Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  «نماینده» فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در برنامه «به وقت ایران»،  با اشاره به نقش زنان در عرصه های علمی کشور، گفت: در عرصه آموزش متوسطه، ابتدایی و دانشگاهی با رشدی مواجه هستیم که به نظر می آید هیچ اختلاف نظری وجود ندارد و با تحولات عینی در عرصه آموزش زنان در جامعه مواجه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: در فضای آموزشی هیچ گاه تفاوت های زنان و مردان را به طور جدی ملاحظه نکردیم. اگر قرار است آموزشی دهیم که هم فرد را برای حضور در عرصه اجتماعی و اشتغال و همچنین برای نقش آفرینی در عرصه های خانوادگی آماده کند چه میزان سیستم آموزشی و دانشگاهی فرد را برای این فضا مهیا می کند و این یکی از پرسش های جدی می باشد که بدان پاسخ داده نشده است.

رئیس فراکسیون زنان مجلس تاکید کرد: سیستم آموزشی نتوانسته خود را با آموزه ها سازگار کند و این باعث بوجود آمدن چالش هایی شده است که از جمله مهمترین آنها، ورود کمتر زنان به تحصیلات تکمیلی است که اگر هم وارد شوند فاصله ای بین سن ازدواج و تحصیل آنها صورت می گیرد.

قاسم پور با بیان اینکه حدود ۲۵درصد زنان کشور دارای تحصیلات تکمیلی هستند، گفت: اگر به آموزش به عنوان یک بحث جهت دار نگاه شود، در این میان بحث هایی است که نسبت به مبانی بحث و تصمیم گیری و سیاست گذاری در این حوزه هنوز تصمیم گیری نشده و باید گفت که هنوز در حوزه اندیشه ورزی هستیم و همین باعث شده است تا تحصیلات زنان وارد مقاطع بعدی از حیث تحصیلات واشتغال و دیگر عرصه ها نشود، تنها به این دلیل که این نسبت فرهنگی هنوز برقرار نشده است.  

وی افزود: برای ورود در رشته های فنی و مهندسی، فضا برابر می باشد و مبتنی بر کسب رتبه علمی بالاتر است و بحث جنسیت لحاظ نمی‌شود اما از حیث علاقمندی زنان به این رشته ها کمتر ورود پیدا می کنند و حتی در صورت ورود کمتر به ادامه آن رشته می پردازند.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: در فضای دانشگاه ها و حوزه تحصیل یکی از دلایلی که زنان امکان ورود به بدنه مدیریتی دانشگاه ها و هیئت علمی را ندارند موازنه جدی است که باید بین نقش های خانوادگی و نقش های اجتماعی وعلمی برقرار شود که بخش زیادی از این موازنه و ارائه تسهیلات باید از سوی دولت ها صورت بگیرد. در بحث مرخصی برای زنان و ارائه خدماتی همچون مهدکودک و سایر موارد دیگر معمولا به دلیل ضعف در این حوزه باعث شده تا از رغبت زنان نسبت به این موضوع کاسته شود.  

قاسم پور افزود: وقتی در مقاطع بالاتر با ریزش آمار زنان در ورود به هیئت علمی مواجه می شویم باید به چند نکته توجه کرد. اولا باید به نرخ رشد توجه شود. در سال ۵۷، (۱.۴) اعضای هیئت علمی را زنان تشکیل می دادند اما اکنون ۳۳درصد اعضای هیئت علمی کشور از زنان هستند. ثانیا: نگاه به رسوبات فرهنگی است که بعضا باعث برخورد تبعیض آمیز نسبت به زنان شود ولی با این نرخ رشد، قاعدتا بخشی از این رسوبات فرهنگی در حال کاهش است و مهمتر از همه این مسائل تسهیلاتی است که باید برای زنان در نظر گرفته شود و وظیفه مجالس و دولتهاست که بتواند این مسئله را به گونه تمشیت کنند که زنان بتوانند با آسودگی خاطر و وضعیت آرامش گونه ای وارد عرصه اجتماعی شوند.  

وی به اهمیت مجلس یازدهم به موازنه نقش های خانوادگی اجتماعی اشاره کرد و گفت: اگر تحکیم خانواده برای ما یک اصل بنیادین است و فرزندآوری و بعد خانوار مهم است و در کنار آن نقش آفرینی زنان نیز در عرصه اجتماعی مهم تلقی می شود باید در کنار هم تحقق یابد و این امکان با ارائه تسهیلات و خدمات صورت خواهد گرفت.  

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: حوزه آموزش در کشور ما یک حوزه «کورجنس» است و هر جا سویه های جنسیتی پیدا می کند با مقاومت اجتماعی جدی رو به رو می شویم. اگر مجلس تکثیر دانشگاه تک جنسیتی را تصویب کند، با نگاه برخی از فعالین این حوزه مواجه خواهیم شد که چرا باید دانشگاه های تک جنسیتی داشته باشیم. بسیاری از حوزه مباحث زنان کشور هنوز در حوزه اندیشه ورزی تعیین تکلیف نشده اند. بنابراین، قاعدتا در حوزه سیاستگذاری شاهد جدال گفتمان ها خواهیم بود.  

منبع: نماینده

کلیدواژه: رئیس فراکسیون زنان فاطمه قاسم پور مدیریت دانشگاه دانشگاه ها هیئت علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۱۹۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هلال احمر ایران رئیس کارگروه سلامت بریکس می‌شود

رئیس جمعیت هلال احمر ایران در دیدار با دستیار رئیس بریکس در امور غیرنظامی، هلال احمر ایران را به عنوان گزینه اصلی ریاست کارگروه سلامت این مجموعه معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از جمعیت هلال احمر، پیرحسین کولیوند در این دیدار با اشاره به دستاوردهای جمعیت هلال احمر در سالیان اخیر، گفت: جمعیت هلال احمر ایران در حوزه‌های مختلف فعال است که امدادرسانی به حوادث و سوانح یکی از این زمینه‌ها است.

وی افزود: امروز جمعیت هلال احمر با بهره‌گیری از ظرفیت سه میلیون داوطلب و ۷۰ هزار امدادگر متخصص، امداد جاده‌ای، کوهستان و ساحلی را به صورت شبانه‌روزی انجام می‌دهد و برای ایجاد پوشش سراسری و پاسخگویی به حوادث به این ابزارها اکتفا نکرده و خانه‌های هلال را در نقاط مختلف کشور تاسیس کرده است.

کولیوند با بیان اینکه کلید مقابله با سوانح، توسعه آموزش‌های همگانی است، گفت: ارائه آموزش امدادی به دانش آموزان و دانشجویان نمونه‌ای از روند توسعه آموزش های همگانی در میان جامعه توسط هلال احمر است. رکن دیگر مقابله با حوادث، تجهیزات و لجستیک است که هلال احمر ایران در حال حاضر با بهره‌گیری از توان هوایی ۱۸ فروند بالگرد، صدها خودروی امدادی و با تاسیس انبارهای ذخیره اقلام زیستی، گام موثری در این عرصه برداشته است.

این مقام مسئول در هلال احمر ایران تاکید کرد: با این وجود، پیشگیری همچنان مهم ترین مقوله در حوزه حوادث و سوانح است و در این عرصه باید اطلاع‌رسانی مورد توجه قرار گیرد. در همین رابطه، هلال احمر ایران از ظرفیت داوطلبی در حوزه اطلاع‌رسانی استفاده کرده و تیم های باور را تشکیل داده است. این تنها فعالیت داوطلبی در هلال احمر ایران نیست و تیم‌های سحر نیز پس از حوادث وارد عرصه می‌شوند تا در تسکین آلام بشری نقش‌آفرینی کنند.

رئیس جمعیت هلال احمر ایران خاطرنشان کرد: امدادرسانی به زمین لرزه ترکیه، افغانستان و سوریه گوشه‌ای از کارنامه امدادرسانی بین‌المللی هلال احمر ایران است که منتج به دریافت نشان عالی کشور ترکیه شد.

کولیوند تاکید کرد: کارخانه‌های تولیدی هلال احمر اکنون به ساخت دارو، تجهیزات پزشکی، داروهای گیاهی و اقلام امدادی مشغول هستند و قراردادی با فدراسیون جمعیت های ملی برای تامین چادرهای امدادی منعقد شده تا در بحران‌های بین المللی از چادرهای تولید شده در هلال احمر ایران استفاده کنند.

وی افزود: درمانگاه‌های خارج از کشور هلال احمر نیز در چندین کشور جهان فعال بوده و با بهره‌گیری از توان پزشکان ایرانی، خدمات درمانی به مردم آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین ارائه می‌دهند که تجربیات در این حوزه نیز قابل اشتراک‌گذاری است.

هلال احمر ایران ظرفیت‌های عظیمی در عرصه‌های مختلف دارد

النا پریشکینا، دستیار رئیس بریکس در امور غیرنظامی نیز در این دیدار گفت: هلال احمر ایران ظرفیت‌های عظیمی در عرصه‌های مختلف دارد که ما را مشتاق به همکاری با این مجموعه کرد.

وی افزود: پس از هماهنگی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، مقرر شد تا هلال احمر نماینده جامعه مدنی ایران در بریکس شود و از شما درخواست داریم تا ریاست کارگروه سلامت بریکس را نیز برعهده گرفته و در این عرصه همکاری داشته باشیم.

لازم به ذکر است؛ بریکس نام گروهی از کشورهای قدرتمند نوظهوراقتصادی است که از جمله مهم ترین اعضای آن، برزیل، چین، روسیه، آفریقای جنوبی و هندوستان هستند که ایران نیز به تازگی به عضویت این گروه درآمده است. اکنون روسیه، رئیس دوره‌ای گروه بریکس است.

کد خبر 746712

دیگر خبرها

  • عکس| ورود زنان تراکتوری به استادیوم ممنوع شد
  • ورود زنان تراکتوری به استادیوم ممنوع شد
  • مازنی:برخوردهای خشن در خیابان‌ها با زنان براساس کدام منبع رخ می‌دهد؟ /قیمت دلار چند برابر سال ۱۴۰۰ شده اما صدایی از دولتمردان در نمی آید
  • مشاور وزیر ورزش: همت و اراده دولت و رییس جمهور باعث واگذاری استقلال و پرسپولیس شد/ وزارت ورزش وظیفه نظارتی خواهد داشت
  • توضیحات اژه‌ای درباره ورود دوباره پلیس به حجاب؛ وظایف ذاتی و قانونی‌اش است | فیلم
  • طرح«سلامت خانواده و نظام ارجاع» از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است
  • آموزش و پرورش با سرعت در حال تغییر نسل است
  • آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است
  • هلال احمر ایران رئیس کارگروه سلامت بریکس می‌شود
  • اولین همایش بین‌المللی «غزه زنده است» در دانشگاه الزهرا (س) برگزار می‌شود