Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@09:48:18 GMT

درخواست کارگران برای چگونگی افزایش دستمزد ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۸۵۵۷۶

درخواست کارگران برای چگونگی افزایش دستمزد ۱۴۰۰

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره دستمزد ۱۴۰۰ کارگران گفت:با توجه به اتفاقاتی که در تعیین دستمزد سال گذشته رخ داد, روندی که امسال در حال طی شدن است, بهانه های گروه کارفرمایی و دولت به یک بهانه "نخ نما" تبدیل شده است.

وی ادامه داد:اینکه گفته می شود، تولید و کارفرمایان توان پرداخت دستمزد ندارند, سال ها است که در حال تکرار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بارها اعلام کرده ایم که بزرگترین تکیه گاه دولت درسال گذشته برای عدم پذیرش نظر گروه کارگری و تعیین مزد یک جانبه ادعای "مهار تورم " بود. در جلسات شورای عالی کار وزیر اقتصاد و دولت با تأکید بر اینکه ما " تورم را روی ۱۵ درصد مهار خواهیم کرد"حضور پیدا کردند. ادعای آنها این بود که افزایش دستمزد منجر به تورم می شود. اما در طی سال دیدیم که دولت نه تنها به ادعای خود مبنی بر تورم ۱۵درصدی عمل نکرد, در حوزه خوراکی ها و آشامیدنی ها, شاهد تورم افسارگیسخته بودیم.

خدایی گفت: گروه کارگری برای سال آینده دو مسیر را دنبال می کند. مذاکرات مزدی سال ۱۴۰۰ است که جلسات کمیته مزد در حال برگزاری است. با توجه به گزارش هایی که از جلسات کمیته دستمزد از گروه کارگری دارم, به نظر می رسد دولت و کارفرما به صورت مشترک با هم هدف اینکه اجازه ندهند, سبد معیشت به روال عادی خود تصویب شود را پیش می برند, دلیل آن هم این است که گروه کارگری از شکایتی که در دیوان از دستمزد انجام داده است,استناد به سبد معیشت کرده است. هیأت تخصصی دیوان عدالت اداری هم رأی به نفع گروه کارگری مبنی بر ابطال مصوبه داده است,به نظر می رسد,از روند جلسات کمیته مزد رضایت نداریم. طبق وعده هایی که داده شده بود, بنابر این بوده است که تا آخر بهمن ماه, کمیته دستمزد, عدد و رقم سبد معیشت را تعیین کند.

وی گفت: دوشنبه هفته آینده جلسه کمیته مزد مجدداً‌برگزار می شود، منتظر هستیم که سبد هزینه معیشت نهایی و اعلام شود تا وارد مذاکرات مزدی شویم.

خدایی گفت:سال گذشته برای تعیین دستمزد دچار این مشکل بودیم که جلسه نهایی مزد به روزهای آخر سال کشیده شد. بارها به دبیرشورای عالی کار اعلام کردیم که با توجه به اینکه مذاکرات مزدی ممکن است زمان بر باشد و با حاشیه هایی همراه باشد,بهتر است مذاکرات مزدی به روزهای پایانی سال موکول نشود. اما سال گذشته دولت این را نپذیرفت و به روزهای پایانی موکول شد. کشیده شدن مزد به روزهای سال ۹۹ در بازار کار بی نظمی هایی را به وجود آورد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار بیان کرد: درخواست ما این است که دولت هر چه سریع تر جلسات مزدی را برگزار کند,اما نگاه کلی گروه کارگری به ماجرا این است که به هیچ عنوان به کش دار شدن جلسات راضی نیستیم. حتی اگر در ۱۰دقیقه اول جلسات مزدی, گروه کارگری به خواسته " منطقی و معقول " خود برسند, مصوبه مزدی را امضا خواهند کرد.

وی افزود:اما اگر خواسته گروه کارگری محقق نشود, تا بی نهایت به مذاکرات ادامه می دهیم. روال ما همواره این بوده است که بحث قدرت خرید از دست رفته کارگران در سال های گذشته جبران شود. عدد ورقم مزد و درصد تعیین مزد برای ما ملاک نیست. آنچه برای ما ملاک است سفره کارگران ومعیشت آنها است. با اعدادو ارقام نمی خواهیم بازی کنیم. خواسته ی ما این است که میزان افزایش دستمزد کارگران امسال به "ریال " تعیین شود. با توجه به اینکه دستمزد کارگران اینقدر کوچک مانده است,اگر میزان افزایش به صورت "درصد"باشد, عدد بزرگی از آن استخراج می شود.

خدایی گفت:حداقل خواسته ما برای دستمزدسال آینده باید " جبران قدرت خرید" کارگران باشد. با این حداقل ها وارد مذاکرات مزدی خواهیم شد. عدد ورقمی که در کمیته دستمزد شورای اسلامی کار مطرح می شود, عدد و رقم استاندارد حداقلی برای خوراکی ها,‌آشامیدنی و مسکن و ارتباطات و آموزش و تفریحات است. نماینده مرکز آمار عددی را برای سبدمعیشت اعلام کرده است اما هنوز ریز محاسبات را اعلام نکرده است. اگر ریز محاسبات را اعلام کند,با قانون مطابقت داشته باشد ما می پذیریم و مقاومت نداریم. اما با توجه به شرایط و اطلاعاتی که از مرکز آمار استخراج می کنیم, به نظر ما آن اطلاعات نمی توانددرست باشد. در حال حاضر هم کمیته امداد, حداقل خوراکی های یک نفر را حدود ۷۵۰هزار تومان اعلام کرده است. اگر حداقل خوراکی ها حدود۷۵۰هزارتومان برای یک نفر باشد, حداقل خوراکی ها برای یک خانوار۳.۳نفری عدد فقط خوراکی بالای ۲.۵ میلیون تومان خواهد شد. با لحاظ کردن آمارهای استخراجی از مرکز آمار, سبد خوراکی ها و آشامیدنی بالاتر از ۷ میلیون و ۵۰۰هزار تومان خواهد شد. اما باز هم منتظر هستیم, در جلسه کمیته مزد به صورت سه جانبه به عدد سبد معیشت مشترک با شرکای اجتماعی برسیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: واکسیناسیون کرونا در ایران نامه رهبری به پوتین سی و نهمین جشنواره فیلم فجر راهپیمایی 22 بهمن علی خدایی نماینده کارگران دستمزد کارگران واکسیناسیون کرونا در ایران نامه رهبری به پوتین سی و نهمین جشنواره فیلم فجر راهپیمایی 22 بهمن شورای عالی کار مذاکرات مزدی گروه کارگری سبد معیشت کمیته مزد خوراکی ها سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۵۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کار درباره تغییر در نحوه تعیین حقوق کارگران چه گفت؟

وزیر کار پیرامون وضعیت لایحه واگذاری تعیین نرخ دستمزد کارگران به مجلس گفته؛ لایحه واگذاری تعیین دستمزد در حوزه کارشناسی وزارتخانه در حال بررسی است.

به گزارش خبرآنلاین، تغییر در تعیین روش میزان سالانه دستمزد به نظر می‌رسد هر روز جدی‌تر از روز گذشته می‌شود. وزیر کار در روز‌های پایانی سال گذشته از خبری پرده‌برداری کرد که البته تقریبا با انتقاد نمایندگان بخش کارگری مواجه شد. صولت مرتضوی ۲۸ اسفندماه اعلام کرد: به این نتیجه رسیدیم که با ارسال لایحه‌ای به مجلس نحوه تعیین حداقل حقوق کارگران را عوض کنیم. بهترین مرجع برای تصمیم‌گیری حقوق کارگران مجلس است.

به گفته او، مجلس با گرفتن نظر نمایندگان کارگری و کارفرمایی و وزارت کار در مورد حقوق کارگران تصمیم می‌گیرد و آن را در لایحه بودجه می‌گنجاند.

وزیر کار حالا پس از یک ماه نیز در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت لایحه واگذاری تعیین نرخ دستمزد کارگران به مجلس گفته؛ لایحه واگذاری تعیین دستمزد در حوزه کارشناسی وزارتخانه در حال بررسی است، در بخش کارشناسی وزارتخانه است که بعد باید به دولت ارسال شود و در صورت تصویب در هیات دولت به مجلس ارسال خواهد شد.

این اظهارات در حالی است که پرونده مزد سال ۱۴۰۳ پرسروصدا بسته شد؛ به طوری که شورای عالی کار، افزایش ۳۵ درصدی حقوق کارگران را بدون امضای کارگران تصویب کرد. فعالان کارگری اعتقاد دارند که کارگران به دلیل این‌که میزان رقمی که برای دستمزد تعیین شده، کمتر از هزینه‌ها و شرایطی است که بتوانند نیاز‌های زندگی خانوار را تامین کنند، همچنان این مطالبه را دارند که در خصوص دستمزد سال جدید بازنگری صورت گیرد و جلسات مزد برگزار شود تا دستمزد با رضایت و امضای آنها دوباره تعیین شود ولی وزارت کار و کارفرمایان این مساله تصویب دستمزد سال ۱۴۰۳ را پایان یافته تلقی کرده و تاکنون زیربار این موضوع نرفته‌اند.

tags # حقوق کارگران سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • احتمال تغییر در رقم دستمزد کارگران جدی شد ؟
  • حال کارگران خوب است!
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره مزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؟
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؛ ۱۱۹ درصد افزایش یافت
  • سرکوب دستمزد کارگران و لطمات بزرگی که به کشور تحمیل شده
  • افزایش ۵۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۱ بیکاری را ۸ درصد کاهش داد
  • خوفی که به جان کارگران افتاد | کاهش حقوق در صورت تعطیلی پنجشنبه ها
  • وزیر کار درباره تغییر در نحوه تعیین حقوق کارگران چه گفت؟
  • پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران: از کارکنان بیشتر شده
  • ارگران مهاجر در کشورهای همسایه ایران چقدر حقوق می‌گیرند؟