Web Analytics Made Easy - Statcounter

"گلبدین حکمتیار"، رهبر سابق مجاهدین افغانستان روز یکشنبه از آمریکا بابت آنچه تلاش برای ترک توافق صلح دوحه با طالبان خواند، انتقاد کرد.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، حکمتیار حین سخنرانی در گردهمایی مقر حزبش در کابل، پایتخت افغانستان به مناسبت گرامیداشت سی و دومین سالگرد خروج شوروی از افغانستان، به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مورد عقب‌نشینی از توافق فوریه ۲۰۲۰ که توسط دونالد ترامپ امضا شده است، هشدار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حکمتیار، رئیس حزب اسلامی گفت: بایدن نه می‌تواند از ادامه جنگ در افغانستان سود ببرد، نه می‌تواند با نقض توافق صلح، طالبان را تحت فشار بگذارد.

حکمتیار رهبری جنگجویان مجاهدین در جنگ علیه اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۸۰ را بر عهده داشت. وی در دهه ۱۹۹۰ هم به عنوان نخست‌وزیر خدمت می‌کرد.

رئیس جمهور سابق آمریکا تعداد سربازان آمریکا در افغانستان را به شدت کاهش داد، اما دولت جدید آمریکا از قصد بازنگری در توافق صلح خبر داده و به افزایش خشونت اشاره می‌کند. این توافق از تمام نیروهای بین‌المللی می‌خواهد در ازای تضمین امنیتی توسط طالبان، از افغانستان خارج شوند.

مقامات دولتی، روزنامه‌نگاران و فعالان جامعه مدنی همچنان در افغانستان هدف حمله قرار می‌گیرند. اکثر حملات بدون مدعی هستند اما دولت افغانستان، طالبان را مقصر می‌داند.

مذاکرات بین‌الافغانی هم به منظور تهیه نقشه راه برای افغانستان پس از جنگ متوقف مانده است.

حکمتیار که در سال ۲۰۱۶ با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان توافق صلح امضا کرده بود، گفت دولت به وعده‌های خود نظیر آزادی وابستگان حزب و ادغام آن‌ها در دولت عمل نکرده است.

وی هم‌چنین هشدار داد که برخی عناصر در دولت برای تخریب توافق صلح آمریکا-طالبان، دندان تیز کرده‌اند.

در همین حال، طالبان به ناتو در مورد تمدید اقامت خود در افغانستان هشدار داده‌ است.

طالبان روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: پیام ما به نشست آتی وزرای ناتو این است که ادامه اشغال و جنگ به نفع هیچ‌کس نیست.

دبیرکل ناتو در ۴ فوریه (۱۶ بهمن) گفت حضور در افغانستان تصمیمی است که باید با اجماع نظر گرفته شود./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: توافق صلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۲۱۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، یک مقام محور مقاومت به المیادین اعلام کرد: آنچه در رسانه‌های بین‌المللی و سایت‌های عربی مبنی بر تخلیه منطقه جنوب سوریه توسط ایرانی‌ها و کاهش تعداد اعضا منتشر می‌شود، صحت ندارد.

وی گفت: اساساً هیچ نیروی ایرانی در سوریه وجود ندارد، بلکه مستشاران نظامی به صورت قانونی و با توافق با مقامات سوریه در آنجا هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: مستشاران ایرانی همچنان طبق وظایفی که با دمشق توافق شده و در هرنقطه‌ای از سوریه که لازم باشد به طور معمول وظایف خود را انجام می‌دهند و هیچ خروجی صورت نگرفته است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که برخی منابع رسانه‌ای عربی مدعی خروج مستشاران نظامی ایران از برخی مناطق سوریه در اقدامی پیشگیرانه برای بی‌اثر کردن حمله احتمالی رژیم صهیونیستی شده بودند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تکذیب خروج مستشاران ایران از سوریه
  • بررسی تحولات افغانستان در دیدار کاظمی قمی و حکمتیار
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • پنتاگون: مذاکرات بر سر خروج نظامی از نیجر آغاز شد
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز
  • آمریکا: درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیم نگرفته‌ایم
  • تحولات منطقه‌ای محور رایزنی کاظمی قمی و امیرخان متقی