Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالرشید افراخته از آزادگان دوران هشت سال دفاع مقدس است. او در خاطره ای پیرامون برگزاری مراسم گرامی داشت دهه فجر دراسارت بعثی‌ها روایت می کند: اسرای ایرانی اردوگاه‌ موصل‌چهار از یک ماه قبل آماده می‌شدند برای برگزاری مراسم دهه مبارکه فجر.

یک جمع چندنفری برای تمهیدات این مراسم انتخاب می‌شدند. این افراد باید باتوجه‌ به شرایط موجود در اردوگاه، برنامه‌هایی را می‌چیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صوت قرآن با تجوید کامل، حفظ قران، احکام، نهج‌البلاغه قسمت حدیث، سرودخوانی، تئاتر، ورزش رزمی، فوتبال، والیبال، بسکتبال، پینگ‌پنگ، کشتی، دکلمه و شعرخوانی. برنامه‌ها غیر از تئاتر و سرود به صورت مسابقه پیش‌بینی شده بود. برای انجام برنامه‌ها احتیاج به نگهبانی بود؛ تا یک وقت عراقی‌ها سر نرسند. در اولین روز دهه مبارکه فجر، مسابقه‌ها بین پانزده آسایشگاه انجام می‌گرفت و برندگان اول تا سوم به اردوگاه معرفی می‌شدند.

بچه‌های داوطلب رشته‌های ورزشی و تئاتر، از یک ماه قبل تمرینات خود را شروع می‌کردند. ابزار و امکاناتی که نبود و با هرچه داشتیم و نداشتیم کار می‌کردیم. تمرین‌ها زیر شدیدترین مراقبت‌ها انجام می شد؛ اگر بعثی‌ها می‌رسیدند کارمان ساخته بود.

بچه‌ها حتی به آذین‌بندی آسایشگاه‌ها می‌پرداختند. عراقی‌ها از برنامه‌های ما مطلع بودند اما تلاش مستقیمی نمی‌کردند که آن را به هم بزنند. در اجرای هر برنامه، چندین بار غیرمستقیم اخلال ایجاد می‌کردند؛ در این چند روز، تفتیش آسایشگاه‌ها زیاد می‌شد.

روز اجرا، گروه‌های ورزشی به سه دسته تقسیم می‌شدند و مسابقه می‌دادند. بچه‌ها هم تشویقشان می‌کردند. سرمای زمستان در اردوگاه موصل سخت و طاقت فرسا بود. آسایشگاه‌ها اوضاع چندان بهتری نسبت به بیرون نداشتند اما اجراکنندگان بی‌خیالِ سردی هوای استان نینوای عراق، برنامه اجرا می‌کردند.

از بلندگوها صدای رادیو بغداد پخش می‌شد. سربازان عراقی مترصد بهانه‌ بودند. عراقی‌ها برای آنکه برنامه‌های بچه‌ها را به‌هم بزنند، چند فیلم سینمایی گذاشته بودند تا اجرای مراسم دهه فجر را بی‌رنگ کنند؛ اما این توطئه آنها نتیجه‌ای نمی‌داد؛ کسی به تماشای فیلم سینمایی نمی‌رفت.

اجرای مراسم آنچنان با قدرت و شور انجام می‌شد که خود عراقی‌ها هم دچار حیرت می‌شدند. مسابقة قرائت قرآن به گونه‌ای بود که سربازان عراقی، خاموش وآرام به صوت زیبا و دلنشین قاریان گوش می‌دادند.

اوج هنرنمایی برنامه در اجرای تئأتر به پایان می‌رسید. بچه‌ها با استفاده از گونی‌ها و پتوها، دکور نمایش درست می‌کردند. نمایشی که اغلب کمدی بود. وقتی صدای خنده‌ تماشاچیان دربند، آسایشگاه را برمی‌داشت. نوبت به قسمت شیرین برنامه می‌رسید؛ اهدای جایزه آن‌هم در آن اوضاع جالب بود. کارهای‌دستی بچه‌ها و نقاشی‌هایی که هنرمندان آزاده کشیده بودند، از هر جایزه‌ای قشنگ‌تر بود.

ایسنا/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: برنامه ها عراقی ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۹۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن فرشته‌ها با حضور ۱۳۱۰ دانش‌آموز دختر همدانی

جشن تکلیف دختران همدانی با حضور ۱۳۱۰ دانش‌آموز دختر از ۲۵ مدرسه در حسینیه امام (ره) همدان برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، مراسم جشن عبادت دختران دانش‌آموز پایه سوم ابتدایی با حضور مسئولان استانی در حسینیه امام خمینی (ره) همدان برگزار شد.

برنامه‌های متنوعی از جمله شعرخوانی، اجرای دکلمه و نمایش با محتوای شیوه‌نامه‌های دینی برای افراد مکلف برگزار شد و فرشته‌های زمینی، آعاز عبادت خدای رحمان و انجام اعمال و تکالیف الهی را جشن گرفتند. حضور دانش‌آموزان با چادر نماز و آراسته از دیگر جلوه‌های این مراسم بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان در این مراسم در گفت‌و‌گو با تسنیم، گفت: قابی که از حضور دانش‌آموزان دختر در جشن تکلیف در پشت من قرار دارد از زیباترین تصاویری است که انسان می‌تواند ببیند.

آیت الله حبیب‌الله شعبانی موثقی عنوان کرد: از آموزش و پرورش تشکر می‌کنم که شرایطی را فراهم کردند تا بچه‌ها جشن تکلیف را در کنار یکدیگر تجربه کنند.از اقتضائاتی که مربوط به این جلسات هست استفاده شده و کادر مدارس و مجموعه افرادی که در برگزاری این مراسم مشارکت داشتند تشکر می کنم.

محمد ساده دل، سرپرست ناحیه یک آموزش و پرورش همدان نیز در این مراسم، اظهار داشت: برنامه جشن تکلیف دختران در راستای برنامه‌های تربیتی وزارت آموزش و پرورش به همت معاونت پرورشی در حال برگزاری است.

وی عنوان کرد: در این مراسم 1310 دانش آموز دختر از 25 مدرسه از همدان در این مراسم حضور دارند، امیدواریم با برنامه‌های خاص تربیتی در حال اجرا بتوانیم نسلی در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • داشتن برنامه عالمانه برای اقتصاد دریامحور ضروری است
  • جشن فرشته‌ها با حضور ۱۳۱۰ دانش‌آموز دختر همدانی
  • مراسم روز جهانی زمین پاک در چالدران
  • رئیس رسانه ملی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر هویت است
  • اعتبارمداح برای مجالس مومنین است
  • جشن عبادت ۱۳۰۰ دانش آموز شهرستان همدان
  • قاچاقی یکی از مداح ها را به آسایشگاه خودمان آوردیم /مرشد گفت مرد حسابی اگر تو روسیاه هستی چرا پای ما را وسط می کشی؟
  • انتقاد شهاب الدین صدر از نمایندگان؛ چرا صدای مجلس بلند نمی‌شود
  • انتقاد صریح شهاب الدین صدر از نمایندگان؛ این همه قیمت دلار و سکه بالا رفته اما صدای از مجلس بلند نمی‌شود /مجلس بعدی لایحه حجاب را یکبار دیگر مرور کند
  • تدارک حضور ۸۰۰۰ نفر از استان مرکزی در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره)