Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان در پیامی نوشت: انقلاب اسلامی توانست به رهبری امام خمینی (ره) رژیم سلطنتی مستبد و وابسته به بیگانه را از صحنه سیاسی ایران حذف کند و نظامی مبتنی بر مردمسالاری دینی را برای جامعه ایران به ارمغان آورد.

خبرگزاری میزان - علی نجفی خوشرودی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان در پیامی به مناسبت روز ملی جمهوری اسلامی ایران نوشت: 

چهل و دو سال پیش در چنین ایامی یکی از مردمی‌ترین انقلاب‌های قرن بیستم به پیروزی رسید و موفق شد به پشتوانه نقش و حضور مردم در عرصه اجتماعی و سیاسی به رهبری امام خمینی (ره) رژیم سلطنتی مستبد و وابسته به بیگانه را از صحنه سیاسی ایران حذف کند و نظامی مبتنی بر مردمسالاری دینی را برای جامعه ایران به ارمغان آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم و دولت ایران در بیش از چهار دهه گذشته با وجود توطئه‌ها و موانع ایجادشده از سوی دشمنان با توسل به جنگ تحمیلی و تحریم و تروریسم اقتصادی و فشار حداکثری، دستاورد‌های علمی، اقتصادی و فناوری فراوانی را کسب نمودند که در عرصه خودکفایی محصولات کشاورزی، تولیدات صنعتی، فناوری نانو، انرژی صلح آمیز هسته‌ای و. تبلور یافته و آمار و ارقام موسسات معتبر بین‌المللی حکایت از پیشرفت و توسعه همه جانبه ایران به خصوص در عرصه علمی و فناوری دارد.

همچنین دولت و ملت ایران در ۲۴ سال گذشته ثابت کرد آنجا که پای مذاکره مبتنی بر احترام متقابل و توافق شرافتمندانه در میان باشد، همواره به پیمان‌ها و معاهدات احترام گذاشته و به همه الزامات آن نیز کاملا متعهد است و آنجا که با فشار ظالمانه حداکثری مواجه شود با مقاومت حداکثری و قهرمانانه، شکستی بی‌سابقه را بر بانیان تروریسم اقتصادی وارد می‌کند و آنجا که مورد تعدی و تجاوز قرار گیرد، با شجاعت و قاطعیتی بی‌نظیر، هیمنه دشمن را درهم می‌کوبد و به متجاوزان درسی فراموش ناشدنی می‌دهد.

اما در خصوص مسائل منطقه ای: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از موقعیت راهبردی جغرافیایی و منابع عظیم طبیعی و نیروی انسانی و بازار بزرگ، از ظرفیت بکر و بزرگی برای توسعه و گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری در همه عرصه‌ها با تمامی‌کشور‌ها برخوردار است. جمهوری اسلامی ایران با جانفشانی قهرمانانه در صف مقدم مبارزه با پدیده‌های شوم تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر و پرداخت بهای سنگین معنوی و مادی، نقش بی بدیلی در تامین ثبات و امنیت منطقه و جهان ایفاءکرده است. در همین راستا، یاد و خاطره قهرمان ملی و فرا ملی مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، سردار شهید قاسم سلیمانی و همه شهدایی که جان خود را در این راه فدای تامین صلح و امنیت در منطقه و جهان کردند، گرامی می‌داریم.

وضعیت فعلی روابط دوجانبه: روابط جمهوری اسلامی ایران با سلطنت عمان در طول دوره‌های تاریخی ادامه داشته است. دو کشور از سال‌های دور رابطه پایدار و خوبی با یکدیگر داشته و این برخلاف مناسبات با سایرکشور‌های منطقه تحت‌الشعاع مسائل گذرا نبوده و همواره از مرحله‌ای به مرحله بهتر ارتقاء یافته است. در این چارچوب بعد از انقالب اسلامی و در دوره جنگ تحمیلی نیز سلطنت عمان نقش قابل توجهی ایفا نموده است. پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی و علی‌رغم تنش‌ها و نزاع‌های شدید در منطقه و تیرگی و گاهاَ قطع روابط بسیاری از کشور‌ها با یکدیگر، به دلیل وجود اشتراکات فرهنگی، دینی، جغرافیایی و پیشینه تاریخی و البته در سایه تدبیر و خردورزی رهبران و مقامات بلندپایه دو کشور، همواره بر دوستی و اعتماد متقابل استوار بوده که نتیجه آن ثبات و آرامش و ارتقاء مناسبات بوده است. رایزنی و هماهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان درخصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به صورت مستمر ادامه داشته و دو کشور در مجامع و محافل بین‌المللی نیز حامی یکدیگر بوده اند. روابط اقتصادی و تجاری دو کشور نیز حتی در دوران شیوع بیماری کرونا که روابط اغلب کشور‌های منطقه را دچار رکود و کاهش شدید کرد، همچنان برقرار بوده و بر این اساس رجاء واثق داریم در دوره زمامداری جناب سلطان هیثم نیز شاهد توسعه و شکوفایی هرچه بیشتر و تداوم این مسیر خواهیم بود که می‌تواند الگویی برای دیگر کشور‌های جهان باشد.

کمیسیون‌های مشترک و کمیته‌های مشترک سیاسی، مشورتی - راهبردی، اقتصادی، پارلمانی، دوستی، نظامی، فنی، همکاری‌های علمی و گارد ساحلی نیز بجز در دوره کرونا که مناسبات همه کشور‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده، به طور مرتب و طبق برنامه بطور متناوب برگزار گردیده است. سفر مقامات عالی رتبه دو کشور و افزایش حجم روابط تجاری دو کشور در دو سال اخیر نشان از اهتمام و اراده سیاسی دو کشور برای افزایش همکاری در تمامی‌بخش‌ها دارد.

و نکته آخر اینکه طی پنج ماه که از آغاز فعالیتم به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور دوست و برادر عمان می‌گذرد با تاکید بر اولویت توسعه همکاری اقتصادی، تلاش گردیده است تا با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی دو کشور از جمله ایرانیان مقیم در سلطنت عمان و همچنین فعالین اقتصادی عمانی، زمینه‌های افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور تسهیل و تقویت شود.

بیشتر بخوانید: بعیدی‌نژاد: دستاوردهای انقلاب اسلامی به دلیل حضور مردم در صحنه‌ها بوده است

انتهای پبام/

برچسب ها: دهه فجر انقلاب اسلامی عمان