Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز دلار پس از ماه‌ها نوسان, روندی صعودی به خود گرفت. این افزایش قیمت دلار موجب به وجود آمدن دیدگاه‌های مختلفی در زمینه دلار شده و مردم را مردد در تصمیم گیری برای خرید یا فروش ارز کرده است. البته از نظر برخی از کارشناسان دلار همچنان در جاده نوسان است و نمی‌توان گفت که در آینده روند آن صعودی یا نزولی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دلیل افزایش دلار طی روز‌های اخیر چه بود؟

به عقیده برخی از کارشناسان یکی از دلایل افزایش قیمت دلار طی روز‌های اخیر محقق نشدن وعده‌هایی مثل برگشت پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و شایعات مربوط به حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است. اما با این تفاسیر رئیس بانک مرکزی معتقد است که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حذف نخواهد شد. به عقیده این کارشناسان حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، دست بانک مرکزی را برای مداخله در بازار ارز باز خواهد کرد. همچنین عدم فروش ارز ارزان، موجب کاهش رانت و فساد اقتصادی می‌شود.

روز گذشته بازارساز در واکنش به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، بهای این ارز را بر تابلوی صرافی‌های بانکی بالا برد. از این رو صرافی‌های بانکی ۲۸۰ تومان به نرخ فروش دلار خود اضافه کردند و این ارز به قیمت ۲۴ هزار و ۹۸۰ تومان رسید. این قیمت هزار تومان پایین‌تر از بازار آزاد بود. هزار تومان فاصله بین بازار آزاد و صرافی‌های بانکی این انگیزه را برای افراد ایجاد می‌کرد که در صف‌های خرید ارز قرار بگیرند.

اظهار نظرهای سیاسی دلار را گران می کند

احمد دهقان کارشناس اقتصادی و بازار مالی در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره افزایش نرخ دلار اظهار کرد: افزایش قیمت دلار طی روز‌های اخیر ناشی از اظهار نظر‌های سیاسی بوده و هست. برخی از اظهار نظر‌های سیاسی تاثیر بسیاری در ایجاد جو روانی دارند.

سمیعی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص اظهار کرد: قیمت واقعی ارز با احتساب تفاضل نرخ تورم در کشور ما با کشور‌های حوزه دلار به دست می‌آید. زمان‌هایی که درآمد‌های نفتی دست مسئولان اقتصادی را باز می‌گذارد، به طور معمول طبق مصلحت مسئولان اقتصادی سعی در پایین نگاه داشتن نرخ ارز به صورت مصنوعی دارند و این باعث می‌شود که فنر قیمت جمع شود و بعد با اندک تغییری در فضای سیاسی، فنر فرار کند و قیمت‌های پایین نگاه داشته شده به شدت و به طور ناگهانی بالا بپرد و باعث ایجاد رانت‌های فساد آفرین و تلاطمات مخرب شود.

وی ادامه داد: زمانی که قیمت ارز غیر واقعی و مصنوعی باشد، بد عهدی یک رئیس‌جمهور باعث ایجاد اضطراب و نگرانی یا تغییر او و روی کار آمدن یک رئیس جمهور دیگر در کشوری در آن سوی اقیانوس‌ها باعث خوشحالی خوشبینانه و گاهی ساده لوحانه می‌شود، ولی اگر قیمت‌های واحد و واقعی باشند از خبر‌های سیاسی تاثیر کمتری می‌پذیرد. نرخ تورم بالای ۳۰ درصد که در حال حاضر در اقتصاد کشور حاکم است. همچنین باید گفت که قیمت‌های فعلی نه تنها غیر طبیعی نیست، بلکه اگر تورم فعلی و روند افزایشی نقدینگی ادامه یابد، باید منتظر نرخ‌های بالاتر نیز باشیم.

بیشتر بخوانید

نرخ بیت کوین چقدر شد؟

این کارشناس بیان کرد: از مهمترین عوامل بالا رفتن نرخ ارز می‌توان به دو عامل بالا بودن نرخ تورم (بالا بودن حجم نقدینگی) و کاهش اعتماد عمومی به پول ملی اشاره کرد. در حال حاضر بزرگ‌ترین خطا در سیاست‌های اقتصادی کشور چند نرخی بودن است. این خطا علاوه بر ضربه‌های بسیار به اقتصاد کشور به اخلاق و اعتماد جامعه نیز ضربه می‌زند.

وی تصریح کرد: شاید در حال حاضر قوی‌ترین پول دنیا یورو باشد، اما اگر فردا ۹۰ میلیون آلمانی بروند درب بانک‌ها و صرافی‌ها صف بندند و هر یک بخواهند فقط یک هزار یورو از پولشان را بفروشند و تبدیل به مثلا دلار کنند، تا ساعاتی بعد ارزش پول آن‌ها به سرعت کاهش خواهد یافت، بنابراین می‌توان گفت نقش اعتماد مردم در قوت پول ملی کشور نقش مهمی دارد.

سمیعی ادامه داد: تجربه‌های ما از بازار ارز، نشان دهنده هر گونه سرکوب نرخ توسط مسئولین اقتصادی کشور بوده و در نهایت زمانی باعث رها شدن انرژی ذخیره شده، و صدمات و لطمات زیادی می‌شود. سودا گران و سود جویان هستند در بازار ارز نقش ویژه‌ای دارند. وظیفه ذاتی بانک‌های مرکزی این است که با تزریق به موقع و مثبت و منفی با ایجاد تلاطم توسط آن‌ها مقابله کند. همچنین دولت‌ها وظیفه دارند با وضع مقررات و مالیات‌های خاص بتواند آن‌ها را مهار کرده اجازه تاخت و تاز به آن‌ها ندهد.

در پایان؛ ایران، هنوز موفق به بازگشت پول های بلوکه شده خود از کشور های دیگر نشده و بخشی از افزایش تقاضای ناشی از نزدیکی به ایام پایانی سال و ورود اقتصاد به دوره پساکرونا پاسخ داده نشده است. از این رو باید گفت روند نوسان تدریجی قیمت دلار ادامه‌دار خواهد بود.  در همچنین روزهای اخیر  طبق آمار رئیس کل بانک مرکزی در  پنج ماهه اخیر درآمدهای نفتی ایران دو برابر شده است . همچنین وی وعده دلار ۲۰ هزار تومانی داده بود اما به نظر می‌رسد هنوز این رشد درآمدهای نفتی تاثیر خود را بر بازار ارز نگذاشته است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دلار قیمت ارز ارز افزایش قیمت دلار بازار ارز صرافی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۰۹۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ میلیارد تومان! قیمت تخته شناوری که رز را در فیلم تایتانیک نجات داد

به گزارش خبرآنلاین، درب شناور معروف فیلم تایتانیک، همان دری که باعث نجات رز (با بازی کیت وینسلت) شد اما جک (با بازی لئوناردو دی‌کاپریو) آن را در وضعیتی ناگوار رها کرد، با قیمت هنگفتی در یک حراجی به فروش رفت.

یورونیوز نوشت: این تکه چوب بالسا که در واقع بخشی از چارچوب درِ ورودی سالن درجه یک کشتی بود، در حراجی «گنجینه‌های سیاره هالیوود» که توسط حراجی هریتیج برگزار شد، به مبلغ باورنکردنی ۷۱۸ هزار دلار معادل ۶۶۳ هزار یورو به فروش رفت.

با این که در این حراجی دیگر اشیای با ارزش دیگری هم برای فروش وجود داشت اما هیچ‌کدام نتوانستند به قیمت این تکه چوب مشتری داشته باشند. به عنوان مثال تازیانه ایندیانا جونز در فیلم معبد عذاب و همچنین تبر تهدید آمیز جک نیکلسون در فیلم درخشش هم در این حراجی برای طرفداران سینمای جهان به فروش گذاشته شدند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888694

دیگر خبرها

  • ۴ میلیارد تومان! قیمت تخته شناوری که رز را در فیلم تایتانیک نجات داد
  • تحلیلگران در مسیر صعود بیت‌کوین سردرگم شدند
  • طرح کاشت نهال گردوی ژنوتیپ 7 با قیمت 80 هزار تومان
  • بازار رمزارز‌ها / صعود دوباره بیت‌کوین به ۷۰ هزار دلار
  • فوری؛ خرید و فروش مسکن متوقف شد/ ترکش دلار ۶۰ هزار تومانی، بازار مسکن را فلج کرد
  • سیاست‌های اقتصادی بر مبنای حقایق اقتصادی جامعه اتخاذ شود
  • بسته 50 میلیارد دلاری برای نجات از بحران اقتصادی در مصر/ مصری ها برای تامین خوراک  مبارزه می کنند 
  • یک دهه تورم اقتصادی و رکود فکری در گیشه
  • ریزش قیمت طلا در راه است ؟
  • صعود دوباره بیت‌کوین به ۷۰ هزار دلار