Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی گفت: دسترسی سریع، ارجاع‌دهی ساده، افزایش رویت‌پذیری و امکان دستیابی سامانه‌های پژوهشی به کتاب‌ها و مقالات را از مهم‌ترین مزایای کد شناسه DOR است. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محسن شریفی مدیرکل دفترسیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی در آیین رونمایی از سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال جلسه با اشاره به اینکه سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) در سطح بین‌المللی و در راستای تحقق جهش تولید در خدمات‌رسانی به جامعه علمی کشور، طراحی شده است، گفت: این کد یک کد منحصر به فرد برای هر شیء است که همانند اثر انگشت برای آن عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی اظهارکرد: کد بین‌المللی DOR به مقاله نشریه و همایش، کتاب، پایان‌نامه، آثار هنری، نرم افزار و … تعلق می‌گیرد. در واقع این شناسه همانند یک بارکد برای شناسایی اشیا عمل می‌کند. با دریافت کد DOR در سامانه الکترونیکی https://dorl.net/?AspxAutoDetectCookieSupport=۱ به شیء یک لینک اختصاص می‌یابد و دسترسی به اطلاعات آن همواره امکان‌پذیر می‌شود.

وی ادامه داد: سامانه صدور شناسه دیجیتال اشیا از جمله دستاورد‌های مهم در حوزه علم و فناوری است که شناسنامه‌دار کردن فعالیت‌های علمی و پژوهشی کشور در طول تاریخ به خصوص آغاز جنبش علمی از ۲۰ سال گذشته است. بر این اساس، یکی از توصیه‌های مقام معظم رهبری در راستای شعار "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" در حوزه علم تحقق خواهد یافت؛ زیرا با وجود این سامانه ضرورتی به استفاده از سایر کد‌های شناساگر خارج از کشور وجود ندارد.

شریفی ادامه داد: دسترسی‌پذیری سریع و آسان‌تر به اطلاعات کامل کتاب شناختی مقاله‌ها و کار‌های پژوهشی فقط با یک کلیک بر روی کد شناسه، ارجاع‌دهی ساده، شفاف و سریع با کمترین احتمال بروز خطا به فعالیت‌های علمی از جمله مقالات، افزایش رویت‌پذیری بیشتر مقاله و در نتیجه افزایش تعداد ارجاعات علمی؛ همچنین افزایش ضریب تاثیر و اعتبار نشریه، امکان دستیابی سامانه‌های پژوهشی و آموزشی دانشگاه‌ها به اطلاعات کتاب شناختی مقالات نشریات و همایش‌ها، شناسایی مالکیت معنوی و کاهش سرقت علمی، مکان‌یابی سریع محتوا و انتخاب سهل و با دقت آنها، دسترسی برخط به داده‌های تحقیقاتی را برای کشف، شناسایی و استفاده مجدد و سیاست‌گذاری در جهت اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی ارزی (با توجه به هزینه ۳ دلاری هر کد شناسه) از مزایای این سامانه است.

وی اظهارکرد: در حال حاضر سالانه بیش از ۶۵ هزار مقاله در نشریات مختلف کشور انتشار می‌یابد که با احتساب مقاله همایش‌ها بیش از ۱۰۰ هزار مقاله نمایه می‌شود. میزان هزینه مورد نیاز برای دریافت کد شناگر دیجیتال با احتساب ۳ دلار برای هر مقاله بیش از ۳۰۰ هزار دلار است که با رونمایی این سامانه، در هزینه ارزی صرفه جویی خواهد شد و با توجه به اینکه با سامانه فوق امکان صدور کد شناساگر دیجیتال برای مقالات سال‌های گذشته نیز وجود دارد، میزان کل هزینه ارزی صرفه جویی شده بیش از ۵ میلیون دلار می‌شود.

شایان ذکر است؛ در حال حاضر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، وب‌سرویس تولید شناسه DOR را برای سامانه‌های مدیریت نشریات ارائه کرده است که نشریات می‌توانند از سایت نشریه خود برای هر مقاله با یک کلیک درخواست شناسه کنند. برای برقراری ارتباط، شرکت پشتیبانی کننده نشریات می‌تواند این امکان را برای کاربران خود فراهم کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: وزارت علوم نشریه علمی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام کد شناسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۳۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز پرکار دانشگاه آزاد کرمانشاه با امضای ۲ تفاهم‌نامه همکاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، افشین غنی‌زاده سرپرست به همراهی مرتضی کهراریان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در راستای تعامل و همکاری با سازمان‌ها، ارگان‌ها، صاحبان صنایع و شرکت‌های فعال تفاهم‌نامه همکاری با نمایندگان معاونت علمی پژوهشی ناحیه مقاومت بسیج سپاه کرمانشاه و شرکت بیمه زندگی خاورمیانه امضا کردند.

افشین غنی‌زاده با تأکید بر اهمیت ارتباط دانشگاه در راستای سیاست‌های کلان آموزشی، پژوهشی فرهنگی و اقتصادی با اشاره به فعالیت‌های مشترک در زمینه‌های مختلف مورد توافق طرفین اظهار کرد: هدف از این تفاهم‌نامه‌ها دستیابی به موضوعات مهم و مورد توافق طرفین است که با مذاکرات قبلی مشخص شده و در تحقق موضوعات مورد توافق طبق مفاد تفاهم‌نامه اقدام می‌کنیم.

وی افزود: در راستای تحقق سیاست‌های کلی نظام مقدس اسلامی و به‌منظور بهره‌مندی نظام‌مند از خرد جمعی، همکاری و ارتباط بین دانشگاه‌ها، ارگان‌ها، صنایع و شرکت‌های مختلف ازجمله معاونت علمی پژوهشی ناحیه مقاومت بسیج سپاه کرمانشاه و شرکت بیمه زندگی خاورمیانه می‌تواند به ارتقای کمی و کیفی اهداف و برنامه‌های مشترک طرفین یاری رساند؛ بنابراین با امضای این تفاهم‌نامه‌های همکاری، در این مسیر گام برمی‌داریم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه استفاده از توانایی‌های علمی و توسعه همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی برای استمرار ارتباط سازمان‌یافته مابین طرفین به‌منظور برطرف کردن نیاز‌های متقابل را از مهم‌ترین اهداف این تفاهم‌نامه برشمرد.

به گزارش آنا،‌ تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه با معاونت علمی پژوهشی ناحیه مقاومت بسیج سپاه کرمانشاه به مدت سه سال در هفت ماده ۴ تبصره بوده و به امضای غنی‌زاده نماینده دانشگاه و غلامعلی یاربیگی نماینده ناحیه مقاومت سپاه همچنین تفاهم‌نامه با شرکت بیمه زندگی خاورمیانه نیز به مدت دو سال در ۸ ماده و دو تبصره به امضای رئیس دانشگاه و سیامک حبیبی مدیر توسعه شرکت بیمه زندگی خاورمیانه رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روز پرکار دانشگاه آزاد کرمانشاه با امضای ۲ تفاهم‌نامه همکاری
  • توسعه بدون وحدت بین مسئولان و مردم امکان‌پذیر نیست
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید
  • زلفی گل: دانشگاه هیچ کسی را بیخود اخراج نمی‌کند
  • پذیرش ۲۸۳ مقاله در اولین کنفرانس ملی مهارت
  • معرفی یکی از بانوان نخبه در فعالیت‌های اقتصادی و کارآفرینی + فیلم
  • «دکتر مریم بحرینی »دبیر ملی کارگروه اقتصاد بانوان تاثیرگذار + فیلم
  • امتیاز پژوهشی تألیف کتب درسی بدست اعضای هیئت علمی افزایش می‌یابد
  • تدوین کتاب نقش مردم استان در دوران دفاع مقدس
  • ارائه عنوان بهترین مقاله در کنگره پزشکی هسته‌ای آمریکا به عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد