Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@13:34:38 GMT

کرونا و بازسازی اقتصاد جهان محور نشست گروه ۷

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۱۵۰۷۶

کرونا و بازسازی اقتصاد جهان محور نشست گروه ۷

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، کاخ سفید طی بیانیه ای اعلام کرد که جو بایدن در اولین نشست با رهبران کشورهای عضو گروه هفت روز جمعه به صورت مجازی در مورد برخی چالش‌های جهان تحت چارچوب این گروه رایزنی‌هایی خواهد داشت.

این اولین نشست رهبران کشورهای عضو گروه هفت کشور صنعتی جهان است که از آوریل سال گذشته برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه بیانیه کاخ سفید آمده است: این رایزنی مجازی میان رهبران گروه هفت فرصتی را برای رئیس جمهوری آمریکا در مسیر مذاکره درباره یکسری مسائل جهانی از جمله شیوع کرونا و بازسازی اقتصاد جهان فراهم می کند.

کاخ سفید عنوان کرد که رئیس جمهوری آمریکا در این نشست مجازی به بیان دیدگاهش در مورد تولید و توزیع واکسن کرونا و همچنین تداوم اقدامات برای همکاری ها علیه تهدید بیماری‌های واگیردار در جهان حواهد پرداخت.

خبرگزاری رویترز در ادامه این گزارش عنوان داشت: بایدن به دنبال این بوده که از زمان حضورش در سمت ریاست جمهوری امریکا پیام تعامل دوباره واشنگتن با جامعه جهانی و نهادهای مختلف را به کشورها انتقال دهد این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا طی چهار سال گذشته همواره بر سیاست " اول آمریکا" تاکید می کرد که انتفادهای گسترده جهانی به دنبال داشت.

از جمله انتقادهای جهانی طی دوره ریاست جمهوری ترامپ، اقدام وی در خارج کردن آمریکا از یکسری نهادها و سازمان های مهم از جمله سازمان بهداشت جهانی و توافق نامه آب و هوایی پاریس بود که باعث شده بود حتی هم پیمانان آمریکا نیز از این کشور دوری کنند.

پس از حضور بایدن در کاخ سفید، وی بار دیگر آمریکا را به این نهادهای مهم بازگرداند که با این اقدام  نشان داد به دنبال تعامل جهانی متفاوت از رویکرد دوران ترامپ است.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد: رئیس جمهور بایدن در نشست مجازی رهبران گروه هفت همچنین بر لزوم تقویت رقابت پذیری جمعی و اهمیت به روز کردن قوانین جهانی با هدف مقابله بهتر با چالش های اقتصادی تاکید خواهد کرد.

در این نشست بایدن با رهبران گروه هفت در مورد نحوه تعامل با چین نیز رایزنی خواهد کرد. این در حالی است که روابط امریکا و چین در دوران ترامپ به شدت پرتنش شده بود.

انتظار می رود بایدن و رهبران کشورهای عضو گروه هفت در مورد مسئله تغییرات آب و هوایی در جهان نیز به تبادل نظر بپردازند.

کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، کانادا، ایتالیاو ژاپن اعضای گروه هفت موسوم به G۷ هستند.

برچسب‌ها ویروس کرونا جو بایدن گروه هفت پروندهٔ خبری آغاز دولت بایدن ، راستی آزمایی رویکردها و سیاست ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا جو بایدن گروه هفت ویروس کرونا جو بایدن گروه هفت اخبار کنکور کاخ سفید گروه هفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۵۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسترسازی «شی» در مسیر نظم چینی

همزمان با فرسایشی شدن جنگ میان روسیه و اوکراین و نبود هیچ روزنه ای برای پایان دادن به این بحران، روز گذشته رییس جمهور چین از اقدام دیپلماتیک این کشور برای پایان دادن به این تنش خبر داد. طرح جدید پکن که در دیدار شی جین‌پینگ، با اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان رونمایی شد شامل چهار بند است: حفظ صلح و ثبات و اجتناب از بهره‌برداری خودخواهانه در مسئله اوکراین برای طرف های غربی، کاهش درگیری  و بستر سازی برای تعدیل و آرام سازی تنش بین کی یف و مسکو، خودداری از افزایش تنش و تلاش برای احیای صلح و کاهش آثار منفی بر اقتصاد جهان به ویژه در صنایع جهانی و زنجیره تامین مواد غذایی.

گام دیپلماتیک در حالی است که اژدهای زرد سال گذشته طرحی 9 ماده ای برای حل  بحران اوکراین ارائه داد اما به دلیل فاصله داشتن با واقعیت های میدانی از جمله تغییرات ژئوپلوتیک کنونی نتیجه ای در بر نداشت. با این تفاسیر به نظر پکن از مطرح کردن این جدید چند هدف را دنبال می کند؟ نخست اینکه در شرایط فعلی چین در سطح بین الملل همواره خود را بعنوان کشوری که در حال تبدیل شدن به یک ابر قدرت جهانی است قلمداد می کند و  تلاش دارد مسئله نظم چینی را در جهان فراهم کند. در این مسیر و برای اجرای این هدف، مقدماتی شامل؛ موضوعات امنیت و توسعه تمدن جهانی را مطرح می کند. پکن سعی دارد رویکرد خود را درباره بحران های جهانی از جمله جنگ اوکراین نشان دهد و سعی دارد در چارچوپ ابتکار امنیت جهانی از طریق گفتگو و مذاکره در کنار سازمان ملل نقش های میانجی گری را ایفا نماید. چین طی سال های گذشته طرح هایی را هم در راستای معماری جدید خاورمیانه ارائه داده و حتی سعی داشته در طی ماه های گذشته در مسئله فلسطین هم نقش آفرینی نماید. هرچند که پکن در موضوع سوریه و حتی  روابط تهران و ریاض تا حدودی نقش آفرینی کرد اما این ابتکارات را با هدف نشان دادن چهره چین بعنوان یک کشور صلح طلب در جهان بوده، مقامات پکن در صدد هستند نظم چینی را با حفظ محوریت سازمان ملل تحت عنوان ایفا نمایند.

با توجه به طرح چهار بندی جدیدی که چین روز گذشته مطرح کرده، ممکن است در عمل این کشور با چالش هایی مواجه شود اما چین قصد دارد مسیر بازنگری و توسعه دیپلماسی و قدرت بین المللی خود را به جهان نشان دهد. در این میان چین برای اینکه به یک ابر قدرت جهانی تبدیل شود نیازمند یک حامی استراتژیک در عرصه بین المللی است و بهترین کشور برای پکن، روسیه است چراکه می تواند از ظرفیت مسکو برای تبدیل شدن به یک کشور ابرقدرت استفاده نماید. اما از زمان شکل گیری بحران اوکراین، چین این اقدام را تله ای از سوی غرب برای نابودی و تضعیف روسیه می داند چراکه گام بعدی واشنگتن و ناتو نزاع با چین خواهد بود. در این مسیر پکن از ابتدای جنگ اوکراین بعنوان شریک و متحد استراتژیک روسیه کمک های نظامی و تسلیحاتی  زیادی به مسکو داشته است اما همزمان این کشور همانند دیگر کشورهای اروپایی به خصوص آمریکا خودش را بعنوان یک بازیگر بی طرف در جهان معرفی می کند و در صدد هست هر چه سریع تر بحران اوکراین حل شود تا فشارهای غرب بر روسیه کاهش یابد و اگر در آینده بین پکن و واشنگتن درگیری ایجاد بگیرد روسیه بعنوان یک پشتوانه قوی در کنار چین در برابر آمریکا بایستد.  امروز ایالات متحده آمریکا بخشی از بحران اوکراین تلقی می شود. غرب بر روی اوکراین قمار کرده و فرضش بر این است که کی یف در برابر مسکو  در جنگ موفق شود مرز جدید تمدن غربی با تمدن روسی مشخص خواهد شد؛ در واقع مقدمه ای برای خیلی از دیگر موضوعات است و ممکن است پروژه غربی سازی جهان شکل جدیدی به خود بگیرد و ما شاهد یک دوره جدید در روابط بین الملل باشیم که با تداوم غربی شدن همراه باشد. اما اگر غرب در اوکراین شکست بخورد به اعتبار و وجهه اروپا و ایالات متحده  آمریکا  آسیب زیادی وارد خواهد شد چراکه واشنگتن  در مسیرهای آینده از جمله چالش با چین دچار مشکل  خواهد شد و ما با افول هژمونی قدرت آمریکا در جهان مواجه خواهیم شد.

دیگر خبرها

  • بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم
  • بایدن : تحریم‌ ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم / این تحریم‌ها، رهبران و نهاد‌های مرتبط با سپاه، وزارت دفاع و برنامه موشکی و پهپادی ایران را هدف قرار می‌دهند
  • واکنش های رهبران جهان به عملیات وعده_صادق
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • جلسه ویژه گروه بازسازی اولدترافورد؛ ساخت ورزشگاه جدید در راس اهداف
  • صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود
  • بایدن: ایران می خواهد تنها دولت یهودی موجود در جهان را محو کند | اکنون زمان مناسبی برای پشت کردن به اسرائیل نیست
  • تعیین سرنوشت دارایی های مسدود شده روسیه در نشست گروه ۷
  • پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد جهان
  • بسترسازی «شی» در مسیر نظم چینی