Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با گذشت چند ماه از آغاز سال تحصیلی جاری برگزار نشدن انتخابات تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مشکلاتی را برای فعالان دانشجویی به وجود آورده است. برخی از دانشجویان سوالات یا ابهاماتی درباره نحوه و روند اجرایی این انتخابات دارند. 

برخی از تصمیم‌هایی که اداره کل تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای روند انتخابات تشکل‌های دانشجویی گرفته تشکل‌ها را دچار چالش کرده و باعث شده تا انتخابات و فعالیت تشکل‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته فعالان تشکل‌های دانشجویی سیاستگذاران فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گرفته‌اند تا تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات تشکل‌ها بین 30 تا 45 نفر باشد این در حالی است که به ادعای دانشجویان کل افراد فعال در تشکل یک واحد دانشگاهی به این تعداد مورد نظر مسئولان نمی‌رسد.

ازین رو تصمیمات اتخاذ شده درباره نحوه روند انتخابات گرچه شاید در دانشگاه‌های دیگر امری عادی به نظر برسد؛ اما در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که عملا دانشجوی فعال در تشکل تعداد چشمگیر و قابل توجهی نیستند، این تصمیمات و قانون‌ها مانع از برگزاری انتخابات و تشکیل شورای مرکزی تشکل شود. 

به نظر می‌رسد تا این چالش‌ها و مشکلات دیگر اعم از نقص فنی سامانه انتخاباتی برطرف نشود همچنان تشکل‌های دانشگاه آزاد نتوانند فعالیت خود را از سرگیرند.

محمد روزبهانی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره انتخابات تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: فرآیند انتخابات از روزهای پایانی آذرماه آغاز شده و تا کنون حدود 200 تشکل استادی و دانشجویی از واحدهای این دانشگاه توسط معاونان فرهنگی و دانشجویی در سامانه امتداد ثبت شده است.

نحوه ثبت‌نام در سامانه امتداد

وی با اشاره به روند ثبت‌نام برای برگزاری انتخابات تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: تشکل‌ها در مرحله نخست باید توسط معاونان فرهنگی تایید شده و اطلاعات آنها در سامانه امتداد وارد شود.

مدیرکل تشکل‌های سیاسی-اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دبیران تشکل‌های دانشجویی در گام بعدی باید اطلاعات خود را به عنوان دبیر در سامانه ثبت کرده و در ادامه نام و نام خانوادگی اعضای مرکزی تشکل خود را وارد این سامانه می‌کردند.

وی مطرح کرد: حدود 100 تشکل فعال متشکل از 20 تشکل استادی و 80 تشکل دانشجویی تا 19 بهمن‌ماه اطلاعات خود را در سامانه امتداد ثبت‌نام کرده بودند. در حال حاضر نیز حدود 3 هزار و 250 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی عضو این سامانه هستند.

 مشکلات فنی سامانه انتخاباتی

روزبهانی در پاسخ به این پرسش که برخی دبیران تشکل‌های دانشجویی به دلیل غیر فعال بودن گزینه ثبت‌نام سامانه امتداد، نمی‌توانند اطلاعات خود را ثبت کنند، گفت: متاسفانه این مشکل در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد. این دانشجویان می‌توانند به کارشناسان فرهنگی یا معاونان دانشجویی فرهنگی واحد خود مراجعه کرده تا توسط آنها در سامانه ثبت‌نام کنند.

این مسئول اضافه کرد: سامانه امتداد به 2 بخش مجزای ثبت تشکل‌ دانشجویی و اعضا که در تمامی سال فعال است تقسیم می‌شود. بخش دوم سالی یکبار و در زمان انتخابات فعال می‌شود.

وی با بیان اینکه هفته گذشته اولین انتخابات تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد لرستان برگزار شده است، گفت: در چند ماه گذشته نیز چهار تشکل دانشجویی بنا به نظر هیئت نظارت استان و دلایلی دیگر و انتخابات خود را به صورت حضوری برگزار کردند و تنها اطلاعات آنها در سامانه امتداد ثبت شده است.

انتخابات غیرحضوری اجباری نیست

به گفته روزبهانی؛ برخی از دانشجویان جزء تشکل‌های دانشجویی بوده و فعالیت فرهنگی دارند؛ اما علاقه‌ای به ثبت اطلاعات خود در سامانه امتداد ندارد. اداره کل تشکل‌های سیاسی-اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در این موارد خاص به معاونان فرهنگی دانشجویی اعلام کرده که با نظر مساعد هیئت نظارت استان می‌توانند بخشی از روند انتخابات یعنی ثبت‌نام اعضا و برگزاری انتخابات خارج از محدود سامانه و به صورت حضوری انجام گیرد.

مدیرکل تشکل‌های سیاسی-اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که برای تشکل‌های دانشجویی به ویژه واحدهای شهرهای کوچک با تعداد نفراتی که این اداره برای عضویت آنها در سامانه مشخص کرده است، دچار مشکل شده‌اند، گفت: انتخابات تشکل‌ها برای اینکه وجاهت قانونی داشته باشد باید حدنصابی وجود داشته باشد. یعنی تعداد نفراتی که انتخابات را برگزار می‌کنند باید مشروعیت داشته باشد.

وی ادامه داد: اداره کل تشکل‌های سیاسی-اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری انتخابات تشکل‌ها حداقل 30 نفر  و برای عضویت حدود 45 نفر  تعیین کرده است؛ اما در جلسه هفته آینده هیئت نظارت بر عملکرد تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی این موضوع بررسی و به تایید نهایی خواهد رسید.

تعداد مجاز شرکت‌کنندگان در انتخابات

روزبهانی عنوان کرد: تشکل دانشجویی که 5 عضو شورای مرکزی دارد نمی‌توانند انتخابات خود را به عنوان مثال با 10 نفر برگزار کند. کانون‌های فرهنگی-هنری دانشگاه آزاد اسلامی که محدود فعالیت آنها نسبت به سایر تشکل‌ها محدودتر است بر اساس آیین‌نامه حدود 15 نفر است. البته برای تشکل‌ها این تعداد به صورت رسمی بیان نشده و توسط هیئت نظارت مرکزی دانشگاه باید تعیین شود.

مدیرکل تشکل‌های سیاسی-اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه تعداد 30 شرکت کننده در انتخابات برای واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند متغیر باشد، گفت: تعیین نفرات شرکت‌کننده در واحدهای استان‌ها بنا به صلاحدید هیئت نظارت استان می‌تواند تغییر کند.

وی افزود: برخی از دانشجویان و مسئولان اعتقاد دارند در شرایط کرونایی که فعالیت دانشجویی کاهش یافته است، اداره تشکل‌ها به معاونان فرهنگی-دانشجویی واحدها این اختیارات را بدهد تا آنها نفراتی را به عنوان فعال دانشجویی و شورای مرکزی انتخاب و معرفی کند. این موضوع از نظر قانونی درست نیست و شورای مرکزی تشکل‌ها باید با انتخاب دانشجویان تشکیل شود.

روزبهانی بیان کرد: اداره کل تشکل‌های سیاسی-اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی به مسئول یا فردی اجازه نخواهد تا فعالیت دانشجویان مورد خدشه قرار بگیرد و اعضای آنها به جای انتخابات با انتصاب تعیین شوند.

مدیرکل تشکل‌های سیاسی-اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: تشکل‌های دانشجویی اگر نتوانند در انتخابات به حداقل 30 نفر برسند، به آنها فرصتی داده خواهد شد تا با فعالیت بیشتر به ویژه در فضای مجازی بتوانند اعضای جدید را جذب کرده و به تعداد مد نظر برسند.

وی با بیان اینکه از سوی دبیران 3 اتحادیه دانشگاه ‌آزاداسلامی پیگیری خاصی برای برگزاری انتخابات نشده است، گفت: اداره تشکل‌ها نیز اتحادیه‌های دانشجویی را برای برگزاری انتخابات  در بازه زمانی خاصی مقرر نکرده است چراکه اول باید انتخابات دفاتر تا انتهای سال برگزار شود و پس از آن اتحادیه‌ها انتخابات را برگزار کنند.

روزبهانی خاطرنشان کرد: اداره کل تشکل‌های سیاسی-اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در نظر دارد به اتحادیه‌ها فرصت دهد تا 2 هفته بعد از اتمام انتخابات دفاتر، انتخابات خود را برگزار کنند. البته تلاش داریم تا اتحادیه از 15 اسفندماه انتخابات خود را برگزار کنند.

انتهای پیام/

مریم شمسایی نیا کد خبر: 1089298 برچسب‌ها تشکل‌های دانشجویی تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد کرونا دانشگاه آزاد اسلامی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: تشکل های دانشجویی تشکل های اسلامی دانشگاه آزاد کرونا دانشگاه آزاد اسلامی اداره کل تشکل های سیاسی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مدیرکل تشکل های سیاسی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی انتخابات تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری انتخابات انتخابات تشکل ها سامانه امتداد دانشگاه آزاد انتخابات خود معاونان فرهنگی آنها در سامانه شورای مرکزی اطلاعات خود هیئت نظارت ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۲۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از دانشجویان فعال در برگزاری انتخابات اسفندماه شیراز

در این نشست صمیمانه که با هدف تقدیر و تجلیل از حدود ۸۰ نفر دانشجوی فعال دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و استان فارس در همکاری با حوزه‌های برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار شد، هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و استان فارس به همراه فرماندار و معاون ایشان حضور داشتند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در این جلسه با اشاره به استفاده از ظرفیت دانشجویان در فرایند برگزاری انتخابات گفت: به‌کارگیری جوانان و دانشجویان برای همکاری در برگزاری انتخابات در این سطح وسیع و خاص، کاری بدیع و بسیار بزرگ بود.

محمدرضا قائدی افزود: در دوره‌های قبل نیز گرایش به سوی جوانان در قالب شعار مطرح می‌شد، اما به جهت ریسک خاصی که این به‌کارگیری داشت در جنبه عمل از این مشارکت اجتماعی و سیاسی نشانه چندان زیادی ابراز نشده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، این همکاری مجدانه دانشجویان این دانشگاه در برپایی این دوره از انتخابات را موجب افتخاری برای دانشجویان و همچنین به طور ویژه برای والدین دانشجویان برشمرد و گفت: حضور جوانان در فعالیت اجتماعی همچون برگزاری انتخابات نمودی واضح از مشارکت اجتماعی فعال نسل جوان است.

او تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای مسئولیت اجتماعی خویش، بر خود می‌بالد و افتخار می‌کند که دانشجویانش در راستای فعالیت‌های اجتماعی مفید و مثمر ثمر نظام مقدس جمهوری اسلامی در بزرگترین تمرین دموکراسی کشور یعنی برگزاری انتخابات سهم بسزایی داشتند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به حضور بالغ بر ۷۹ هزار دانشجو در مجموعه این دانشگاه اشاره و ضمن اعلام آمادگی برای همکاری و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی مشابه در سطح شهر و استان، گفت: تعداد کثیر دانشجویان این دانشگاه در سراسر استان خصوصا حضور بالغ بر ۲۵ هزار دانشجو در واحد شیراز و همچنین وجود تعداد بسیاری از استادان همکاران و دانش‌آموزان مجموعه مدارس سما دانشگاه اسلامی در استان فارس ظرفیت و پتانسیل بسیار بزرگی برای ایفای نقش اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه‌های مختلف ایجاد کرده است.

در ادامه این جلسه فرماندار شهرستان شیراز همکاری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به شیوه فعلی با فرمانداری در برگزاری انتخابات شهرستان شیراز و زرقان را برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: در برپایی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری شیوه همکاری دانشجویان با فرمانداری، شیوه جدید و متفاوتی بود که این شیوه با سایر حوزه‌های انتخابیه شهر‌های دیگر کشور نیز متفاوت بود.

لطف‌الله شیبانی افزود: روال ثابت و سابق برگزاری انتخابات سال‌های گذشته بر استفاده کامل از کارمندان دولت خصوصاً عزیزان فرهنگی بود، اما در دوره فعلی با همکاری هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و با همت تک تک دانشجویان، شکل برگزاری انتخابات با اعتمادی که به دانشجویاناین دانشگاه صورت پذیرفت کاملاً متفاوت شد.

فرماندار شیراز تاکید کرد: این برای اولین بار بود که در چنین سطح وسیعی از خدمات و قابلیت‌های دانشجویان در مراحل مختلف برگزاری انتخابات اعم از مرحله آموزش، مرحله کنترل، تست و مرحله اجرا استفاده شد.

او با اظهار خوشحالی از اثبات امانتداری نسل جوان در این انتخابات بیان کرد: در برگزاری این دوره از انتخابات و حضور و مشارکت فعال دانشجویان در اداره حوزه‌های انتخابیه آنچه که بیش از همه مشهود بود امانت‌داری و مسئولیت‌پذیری دانشجویان دخیل در امر برگزاری انتخابات بود.

شیبانی یکی از محاسن بزرگ همکاری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز در اجرای مرحله اول انتخابات شهرستان شیراز را اشراف کامل دانشجویان به روند برگزاری انتخابات برشمرد و افزود: این امر سبب می‌شود که عمده شبهات و شایعات منتشره قبلی در خصوص برگزاری انتخابات به واسطه ارتباط نزدیک خود دانشجویان و دخیل بودنشان در جزء جزء مراحل اجرایی، از ذهنشان خارج شود.

فرماندار شهرستان شیراز همکاری دانشجویان در حوزه‌های انفورماتیک، آموزش کاربران و بازرسی در فرایند انتخابات را موجب ایجاد یک فضای آرامش بخش در روند برگزاری دانست.

او تأکید کرد: در جریان برپایی انتخابات اسفند ماه ۱۴۰۲ اولین حوزه انتخابیه‌ای که در استان فارس سلامت برگزاری انتخاباتش تایید شد حوزه شهرستان شیراز بود و همچنین اولین کلان شهری که تایید صحت انتخاباتش در دستور کار شورای نگهبان قرار گرفت نیز شهر شیراز بود.

شیبانی در پایان گفت: همه این نتایج مثبت، موثر و خوشایند نتیجه همکاری، همیت و یاری همه دانشجویان گرامی در فرایند حساس و پر دقت برگزاری و اجرای انتخابات بود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • لزوم همکاری بیشتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل‌های دانشجویی
  • گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی چیست؟ +فیلم
  • بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی+فیلم
  • وزیر علوم: انتظارات رهبر انقلاب از تشکل‌های دانشجویی / تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند+فیلم
  • «خاستگاه خود» و «آرمان‌های نظام اسلامی» را نباید فراموش کنیم
  • تجلیل از دانشجویان فعال در برگزاری انتخابات اسفندماه شیراز
  • ۲ مقام Best design مسابقات بین‌المللی ربوکاپ به دانشگاه آزاد یزد رسید
  • استقلال تکلیف نکونام را تعیین کرد