Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-19@04:33:57 GMT

چرا موتورسیکلت‌های برقی مشتری ندارد؟

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۸۰۶۶۱

چرا موتورسیکلت‌های برقی مشتری ندارد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، از خودروها و موتورهای فرسوده به عنوان یکی از دلایل آلایندگی کلان‌شهرها یاد می‌شود. به گفته مسوولان، امسال فقط نزدیک به هشت هزار خودرو از چرخه حمل و نقل کشور خارج شده، در حالی که در واقعیت دو تا سه برابر، خودروی فرسوده فاقد استانداردهای زیست محیطی در کشور در حال تردد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطابق آمارها تا پایان سال گذشته تعداد هشت میلیون و ۷۸۲ هزار و ۲۵۶ موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود داشته است. به گفته "داریوش گلعلی زاده" معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، کل این موتورسیکلت‌ها در حال تردد نیستند. در تهران بین ۲.۵ تا سه میلیون موتور شماره‌گذاری شده و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در حال تردد است.

پیشتر "سمیه رفیعی"رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، با اشاره به میزان آلودگی موتورسیکلت‌ها گفت: آلایندگی موتورسیکلت‌ها در تهران از خودروها بیشتر است، از طرف دیگر اقشاری که از این موتورسیکلت استفاده می‌کنند منابع درآمدی خوبی ندارند، پس دولت وظیفه دارد که در خصوص ارتقای سطح کیفیتی این موتورسیکلت ها اقدامات جدی انجام دهد.

به گفته شهردار تهران نیز، امروز آلایندگی موتورسیکلت‌های کاربراتوری سطح شهر تقریبا معادل کل آلایندگی خودروهای سواری تردد کننده در پایتخت ارزیابی می‌شود.

پیشتر، مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت ‌درباره اقدامات انجام شده برای موتورسیکلت‌های برقی گفته بود: مشکل موتورسیکلت‌های برقی فروش آن‌هاست.

"سهیل معمارباشی" بیان‌داشت: ما در تولید این نوع موتورسیکلت‌ها هیچ مشکلی نداریم، اکنون ۳۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی تولید شده داریم که مشتری ندارد، زیرا قیمت موتورسیکلت‌های برقی سه برابر موتورسیکلت‌های بنزینی است.

وی اضافه‌کرد: در همه کشورها، دولت‌ها برای موتورهای برقی یارانه در نظر می‌گیرند؛ این در حالی است که در کشور ما چنین یارانه‌ای در نظر گرفته نشده است. بنابراین مردم قدرت خرید موتورسیکلت برقی ندارند.

معمارباشی ادامه‌داد: البته دولت یک بسته حمایتی برای خرید موتورسیکلت‌های برقی در سال ۹۷ تدوین کرد، اما این طرح به خاطر تبعات مالی، مصوب نشد.

در این زمینه عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران امروز (پنج‌شنبه) در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: موتورسیکلت فرسوده باید در وهله نخست تعریف شود، مطابق آنچه در قانون آمده هشت سال عمر به عنوان زمان مفید استفاده از این وسیله نقلیه محسوب شده و بیشتر از آن فرسوده حساب می‌شود.

"ابوالفضل حجازی" بیان‌داشت: البته در این میان موتورهای با کیفیت خارجی امکان اینکه پس از هشت سال بتوانند از رده خارج شوند ندارند، چون ارزش اقتصادی آنها بالا است و در برخی موارد به راحتی تا ۱۵ سال نیز بدون مشکل به تردد می‌پردازند.

به گفته این مقام صنفی، مدت زمان هشت سال برای از رده خارج کردن موتورهای کاربراتوری یا دو زمانه قدیمی که در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ در کشورمان تولید می‌شده، قابل اجرا است.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران یادآورشد: این روزها قیمت موتورسیکلت در مقایسه با سال گذشته افزایش چند برابری داشته و به همین دلیل افراد به تعمیر موتور به‌جای تعویض روی آورده‌اند.

حجازی، با تاکید بر اینکه در شهرهای بزرگی همچون تهران، اصفهان و دیگر کلان‌شهرها باید موتورهای فرسوده کنار رفته و به روستاها منتقل شود، تصریح‌کرد: دولت باید زمینه را برای خرید موتورسیکلت فراهم کرده و موتورهای فرسوده را با قیمت‌های انگیزشی خریداری کند.

استقبال نشدن از موتورهای برقی

وی گفت: سال ۸۶ نخستین خط تولید موتورهای برقی در استان قم راه‌اندازی شد، اما با استقبال خوبی مواجه نشد و هنوز هم بخش اعظم آن موتورهای تولیدی در کارخانه باقی مانده است.

این مقام صنفی معتقد است: امروز تولید موتورهای برقی و تداوم تولید موتورهای انژکتوری شدنی است، اما نیازمند بخشنامه‌های قطعی و اجرائی در کشور است.

وی گفت: در ۱۰ ماهه امسال نزدیک به ۱۸۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شد که در هم‌سنجی با پارسال جهش ۶۰ درصدی داشته است، در این میان سهم موتورهای برقی کمتر از ۱۰ درصد است، هر چند نسبت به سال گذشته سهم موتورهای برقی کمی بیش از دو برابر شده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران افزود: موتورهای برقی به صورت فول سی. کی. دی ساخته می‌شوند و بین یک چهارم تا یک سوم قیمت آنها را باتری تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به برخی مشکلات تولید، ادامه‌داد: محموله‌های کارخانجات دست‌کم چهار تا پنج ماه در گمرک بندرعباس می‌خوابد که موجب از بین رفتن باتری‌ها شده و تولیدکنندگان زیان شدیدی متحمل می‌شوند.

حجازی بیان‌داشت: در سال‌های گذشته به صورت عملیاتی حتی یک ریال نیز برای تولید موتورهای برقی حمایت نشده و یارانه تعلق نگرفته است.

وی یادآور شد: در حالی که در سال‌های گذشته داخلی‌سازی موتورسیکلت‌ها به بیش از ۶۰ درصد رسیده بود و افزون بر ۱۰۰ واحد قطعه‌سازی بزرگ و ۵۰۰ واحد قطعه‌سازی کوچک در زنجیره تامین آن حضور داشتند، اما امروز همه قطعه‌سازان کوچک تعطیل شده و کمتر از ۱۰ قطعه‌ساز بزرگ باقی مانده‌اند.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ادامه‌داد: امروز ۹۸ درصد موتورسیکلت‌ها به صورت فول سی. کی. دی و مونتاژ تولید می‌شوند و شاید فقط تایر و چند قطعه پلاستیکی آنها در داخل تولید شود.

 کارشناسان پیشنهاد می‌کنند دولت وام ارزان‌قیمت برای اسقاط موتورهای فرسوده در نظر بگیرد، به‌طوری که با سود اندک در مدت زمان دو تا سه سال بازپرداخت شود که در این صورت، هزینه آن کمتر از مشکلات آلایندگی‌ها، انواع بیماری‌های ناشی از آن و غیره در سطح کلان‌شهرها خواهد بود.

پربیننده ترین میلیونر شدن پسر ۱۲ساله با خرید و فروش سهام +عکس رتبه بندی معلمان به سال۱۴۰۰ موکول شد؟ آخرین آمار کرونا در ایران (۹۹/۱۱/۲۲) زن و شوهری که سیمرغ گرفتند +عکس اشک‌های پژمان جمشیدی برای انصاریان +عکس

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: موتور برقی موتورسیکلت های برقی موتورهای فرسوده تولید موتورهای موتورهای برقی موتورسیکلت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۰۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خورشید پنج میلیارد سال دیگر کل زمین را خواهد بلعید

ایتنا - یک بررسی جدید نشان می‌دهد که منظومه شمسی ما ممکن است به این صورت به پایان برسد که خورشید هنگام مرگ سیاراتش را خرد کند و ببلعد.
خورشید قریب به یقین با مرگش، سیارات درونی، عطارد و زهره، را خواهد بلعید. دیگر اجرام منظومه شمسی مانند قمرهای مشتری ممکن است به بیرون پرتاب و تکه‌تکه شوند.

اما فرجام زمین کمی نامشخص است. دانشمندان می‌گویند ممکن است ستاره در حال مرگمان ما را ببلعد یا اینکه جهنمی سکونت‌ناپذیر از آن به جا بگذارد.

بوریس گنسیک از دانشگاه وارویک گفت: «اینکه آیا زمین پیش از آنکه خورشید به آن برسد و آن را بسوزاند، می‌تواند به قدر کافی سریع حرکت کند یا نه، مشخص نیست، اما اگر این کار را انجام دهد زمین همچنان جو و اقیانوسش را از دست می‌دهد و مکان چندان مناسبی برای زندگی نخواهد بود.

پروفسور گنسیک عضو یک گروه از نویسندگان مقاله جدیدی است که رخدادهایی را بررسی کرد که هنگام مرگ ستاره‌های میزبان در سایر منظومه‌های سیاره‌ای، شبیه به منظومه ما و هنگام تبدیل شدن آن‌ ستاره‌های میزبان به کوتوله‌های سفید رخ می‌دهند.

این مقاله نشان می‌دهد زمانی که منظومه شمسی خودمان در پنج میلیارد سال دیگر یا بیشتر به پایان برسد، چه اتفاقی می‌افتد.

آن‌ها این کار را با تماشای «گذر»، روی سه ستاره بسیار متفاوت دوردست یا افت و کاهش مختصر درخشندگی هنگام عبور اجرام از مقابل آن‌ها انجام دادند. از آن‌ کاهش و افت نور می‌توان برای تعیین ماهیت اجرام پیرامون آن ستارگان و همچنین برای دریافتن اینکه برای بقایای اطراف یک کوتوله سفید چه اتفاقی می‌افتد، بهره برد.

 

پروفسور گنسیک گفت: «این واقعیت ساده که ما می‌توانیم بقایای سیارک‌ها، شاید قمرها یا حتی سیارات را که هرچند ساعت یک‌بار به دور یک کوتوله سفید می‌چرخند، آشکارسازی کنیم، بسیار شگفت‌انگیز است، اما بررسی ما نشان می‌دهد که رفتار این منظومه‌ها می‌تواند به‌سرعت طی چند سال تغییر پیدا کند.»

«اگرچه ما فکر می‌‌کنیم که در بررسی‌هایمان در مسیر درستی قرار داریم، آخر و عاقبت این منظومه‌ها بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که می‌توانستیم تصور کنیم.»

سرنوشت و نابودی برخی همسایگان سیاره‌ای ما ممکن است کمی ملایم‌تر باشد. مریخ و چهار غول گازی مشتری، زحل، اورانوس و نپتون در مدار یک کوتوله سفید باقی خواهند ماند.

پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند که قمرهای کوچک‌تر و همه سیارک‌ها به صورت غبار خرد می‌شوند و سپس روی ستاره مرده سقوط می‌کنند.

پروفسور گنسیک گفت: «خبر غم‌انگیز این است که خورشید در حال انبساط پیش از اینکه به یک کوتوله سفید تبدیل شود، احتمالا زمین را می‌بلعد.»

«در بقیه منظومه شمسی، برخی سیارک‌هایی که میان مریخ و مشتری قرار دارند و شاید برخی قمرهای مشتری ممکن است از جایشان خارج شوند و به‌قدری به نزدیکی کوتوله سفید نهایی بروند که دچار فرایند خردشدگی شوند که بررسی کرده‌ایم.»

این کار تحقیقی در یک مقاله جدید با عنوان «تغییرات درازمدت در بقایای به جامانده در حال گذر از کوتوله‌های سفید» گزارش شد که در مجله علمی «اطلاعیه‌های ماهانه انجمن سلطنتی نجوم» (MNRAS) منتشر شده است.

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی: دوران گذار از مزیت به ضرورت
  • تاریخچه شرکت موتورسیکلت سازی یاماها؛ از تولید آلات موسیقی تا ویلچر و اسکوتر
  • دستگیری زنی که با موتورسیکلت برقی تریاک توزیع می‌کرد
  • تردد پاک به معنای واقعی با موتورهای هیدورژنی پرقدرت
  • معرفی کارگاه تولیدی انواع هاردباکس آماده و اختصاصی
  • آپشن‌های جذاب و شگفت‌انگیز خودروی شیائومی + ویدئو
  • ضعف ایران در کاربرد خودروهای برقی با وجود تولید محصولات با کیفیت و ارزان توسط دانش‌بنیان‌ها
  • اقتصاد در ورطه خاموشی / هشدار برقی به اقتصاد
  • خورشید پنج میلیارد سال دیگر کل زمین را خواهد بلعید
  • بروات تولید کننده برتر لوزارم خانگی