Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه به اعضایش اعلام کرد ایران‌ برخلاف توافق هسته‌ای، تولید اورانیوم فلزی را آغاز کرده و بر این اساس، مقدار اندکی از این ماده را پس از نصب تجهیزات جدید در سایت نطنز تولید کرده است.

 

 به گزارش وال استریت ژورنال، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه خود گفت که ایران ۲۰ بهمن ماه، ۸ فوریه، پس از نصب تجهیزات جدید در تاسیسات هسته‌ای اصفهان، مقدار کمی اورانیوم فلزی تولید کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنابر این گزارش، اقدام ایران برای تولید اورانیوم  فلزی کشورهای غربی را نگران کرده است زیرا می‌تواند برای اهداف غیرنظامی مورد استفاده قرار گیرد و جز اصلی سلاح‌های هسته‌ای است.

 

آژانس بین المللی انرژی اتمی ۲۴ دی ماه اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی فعالیت تحقیق و توسعه برای تولید اورانیوم فلزی را تحت عنوان سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران آغاز کرده است. ایران نیز همان زمان به آژانس بین المللی انژی اتمی اعلام کرد که محدودیتی در فعالیت‌های تحقیق و توسعه برای خود قائل نیست و «نصب تجهیزات مربوطه برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه» را در کارخانه تولید صفحه سوخت در تاسیسات هسته‌ای اصفهان آغاز کرده است.

 

پس از این بود که سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس  ۲۷ دی ماه در بیانیه‌ای مشترک با ابراز نگرانی از قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در مسیر تولید اورانیوم فلزی تاکید کردند که «تولید فلز اورانیوم دارای پیامدهای بالقوه سنگین نظامی است».

 

در بیانیه مشترک  سه کشور اروپایی تاکید شده شد که بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک، ایران متعهد شده است به مدت ۱۵ سال از هرگونه اقدام در راستای تولید اورانیوم فلزی یا تحقیق و توسعه در زمینه متالورژی اورانیوم خودداری کند.

 

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اما سه‌شنبه ۳۰ دی ماه در واکنش به این بیانیه گفت که «اورانیوم فلزی کاربردهای صلح‌آمیز» هم دارد.

 

خطیب‌زاده افزود که از نظر جمهوری اسلامی ایران تولید اورانیوم فلزی منافاتی با معاهده عدم اشاعه و تعهدات پادمانی کشورها ندارد.

 

سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز همان روز در واکنش به بیانیه سه‌کشور اروپایی عضو برجام،  اعلام کرد که «‌سوءتفاهم» درباره فعالیت‌ ایران ناشی از ذکر جزییات غیرضروری در گزارش‌های آژآنس‌ بین المللی انرژی اتمی است.

 

در این بیانیه به تفاوت کارخانه تولید اورانیوم فلزی و سوخت پیشرفته (سیلیساید) برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران اشاره شده بود و تاکید کرد که اطلاعات پرسشنامه مربوط به کارخانه اورانیوم فلزی را به در مهلت تعیین‌شده به آژانس ارائه می‌کند. 

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: اورانیوم فلزی غنی سازی اورانیوم اورانیوم ایران هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی تولید اورانیوم فلزی تحقیق و توسعه هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۵۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که واشنگتن همکاری نزدیکی با آژانس بین‌المللی برای ایجاد شفافیت بیشتر در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارد.

به گزارش ایسنا، مالوری استوارت، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی در این باره گفت: ما همکاری نزدیکی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب افزایش شفافیت داشته و به همکاری بیشتر با این سازمان برای تضمین عدم وجود تخطی در توانایی‌های هسته‌ای داریم.


استوارت تاکید کرد که وزارت خارجه آمریکا از تمامی تلاش‌های آژانس اتمی در راستای شفاف‌سازی در رابطه با سوتفاهم‌ها و بی‌اعتمادی‌های پیش آمده در نتیجه عدم وجود شفافیت لازم در ایران حمایت می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • ادعای بی‌اساس گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران تکرار شد
  • گروسی به تهران سفر می‌کند
  • گروسی: ایران با داشتن اورانیوم غنی‌شده چند هفته با ساخت بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • اظهارنظر گروسی درباره هسته‌ای شدن ایران/ به تهران می‌روم
  • گروسی: به زودی به ایران سفر می‌کنم
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • چرا اورانیوم ۶۰ درصد غنی می کنیم؟ | پاسخ رییس سازمان انرژی اتمی+ فیلم