Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@07:59:16 GMT

رتبه نخست گیلان در پرورش بچه ماهیان خاویاری کشور

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۱۷۳۷۶

رتبه نخست گیلان در پرورش بچه ماهیان خاویاری کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عظیم مدبری امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صید ماهی در گیلان تا ۲۰ فروردین ادامه دارد، اظهار کرد: صید ماهی‌های استخوانی در گیلان هرساله از اوایل مهرماه آغاز و تا ۲۰ فروردین ادامه داشته و بعد از آن به علت تخم‌ریزی صید ماهی ممنوع خواهد بود.

وی با اشاره به میزان صید ماهی انجام‌شده در گیلان، گفت: بر اساس آمار تاکنون ۹۵۰ تن صید ماهی در غالب ۴۹ شرکت پره صیادی و توسط چهار هزار صیاد در گیلان صید شده که از این میزان ۵۹ درصد ماهی کفال، ۳۷ درصد ماهی سفید و چهار درصد مربوط به سایر گونه‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل شیلات استان گیلان با اذعان به اینکه شرایط جوی اجازه صید بیشتر ماهی توسط صیادان را نداده است، بیان کرد: شرایط جوی هوا از تاریخ ۱۵ اسفند به بعد خوب بوده و پیش‌بینی ما صید دو هزار تن ماهی در گیلان است.

مدبری با تأکید بر لزوم توجه به حفظ ذخایر ماهی در گیلان بیان کرد: در سال‌های اخیر عمده برنامه شیلات بازسازی و حفظ ذخایر ماهی بوده و این اقدام از طریق دو روش تکثیر طبیعی و مصنوعی در حال اجرا و سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی از انواع ماهیان خاویاری در دریای خزر رهاسازی می‌شود.

وی از رهاسازی ۱۷۵ میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی و خاویاری در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر خبر داد و تصریح کرد: تاکنون ۱۰ تا ۱۵ میلیون بچه ماهی با همکاری صیادان و جایگاه صیادی رهاسازی و همچنین تاکنون ۱۷۵ میلیون بچه ماهی استخوانی و خاویاری در رودخانه منتهی به خزر رهاسازی شده که این آمار نشان‌دهنده افزایش ۳۰ درصدی در این حوزه است.

مدیرکل شیلات استان گیلان با اشاره به اهداف افزایش ذخیره‌سازی بچه ماهیان استخوانی در گیلان بیان کرد: صیادی یکی از شغل‌های اصلی مردم گیلان بوده و بازسازی ذخایر، کمک به سبد صید صیادان و افزایش درآمد خانوار جامعه صیادی ازجمله اهداف افزایش ذخیره‌سازی و رهاسازی صید ماهی در دریای خزر است.

مدبری پرورش ماهیان خاویاری را یکی از ظرفیت‌های گیلان دانست و گفت: از ۱۲۶ مزرعه ماهیان خاویاری در کشور ۵۵ مزرعه مربوط به گیلان است، که این امر نشان‌دهنده برنامه شیلات در خصوص پرورش ماهیان خاویاری است.

وی با اشاره به رتبه گیلان در پرورش ماهیان و بچه ماهیان خاویاری در کشور بیان کرد: گیلان دارای رتبه نخست به لحاظ پرورش بچه ماهیان خاویاری و همچنین رتبه دوم پرورش ماهیان خاویاری در سطح کشور بوده و امسال چهار تن خاویار در گیلان تولیدشده که نسبت به سال گذشته با افزایش ۸۰ درصدی در این حوزه مواجه هستیم.

مدیرکل شیلات گیلان با اذعان به اینکه پرورش ماهیان خاویاری به یک اشتغال خانگی در گیلان مبدل شده است، افزود: اگرچه گیلان دارای رتبه نخست در تعداد مزرعه‌های تولید ماهیان خاویاری برخوردار است ولی در حوزه تولید دارای رتبه دوم است.
 
مدبری، پرورش ماهیان گرمابی در گیلان را بسیار مهم دانست و افزود: گیلان با تولید ۴۵ هزار تن ماهیان گرمابی دارای رتبه دو و در عرصه مزرعه تولید ماهیان با پنج هزار و ۳۰۰ مزرعه دارای رتبه نخست کشور است.

وی از مدیریت ماهیان خاویاری در کیاشهر خبر داد و گفت: شیلات در بندر کیاشهر دارای سابقه ۱۵۰ ساله بوده و در سال ۸۴ به دلیل ساختار شرکت سهامی شیلات و ایجاد سازمان شیلات ایران تمامی وظایف تصدی‌گری شیلات به شرکت مادر تخصصی وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده و به این منظور شیلات به‌عنوان مدیریت ماهیان خاویاری در استان مطرح و انتخاب شد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

.

 

منبع: فارس

کلیدواژه: گیلان ماهیان دریای خزر پرورش مدبری شیلات گیلان ماهیان خاویاری مدبری پرورش ماهیان خاویاری ماهیان خاویاری بچه ماهیان دارای رتبه رتبه نخست بچه ماهی صید ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۷۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محموله غیر مجاز ماهی‌های تالابی در شادگان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سید محمدحسن فقیه گفت: یک محموله غیرمجاز ماهی در یک انبار غیر مجاز فروش ماهی حاوی انواع ماهی تالابی همچون؛ بنی، برزم، گطان و شبوت به تعداد ۲۴۰ قطعه بود که در حین گشت ماموران در محدوده شهری کشف شد.

وی افزود: افرادی سودجو ماهیان صید شده در تالاب را از صیادانی که به روش‌های غیرقانونی اقدام به صید می‌کنند، خریداری کرده و با انبار کردن به تعداد زیاد برای فروش به کشور همسایه حمل می‌کنند.

فقیه ادامه داد: در این ماموریت با توجه به محرز شدن تخلف صورت گرفته و ممنوعیت صید، یک نفر متخلف دستگیر و با تشکیل پرونده تخلف به مراجع قضایی برای طی کردن مراحل قانونی معرفی شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شادگان در رابطه با این تخلف صورت گرفته می‌گوید: به دلیل فصل تخم ریزی آبزیان در آب‌های داخلی، صید ماهی در تالاب و سایر آب‌های داخلی، خرید و فروش و حمل و نقل ماهیان تالابی و رودخانه‌ای تا خرداد ماه ممنوعیت قانونی داشته و در صورت مشاهده هرگونه فعالیت چه صید غیر قانونی و چه حمل و نقل ماهیان برخورد‌های لازم صورت خواهد گرفت.

براساس این گزارش با توجه به ممنوعیت فعلی صید ماهی، با پایان یافتن دوره زمانی ممنوعیت صید ماهی، صیادانی که با روش مجاز می‌خواهند در تالاب شادگان ماهی صید کنند باید با مراجعه به اداره حفاظت محیط زیست نسبت به دریافت پروانه صید اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • ۲۰ تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد
  • صادرات ۷۵ تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق
  • تولید روزانه بیش از ۱۲ تُن کنسرو ماهی در اردبیل
  • رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور
  • پخت ماهی خاویاری به سبک آشپز آذربایجانی (فیلم)
  • ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی در همدان وارد چرخه تولید شد
  • بازگشت ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی به چرخه تولید
  • تلف شدن تعداد انبوهی ماهی قرمز در دریاچه شورابیل اردبیل
  • کشف ۱۰۰۰کیلو لاشه کوسه ماهی در ساحل بوشهر
  • کشف محموله غیر مجاز ماهی‌های تالابی در شادگان