Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرغم اینکه شیوع کرونا مشکلات متعددی را ایجاد کرده اما توانسته در کاهش طلاق و افزایش ازدواج آسان موثر باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، یکی از پدیده های آسیب اجتماعی در جامعه، طلاق است که بنیان خانواده با جدایی زن و شوهر فرومی پاشد و سرنوشتی مبهم و نامعلوم در انتظار خانواده ای است که با طلاق گسسته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عوامل مختلفی مانند بیکاری، فقر، شبکه های اجتماعی، اختلافات خانوادگی، نبود تفاهم، اعتیاد و نداشتن مهارت لازم برای زندگی در بروز پدیده طلاق موثر بوده اما مدرنیته شدن زندگی های امروز نیز نقش بسزایی در امر طلاق دارند.

در چندین دهه قبل طلاق مانند امروز در بین خانواده ها جایگاهی نداشت و به نظر می رسد گذشت، صبر و تلاش برای حفظ زندگی بسیار حائز اهمیت بود اما امروزه در بسیاری از موارد، انتخاب طلاق به عنوان گزینه نهایی برای خاتمه دادن به زندگی به جای ارائه راهکارهایی برای ترمیم مشکلات و شکاف ها در زندگی، مد نظر جوانان قرار گرفته است.

به همان اندازه که اسلام به ازدواج نگاه مثبت و تاکیدی دارد، طلاق را به عنوان بدترین امر در نزد خدا عنوان می کند اما متاسفانه طی سال های اخیر اوج گرفتن طلاق در بین جوانان مشاهده می شود که در بسیاری از موارد بدون توجه به آسیب های بعد از این جدایی و یا دریافت مشاوره های لازم، فروپاشی بنیان خانواده رخ می دهد.

آسیب های اجتماعی در کمین فرزندان طلاق

در رخ دادن طلاق همه اعضای خانواده دچار آسیب می شوند اما فرزندان طلاق بیشترین آسیب این جدایی را در سال های زندگی خود به دوش می کشند، این کودکان روح و روانی پریشان خاطر و مضطرب دارند که سال های متمادی این افکار و آسیب ها آنها را تهدید می کند.

در حالی که خانواده اولین نهاد جامعه محسوب می شود، محافظت از این نهاد در سلامتی جامعه نقش مهمی دارد اما افزایش طلاق و گسست زندگی ها قطعا سلامت جامعه رابه مخاطره می اندازد.

این پدیده تا جایی پیش رفته که در برخی از موارد متاسفانه هنگام ازدواج، شرایط را برای روز مبادا و این که حق طلاق به کدام یک از زوجین داده شود، مطرح می شود و همین گاهی سبب کج نهادن بنیان خانواده می شود.

در گذشته دوام و قوام زندگی ها بر پایه صبر و گذشت، مهر و محبت، فداکاری و دوست داشتن نهاده می شد و همین موارد سبب شده بود تا زندگی ها سالیان سال ادامه داشته باشد و فرزندانی در میان مهر و محبت چنین والدینی پرورش یابند اما امروزه متاسفانه در برخی از زندگی ها رنگ و بوی گذشت و مهربانی دیده نمی شود.

چشم و همچشمی ها، دغدغه هایی برای مقایسه زندگی با دیگران، ماراتن مادیات در زندگی سبب شده تا آرامش در این زندگی ها در حاشیه قرار گیرد و به جای آن، خشونت و بی مهری جاگزین شود و در مرحله ای که عرصه بر زوجین تنگ شد سرانجام طلاق را برای خاتمه زندگی انتخاب کنند.

استفاده ناصحیح از شبکه اجتماعی در بروز پدیده طلاق

ظهور و بروز شبکه های اجتماعی در افزایش طلاق نقش مهمی دارند به طوری که نداشتن مهارت و فرهنگ لازم در برخی از موارد سبب شده تا در این میان استفاده ناصحیح از این شبکه ها، شرایط طلاق را مهیا کند.

ارتباط های نادرست در شبکه های اجتماعی و خصوصا اینستاگرام، به جای برقراری ارتباط های کلامی در بین خانواده، سبب می شود افراد مدت طولانی را در این فضا پرسه بزنند و همین عوامل کم کم شرایط دور شدن زوجین را از هم فراهم می کند.

پدیده طلاق تا جایی پیش رفته که دارای انواع مختلفی است طلاق عاطفی، توافقی و طلاقی که  طبق روال عادی انجام می شود که با تحلیلی کوتاه مشخص می شود اثرات و آسیب های هر کدام بسیار  وخیم تر از دیگری است.

به نظر می رسد نداشتن مهارت و آموزش های لازم یکی از مهمترین دلایل طلاق بوده که با ارائه مشاوره ها و کلاس های آموزشی قبل از ازدواج، قطعا نقش قابل ملاحضه ای در کاهش طلاق دارد.

از سوی دیگر نبود برنامه ریزی مناسب برای کاهش این آسیب اجتماعی از سوی متولیان و مسئولان موضوعی است که سالهاست به فراموشی سپرده شده در حالی که با ارائه راهکارهای لازم می توانند در کاهش این پدیده موثر باشند.

کاهش 3 درصدی طلاق و افزایش 5 درصدی ازدواج

مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان کشور اظهار داشت: میزان پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج در سال گذشته به۳۰ هزار میلیارد تومان رسید و پیش بینی می‌شود این میزان امسال به ۵۰ هزار میلیارد تومان برسد.

سلطانی فر به آمار ازدواج در کشور نیز اشاره کرد و گفت: در ۹ ماهه امسال با وجود شیوع بیماری کرونا و در حالی که تصور می شد آمار ازدواج کاهشی باشد، اما نسبت به ۹ ماهه سال گذشته رشد پنج درصدی ازدواج را در کشور شاهد بوده‌ایم.

وی بیان کرد: طی این مدت خوشبختانه کاهش سه درصدی میزان طلاق را  هم در کشور داشتیم و این کاهش در حالیست که طی چند سال گذشته روند طلاق در کشور صعودی بوده است.

43 هزار نفر در صف وام ازدواج

تندگویان معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: در حوزه ازدواج در هفت سال گذشته همواره آمار کاهشی بوده اما امسال آمارها مثبت بوده و این آمارها مربوط به 9 ماه ابتدایی سال است و در این مدت 591 هزار نفر وام ازدواج دریافت کرده اند.

وی با اشاره به پرداخت وام ازدواج در سال جاری افزود: در کشور 635 هزار متقاضی وام ازدواج بودند و 43 هزار نفر در صف انتظار هستند که همواره سعی می شود وام ازدواج ظرف مدت یک ماه پرداخت شود و مجموع دریافتی وام در 9 ماهه ابتدایی سال مبلغ سه میلیارد و  270 میلیون تومان بوده و تا پایان سال این رقم به حدود 50 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

کاهش 10 درصدی طلاق در لرستان

آمار و ارقام ازدواج و طلاق در استان ها متفاوت است به طوری که صارمی سرپرست ثبت احوال لرستان گفت: در 9 ماهه امسال 11 هزار و 833 مورد ازدواج ثبت شده و به طور متوسط در هر شبانه روز 43 ازدواج رخ داده که میانگین سن ازدواج  برای مردان 27 و برای زنان 22 سال بوده است.

وی افزود: در این مدت دو هزار و 992 مورد طلاق ثبت شده که تعداد 320 مورد یعنی 10.7 درصد آمار طلاق نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

نقش کرونا در افزایش آمار ازدواج

علیرغم اینکه کرونا مشکلات و تلخی هایی را به همراه داشت اما طی یک سال گذشته که در کشور شیوع پیدا کرده، به دلیل رعایت دستورالعمل های بهداشتی و عدم برگزاری مراسم های مختلف، بسیاری از زوجین زندگی مشترک خود را با سادگی آغاز کرده اند.

این روزها جوانان بدون دغدغه از سالن های هزینه بر و چشم و همچشمی جشن های چند میلیونی و همچنین هزاران هزینه اضافی زیر یک سقف می روند که این سبب شده تا آمار ازدواج نیز بالا رود.

از سوی دیگر آمارها نشان می دهند طلاق حدود سه درصد در کشور طی سال جاری کاهش یافته که می طلبد متولیان و مسئولان نسبت به این موضوع توجه کنند و شرایط را برای ازدواج آسان و همچنین برای جلوگیری از طلاق و ارائه آموزش و مشاوره فراهم کنند.

تداوم زندگی در گرو گذشت و محبت

روح انگیز جهان افروز کارشناس فرهنگی اجتماعی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: در گذشته های نه چندان دور زندگی ها دوام و قوام بیشتری داشت اما امروزه به دلایل مختلف و دغدغه ها، مشکلات مالی، اعتیاد، شبکه های اجتماعی در فضای مجازی و فشارهای عصبی، طلاق امری غیر عادی تلقی نمی شود.

وی با اشاره به علل استحکام بنیان خانواده افزود: مطالعات انجام شده نشان می دهد، زوجینی که اشتراکات دینی یکسانی دارند نسبت به زوجینی که عقاید مذهبی متفاوتی دارند، بیشتر در کنار هم زندگی می کنند و در واقع دوام زندگی مشترک آنها بیشتر است.

کارشناس فرهنگی اجتماعی با بیان اینکه نقش مشکلات اقتصادی بر طلاق موثر است تصریح کرد: یکی از شاخصه هایی که در امر طلاق موثر است و بیشتر از دلایل دیگر در بروز طلاق اثرگذار می باشد، مشکلات مالی است و زوجینی که مدام به دلیل مشکلات مالی اختلاف و دعوا دارند نسبت به سایر زوجین بیشتر در معرض طلاق قرار می گیرند.

ضرورت آموزش لازم به زوجین قبل از ازدواج

جهان افروز فقدان آموزش را یکی از مشکلات زوجین برشمرد و گفت: اگر زوجین قبل از ازدواج آموزش های لازم و مشاوره های مورد نیاز را کسب کنند با دریافت این آموزش ها و راهکارها می توانند در هنگام مواجهه با مشکلات بهتر، آنها را برطرف کنند و با انجام راهکارهای لازم، علاوه بر حل مشکلات اجازه نمی دهند خدشه ای به آرامش خانواده وارد شود.

وی بیان کرد: یکی از عواملی که روابط زوجین را با آسیب همراه می کند، وجود شبکه های اجتماعی و استفاده غیر اصولی از تکنولوژی است که اعتیاد به تلفن همراه و یا روابط ناصحیح و در برخی از موارد هم خیانت است که لازم است برای حفظ کیان خانواده و جلوگیری از فروپاشی این نهاد اجتماعی، زوجین به اصول و رفتار مناسب، پایبندی به دستورات دینی، برآروده کردن نیازهای عاطفی، ابراز علاقه اعضای خانواده به همدیگر عمل نمایند.

کارشناس فرهنگی اجتماعی با اشاره به اینکه خانواده محل آرامش و آسایش اعضای خانواده است گفت: زوجین باید شرایط بسیار مناسبی را در محیط خانه فراهم کنند تا فرزندان در محیطی آرام پرورش یابند و با روح و روانی سالم بتوانند آینده درخشانی داشته باشند و رشد فرزندان در چنین محیط آرامی می تواند حصاری برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی باشد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شبکه های اجتماعی بنیان خانواده آمار ازدواج وام ازدواج سال گذشته زندگی ها آسیب ها شبکه ها سبب شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۹۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش آمار طلاق در کردستان

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل کردستان از کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در سال گذشته در استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، بهادر اسدی پیش‌ از ظهر امروز در جمع خبرنگاران از کاهش 2 درصدی آمار طلاق در سال گذشته در کردستان خبر داد و اظهار داشت: بر اساس اعلام آمار سازمان ثبت احوال از 5310 مورد طلاق سال 1401 در استان به 5205 مورد در سال 1402 کاهش یافته است. 

وی افزود: افزایش طلاق در جامعه آسیب‌های دیگری از جمله فقر، بیکاری، اعتیاد و گسستگی خانواده و آسیب‌های ناشی از فرزندان طلاق را به همراه دارد.  

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان، گفت: خوشبختانه با افتتاح 17 مرکز مشاوره خانواده دادگستری استان در سال گذشته و توسعه کمی و کیفی این مراکز در کنار دادگاه‌های خانواده و برگزاری هدفمند کارگاه‌های آموزشی برای خانواده‌های در معرض طلاق، شاهد کاهش 2 درصدی طلاق در استان کردستان بوده‌ایم.  

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی در جهت کاهشی کردن روند طلاق در استان با هماهنگی و همکاری سازمان‌های متولی و با نظارت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان از سال‌های گذشته آغاز شده و تلاش برای کنترل هر چه بیشتر آمار طلاق ادامه دارد. 

اسدی همچنین از بازرسی و نظارت مستمر بر عملکرد کلیه مراکز مشاوره پیش از طلاق در حوزه‌های قضایی این استان خبر داد و عنوان کرد: با ارجاع متقاضیان دعاوی خانواده به مراکز مشاوره برای دریافت خدمات مشاوره و مددکاری و تلاش در جهت افزایش حداکثری صلح و سازش در بین زوجین، این مراکز در جلوگیری از فروپاشی خانواده و تحکیم بنیان آن می‌توانند مهمترین نقش را داشته باشند.    

وی از برگزاری دوره‌های آموزشی پیش از ازدواج برای زوجین در شُرف ازدواج با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط خبر داد و بیان کرد: ارائه آموزش‌های لازم در خصوص افزایش مهارت‌های ارتباطی تأثیر و نقش بسزایی در کاهش طلاق در سال گذشته داشته است.  

معاون دادگستری استان کردستان، بیان کرد: امیدواریم با ادامه این رویکرد و همراهی و مشارکت بیش از پیش نهادهای متولی بتوانیم شاهد ادامه این روند کاهشی طلاق در سال‌های آینده باشیم.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • ضرورت استفاده از الگو‌های موفق افزایش ازدواج و کاهش طلاق
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در استان کردستان
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در کردستان
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق کردستان در سال گذشته  
  • کاهش آمار طلاق در کردستان
  • ترویج معارف قرآنی، دلیلی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • اسلام ناب گفتمان زر و زور و استکبار را به چالش کشیده است
  • شوهرم بوی سیگار و مشروب و عطر زنانه می‌دهد! | طلاق می‌خواهم چون شب‌ها دیر به خانه می‌آید
  • طلاق می‌خواهم، چون شوهرم شب‌ها دیر به خانه می‌آید