Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: قیمت‌های لوازم خانگی مانند سایر اجناس طی چند ماه گذشته رشد بسیار زیادی داشته است و در بعضی موارد حتی به ۳ برابر نیز رسیده. این امر راه جوانان برای آغاز زندگی مشترک را بیش از پیش سخت‌تر کرده است.

به بازار می‌رویم و قیمت‌ها را اندکی بررسی می‌کنیم. یخچال و فریزر، فرش، گاز، تلویزیون، ماشین لباسشویی و سرویس چوب را به عنوان ابتدایی‌ترین نیازها برای شروع زندگی مشترک در نظر می‌گیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابتدا از اجناس خارجی و برندهای خاص چشم‌پوشی می‌کنیم و در هر مورد کالای ایرانی را مد نظر قرار می‌دهیم. به بازار بجنورد سر می‌زنیم تا از قیمت‌ها اطلاع پیدا کنیم.

صد میلیون ناقابل

ابتدا به سراغ خرید یخچال و فریزر می‌رویم. ارزان‌ترین یخچال و فریزر دوقلو بالغ بر ۲۵ میلیون تومان آب می‌خورد. البته این کف قیمت است زیرا اگر بخواهیم محصولات ساید بای ساید خریداری کنیم به راحتی قیمت‌ها تا دو برابر نیز افزایش می‌یابد.

تلویزیون، یک تخته فرش و گاز عادی هر کدام بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد. ماشین لباسشویی نیز حدود ۱۵ میلیون تومان قیمت دارد.

سرویس چوب دیگر کالای گران قیمت خانه‌ها است. یک تخت و تشک، جاکفشی و مبل شش نفره حداقل ۲۰ میلیون تومان دیگر از جیب داماد خواهد برداشت.

به این ترتیب صرفاً برای خرید ۷ قلم جنس اصلی خانه حداقل باید بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان را کنار گذاشت. از سوی دیگر رهن و اجاره خانه نیز دیگر معضل جوانان محسوب می‌شود که اکنون به آن نمی‌پردازیم.

پس اندازی که هر روز بی ارزش‌تر می‌شود

یک جوان بجنوردی در گفتگو با مهر اظهار کرد: حدود ۳ سال پیش عقد کرده‌ایم اما همچنان نتوانستم به خانه خودم بروم زیرا از تأمین کالاهای منزل فعلاً ناتوانم.

وی افزود: با وام ازدواجم در ۳ سال پیش لوازمی برای مغازه‌ای خریدم تا کار کنم؛ از آن موقع به مرور وسایلم را خریداری می‌کنم.

این شهروند تصریح کرد: در دو سال اول پس‌انداز می‌کردم تا وسیله‌ای بخرم اما همین که می‌خواستم خریداری کنم متوجه می‌شدم قیمتش بالاتر رفته و این روند ادامه داشت تا بالاخره مجبور شدم با وام دیگری بخشی از وسیله‌هایم را تأمین کنم.

وی افزود: اکنون نیز خرید وسایل رو به اتمام است اما به دنبال خانه می‌گردم؛ هیچ خانه‌ای کمتر از ۲۰ میلیون تومان رهن قبول نمی‌کند که پرداخت آن بسیار دشوار است.

این جوان تاکید کرد: وقتی جوانان را به ازدواج زود هنگام تشویق می‌کنیم باید حمایت‌های لازم نیز انجام شود تا فرد پشیمان نشود.

قوانین بانک مرکزی برای خودشان است!

در این بین پرداخت وام ازدواج می‌تواند شرایط را تا حدی بهبود ببخشد. وامی که بناست سال آینده افزایش یابد اما هنوز قطعی نیست. لذا اکنون وام ازدواج به ازای هر فرد ۵۰ میلیون تومان است. فرای اینکه با ۵۰ میلیون تومان نمی‌شود اجناس ذکر شده را خریداری کرد، گرفتن وام نیز مشکل دیگری محسوب می‌شود.

طبق قانون اعلام شده از سوی بانک مرکزی یک ضامن معتبر برای اخذ وام ازدواج کافی است. برای ارزیابی اجرای این قانون در قالب یک متقاضی به بانک‌های مختلف بجنورد سر می‌زنیم. بانک اول یک کارمند و یا معلم به علاوه چک از سوی مشتری معتبر خودش می‌خواهد. با متصدی صحبت می‌کنیم و قانون بانک مرکزی را بیان می‌کنیم که در پاسخ می‌گوید: قانون بانک مرکزی برای خودش است؛ بانک مرکزی می‌خواهد قسط‌هایت را بدهد؟

بانک دیگری طبق قوانین عمل می‌کند و از ما صرفاً یک ضامن معتبر که می‌تواند کارمند رسمی و یا معلم باشد تقاضا می‌کند. به شعب دیگر همین بانک مراجعه می‌کنیم که در عین ناباوری شعبه دیگر شرایط دیگری دارد. این شعبه علاوه بر ضامن، چک و سفته نیز می‌خواهد.

از آن‌ها می‌پرسیم که شعب دیگر شرایط بهتری دارند که پاسخ می‌شنویم: هر شعبه رئیسی دارد و رئیس بانک تصمیم می‌گیرد با چه شرایطی وام دهد.

در پاسخ به این سوال که قوانین کشوری از سوی بانک مرکزی اعلام شده، پوزخندی می‌زند و بیان می‌کند: قوانین روی کاغذ است. شما اگر وامت را پرداخت نکنی ما چطور به گروه بعدی وام دهیم؟

اعمال سلیقه تخلف است

یکی دیگر از بانک‌ها شرایط عجیب‌تری داشت. این شعبه ۳ ضامن می‌خواست که بین دیگر بانک‌ها تک بود. اعتراض کردیم که پاسخ داد: مدت پرداخت وام ۷ سال است و باید ما مطمئن شویم که مشکلی پیش نمی‌آید.

به این ترتیب یک اعمال سلیقه در پرداخت وام ازدواج به وضوح مشخص است. علی اصغر هدایتی، مسئول شورای هماهنگی بانک‌های خراسان شمالی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: ضامن معتبر تعریفی دارد؛ باید مبلغ قسط وام از یک چهارم حقوق ضامن کمتر باشد.

وی مهمترین مشکل در زمینه پرداخت وام ازدواج را نبود ضامن دانست و گفت: برای پرداخت وام ازدواج یک ضامن و سفته کفایت می‌کند و اگر بانکی بیش از این موارد برای تکمیل پرونده وام ازدواج تقاضا کند، تخلف کرده است.

هدایتی از پرداخت ۱۰ هزار و ۵۸ فقره وام ازدواج تا ابتدای بهمن ماه در استان خبر داد و بیان داشت: در واقع در استان پنج هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال وام ازدواج پرداخت شده است.

خرید و فروش وام ازدواج / از تخلف تا اجبار

هرچند افزایش مبلغ وام امر مناسبی است اما باید با نظارت‌های بیشتر از اعمال سلیقه توسط بانک‌ها برای تأمین ضامن جلوگیری شود. زیرا یافتن ضامن در این شرایط اقتصادی کار آسانی نیست و ممکن است جوانان به دلیل عدم تأمین ضامن به کل از دریافت وام پشیمان شوند.

همچنین در این بین ممکن است خرید و فروش وام نیز اتفاق بیفتد. به این ترتیب که متقاضی وام پس از تعیین شعبه به دلیل عدم توانایی تأمین ضامن ترجیح می‌دهد وام خود را به فروش برساند.

علاوه بر اینکه این اقدام تخلف محسوب می‌شود، نشان از یک مشکل اساسی دارد. مشکل تأمین ضامن که این روزها بلای جان جوانان متأهل شده است؛ حال باید دید مجلس شورای اسلامی همانطور که مشغول افزایش وام است، فکری نیز به حال سهولت بیشتر دریافت وام ازدواج خواهد کرد؟

کد خبر 5145373

منبع: مهر

کلیدواژه: وام ازدواج ازدواج ازدواج آسان تسهیلات بانکی چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی راهپیمایی 22 بهمن ویروس کرونا دهه فجر انقلاب اسلامی ایران واکسن کرونا 22 بهمن بوشهر کرمانشاه عکس استانها خطبه های نماز جمعه آمار کرونا شهرکرد اردبیل پرداخت وام ازدواج میلیون تومان تأمین ضامن بانک مرکزی قیمت ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۰۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرفتن وام با جسد ضامن + عکس

همشهری آنلاین _ حوادث: به نقل از میرر، روز سه شنبه اریکا دسوزا ویرا نونس به همراه عمویش راهی بانکی در ریودوژانیرو شد تا وام بگیرد. قرار بود عمویش به عنوان ضامن در بانک حضور یافته و چند سند را امضاء کند. ویرا به سراغ عموی ۶۵ساله‌اش رفت تا همراه او به بانک برود اما قبل از اینکه از خانه خارج شوند، متوجه شد که عمویش جانش را از دست داده است.
زن جوان اما برای اینکه بتواند وام را بگیرد، تصمیم گرفت که عمویش را به بانک ببرد و با صحنه سازی کارمند بانک را فریب دهد.
اریکا با خونسردی جسد عمویش را داخل ویلچر گذاشت و در حالیکه وانمود می‌کرد او زنده است به بانک و نزد باجه مورد نظر رفت و ازکارمند بانک خواست تا فرم درخواست وام را به او بدهد. او با دستش سر عمویش را بالا نگه داشت و به او گفت که باید سندی را امضا کند.
این اقدام از چشم کارمند بانک دور نماند و به زن جوان مشکوک شد و گفت: «به نظر می‌رسد حال این آقا خوب نیست و فکر نمی‌کنم این کار قانونی باشد.». کارمند بانک در ادامه به عموی اریکا گفت که اگر حالتان خوب نیست، باید به بیمارستان بروید اما هیچ واکنشی دریافت نکرد.
اریکا بدون توجه به کارمند بانک خودکار را در بین انگشتان عمویش قرار داد و از او خواست تا سندهای بانکی را امضا کند.
کارمند بانک اما ماجرا را به مسئولان بانک اطلاع داد و آنها نیز پلیس را خبر کردند. با حضور پلیس در بانک معلوم شد که پیرمرد قبل از نشستن در ویلچر از دنیا رفته بود. در بررسی از دوربین‌های نظارتی هم مشخص شد که اریکا مرد را طوری روی ویلچر نشانده که مشخص نشود، از دنیا رفته است و در برخورد با او طوری رفتار می‌کرد که او زنده است و جواب می‌دهد.
نتایج آزمایشات پس از مرگ برای تعیین علت اصلی مرگ عموی ۶۵ساله هنوز اعلام نشده است.
فابیو لوئیز، رئیس پلیس ریودوژانیرو گفت: تحقیقات برای شناسایی سایر اعضای خانواده و بررسی اینکه مرد ۶۵ساله تا چه زمانی زنده بود ادامه دارد.
اریکا که مدعی است عمویش بر اثر مرگ طبیعی از دنیا رفته، در حال حاضر در زندان به سر می‌برد و تحقیقات در این پرونده ادامه دارد.

کد خبر 845287 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها بانک حوادث جهان مجله مرگ

دیگر خبرها

  • شرایط پرداخت وام ازدواج در سال ١۴٠٣ چیست؟
  • پرداخت تسهیلات ازدواج به فرزندان اعضای صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران
  • گرفتن وام با جسد ضامن + عکس
  • لزوم همکاری بیشتر بانک‌های همدان در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری
  • موانع پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت رفع شود / روند ازدواج جوانان تسهیل شود
  • پرداخت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج در بوشهر تسریع شود
  • دلیل پرداخت نشدن وام ازدواج / بانک ها پولی برای دادن وام ازدواج ندادند
  • خروج نقدینگی از بانک‌ها عامل پرداخت نشدن وام ازدواج است
  • در بانک دی بدون صف انتظار وام ازدواج دریافت کنید
  • ۵ هزار جوان ایرانی با وام ازدواج بانک سینا به خانه بخت رفتند