Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@15:02:52 GMT

تاکید کمیسیون اصل ۹۰ بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۱۷۵۷۸

تاکید کمیسیون اصل ۹۰ بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، علی خضریان به تشریح بازدید اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از مجتمع ندامتگاهی تهران بزرگ اشاره کرد و گفت: با توجه به پرونده‌های مطروحه در کمیسیون اصل ۹۰ پیرامون مسایل زندانیان و زندانبان‌ها و همین طور شکایات مطرح شده درباره امکانات رفاهی زندانیان، کمیسیون مذکور به صورت سرزده از ندامتگاه تهران بزرگ بازدیدی را انجام داده‌اند؛ ضمن اینکه بدون واسطه با تعدادی از زندانیان به گفت‌وگو پرداختند و پس از آن نیز نشستی را با مسئولان زندان برگزار کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در بررسی میدانی اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مشکلاتی از قبیل کمبود امکانات رفاهی، دو برابر بودن جمعیت کیفری زندان‌ها نسبت به محیط زندان و همچنین عدم دسترسی برخی از زندانیان به سیستم قضایی که عموما کسی پیگیر احوالاتشان نبوده مشاهده می‌شد، ضمن اینکه براساس ماده ۱۱۲ برنامه پنجم توسعه یکسری سامانه‌های الکترونیکی برای این حل موضوع پیش بینی شده بود که به نظر می‌رسد باید گسترده تر شود تا این زندانیان بتوانند از این طریق موارد و پرونده‌های خود را پیگیر باشند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: از آنجایی که زندانیان می‌بایست پس از تحمل حبس بتوانند به اجتماع بازگردند که براساس ماده ۱۳ برنامه ششم توسعه این موضوع می‌تواند با آموزش برخی از مشاغل در زندان‌ها انجام شود و پس از آزادی، در کارگاه‌های تولیدی استخدام شوند؛ البته در بخش اشتغال‌زایی مجتمع ندامتگاهی تهران بزرگ زندانیان مشغول به آموزش و یا اینکه در حال تولید محصولاتی بودند؛ اما درصد آنها نسبت به کل زندانیان پایین بود.

خضریان بیان کرد: اگر آئین نامه اجرایی ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی اجرایی شود، جمعیت کیفری زندان‌ها کاهش پیدا خواهد کرد؛ ناگفته نماند که قضات می‌توانند از مجازات‌های جایگزین حبس با استفاده از دست بند و پابند الکترونیکی رای صادر کنند تا این موضوع محقق شود.

وی تاکید کرد: کمیسیون اصل ۹۰ به دنبال این است که با کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و ساز و کارهایی از این قبیل بتواند بسیاری از مشکلات را در بعد سازمان زندان‌ها حل کند.

کد خبر 5147431 سید مهدی حسینی

منبع: مهر

کلیدواژه: علی خضریان کمیسیون اصل 90 زندان مجلس شورای اسلامی صحن مجلس حجت الاسلام حسن روحانی برجام ایالات متحده امریکا ستاد انتخابات کشور روسیه محمد باقر قالیباف عبدالرضا رحمانی فضلی سعید خطیب زاده مجمع تشخیص مصلحت نظام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محمدجواد ظریف انقلاب اسلامی ایران جمعیت کیفری زندان ها کمیسیون اصل ۹۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۷۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلسم پروژه انتقال زندان زرند به خارج از شهر شكست/قول تخصيص بودجه

رییس دادگستری زرند گفت:مشکل شهرستان وجود زندان در مرکز شهر است که مشکلاتی را برای شهروندان و به ویژه مجاورین زندان به وجود آورده است.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، در راستای اجرای سند تحول و تعالی دستگاه قضایی و به جهت رسیدگی به امور مددجویان و بررسی وضعیت زندان، رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان، به همراه جمعی از قضات از زندان شهرستان بازدید و به درخواست ۲۰۹ نفر از زندانیان رسیدگی کردند.

در حاشیه این بازدید رئیس دادگستری شهرستان زرند گفت: با عنایت به برنامه ریزی صورت گرفته و با توجه به ضرورت پایش پرونده زندانیان و سرکشی دوره‌ای از زندان ها، مشکلات زندانیان توسط قضات چهره به چهره بررسی و دستور تسریع رسیدگی به موضوعات مرتبط با مددجویان صادر شده است.

ابوالفضل فرحبخش با اشاره به استمرار بازدید‌های ماهیانه از زندان تصریح کرد: در برنامه بازدید از زندان علاوه بر رسیدگی به پرونده قضایی زندانیان، وضعیت زندان‌ها از نظر رفاهی، بهداشتی بند‌های موجود و وضعیت غذایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس حوزه قضایی زرند گفت: مهمترین مشکل شهرستان وجود زندان در مرکز شهر است که مشکلاتی را برای شهروندان و به ویژه مجاورین زندان به وجود آورده است و که در این خصوص با توجه به در نظر گرفتن زمین برای احداث زندان جدید و قول مساعد رییس سازمان زندان‌های کشور برای تخصیص بودجه امیدواریم به زودی امکان ساخت و انتقال زندان به خارج از شهر فراهم گردد.

دیگر خبرها

  • کمک ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس
  • طلسم پروژه انتقال زندان زرند به خارج از شهر شكست/قول تخصيص بودجه
  • رهاورد ۱۶ جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد
  • ضرورت انتقال زندان به خارج از شهر زرند
  • کمک ۱۷۰ میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان
  • نقش پررنگ سینما در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد
  • (ویدئو) غافلگیری زندانیان هنگام فرار از تونل حفر شده در زندان
  • هدیه تولد، آزادی زندانی در جهرم
  • برخورد شدید با مراکز سقط جنین غیرقانونی در زنجان صورت می گیرد
  • آزادی ۲۵۰ زندانی در آذربایجان غربی تا آخر اردیبهشت