Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،  اکبر فتحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران  از کسب رتبه اول استان آذربایجان شرقی در صنایع تبدیلی و بسته‌بندی محصولاتی همچون عسل در کشور خبر داد و اظهار داشت: تعداد 780 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در حال حاضر در سطح استان فعالیت می‌کنند که حدود 4 میلیون 800 هزار تن محصول مشمول فرآوری، بسته‌بندی و نگهداری در این صنعت می باشد و از منظر تعداد واحدهای فرآوری، استان آذربایجان‌شرقی رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در فرآوری محصولاتی همچون تخم مرغ جزو رتبه های برتر کشور است، ادامه داد: از 8 واحد فرآوری تخم مرغ در کشور، 3 واحد در استان آذربایجان شرقی قرار داشته که زمینه فرآوری تخم مرغ با تولید محصولات مایع پاستوریزه و هموژنیزه و همچنین پودر تخم مرغ که شامل سفیده، زرده و مخلوط کامل تخم مرغ می باشد با استفاده از ماشین آلات و دستگاه های پیشرفته و تمام اتوماتیک فرآوری می شود به این صورت که تخم مرغ ها طی فرآیندی کاملا بهداشتی شکسته، تفکیک، هموژنیزه، پاستوریزه، خنک و سپس بسته بندی و سردخانه گذاری می شوند، آنگاه طی زنجیره سرد به دست مصرف کننده می رسند می توان این محصولات را به راحتی جایگزین تخم مرغ معمولی نمود که  این غنیمتی است که با توجه به تولید 10 درصد تخم مرغ کشور توسط استان آذربایجان شرقی به دست آمده است.

فعالیت 27 کارخانه تولید آرد در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با فرآوری و بسته بندی محصولات زراعی گفت: 27 کارخانه تولید آرد در کل استان قرار داشته که با ظرفیت یک میلیون و 700 هزار تن فعالیت می‌کنند و سیلوهای فعال استان در حال حاضر حدود یک میلیون و 300 هزار تن غلات در خود نگهداری می‌کنند و خوشبختانه در فرآوری و نگهداری بیش از مقدار مورد نیاز استان است.

وی افزود: حبوبات استان مثل عدس و نخود در کارخانجات نخوچی ممقان فرآوری و بسته بندی شده و ظرفیت این کارخانه ها به قدری است که تولیدات مرتبط سایر استان ها نیز در این واحدها فرآوری شده و به خارج از کشور صادر می شود.

فرآوری 500 هزار تن انگور و استحصال 110 هزار تن کشمش

فتحی به ظرفیت فرآوری و بسته بندی محصول کشمش در استان اشاره کرد و گفت: حدود 500 هزار تن انگور تولیدی در واحد های صنایع تبدیلی و تکمیلی استان فرآوری شده و حدود 110 هزار تن محصول کشمش استحصال شده و پس از بسته بندی به کشورهای دیگر صادر می شود و باید بگوییم ظرفیت واحدهای فرآوری انگور در سطح استان بالا بوده و از استان های دیگر، محصول جهت فرآوری پذیرفته می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه وضعیت سردخانه های استان به گونه ای است که توانایی نگهداری 400 هزار تن محصولات کشاورزی را داشته و انشالله در سال آینده با تکمیل واحدهای در حال احداث، ظرفیت به 700 هزار تن خواهد رسید.

وی در ارتباط با ظرفیت فرآوری محصول گوجه فرنگی گفت: واحدهای تبدیلی و تکمیلی استان آذربایجان شرقی ظرفیت تبدیل 300 هزار تن محصول گوجه فرنگی به رب و دیگر مشتقات گوجه فرنگی را دارا می باشند.

فعالیت 5 واحد کشتارگاه دام سنگین و 13 واحد کشتارگاه طیور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به ظرفیت واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه تولیدات دام و طیور استان پرداخت و گفت: تعداد 5 واحد کشتارگاه دام سنگین و 13 واحد کشتارگاه طیور و ماکیان در سطح استان فعالیت داشته و استان های دیگر نیز از این ظرفیت استفاده می کنند.

وی افزود: خوشبختانه ظرفیت واحدهای تبدیلی و تکمیلی استان برای تولید محصولات لبنی مناسب بوده و نیازی به ارسال به سایر استان ها دیده نمی شود.

مهندس فتحی به ایجاد ظرفیتهای جدید برای تولید و فرآوری محصولات جدید تاکید کرد و گفت: برای تولید نشاسته از ذرت و تولید پکتین از طبق آفتابگردان و ضایعات محصولات استفاده می شود و همچنین نگهداری محصولاتی مثل هلو و زردآلو که استان آذربایجان شرقی سهم زیادی در تولید این محصولات دارد، واحد فرآوری و سردخانه سرد برای نگهداری مورد نیاز است و ایجاد ظرفیت های جدید این امکان را فراهم خواهد کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به عدم صادرات محصولات کشاورزی به صورت خام تاکید کرد و گفت: وقتی محصولات بدون فرآوری و به صورت خام و اولیه صادر شود، ارزش افزوده نداشته و ارزآوری چندانی نخواهد داشت.

 20 درصد صادرات غیرنفتی آذربایجان‌شرقی را محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهند

وی افزود: در حال حاضر و در سالجاری حدود 20 درصد صادرات غیر نفتی، مربوط به محصولات کشاورزی استان بوده و 60 درصد از این 20 درصد، مربوط به محصولات فرآوری شده در واحدهای تبدیلی و تکمیلی استان بوده و با برنامه ریزی های دقیق می توان وضعیت  این جایگاه را بهبود بخشید.

انتهای پیام/60001

منبع: فارس

کلیدواژه: آذربایجان شرقی محصولات کشاورزی صادرات عسل رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی پاستوریزه تبریز خبرگزاری فارس فارس تبریز عدس تخم مرغ کشمش انگور سیب گوشت گوشت سفید مرغ تبدیلی و تکمیلی استان استان آذربایجان شرقی محصولات کشاورزی صنایع تبدیلی واحد کشتارگاه کشاورزی استان هزار تن محصول رئیس سازمان بسته بندی استان ها تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۹۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان

خرسندی گفت: پس از چندین سال برنامه‌ریزی و اهتمام برای رونق صادرات غیرنفتی شهرستان مراغه محصولات بخش کشاورزی سال زراعی گذشته به مقصد بیش از ۲۰ کشور جهان از جمله کانادا، استرالیا، شیلی و روسیه صادر شد.

 خرسندی افزود: بیشترین میزان صادرات محصولات کشاورزی از این شهرستان با چهار هزار و ۳۰۳ تن به کشمش و خرما اختصاص دارد.

وی همچنین به صادرات ۹ هزار و ۵۰۰ تن سیب مرغوب این شهرستان به کشور‌های مختلف اشاره و بیان کرد: حجم تولید و کیفیت سیب شهرستان در سال گذشته به دلیل سرمازدگی پایین‌تر از سال‌های قبل بود.

خرسندی ادامه داد: این میزان سیب به کشور‌های پاکستان، عمارات، هندوستان و قزاقستان صادر شد اما بازار بسیار وسیعتری برای این محصول وجود دارد.

وی با بیان اینکه مراغه می‌تواند به عنوان پایانه صادرات محصولات کشاورزی منطقه نقش محوری ایفا کند اضافه کرد: قسمت عمده محصولاتی که از این شهرستان صادر می‌شود باغی و خشکبار است.

وی گفت: علاوه بر محصولات تولیدی در مراغه محصولات دیگری از جمله خرما در صنایع شهرستان فرآوری و پس از بسته‌بندی صادر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • مدیران آذربایجان غربی اهتمام ویژه‌ای به جذب سرمایه‌گذار دارند
  • واحد تولید و بسته بندی غیر استاندارد زعفران در مرکزی محکوم شد
  • واحد تولید و بسته بندی زعفران غیر استاندارد در مرکزی محکوم شد
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • آذربایجان شرقی مبدأ صادرات به ۱۰۳ کشور دنیا
  • کسب رتبه هفت کشوری گمرکات آذربایجان شرقی در مبادلات تجاری
  • گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز
  • اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی رتبه‌دار در تولید شیر
  • رتبه نخست بستان آباد در تولید قارچ دکمه‌ای در آذربایجان شرقی