Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@06:35:25 GMT

۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و دولت ملی در ایران

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۷۱۲۸۷

۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و دولت ملی در ایران

عباس آخوندی در یادداشتی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب به بررسی پیوند دولت ملی با این رخداد پرداخت.

به گزازش ایسنا، متن یادداشت عباس آخوندی به شرح زیر است: 22بهمن سالروز یک تغییر بنیادین در تاریخ ایران است. جدا از هر اندیشه‌ای که داشته‌باشیم، بر این امر اجماع داریم که در این روز رژیم سلطنتی فروریخت و سپس به نظام جمهوری اسلامی تغییر یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزون بر صورت و شکل حکومت، مفهوم استقلال، آزادی و اراده‌ی ملی یک‌بار دیگر در سطح عموم مورد توجه اذهان ملت ایران قرار گرفت و در قانون اساسی نهادینه شد. این رویداد ، حق شهروندی و حاکمیت ملی را برای مردم این سرزمین تثبیت کرد.

اسلام را رسما به عنوان جزو جدایی ناپذیر فرهنگ ایرانی تثبیت و به ضرورت عدم مغایرت اقدام‌های حکومت با اصول اسلامی در تمام فرایندهای حکمروایی ایران به عنوان یک اصل رسمیت بخشید. آنچه پس از 42 سال از آن واقعه، باید از آن بیاموزیم این است که این روز آغاز یک فرایند جدید در نظام حکمروایی ملی مبتنی بر کرامت و حفظ حقوق شهروندی و نه اعلام یک وضع نهایی بود. فرایندی که در سیر خود باید ریشه‌های استقلال، آزادی و اراده‌ی ملی را هرچه بیشتر تثبیت کند.

گرامیداشت این روز یاد آور ضرورت اندیشیدن در باره فرایندهای حکمروایی و افزایش کارایی آن و تشکیل دولت ملی است. رویکرد به بزرگداشت سالروز پیروزی انقلاب صرفاً گرامیداشت یک واقعه تاریخی که موجبات غرور ملی را فراهم آورد نیست، بلکه افزون بر آن یادگیری اجتماعی برای ایجاد یکپارچگی ملی به منظور سرعت بخشیدن به حرکت چرخ های توسعه ایران اسلامی است.

در فرمانی که حضرت امام (ره) برای تشکیل دولت موقت به‌نام شادروان مهندس بازرگان رحمه الله علیه صادر کردند آمده بود که شما را "مأمور تشکیل دولت موقت می‌نمایم تا ترتیب ادارۀ امور مملکت و خصوصاً انجام‏‎ ‎‏رفراندم و رجوع به آرای عمومی ملت دربارۀ تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری‏‎ ‎‏اسلامی و تشکیل مجلس مؤسسان از منتخبین مردم جهت تصویب قانون اساسی نظام‏‎ ‎‏جدید و انتخاب مجلس نمایندگان ملت بر طبق قانون اساسی جدید را بدهید". جان مایه این فرمان ایمان به حاکمیت اراده‌ی ملی و اراده‌ی عمومی در فرایند حکمروایی و شکل‌دهی دولت ملی بر مبنای آن است.

‏ امروز نیز بر این باورم که نمی توان در تاریخ باقی ماند و باید حرکت رو به جلو داشت و در اندیشه سرافرازی ایران اسلامی در جهان متحول امروزی بود. جهان همواره در تحول و پیشرفت است ، دانش بشری در این عصر با سرعت رو به توسعه بوده و قدرت، از آنِ ملت هایی است که در عرصه‌ی جهانی، کارایی بیشتری نشان دهند. افزون بر این، بزرگداشت این روز باید موجب فراهم آوردن فضای نقد تاریخی برای آموختن از تاریخ و گشودن پنجره‌های جدید به روی مردم این سرزمین و خلق فرصت‌ و ظرفیت‌های جدید برای توسعه‌ی ملی باشد. واقعیت این است که بر اساس برخی بی‌توجهی‌ها دولت ملی تا حد زیادی تضعیف شده و وحدت سرزمینی گاهی مورد تهدید قرار می‌گیرد. باید همراه با نگرانی به‌هوش بود. برای نسل من این روز نشانه‌ای است برای شروعِ دوباره، خلاقیت و دیدن افق‌های دوردست، افق‌هایی که باید برای نسل‌های بعدی خود ایجاد کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فجر 99 عباس آخوندي دولت ملی اراده ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۱۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسپولیس و آلومینیوم اراک در جام حذفی؛ طلسم ادامه دارد؟

پرسپولیس و آلومینیوم اراک در حالی برابر هم قرار می گیرند که این تیم اراکی سخت ترین حریف تیم پرسپولیس در 4 سال گذشته بوده است. همه رقبای پرسپولیس در این سالها یک طرف و آلومینیوم اراک یک طرف قرار گرفته اند.

به گزارش طرفداری، در 9 بازی گذشته برگزار شده بین دو تیم پرسپولیس و آلومینیوم اراک، هر کدام 4 بار برنده شده اند و یک بازی هم مساوی تمام شده است. هیچ تیمی در سالهای اخیر نتوانسته است این همه بازی برابر پرسپولیس پیروز شود.

سرخپوشان در این 9 بازی 9 گل به تیم اراکی زده و 7 گل هم دریافت کرده اند و یک بار هم توسط اراکی ها از جام حذفی کنار رفته اند. نماینده اراک روز جمعه میزبان پرسپولیس است و آن ها به دنبال پروژه ناکام سازی پرسپولیس در جام حذفی (برای بار دوم) هستند.

1- شش بهمن 99: پرسپولیس 1-2 آلومینیوم اراک

2- 19 تیر 1400: پرسپولیس 2-0 آلومینیوم اراک

3- 10 آبان 1400: پرسپولیس 0-1 آلومینیوم اراک

4- 29 بهمن 1400: پرسپولیس 2-0 آلومینیوم اراک

5- 21 فروردین 1401: پرسپولیس 2-3 آلومینیوم اراک

6- 6 شهریور 1401: پرسپولیس 1-0 آلومینیوم اراک

7- 12 بهمن 1401: پرسپولیس 0-0 آلومینیوم اراک

8- 18 مرداد 1402: پرسپولیس 1-0 آلومینیوم اراک

9- 26 بهمن 1402: پرسپولیس 0-1 آلومینیوم اراک

از دست ندهید ????????????????????????

سرمربی پرسپولیس: من کاشف آلیسون بودم جنگ در دربی میلان؛ 3 اخراجی در 3 دقیقه! آشنایی با مالکان لیگ برتر و میزان ثروت آن‌ها مورینیو: به من می‌گفتند اتوبوس، حالا با همین سبک شده‌اند جادوگر!

دیگر خبرها

  • تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها
  • مردان متولد این ماه‌ها به سختی عاشق می‌شوند!
  • این پروژه نماد همبستگی، تقویت دوستی و مایه افتخار دولت ایران و سریلانکا است
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • تحریم های جدید ضد ایرانی دولت بایدن
  • پرسپولیس و آلومینیوم اراک در جام حذفی؛ طلسم ادامه دارد؟
  • مبارزه علیه آفت سن گندم در بهمن
  • موضع امت اسلامی زمینه‌ساز نظم عادلانه جهانی خواهد شد
  • هشدار روزنامه جمهوری اسلامی درباره اختلاف میان ایران و کشور‌های عربی