Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-03-29@13:55:31 GMT

راهبرد‌های پیشرفت و اقتدار ایران

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۸۹۷۴۵

بیانیه گام دوم انقلاب بیانیه‌ای است که از سوی رهبر فرزانه انقلاب در تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ صادر گردید و به مناسبت دومین سالگرد صدور بیانیه مهم گام دوم انقلاب نگاهی به مهم‌ترین مفاد و ضرورت‌های اجرای آن از نگاه کارشناسان انداخته ایم.

خبرگزاری میزان - روزنامه خراسان نوشت: این روز‌ها در حالی وارد سومین سال صدور بیانیه مهم گام دوم انقلاب اسلامی توسط رهبر فرزانه انقلاب شده ایم که نگاهی اجمالی به مهم‌ترین بخش‌های این سند مهم حاوی نکات در خور تامل و مفیدی است که می‌توان از آن به عنوان نقشه راه پیشرفت و اقتدار ایران اسلامی یاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبر معظم انقلاب در ۲۲ بهمن سال ۹۷ یعنی در ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در بیانیه «گام دوم انقلاب» با مرور تجربه ۴۰ ساله انقلاب اسلامی اعلام کردند: «انقلاب وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده است».

گام دومی که باید در چارچوب «نظریه نظام انقلابی» و با «تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی» به‌سوی تحقق آرمانِ «ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه)» برداشته شود. در ادامه به مهم‌ترین فراز‌های این سند مهم می‌پردازیم تا ضمن یادآوری این فراز‌ها در طلیعه چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی، دیدگاه‌های چند تن از کارشناسان را نیز در باب نکات مهم و جریان ساز این بیانیه بررسی کنیم.

بخش اول - سرگذشت ۴۰ ساله انقلاب اسلامی

دربخش اول بیانیه رهبر انقلاب با بیان این که «این انقلاب اینک وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده است.» به دستاورد‌ها و تاثیراتی که انقلاب در چهار دهه گذشته داشته اشاره می‌کنند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

ترکیب جمهوریت و اسلامیت نخستین درخشش انقلاب بود.

تقابل دوگانه «اسلام و استکبار» پدیده برجسته جهان معاصر شد.

عظمت پیشرفت‌های ۴۰ ساله ایران آن گاه به درستی دیده می‌شود که با مدت‌های مشابه در انقلاب‌های بزرگی، چون فرانسه و شوروی و هند مقایسه شود.

مشارکت مردمی را در «مسائل سیاسی»، «حضور در صحنه‌های ملّی» و «استکبارستیزی» به اوج رسانید.

۴- بینش سیاسی آحاد مردم را ارتقا داد.

۵- کفه عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد.

۶- عیار معنویت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه افزایش داد.

۷- ایستادگی در برابر مستکبران روز به روز بیشتر شد.

بخش دوم - تفاوت چالش‌های انقلاب با مستکبران

در بخش دوم که به «تفاوت چالش‌های دیروز و امروز انقلاب با مستکبران» پرداخته آمده است:
چالش آن روز بر سر کوتاه کردن دست عمال بیگانه یا تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی یا رسوا کردن لانه جاسوسی بود؛ امروز چالش بر سرِ حضور ایران در مرز‌های رژیم صهیونیستی و برچیدن نفوذ آمریکا از منطقه و حمایت از مجاهدان فلسطینی و دفاع از حزب‌ا... و مقاومت است.

 مشکل غرب جلوگیری از خرید تسلیحات ابتدایی برای ایران بود، امروز مشکل او جلوگیری از انتقال سلاح‌های پیشرفته ایرانی به نیرو‌های مقاومت است.

آن روز گمان آمریکا آن بود که با چند خودفروخته یا چند هواپیما و بالگرد می‌تواند بر نظام اسلامی فائق آید، امروز برای مقابله، خود را محتاج به یک ائتلاف بزرگ از ده‌ها دولت معاند یا مرعوب می‌بیند.

بخش سوم - ظرفیت‌های مهم کشور برای گام دوم انقلاب

در بخش سوم این پیام مهم به «ظرفیت‌های مهم کشور برای گام دوم انقلاب» اشاره شده است که توجه به «نیروی انسانی مستعد و کارآمد و ظرفیت‌های مادی» است:
* ۳۶ میلیون نفر در سنین میانه ۱۵ تا ۴۰ سالگی، حدود ۱۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالی
* رتبه دوم جهان در دانش‌آموختگان علوم و مهندسی
* وجود انبوه جوانان با روحیه انقلابی و آماده تلاش جهادی
* ۷ درصد ذخایر معدنی جهان با وجود یک درصد جمعیت جهان، موقعیت استثنایی جغرافیایی، بازار بزرگ ملی و بازار بزرگ منطقه‌ای (۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیت) همچنین سواحل دریایی طولانی و....

بخش پایانی - نقشه راه ایجاد تمدن نوین اسلامی

در بخش پایانی و همه این بیانیه که شامل «توصیه‌هایی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (عج)» است به نکات عمیقی اشاره شده که می‌توان آن را نقشه راه آینده نظام اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی دانست.

الف: علم و پژوهش:

دانش، وسیله عزت و قدرت یک کشور است. به سوءاستفاده از دانش مانند آن چه غرب کرد، توصیه نمی‌کنیم.
* از قله‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قله‌ها دست یابیم.
* این راه را با احساس مسئولیت و همچون یک جهاد در پیش گیرید.

ب: معنویت و اخلاق:

معنویت یعنی برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکل، ایمان در خود و جامعه.
* اخلاق یعنی رعایت فضلیت‌هایی، چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راست‌گویی، شجاعت، اعتماد به نفس و...

وظیفه حکومت‌ها برای رشد اخلاق و معنویت:

۱- منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند.۲- به نهاد‌های اجتماعی در این باره کمک برسانند.۳- با کانون‌های ضد معنویت و اخلاق، به شیوه معقول بستیزند.۴- با ابزار‌های رسانه‌ای، برخورد هوشمندانه و مسئولانه کنند.

پ: اقتصاد:

در این بخش با اشاره به این که اقتصاد، هدف جامعه اسلامی نیست، اما وسیله‌ای است که بدون آن نمی‌توان به هدف‌ها رسید به چالش‌های اقتصاد کشور که شامل چالش بیرونی شامل تحریم و وسوسه ها‌ی دشمن و چالش درونی شامل عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریتی است، اشاره و تاکید شده است: در صورت اصلاح مشکل درونی، چالش بیرونی کم‌اثر یا بی اثر خواهد شد.

عیوب ساختاری:

۱- وابستگی اقتصاد به نفت ۲- دولتی بودن بخش‌هایی که در حیطه وظایف دولت نیست ۳- نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیت داخلی ۴- استفاده اندک از ظرفیت نیروی انسانی کشور
۵- بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن ۶- بی ثباتی سیاست‌های اجرایی اقتصاد ۷- رعایت نکردن اولویت‌ها ۸- وجود هزینه‌های زائد و مسرفانه در بخش‌هایی از دستگاه‌های حکومتی

مهم‌ترین راه حل‌ها:

۱- درون‌زایی اقتصاد کشور ۲- مولد شدن و دانش‌بنیان شدن
۳- مردمی کردن اقتصاد و تصدی گری نکردن دولت ۴- سپردن کار به دست یک مجموعه جوان و دانا و مؤمن و مسلط بر اقتصاد

ت: عدالت و مبارزه با فساد:

در این بخش از بیانیه مهم گام دوم انقلاب با اشاره به این که عدالت و مبارزه با فساد، لازم و ملزوم یکدیگرند تصریح شده است:
* دستگاهی کارآمد با نگاهی تیزبین و رفتاری قاطع در قوای سه گانه حضور دایم داشته باشد و به معنای واقعی با فساد مبارزه کند.
* آن چه تاکنون در مبارزه با فسادشده با آن چه باید می‌شده و بشود، دارای فاصله‌ای ژرف است.
* کسب ثروت مورد تشویق است، اما تبعیض در توزیع منابع عمومی و ویژه‌خواری و مدارا با فریبگران اقتصادی به شدت ممنوع است.
* غفلت از قشر‌های نیازمند حمایت، مورد قبول نیست.

ث: استقلال و آزادی:

در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به این که «استقلال ملی به معنی آزادی ملت از زورگویی سلطه‌گران جهان است، ولی نباید به معنی زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در میان مرز‌های خود باشد تاکید شده است: آزادی اجتماعی به معنای حق تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای افراد جامعه است، ولی نباید در تقابل با اخلاق و قانون و ارزش‌های الهی و حقوق عمومی باشد.

ج: عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن:

این بخش با توجه به چالش سنگین کشورمان درحوزه سیاست خارجی با دشمنان نکات مهم و ارزشمندی در خود دارد.

پدیده‌های جهانی که تحقّق یافته یا در آستانه ظهورند:

۱- تحرّک جدید نهضت بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطه آمریکا و صهیونیسم ۲- شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا و زمین‌گیر شدن همکاران خائن آن‌ها در منطقه ۳- گسترش حضور قدرتمندانه سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه

وظایف دولت جمهوری اسلامی:

۱- مرزبندی خود را با آمریکا و تعدادی از دولت‌های اروپایی با دقت حفظ کند.۲- از ارزش‌های انقلابی و ملی، یک گام هم عقب‌نشینی نکند.۳- از تهدید‌های آنان نهراسد.۴- عزت کشور و ملت خود را در نظر داشته باشد.۵- حکیمانه و مصلحت‌جویانه و از موضع انقلابی، مشکلات قابل حل خود را با آنان حل کند.۶- در مورد آمریکا، حل هیچ مشکلی متصور نیست و مذاکره با آن جز زیان مادی و معنوی نخواهد داشت.

چ: سبک زندگی:

دراین بخش نیز رهبر فرزانه انقلاب با اشاره به این که «تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی، زیان‌های بی‌جبرانی به کشور و ملت زده است، تصریح کردند: مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه می‌طلبد که چشم امید در آن، به جوان هاست.

ضرورت‌های اجرای این سند از نگاه کارشناسان

*حداد عادل (عضو مجمع تشخیص مصلحت): بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی جزو اسناد بالا دستی انقلاب محسوب می‌شود و در سطح سند چشم انداز و قانون اساسی است. دستگاه اداره کشور از اجرای بیانیه گام دوم عقب است و همه به ویژه جوانان باید به میدان بیایند تا این فاصله را پر کنند.
*حجت الاسلام حاج علی اکبری (رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه): مخاطب این بیانیه همه هستند، ولی مخاطب خاص آن، جوانان عزیز و رشید و شایسته ما هستند که سازندگان چلّه دوم انقلاب و صاحبان و آفرینندگان تمدن نوین اسلامی در قرن پانزدهم خواهند بود.
*دکتر احسان خاندوزی (نماینده مجلس): برداشتن گام دوم، حتی صرفاً در حوزه اهداف اقتصادی، مستلزم اصلاحات نظام سیاست‌گذاری و تدبیر است. این وظیفه مجامع نخبگانی و علمی و نهاد‌های سیاست‌گذار و مدنی است که فهرست کامل‌تر و دقیق‌تری از الزامات برداشتن گام دوم را مورد بحث قرار دهند و امید می‌رود بدین ترتیب، جنبش و انگیزشی حول ساختن فردای جمهوری اسلامی شکل گیرد.
* حجت الاسلام قمی (رئیس سازمان تبلیغات اسلامی): بیانیه گام دوم حرف‌های موثر و جذاب دارد و باید کار کیفی و ارزشمند روی آن انجام داد.
* حجت الاسلام عاملی (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی): باید به بیانیه گام دوم به عنوان یک اندیشه و ارزش راهبردی توجه کنیم که بر نگاه ما در برنامه‌های پنج ساله، تدوین اسناد بالادستی، نگاه به جامعه، ظرفیت جوانان و... تاثیر می‌گذارد.
* محسن رضایی (دبیر مجمع تشخیص مصلحت): مسئله بیانیه گام دوم مردم هستند. مردم باید آغاز گر تحول در جنبشی باشند تا جامعه آرایشی اسلامی- ایرانی بگیرد.
* دکتر مسعود اسداللهی (تحلیل گر مسائل منطقه): در این بیانیه مصادیق و شاخه‌هایی از سه اصل بنیادین در سیاست خارجی را بر اساس عزت، مصلحت و حکمت مطرح شده است. مثلا در مسئله حکمت به این معنا که هرچند ما انتقادات گسترده‌ای به نظام استکبار جهانی داریم، ولی مصلحت ما این نیست که ارتباط خود با جهان را قطع کنیم، باید در عین حال که روابط‌مان را با دیگر کشور‌ها حفظ می‌کنیم، روابط مان بر اساس مصلحت و مرزبندی با دشمن باشد.
*دکتر محسن اسماعیلی (رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع)): بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیانیه مهمی است که به نظر من می‌تواند یکی از اسناد فقه سیاسی در آینده به شمار برود.
*عباس سلیمی نمین (مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران): یکی از محور‌های بیانیه، بحث «ارزیابی عملکرد‌ها در چهار دهه گذشته» است. قطعاً بدون شناخت دقیق، امکان تقویت قوت‌ها و برطرف‌سازی ضعف‌ها نخواهد بود.
*مهدی فضایلی (عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب): اولین نکته تازه در این بیانیه، جمع شدن یک جای مجموعه‌ای شامل نگاه تاریخی، توصیف وضع موجود، نشان دادن چشم‌انداز، راه نیل به چشم‌انداز و موتور محرک و پیشران حرکت به سمت چشم‌انداز است.

بیشتر بخوانید: حدادعادل: بیانیه گام دوم انقلاب در سطح قانون اساسی است

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب بیانیه گام دوم انقلاب تمدن نوین اسلامی انقلاب اسلامی بیانیه مهم چشم انداز مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۹۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمضان و فرهنگ زندگی

رستگاری سریالی است که علناً و آشکارا می‌خواهد روایت زندگی و بحران‌هایش از چشم افشاگر اسلام و اسلام انقلابی و فسادستیز و عدالت‌محور بیان شود!

به گزارش مشرق، احمد میراحسان پژوهشگر فرهنگی در یادداشتی اختصاصی پیرامون محتوای رسانه‌ای در ماه مبارک رمضان نوشت:

آیا در میان هجومی هولناک ترین رخدادهای استکباری، قابل‌قبول است که مجال بزرگی صرف یک سریال شود؟ این کشتار درنده و این دنیای عادت کرده به نسل‌کشی و تماشاگر قتل عام دسته‌جمعی و طرح خاورمیانه‌ای آمریکا که مستقیما ایران را هدف قرار داده تا ویرانه قصدی غزه با نقشه آمریکا و اجرای اسرائیل، راه طرح تأسیس بندر بین‌المللی برای تغییر نقشه ژئوپلتیکی منطقه و انزوای ایران را دنبال کند. و این راه به نفع وارد کردن هم‌پیمانان آمریکا ترکیه، کشور آذربایجان، سعودی و کشورهای نفتی خلیج‌فارس در منازعه راه بین‌المللی به زیان ایران و چین و روسیه طراحی شده است و ستیزبراندازانه علیه اسلام و مقاومت اسلامی و... ‌خوب در گیر و دار این همه مسائل حیاتی و جهانی مربوط به زندگی ایران، چرا باید از یک سریال مذهبی سخن گفت؟

ایران انقلاب اسلامی تا ایران مقاومت و حیات پایدار انقلاب اسلامی باقی بماند در همه عرصه‌های حیات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی باید هماهنگ وظایفش را انجام دهد. نمی‌توان برای تمرکز در موضوعی اساسی، کارهای مملکت را رها کرد. مخصوصا بی‌توجهی به امر فرهنگ، انقلاب اسلامی را از درون پوک می‌کند و این همان پیروزی شیاطین در تسخیر اذهان و فلج کردن پایداری‌شان خواهد بود. پس فهم درست سریال مذهبی آن هم در ماه رمضان بسیار مهم است.

سریال رستگاری با حمله دسته‌های مختلف روبروست. ‌آیا این عجیب نیست ‌انواع سریال‌های لغو ضعیف در صدا و سیما ساخته می‌شود اما به این سریال کینه‌جویانه یورش می‌آورند. این یورش حتی با هم‌گامی پاره‌ای از نیروهای خودی همراه می‌شود. این وضع شما را به یاد چه پدیده کلانی می‌اندازد؟

ستیز استکبار جهانی با اسلام و انقلاب و همراهی گروهی از ایرانی‌ها و حتی جناح‌هایی از حاکمیت و مردان نولیبرالیسم پیرامونی درون حکمرانی با این ستیز و هم‌سویی با آن. کینه به اسلام، محو هر یاد و معرفتی و تربیت و هدایتی که ارجاع می‌دهد به اسلام، و بر باد دادن استواری به ارزش‌های انقلاب و نگاه انقلابی، هدف شیاطین و مستکبران و فراعنه کنونی و اذناب و همگرایان با آن است. در قلمرو سینما این رفتار ویرانگر علیه آثار مذهبی تا سرحد بهانه‌جویی‌های گاه کودن و ندیده گرفتن ارزش‌های فکری و زیبایی‌شناسی این آثار پیش می‌رود. رفتاری که اهل ایمان را نومید، منفعل و منزوی کند و عرصه سینما و فیلم و سریال را به نیروهای ناباوری به اسلام و انقلاب بسپارد تا با ابتذال و یا با مهارت هنرمندانه محتوای غیرانقلابی بدون ردّی از خدا و سکولار را برای خوراک فرهنگی مردم آماده کنند.

حضور چنین هنرمندانی طی چهل‌وپنج سال نتیجه‌اش تربیت نسلی است که تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از آنان هدایت‌ناپذیر، بی‌هویت و بی‌وطن‌اند که همه چیزشان را بر باد داده‌اند و سربازان فکری و عملی استکبار جاده صاف‌کن اسرائیل و دژخیمان‌اند. چنین است که بررسی نحوه برخورد به رستگاری و یاد جهان آخرت و نفس حرامخواری، گویی تیری به قلب غربزدگان است. برای همین باید بد و خوب و کم و کاست و قوت این سریال و مشابه آن منصفانه و خیرخواهانه واکاوی گردد. این روش دوستان اسلام و انقلاب است که می‌کوشند از خطای آثار انقلابی-اسلامی بکاهند، ضعف‌هایش را بشناسند، راهنمایی و پیشنهاد درست برای فائق آمدن به ضعف‌ها و قوی شدن محتوایی و ساختاری ارائه کنند و به تداوم این آثار یاری برسانند. درمقابل انبوه معاندان نه‌تنها در پی نقد برای اصلاح و پیشنهاد رفع اشتباهات و ضعف‌ها نیستند بلکه نابودی این سریال‌های دینی را آرزو می‌کنند و به این قصد می‌نویسند و مأموریت مستقیم و غیرمستقیم شیطانی‌شان این است.

وجود چنین نیروی پرقدرت ضداسلام و ضدانقلاب که طی چهل‌وپنج سال جایگاه تعیین‌کننده‌ای یافت و در دستگاه حکمرانی نافذ بوده و نیروهای غربگرا را دهه‌ها بر سرنوشت اقتصاد و سیاست و فرهنگ جمهوری اسلامی فرمانروا کرده، نیازمند پژوهش علمی است. اما ناشناخته نیست گمانه نزدیک به حقیقت آن است که علت و بیماری را باید در تداوم میراً ساختار شبه مدرن جستجو کرد و براهین عقلی و مصادیق تجریش فراوانی وجود دارد که این ساختار، پروردگار قشر گریزان از انقلاب و اسلام بوده است و بر جا ماندنش منافع اقشار مدرن را تأمین می‌کند و نه منافع زندگی پاک اسلامی انقلابی را.

وقتی از سال ۸۸ تا امروز بارها در نقد وضعیت تداوم ساختارهای شبه‌مدرن جامعه پیرامونی، با تأکید بر ضرورت تحول ساختاری با رویکرد اسلامی-انقلابی دربرابر بقای مدرنیزاسیون غربگرا و ضدپیشرفت حقیقی فریاد برآورده‌ام کسی توجه جدی نکرد.

نتیجه چهل‌وپنج سال ندانم‌کاری در قلمرو اصلاح ساختاری است که امروز در همه امور اساسی فاقد طرح و استراتژی قرآنی و اساسی و تخصصی هستیم. رسانه و سینما و تلویزیون ما هم دچار همین ندانم‌کاری است. چرا چون بهجای گرفتن حلقه اصلی با انواع خرده‌کاری و کارهای موردی، همچنان عامل فساد را باقی گذاشته و نیروهای ضدانقلاب بهره خود را می‌برند. و نیروهای انقلابی هم نه‌تنها رشد نمی‌کنند بلکه یا نومید و منفعل و گوشه‌گیر می‌شوند یا نیرویشان در لای چرخ ساختار مخلّ عمل انقلابی و حاکمیت دیدگاه‌های کهنه، فرسوده می‌شود و بالاخره به دام همان نگرش‌های لیبرال یا متحجر می‌افتند و فاسد می‌گردند.

نتیجه آن می‌شود که به‌جای جذب توانمندی‌های نخبه مثلا در سریال‌سازی و تأثیر انقلابی بر آنان، کسانی چون مدیری‌ها و جوان‌ها و فتحی‌ها و راعی‌ها و تبریزی‌ها و حاتمی‌کیاها و بحرانی‌ها، مقدم‌ها و افشارها و... همگون‌های دیگرشان یا طرد شده یا یکسر به دام فشار نگرش ضدانقلابی گرفتار آمده و یا مبلغ تفکر گسست گشته و یا آرمان انقلاب اسلامی را رها کرده و نگرش لیبرال را پذیرفته و یا حذف شده‌اند. اینکه تحت چه فرآیند و بستر نظم ساختاری غلط است که کسانی چون مدیری و جوان و فتحی... تن به اقتدار نگرش و عمل ضدانقلاب جهانی علیه کار شرافتمندانه و وطن‌پرستانه می‌دهند و چشم به دهان قدرت سلطه‌جو کار می‌کنند.

البته جای بررسی دقیق دارد. و اینکه خودزنی به دلیل کدام وانمودها و شخضیت سست فردی و نفسانی یا دو قطبی‌سازی اجتماعی و جوسازی، رخ می‌دهد باز جای بررسی علمی، سیاسی، جامعه‌شناختی و روانشناختی دارد و چرا نگاه شریف انقلابی و الهی و نگرش انتقادی سالم اجتماعی را با سپردن مهار عقل خود به دشمن و اعلام مواضع ویرانگر وطن معاوضه می‌کنند، حتما پاسخی هم قرآنی و در عین حال عقلی می‌طلبد. اما بگذارید با بررسی یک نمونه زنده و کاوش در همه وجوه رخدادش جویی روشن به کف آوریم. می‌خواهم با نمونه سریال رستگاری، این وجوه اساسی را بازخوانی نمایم. من قصد نقد سریال ندارم ‌این کار در پایان نمایش رستگاری مسلما صورت خواهد گرفت ‌اکنون قصدم هستی‌شناسی و پدیده‌شناسی توأمان این کار و شناخت معنای واکنش‌های مختلف آن در ارتباط با نقش ساختار در تخریب کار دینی و انقلابی است.

رستگاری سریالی است؛ که علناً و آشکارا می‌خواهد روایت زندگی و بحران‌هایش از چشم افشاگر اسلام و اسلام انقلابی و فسادستیز و عدالت‌محور بیان شود و درست همین سمت‌گیری راهبردی سریال، پیشاپیش هجوم قلع و قمع‌کننده گروه‌های مختلف مخالف بی‌پرده اسلام یا اهل نهان روشی را برمی‌انگیزد و حملات و تهاجم‌شان بهانه‌های گوناگون پیدا می‌کند. ۱- ‌اولین گروه دشمنان قسم‌خورده جهانی اسلام و انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است. خداستیزان محارب و علنی که از فیلمساز متدین و انقلابی و آثارش و حرف‌هایش منزجرند.

دسته دیگر، رفرمیست‌های وطنی‌اند. آنان هم کسانی‌اند که فرمانفرمایی نگاه مدرن را پذیرفته و در همه زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی و سیاسی به کارها از چشم مدرن می‌نگرند و در همه جا ازجمله در سینما و سریال از روایت قرآنی و دینی متنفرند. فشار آنان برای حذف این روایت و نگاه به امور جامعه کار را به رشد یک سرکوب سیستماتیک علیه تفسیر دینی رویدادها کشانده است. ۳- اخلاق‌گرایان مدرن؛ این گروه هم در تقابل با مفاهیم پایدار اخلاق‌گرایان فطری‌ ساز مخالف زده و با سریال‌هایی که دارای چنین نگرشی هستند مخالفت می‌ورزند، مثلا صبر در زندگی زناشویی تا حد ممکن دربرابر اخلاق آزادی لیبرال و نابردباری به‌عنوان آموزه کهن و اخلاق دینی ارتجاعی مردود شمرده می‌شود و سریالی با این موضع کاری بی‌ارزش قلمداد می‌گردد.

وقتی گفته‌ام‌ توجه جدی یعنی وقوف به معنای این تغییر و چگونگی آن و درک تأثیرات مخرب آن ساختار ضدترقی بر برنامه حیات نهادهای گوناگون و نحوه مدیریت و اداره و اجرای برنامه در همه نهادهای اصلی و فرعی اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و زندگی شهر و روستا و امور گوناگون، باز اعتنایی نشد. و وقتی گفتم نشانه جدی گرفتن و اعتنا یعنی تبدیل مسئله تحول ساختاری از موضوع نگاه تحولی تا اجرا و روش کنترل کار بزرگ، کار مثمرثمر رهبران فکری و دانشمندان متخصص و مشارکت هر متفکر صاحب رأی و هر مدیر انقلابی و پژوهش و گفتگو و نتیجه‌گیری و راهیابی به جزئیات عمل و اقدام برای تحقق گفتمان تحول بنابه علم معتبر است که هدایتگر اصلی آن دو ثقل اصیل و چراغ مطمئن و ریشه‌ای مسائل و وارسی راه‌حل‌هاست باز قدمی جدی در این راه جز اشارات گاه‌بی‌گاه دیده نشد.

اگر سریال رستگاری در جمهوری اسلامی نه‌تنها در معرض برخورد خصمانه بلکه اقدام عملی حذف این‌گونه آثار مذهبی قرار می‌گیرد باید این جو را موفقیت رهبری طاغوت جهانی دانست که برای ایران و جهان نقشه بردگی دارد و با انواع ابزارهای مستقیم و غیرمستقیم ضدیت با نگاه دینی و انقلابی، یعنی شبکه‌ها و فضای مجازی و نویسندگان سینمایی و مدیران تحت‌نفوذ نگرش آمریکایی به رسانه، توده‌های تربیت‌شده با سبک سرگرمی مبتذل اخلاقی، فضای مناسب حذف سرگرمی مشروع را تدارک می‌بینند. درست اینجاست که ناگهان اهمیت یک سریال اسلامی که می‌کوشد ریشه‌های بردگی شیطان را در ملت با داروی بیداری و تزکیه از حرام بخشکاند به چشم می‌آید و درست اینجاست که هجوم علیه این سریال برای جوسازی جهت مخالفت با آن معنا می‌یابد.

دیگر خبرها

  • ایران اسلامی در حال فتح قله‌های پیشرفت است
  • روز قدس امسال دیدنی خواهد بود
  • پیشرفت کشور باید بر اساس الگوی اسلامی و ایرانی باشد
  • آرمان‌های فلسطین جزو اصلی‌ترین راهبرد‌های جمهوری اسلامی است
  • امروز هر چه داریم به برکت خون‌های پاک شهداست
  • مردم از گرانی‌ها و نوسانات بازار گلایه دارند
  • اجتماع «امام حسنی ها» همایش اقتدار و وحدت بی نظیر ملت ایران بود
  • خون شهدا زمینه ساز اقتدار و امنیت جمهوری اسلامی ایران
  • نتایج پویش مهر از اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام می‌شود / ثبت‌نام بیش از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز
  • رمضان و فرهنگ زندگی