شورای امنیت برود در حالیکه این تصمیم در دولت هشتم گرفته شد.
وی گفت: ما در مذاکرات برجام وقتی که ورود کردیم تصوراتمان این بود که کار تمام است و برای اینکه کارمان را بسیار مهم جلوه بدهیم آمدیم گفتیم آب و نان مان و همه کارهایمان به برجام بستگی دارد. با این نگاه خوشبینانه رفتیم سراغ برجام.


متکی تصریح کرد: در دولت هشتم پرونده ما به شورای امنیت رفت. دولت نهم نمی‌توانست آن مسیر را ادامه ندهد. ما غنی سازی را ادامه دادیم. وقتی این کار جلو رفت طبیعی بود که غربی‌ها هم کار خودشان را انجام بدهند. من همان موقع در مصاحبه‌ها می‌گفتم ما یک گزینه‌مان این است که بیاییم دست بکشیم. البته آن موقع برخی این نگاه را داشتند که الان برخی از آن‌ها پناهنده امریکا شدند.
وی افزود: این‌ها چند قطع نامه در شورای امنیت تصویب کردند از جمله قطع نامه‌ای که به فصل 7 منشور برمی گردد. ولی آن‌ها ایران را می‌شناختند. ایران کشوری نبود که تصمیم بگیرند با آن بجنگند.
وی افزود: آقایان یکبار در دولت اول اصلاحات و یکبار در دولت دوم اصلاحات یک حرف بی پایه زدند که اگر ما نمی‌امدیم جنگ می‌شد. چند بار رهبری پاسخ دادند که آن چیزی که مانع جنگ می‌شود مقاومت مردم است.

 

تسنیم

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: متکی دیپلماسی مذاکره دستگاه دیپلماسی شورای امنیت امور خارجه دولت هشتم غنی سازی حرف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۲۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، محمد خانچی ظهر امروز سه‌شنبه در نخستین جلسه کارگروه امور زیر بنایی استان خوزستان تاکید کرد: دولت به مقوله مسکن نگاه ویژه‌ای دارد که بی شک استفاده از ظرفیت‌های مردمی و تعاونی‌ها شتاب انجام این ابر پروژه در استان را بالا خواهد برد.

وی با اشاره به توان تعاونی‌ها، سرمایه‌دارها، شرکت‌های فناور و دانش بنیان در شتاب دهی و ارتقای کیفی ساخت مسکن در خوزستان افزود: باید تمام تلاش خود را برای بکارگیری از توان و ظرفیت‌های مردمی در سطح استان بالا برد و کارگروه زیربنایی با تسهیلگری و تسریع در انجام اقدامات مناسب و برنامه‌ریزی و تدوین سند راهبردی مشارکت مردم در پروژه‌های عمرانی استان به خصوص مسکن علاج بخشی در خصوص بالا بردن سرعت و کیفیت پروژه‌ها خواهد بود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان اظهار کرد: کارگروه امور زیربنایی در سال جاری در حوزه‌های مختلف عمرانی با جدیت وارد عمل خواهد شد و چالش‌های اساسی در حوزه‌های مختلف عمرانی را واکاوی خواهد کرد.

وی به موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز در خوزستان اشاره کرد و گفت: با هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در سال گذشته شاهد اقدامات خوبی در خصوص مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز در استان بودیم و امسال نیز جدی تر و بدون اغماض در این خصوص اقدام خواهیم کرد.

کد خبر 6079991

دیگر خبرها

  • کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید
  • خواستار وعده صادق مدیران میانی استان هستیم
  • رشد دیپلماسی منطقه‌ای سیاست دولت است
  • واشنگتن‌تایمز: حمله ایران به اسرائیل، شکست سیاست بایدن را نشان داد
  • همه دلایلی که دولت را پای میز مذاکره مزدی برگرداند!
  • افزایش تعاملات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در خوزستان
  • برخی اسم هر نوع مذاکره‌ای را دیپلماسی التماسی گذاشته‌اند
  • وزیر خارجه انگلیس بر سر حمله ایران قفل کرد!