Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@22:17:41 GMT

زیان ۳ هزار میلیارد تومانی سومین بانک بزرگ بورسی

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۹۷۵۱۰

آفتاب‌‌نیوز :

بانک صادرات با ۱۷٫۵ هزارمیلیارد تومان سرمایه ثبتی، سومین بانک بزرگ بورس است.

آخرین صورت مالی منتشر شده ( منتهی به پایان آذرماه سال جاری) این بانک حاکی از آن است که صادرات، ۴۳۳٫۸ هزارمیلیارد تومان دارایی و در مقابل ۴۱۱٫۳ هزارمیلیارد تومان بدهی دارد.

این درحالی است که پایان سال ۹۸ صادرات حدودا ۳۲۴ هزار میلیارد تومان دارایی و تقریبا ۳۰۸ هزار میلیارد تومان بدهی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس ترازنامه این بانک، مهم‌ترین عامل در رشد دارایی صادرات « سرمایه‌گذاری در سهام و سایر اوراق بهادار» و مهم‌ترین دلیل افزایش بدهی‌های آن، رشد « سپرده‌های دیداری و مشابه» بوده است.

بیش از ۳ هزار میلیارد تومان زیان انباشته!
بانک صادرات ابتدای دوره مالی خود (پایان سال ۹۸) هشت هزار و ۱۹ میلیارد تومان زیان انباشته داشته است. طی ۹ ماه ابتدای امسال موفق شده ۶۰ درصد از این زیان را جبران کند. با این حال بانک صادرات هنوز هم سه هزار و ۲۵۹ میلیارد تومان زیان انباشته دارد.

در واقع رقم باقی مانده از زیان انباشته بانک صادرات در آخرین ترازنامه‌اش هنوز تقریبا به بزرگی یک ماه یارانه نقدی دریافتی کل مردم ایران یا کمی کمتر از سرمایه تاسیس بانکی به بزرگی بانک کارآفرین است!

درحالی که احمد فاضلی، معاون مالی بانک صادرات ایران، پایان شهریورماه به ایسنا گفته بود:« بانک صادرات ایران نه تنها در صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای و سالانه مربوط به سال ۹۹ زیان انباشته ندارد، بلکه سود قابل توجهی شناسایی می‌شود».

اختلاف ۶٫۳ درصدی با حداقل قانونی
همچنین در یادداشت‌های گزارش ۹ ماهه منتشر شده، که البته پایان دی ماه به ترازنامه متصل شده‌اند، نسبت کفایت سرمایه بانک صادرات تا پایان آذر امسال ۱٫۷ درصد اعلام شده است.

این درحالی است که بانک مرکزی حداقل نسبت کفایت سرمایه را هشت درصد اعلام کرده است. البته این هشت درصد مطابق با مقررات کمیته بال ۱ تدوین شده، در بسیاری از کشورها قوانین بال ۳ اجرا می‌شود که بر اساس آن نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری باید حدود ۱۲٫۵ درصد باشد.

براساس قوانین بانک مرکزی، بانک‌های غیردولتی که نسبت کفایت سرمایه آن‌ها کمتر از سه درصد است باید ظرف ۹۰ روز افزایش سرمایه دهند، در غیر این صورت منحل خواهند شد. با این حساب ظاهرا قوانین و مسائل مربوط به نظارت بر بانک‌ها بررسی و تعیین تکلیف می‌شوند، اما فقط روی کاغذ!

نمونه آن هم این است که با وجود اختلاف فاحش کفایت سرمایه بانک صادرات با حداقل قانونی، نه تنها برخوردی با آن نمی‌شود بلکه معاون امورمالی آن پایان تابستان با افتخار نوید بهبود کفایت سرمایه داده و گفته: به درستی و با اطمینان در خدمت تسهیلات‌گیرندگان هستیم. تولیدکنندگان واقعی می‌توانند روی بانک صادرات ایران به عنوان یک بانک مطمئن حساب کنند.

منبع: تجارت نیوز

منبع: آفتاب

کلیدواژه: بانک صادرات بورس هزار میلیارد تومان نسبت کفایت سرمایه زیان انباشته بانک صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۹۷۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را

سیاست بانک مرکزی درخصوص دلار ۴۰ هزار تومانی و بحث درخصوص سیاست‌های رفع تعهد ارزی مورد انتقاد رئیس اتاق بازرگانی تهران است.

به گزارش هم میهن، بهمن عشقی؛ رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: پیام روشن دولت درباره اختصاص چنین قیمتی برای دلار این است که صادرکننده را از چرخه تولید خارج کند.

این شیوه باعث شده تا بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار ناترازی در صادرات غیرنفتی داشته باشیم و این رفتار باعث کاهش ارزش صادراتی کشور سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱شده است.

دولت می‌گوید حدود ۴۹ میلیارد دلار صادرات داشته و حدود ۶۷ میلیارد دلار نیز واردات داشته‌ایم در نتیجه با کسری مواجه هستیم.

حتماً دولت این سیاست را تغییر خواهد داد، چون اصولاً دولت‌ها در ایران عادت دارند چوب و پیاز را با هم بخورند.

اگر امروز هم دولت بر رفتار خود اصرار کند فردا قطعاً عقب‌نشینی خواهد کرد، اما دود آن به چشم کشور و صادرکننده می‌رود، چون مدیران که خسارتی پرداخت نمی‌کنند و این مردم هستند که از سوءتدبیر‌ها دچار خسارت می‌شوند.

دیگر خبرها

  • جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
  • جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی/ چقدر ارز پرداخت شد؟
  • رفع ابهامات حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب قراردادها
  • وزیر ارتباطات: برای سومین بار رفع فیلتر گوگل‌پلی را در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح کردیم
  • ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
  • کنسرسیوم بانکی با هفت امضا مالک پرسپولیس شد
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را
  • سیر تا پیاز بند بورسی
  • تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم| حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید
  • وام بزرگ ۳۰۰ میلیون تومانی را از این بانک‌‎ها دریافت کنید