Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-24@05:47:48 GMT

خواص شگفت انگیز سویا را بشناسید

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۸۶۷۳۰

خواص شگفت انگیز سویا را بشناسید

پروتئین سویا یکی از رایج ترین ترکیباتی است که در محصولات مختلف غذایی یافت می شود و بحث های زیادی پیرامون فواید و مضرات مصرف آن وجود دارد.

به گزارش برنا؛ پروتئین سویا یک ایزوله پروتئینی است که از دانه های سویا گرفته می شود که برای تهیه آن چربی و پوست سویا تهیه را می گیرند. پروتئین سویا برای تغذیه گیاهخواران و کسانی که می خواهند از محصولات لبنی پرهیز کنند، منبع غذایی خوبی محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس مطالعه ای که در سال 2003 در مجله Perinatal Education منتشر شد، تخمین زده می شود که بیش از 12000 فرآورده غذایی حاوی پروتئین سویا، از جمله شیر سویا، خمیر سویا، تمپه، پنیر سویا، جایگزین های مختلف گوشت و غلات مختلف وجوددارد.

هر 100 گرم پروتئین سویا حاوی 3/88 گرم پروتئین است. همچنین این ماده از نظر بسیاری از مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم، سدیم، پتاسیم و روی بسیار غنی است. پروتئین سویا منبع خوبی از ویتامین های مختلف از جمله فولات، ویتامین 6 B، نیاسین، ریبوفلاوین و تیامین محسوب می شود. این پروتئین می تواند آب و انرژی مورد نیاز بدن را تأمین کند.

مطالعات نشان می دهد که پروتئین سویا برای سلامت قلب، چاقی، بارداری، سرطان و موارد دیگر مفید است. در زیر به مزایای پروتئین سویا اشاره شده است:

مفید برای زنان باردار

طبق مطالعه ای که در مجله Perinatal Education منتشر شده، پروتئین سویا منبع خوبی از ویتامین D است. این مطالعه همچنین می گوید شیر و شیر سویای غنی شده تنها منابع غذایی قابل اعتماد این ویتامین هستند، زیرا سایر محصولات لبنی حاوی مقدار کمی ویتامین D هستند؛ بنابراین، برای زنانی که به آفتاب حساس هستند یا به اندازه دلخواه آفتاب نمی گیرند، شیرسویا به عنوان یک مکمل غذایی عالی عمل می کند.

ضد سرطان

مطالعه منتشر شده در مجله Carcinogenesis نشان می دهد که پروتئین سویا از رشد غده های نابجا که عامل سرطان روده بزرگ هستند، جلوگیری می کند. در این مطالعه، موش های باردار و شیرده تحت رژیم غذایی پروتئین سویا قرار گرفتند و نتایج نشان داد که اثر ضد سرطان طولانی مدت در بدن آن ها وجود دارد.

ارتقای سلامت قلب

انجمن قلب آمریکا آزمایشی را در سال 2008 انجام داد و مشاهده کرد که پروتئین سویا به کاهش کلسترول بد در بدن کمک می کند، اما هیچ تاثیری بر کلسترول HDL (خوب)، لیپوپروتئین یا فشار خون ندارد. مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد جمعیت آسیایی که سویا را به عنوان ماده اصلی غذایی مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که به یک رژیم غذایی غربی متکی هستند، خطر بیماری های قلبی کمتری دارند.

کاهش خطر چاقی و دیابت

طبق مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه بالینی آمریکا، پروتئین سویا به کنترل هایپرگلیسمی، چربی خون، هیپرانسولینمی و وزن بدن کمک می کند. این فواید بی نظیر پروتئین سویا به دیابتی ها و افراد غیر دیابتی در تنظیم و کنترل قند خون و چاقی کمک می کند.

بهبود سلامت در دوران یائسگی

طبق مطالعه منتشر شده در مجله غدد درون ریز بالینی و متابولیسم، پروتئین سویا با پیشگیری از تراکم مواد معدنی استخوان در زنان یائسه مرتبط است. این گزارش همچنین نشان می دهد که پروتئین سویا، سرعت پوکی استخوان را در این گروه از زنان کاهش می دهد.

تقویت عضله

طبق مطالعه ای که در سال 2014 منتشر شد، سویا یک پروتئین کامل است؛ یعنی حاوی تمام آمینو هایی است که بدن شما احتیاج دارد و نمی تواند به تنهایی آن ها را تولید کند. مطالعات نشان می دهد که پروتئین های سویا وقتی با سایر منابع پروتئین ترکیب شوند، بهترین عملکرد را دارند. همچنین پروتئین سویا در صورت ترکیب با لبنیات حتی ممکن است نتایج بهتری نیز بدهد، در نتیجه به بهبود سلامت عضلات کمک می کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سویا خواص سویا نشان می دهد که پروتئین پروتئین سویا طبق مطالعه منتشر شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۶۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساحل زیبا و شگفت انگیز «دَستیر» در خلیج فارس

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، ساحل «دَستیر» در شهر پارسیان و در استان هرمزگان قرار دارد. این ساحل زیبا و طبیعت زیبای آن در کنار خلیج فارس و در نزدیکی شهر بندری پارسیان با سواحل بی‌نظیرش واقع شده‌است. ساحل «دَستیر» به عنوان یک مقصد توریستی محبوب شناخته می‌شود و با جذابیت‌های طبیعی و فرهنگی خاص خود، گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

دَشتی شهری از توابع بخش مرکزی شهرستان پارسیان در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است. این شهر از سال ۱۳۹۰ از روستا به شهر تبدیل شده‌است.

از مناطق دیدنی این شهر ساحل بسیار زیبای «دَستیر» که محل زندگی و تخم ریزی لاک پشت‌های پوزه عقابی می‌باشد و از بکر ترین و زیباترین سواحل دنیا است که طول ساحل نزدیک به ۶ کیلومتر می‌باشد و باغ‌ها و قله کلات سرخ که از دیرباز محل زندگی شیوخ و حاکمان منطقه بوده است.

ساحل «دَستیر»، نام‌های دیگری مثل پارسیان و دشتی نیز دارد. این منطقه با ساحلی شنی و پهناور، آبی بسیار صاف و آرام و نیز داشتن تپه‌های سبز و جنگلی در اطراف، ترکیبی از زیبایی‌های طبیعی را به ارمغان می‌آورد. این ساحل یک محیط آرامش‌بخش و شگفت‌انگیز برای استراحت، پیاده‌روی در ساحل، شنا، ماهیگیری و تفریحات مرتبط با آب فراهم می‌کند.

یکی از زیباترین و معروف‌ترین مناطق ساحل «دَستیر» پارسیان، شکاف صدفی است. مسیر رسیدن به شکاف صدفی جاده‌ای خاکی و صعب‌العبوری است که از روستای دشتی به سمت جنوب منتهی می‌شود.

دیگر خبرها

  • سبزیجات سرشار از پروتئین را بشناسید
  • پهپاد‌های شگفت انگیز
  • تاثیر شگفت انگیز شکلات تلخ برای بیماری‌های روده‌ای
  • کارل گوستاو یونگ؛ مردی که «خواب دید» و یک کتاب شگفت‌انگیز نوشت!
  • نقاشی کشیدن با ماشین تحریر (فیلم)
  • ساحل زیبا و شگفت انگیز «دَستیر» در خلیج فارس
  • ساحل شگفت انگیز «دَستیر»
  • تصاویر | ساحل شگفت انگیز دَستیر
  • (تصاویر) ساحل شگفت انگیز «دَستیر»
  • دانستنی های شگفت انگیز از عقاب ها که تا به حال نشنیده اید (فیلم)