Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مهراله رخشانی مهر» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: مجموع اعتبارات تخصیص یافته سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در دولت یازدهم حدود ۲۸ هزار میلیارد ریال بوده است که این میزان از ابتدای دولت دوازدهم تا کنون به ۱۰۴ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی ادامه داد: به طور میانگین در هر روز در دولت یازدهم ۲۰ میلیارد ریال برای نوسازی، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی کشور هزینه شده است که این میزان از ابتدای دولت دوازدهم تا کنون یعنی از سال ۹۶ تا ۹۹ با افزایش ۲۵۵ درصدی به ۷۱ میلیارد ریال افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور همچنین خاطرنشان کرد: سهم اعتبارات عمرانی و متفرقه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از مجموع اعتبارات عمرانی کشور در دولت یازدهم ۲.۵ درصد بوده است که در دولت دوازدهم به ۴.۹۷ درصد افزایش یافته است.

رخشانی مهر یادآورشد: همچنین از ابتدای شهریور ۹۶ تاکنون نیز بیش از ۱۵ هزار کلاس درس با اعتبار بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال تخریب، بازسازی و مقاوم سازی شده است.

وی افزود: به طور میانگین از ابتدای دولت دوازدهم تا کنون در هر روز ۱۳ کلاس درس تخریب، نوسازی و مقاوم سازی شده است.

حذف واژه "خشت و گلی" از ادبیات فضاهای آموزشی

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور همچنین درباره پایان مدارس خشت و گلی اظهار داشت: بناهای خشت و گلی از لحاظ سازه‌ای ضعیف بوده و احتمال فرو ریختن آنها در زلزله‌های متوسط و بزرگ بسیار زیاد است.

رخشانی مهر ادامه داد: با وجود تاکیدات مستمر وزرای آموزش و پرورش در سال‌های گذشته بر جمع‌آوری این نوع از مدارس، اما برچیده شدن این گونه مدارس میسر نشد.

وی افزود: براساس آمارها در ابتدای سال ۹۷، بیش از هزار کلاس درس با مصالح خشت و گلی در کشور وجود داشت که بیشترین تعداد کلاس‌های درس خشت و گلی در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، گیلان و یزد قرار داشتند.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تاکید بر اینکه در پایان بهمن ماه ۱۳۹۸، تمامی کلاس‌های خشت و گلی کشور با اعتباری بالغ بر ۲۸۷ میلیارد ریال جمع‌آوری شد، گفت: تنها در استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص و محرومیت شدید منطقه تعداد ۱۷۴ کلاس درس خشت و گلی باقی ماند که به منظور ساماندهی این تعداد نیز سه استان تهران، خراسان رضوی و فارس به عنوان استان‌های معین در جایگزینی کلاس‌های خشت و گلی تعیین شدند که در نهایت به برچیده شدن تمامی کلاس‌های خشت و گلی استان تا پایان بهمن ۹۸ منجر شد.

رخشانی مهر خاطرنشان کرد: قرارگیری این نوع کلاس ها در نقاط روستایی دورافتاده و صعب العبور امکان انجام کارهای عمرانی را با دشواری بسیاری مواجه می‌کرد. با این وجود برچیده شدن این کلاس‌ها از سراسر کشور، نشان از توجه ویژه به مناطق محروم است.

همچنین رخشانی مهر پیشتر به خبرنگار ایرنا اعلام کرده بود که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای جمع ‌آوری مدارس خشتی و گلی هزینه شده است.

به گفته رییس سازمان نوسازی مدارس، میانگین اعتباری که برای جمع آوری و جایگزینی هر کلاس درس خشت و گلی هزینه شده، ۲۰۰ میلیون تومان است.

رخشانی مهر همچنین اظهار داشته بود که بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس کشور اولویت بندی شده و اولین اولویت آموزش و پرورش جمع‌آوری مدارس خشت و گلی و استان های دارای بیشترین مدارس از این نوع است.

وی با بیان اینکه برخی از این مدارس خشت و گلی به آموزش و پرورش تعلق ندارد، عنوان کرد: با توجه به اینکه برخی از مناطق کشور به ویژه در سیستان و بلوچستان فاقد مدرسه هستند، اشخاص منازل را به محل تحصیل دانش آموزان تبدیل کرده اند.

رخشانی مهر ادامه داد: آموزش و پرورش نمی تواند منازل شخصی اشخاص را تخریب کند، اما دانش آموزان درحال تحصیل در منازل خشت و گلی به مدارس نوساز آموزش و پرورش منتقل می‌شوند و دیگر در سازه خشت و گلی تحصیل نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در جشن پایان مدارس خشت و گلی اعلام می‌کنیم که در هیچ یک از نقاط کشور مدرسه خشت و گلی وجود ندارد، اما باید در کنار این موضوع به یاد داشته باشیم که مدارسی با سقف چوبی، مدارس سنگی و کلوخی در مناطق دیگر کشور وجود دارند که نیازمند نوسازی هستند.

رخشانی مهر افزود: سازمان نوسازی مدارس پس از اعلام جمع‌آوری مدارس خشت و گل در یک برنامه ریزی مناسب برای جمع‌آوری مدارس دیگر مانند سنگی و گلی، چوبی، بلوکی و کانکسی هدف گذاری می کند.

کلید برچیده مدارس خشت و گلی تقریبا از مهر ماه سال ۹۷ زده شد؛ در واقع این موضوع از خرداد ماه سال ۹۷ خبرساز شده بود و در نهایت از مهر ماه همان سال در فاز اجرایی قرار گرفت.

سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تصمیم گرفت که جشن برچیده شدن مدارس خشت و گلی را در استان سیستان و بلوچستان که با ۱۷۴ مدرسه خشت و گلی بیشترین تعداد این نوع مدرسه را در کشور دارا بود، برگزار کند. این رویداد به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد.

برچسب‌ها سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور مهراله درخشانی مهر مدرسه سازی پروندهٔ خبری مدرسه سازی با طرح «آجر به آجر»

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور مدرسه سازی سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور مدرسه سازی اخبار کنکور توسعه و تجهیز مدارس کشور رییس سازمان نوسازی سیستان و بلوچستان مدارس خشت و گلی آموزش و پرورش میلیارد ریال دولت دوازدهم خشت و گلی رخشانی مهر برچیده شدن آوری مدارس جمع آوری کلاس درس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۴۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیر دولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف کشور

هیئت وزیران آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیر دولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف را در جلسه ۱۴۰۲.۱۲.۱۶ تصویب کرده بودند که این آیین نامه اکنون جهت اجرا ابلاغ شده است.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا خان محمدی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس این سازمان با اعلام این خبر گفت: محمد مخبر معاون‌ اول  رئیس جمهور « آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیر دولتی در مناطق نواحی و محلات مختلف » را که به پیشنهاد شماره ۱۴۸۴۳۱ مورخ   ۱۴۰۲.۷.۱۰وزارت آموزش و پرورش و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون جمهوری اسلامی ایران ارائه شده بود و در جلسه ۱۴۰۲.۱۲.۱۶  تصویب شد، جهت اجرا ابلاغ کرد.

وی افزود: در ماده (۴) بعد از عبارت «غیر مسکونی» عبارت بدون الزام به تغییر کاربری در موارد غیر استیجاری» اضافه می‌شود.

خان محمدی با اشاره به اینکه در ماده (۶) بررسی جوانب فنی و ایمنی ساختمان‌های موضوع این آیین نامه تغییر کرد، ادامه داد: بررسی جوانب فنی و ایمنی ساختمانهای احداثی یا تکمیلی و تأیید استحکام بنای این ساختمانها با رعایت ضوابط طراحی فضاهای آموزشی برنامه ریزی معماری همسان مدارس ابتدایی و متوسطه موضوع بخشنامه شماره ۹۵/۵۷۶۷۴۹ مورخ ۱۳۹۵.۳.۳۱ سازمان برنامه و بودجه کشور در چارچوب مقررات ملی ساختمان برعهده سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور و واحدهای تابع خواهد بود.

وی گفت: همچنین بررسی جوانب فنی و ایمنی ساختمانهای استیجاری و خریداری شده و تأیید استحکام بنای این ساختمانها در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه از جمله مقررات ملی ساختمان و با رعایت ضوابط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور حسب مورد با استفاده از ظرفیت مهندسان مشاور واجد گواهی صلاحیت از سازمان برنامه و بودجه کشور برعهده سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور و واحدهای تابع است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور بیان کرد: در ماده (۱۱) بعد از عبارت و بناهای احداثی عبارت تکمیل اضافه می شود و تبصره این ماده حذف و تبصره 1 جدید با عنوان در مورد ساختمان مدارس و یا مراکزی که مطابق فرآیندهای مندرج در این آیین نامه استحکام بنا گرفته اند و توسط مؤسس دیگری اجاره یا خریداری می‌شوند به شرط منقضی نشدن تاریخ تأییدیه لحاظ جوانب فنی و ایمنی و استحکام بنای ساختمان تا زمان اعتبار تأییدیه اخذ مجدد تأییدیه یادشده ضروری نیست.

و تبصره 2  جدید در موارد فوق چنانچه حوادث غیر مترقبه مانند ،زلزله، سیل و طوفان رخ دهد، مؤسسان طبق اعلام سازمان، نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور ملزم به اخذ تأییدیه مجدد استحکام بنای ساختمان خواهند بود. به ماده یادشده الحاق می شوند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛ معاون وزیر آموزش و پرورش اصلاح عبارت ظرف سه سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه به عبارت حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۵ را تغییر ماده (۱۲) آیین نامه دانست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایجاد کتابخانه مدارس در مناطق محروم کشور
  • ۱۵۰ هزار مترمربع به فضاهای آموزشی سیستان و بلوچستان افزوده شد
  • کسب رتبه اول پروژه و تحویل کلاس درس سیستان و بلوچستان در کشور
  • ابلاغ آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیر دولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف کشور
  • اختصاص ۱۰۰ همت تسهیلات قرض الحسنه به تولید در ۱۴۰۳
  • بهسازی و شاداب سازی ۱۵۰۰ کلاس درس کرمانشاه در طرح شهید عجمیان
  • سال گذشته ۲۴۰ کلاس درس تحویل آموزش‌وپرورش قم داده شد
  • خیران؛ بزرگترین رکن نهضت مدرسه‌سازی
  • ۲۳ هزار مسافر نوروزی در مدارس استان سمنان اسکان یافتند
  • ارتقای کیفیت آموزش در مدارس دولتی، اولویت دولت و آموزش و پرورش