Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تامین آب شیرین و پایدار به یک معضل اساسی در کل دنیا مبدل شده که  امروزه صنعتی شدن کشورها و کاهش میزان دسترسی به آب از یک سو و گرمایش زمین و خشکسالی در اقصی نقاط جهان از سوی دیگر، اهمیت این موضوع را دوچندان کرده است.

کشور ما از سالیان دور همواره با مشکل خشکسالی و کمبود منابع آبی مواجه بوده و اکنون با افزایش جمعیت و توسعه  صنعتی این مشکل بیشتر شده است بنابر این باید برنامه ریزی دقیقی در این حوزه داشت تا از بروز مشکلات بیشتر در آینده جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفای وزارت نیرو در گفت و گو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تصریح کرد: بررسی روند بارش‌ها نشان از تغییر اقلیم در کشور می دهد به طوری که میزان بارندگی در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیشتر از آذربایجان‌های شرقی و غربی گزارش شده است.

او ادامه داد: متاسفانه میزان دسترسی به آب در کشور کم و جمعیت در حال افزایش است به طو‌ری که در چند ماه گذشته میزان مصرف آب در کشور به خصوص در شهر تهران افزایش یافته است.

به گفته این مقام مسئول افزایش بی رویه مصرف آب در کشور، شبکه توزیع آب را دچار مشکل می‌کند.

تقی زاده خامسی اظهار کرد: حدود ۴۰ میلیارد مترمکعب از مخازن سد‌های کشور پر است و نسبت به سال گذشته حدود ۳ تا ۴ درصد کاهش حجم سدها را داشته ایم که امیدواریم با این میزان از حجم آب بتوانیم آب کشاورزی کشور را تامین کنیم.

انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی به کجا رسید؟

معاون وزیر نیرو در ادامه در خصوص آخرین وضعیت انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی گفت: در حال حاضر ما منتظر اظهار نظر سازمان محیط زیست هستیم. همچنین مطالعات اولیه برای تامین آب شرب کشور با روش انتقال آب از خزر به فلات مرکزی در دست بررسی و انجام است.

این مقام مسئول گفت: اکنون سفره‌های زیر زمینی با کاهش ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعبی ذخائر آبی درگیر هستند که با اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید، میزان ذخائر آبی سفره های زیرزمینی، یک میلیارد متر مکعب بهبود یافته است.

معاون وزیر نیرو درباره امکان استفاده از دو نوع آب‌رسانی در کشور برای شرب و غیر شرب گفت: انجام این کار ضروری است، اما با وضعیت فعلی کار بسیار سخت است. استفاده از آب شرب برای مصارف غیر شرب کار درستی نیست.

تقی زاده خامسی  با اشاره به  تنش آبی در چهارمحال و بختیاری و اصفهان گفت: به هر حال کشور ما در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد به طوری که ۵۰ درصد جمعیت کشور در جایی زندگی می‌کنند که ۲۰ درصد  آب کشور در آن وجود دارد.

معاون وزیر نیرو اضافه کرد: ابتدا برای انتقال آب باید مطالعات فنی، زیست محیطی، تامین اعتبار و ... انجام شود و هر طرحی که این روال را طی کند فرقی هم ندارد در کجای کشور باشد ما آن را انجام خواهیم داد و خارج از این ضوابط هم کاری را انجام نمی دهیم.

تلاش برای رفع تنش آبی روستاها

او گفت: چهارمحال و بختیاری از نظر شاخص آب مطلوب است و طی سفری که به این استان داشتیم تصویب شد که تا پایان سال ۱۴۰۰ ما ۲۲۹ روستا را آبرسانی پایدار کنیم، البته این بدان معنا نیست که این روستا‌ها آب نداشته باشند، اما آب پایدار به صورت قطعی نیست و مشکلاتی دارد و یا به صورت تانکر به این مناطق آبرسانی انجام می‌شود.

تقی زاده خامسی در خصوص تنش آبی در روستا‌ها بیان کرد: روستا‌ها مشکل تأمین آب ندارند بلکه مشکل خطوط آبرسانی دارند که پروژه‌های متعددی در اقصی نقاط کشور در حال انجام است تا آبرسانی به روستا‌ها افزایش یابد و روستاهای بیشتری از شبکه آب شرب مناسب بهره‌مند شوند.

مشکل کم آبی و آلودگی آب آشامیدنی می‌تواند تاثیر گسترده‌ای را بر روند افزایش مهاجرت روستاییان و تغییر مشاغل داشته باشد و تنش‌های اجتماعی به وجود آورد. متاسفانه طبق تحقیقات انجام شده کشورمان از نظر منابع و وضعیت ذخایر آبی در آینده با مشکل‌های جدی رو به رو خواهد شد و با افزایش جمعیت کشور در سال‌های آینده از نظر تامین آب  به مشکل برخواهیم خورد.

لزوم برنامه ریزی دقیق برای رفع بحران کم آبی

برای آنکه بتوان با این بحران مبارزه کرد باید به انجام اموری همچون مدیریت یکپارچه منابع آب کشور، تعیین چشم انداز مدیریت آب در سال‌های آینده، اصلاح و تغییر روش‌های آبیاری کشاورزی از روش سنتی به روش مدرن و صرفه جویی در منابع آب در تمام بخش‌ها و فرهنگ سازی در این خصوص پرداخت.

در این باره مهدی حسینی کارشناس مسائل آب و محیط زیست در گفت و گو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:متاسفانه بارش‌های امسال کافی نبوده و نسبت به میانگین بلند مدت کاهش چشمگیری داشته است.

حسینی افزود: کشورمان چندین سال است که با بحران کمبود آب مواجه است و رفع این مشکل یک برنامه ریزی همه جانبه و دقیق می خواهد.

کاهش ۷۶ درصدی بارش در کشور نسبت به سال گذشته

آقا بیگی مدیر عامل سد‌های کشور در گفت و گو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به آخرین وضعیت بارش‌ها در کشور نسبت به سال گذشته گفت: بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، میزان کل ریزش‌های جوی از آغاز سال آبی (اول مهر ۹۹) تا پانزدهم‌ماه آبان (۴۵ روز ابتدایی سال آبی) بالغ بر ۵.۵ میلی‌متر بوده است.

مدیر عامل سد‌های کشور اضافه کرد: این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۱۷.۳ میلی‌متر) ۶۸ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۲۳.۲ میلی‌متر) ۷۶ درصد کاهش داشته است.

پیش از این نیز موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو پیش‌بینی کرده بود میزان بارش کشور در سه ماه آبان، آذر و دی نرمال و کمتر از نرمال باشد.  

مصرف سرانه آب در تهران نگران کننده است

یوسف رضاپور سرپرست شرکت آب منطقه‌ای تهران در گفت و گو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ما باید مصارف آب را به سمت استاندارد سازی ببریم. در حال حاضر سرانه تامین آب در استان تهران حدود ۳۰۰ متر مکعب در سال است و با توجه به شاخص‌های بین المللی در شرایط بحرانی قرار دارد.

رضا پور تصریح کرد: متاسفانه در کشور الگوی مصرف آب جدی گرفته نمی‌شود به طوری که باید درباره زیر ساخت‌های لازم جهت هدررفت آب چاره‌ای اندیشید که این مهم با همکاری وزارت نیرو و وزارت صمت امکان پذیر است.

سرپرست آب منطقه‌ای تهران افزود: این موضوع به تنهایی کافی نیست و در جهت نیل به اهداف در زمینه مدیریت مصرف آب، باید آگاهی عموم جامعه و مسئولان نیز افزایش یابد، که در همین راستا شرکت آب منطقه‌ای تهران علاوه بر اطلاع رسانی به آحاد جامعه، با تهیه سند سازگاری با کم آبی موضوع را در سطح استان تهران با مشارکت بخش‌های مختلف مصرف کننده آب با جدیت پیگیری می‌کند.

رضا پور ادامه داد: سرانه مصرف آب در ایران ۲۲۰ لیتر در شبانه روز است که این رقم در برخی از کلانشهر‌های کشور مانند تهران به حدود ۳۴۵ لیتر در شبانه روز می‌رسد.

این مقام مسئول در پایان گفت:  هر فرد تهرانی بالغ بر ۱۲۰ متر مکعب آب در سال استفاده می‌کند و متاسفانه مصرف آب شرب در تهران ۷۰ درصد بالاتر از میانگین کشور است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت نیرو ابرسانی به روستاها معاون وزیر نیرو تقی زاده خامسی گفت و گو انتقال آب منابع آب روستا ها تامین آب مصرف آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۱۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: کشور در وضعیتی است که چشم انداز روشنی برای توسعه دارد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد مخبر صبح امروز (دوشنبه) در این رویداد، با تاکید بر اینکه نیرو‌های نخبه، خلاق و کارآفرین سرمایه اصلی کشور هستند، تصریح کرد: نقطه تحول اقتصادی کشور و تحقق شعار سال با تکیه بر کارآفرینان و نسل جوان کشور محقق می‌شود.

وی با قدردانی از اقدامات و تلاش‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای توانمندسازی و حمایت از مددجویان و به ویژه با تمرکز بر دانش آموزان و نسل جوان تحت پوشش این سازمان، گفت: کشور ما از ظرفیت‌های خدادادی و منابع طبیعی بسیاری برخوردار است، اما مزیت بزرگ‌تر و ارزشمند‌تر حضور همین نیروی جوان و تحصیلکرده است که به عنوان یک قوه پیشران ظرفیت‌های کشور را شکوفا می‌سازد.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر رویکرد اقتصاد جهان به سمت اقتصاد دیجیتال امروزه شاهد هستیم برخی از کارآفرینان و سرمایه داران بزرگ جهان از نسل نوجوان هستند و مقتضیات اقتصاد دیجیتال چنان است که سن و تحصیلات نمی‌شناسد و با بهره گیری از خلاقیت فردی می‌توان به نتایج بزرگ دست یافت.

وی با تاکید بر اهمیت تربیت نیروی کارآفرین، مستعد و خلاق در کشور، افزود: در جلسه‌ای با اتاق بازرگانی بر این مهم تاکید شد که باید هنرستان‌ها در کنار کارخانه‌های بزرگ کشور تأسیس شوند تا دانش آموزان ضمن تحصیل، در محیط واقعی و عملی هم آموزش‌های لازم را در کارخانه‌ها و صنایع فراگیرند.

مخبر خطاب به دانش آموزان هنرستانی و کارآفرینان جوان، تاکید کرد: شما می‌توانید نقطه تحول کشور باشید و قطعا جهش تولید با فعالیت بخش خصوصی و نخبگان محقق می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: تلاش‌ها و حرکت چند سال گذشته کمیته امداد با توجه به منویات مقام معظم رهبری، تمرکز بر توانمند سازی مددجویان بوده است و در این مسیر تبدیل مددگیرنده به مددکننده الگویی است که باید در سرتاسر کشور دنبال شود.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم و رئیس جمهور اعتقاد و ایمان محکمی به فعالیت‌های کمیته امداد دارند و دولت خود را موظف به پشتیبانی از این سازمان مردمی در راستای کاهش فقر و محرومیت در کشور می‌داند.

 مخبر در ادامه چابکی، انقلابی بودن و عدالت محوری را از ویژگی‌های کم نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) برشمرد و خاطر نشان کرد: اعتماد مردم به کمیته امداد بزرگترین سرمایه این سازمان است و این مجموعه با بدنه اداری و مدیریتی متعهد خود همواره در طول سالیان گذشته مشغول خدمت رسانی به طبقه آسیب پذیر جامعه بوده است.

مخبر با اشاره به اقدامات و تلاش‌های دولت برای رفع مشکلات اساسی در کشور در دو سال گذشته ادامه داد: دولت توانست به دستاورد‌های مهم اقتصادی از جمله نیل به رشد نقدینگی ۲۴ درصدی، کاهش بیکاری و تورم و همچنین رشد اقتصادی مثبت پس از چندین دوره رشد منفی، دست یابد و معتقدیم کشور در وضعیتی است که چشم انداز روشنی برای توسعه دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور در ابتدای سخنان خود نیز با اشاره به راهبرد‌های منبعث از قرآن و دین مبین اسلام در اندیشه‌های امام راحل و بنیانگذار جمهوری اسلامی، گفت: امروز کشور‌های قدرتمند و نظام سلطه در دنیا نه تنها جرئت مقابله نظامی با ایران را ندارند بلکه حتی از سخن گفتن درباره آن هم عاجز هستند و جمهوری اسلامی ایران با پایه گذاری امام خمینی (ره) و رهبری مقام معظم رهبری در تمام مسائل سیاسی، امنیتی و روابط بین الملل می‌درخشد و قدرت‌ها و کشور‌های منطقه و جهان بدون گرفتن نظر جمهوری اسلامی ایران قدرت تصمیم گیری در منطقه ما را ندارند.

خدمات توانمندسازی، مهارتی و تحصیلی دانش آموزان هنرستانی در سال ۱۴۰۲ با تلاش‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) با برگزاری ۳۲ اردوی راهیان پیشرفت در ۳۱ استان، ۱۰ هزار ساعت مشاوره شغلی، تشکیل هزار پرونده شغلی و اعطای وام کارگشایی به بیش از ۶۵ هزار مددجوی هنرستانی تحت پوشش کمیته امداد انجام شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اختصاص زمین برای احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در تهران
  • آخرین وضعیت حل مشکل پله برقی‌های خاموش تهران/ ۶۰ یونیت تا ۳ ماه آینده نصب می‌شود
  • مشکل عجیب یونایتد برای اخراج تن‌هاخ: مربی نیست!
  • صدای میرسلیم هم درآمد: رئیسی تدبیر مناسبی بیندیشد
  • ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی 
  • خشکسالی در کمین این استان‌ها
  • چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست
  • استفانو پیولی: آینده من؟ اینزاگی 14 ماه پیش مشکل داشت و ببینید اکنون چه دستاوردی دارد
  • مخبر: کشور در وضعیتی است که چشم انداز روشنی برای توسعه دارد
  • مخبر: چشم انداز روشنی برای توسعه کشور وجود دارد