Web Analytics Made Easy - Statcounter


محسنی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اثر مستقیم و غیر مستقیم کرونا بر بازار سرمایه گفت: به علت کرونا مصرف بعضی از کالا‌ها و صنایع کاهش پیدا کرده این کاهش نه فقط در ایران بلکه در جهان هم به همین صورت بوده است، مثل صنایع گردشگری، رستوران داری، حمل و نقل، هتل داری و تولید اتومبیل، اما تولید اتومبیل در کشور ما دارای وضعیت متفاوتی است، ولی اتومبیل در تمام دنیا کالای بادوام است، که کرونا باعث کاهش مصرف این کالا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این کارشناس در ادامه بیان کرد: مصرف بعضی از کالا‌ها و صنایع نیز کاهش پیدا کرد نه فقط در ایران بلکه در جهان هم به همین صورت است، مثل صنایع گردشگری، رستوران داری، حمل و نقل، هتل داری و تولید اتومبیل، اما تولید اتومبیل در کشور ما دارای وضعیت متفاوتی است، ولی اتومبیل در تمام دنیا کالای بادوام است، که کرونا باعث کاهش مصرف این کالا شده است.

محسنی در پاسخ به این پرسش که کرونا در ایران و جهان چه اثری روی قیمت‌های کامودیتی‌ها و نفت گذاشته است؟ اظهار کرد: به دلیل کرونا اقتصاد دنیا وارد رکود شده بود و این رکود، اقتصاد کشور ما را نیز تحت تاثیر قرارداد و کرونا روی کامودیتی‌ها نیز اثر کاهنده داشت، ولی از یک طرف در کشورما باعث شد قیمت ارز بالا برود و شرکت‌های صادرات محور مثل شرکت‌های پتروشیمی، فلزی، که صادرات محور بودن، از این ماجرا نفع بردند، در کل شرکت‌های صادرات محور از بالا رفتن قیمت ارز سود می‌برند و اثر جهانی نتوانست سودآوری این شرکت‌های بورسی را کاهش دهد، بلکه سودآوری این شرکت‌ها بر اثرافزایش نرخ ارز رشد کرد، نفت هم به خاطر رکود اقتصادی که به علت کرونا ایجاد شده بود کاهش پیدا کرد، در چین و اروپا هم شاهد کاهش رشد اقتصادی بوده ایم.

بیشتر بخوانید

افراد زیان دیده از بورس چه کنند؟

وی درپاسخ به این پرسش که خبر واکسیناسیون چه اثری بر بازار سرمایه ایران و جهان دارد؟ تشریح کرد: به این صورت پیش بینی می‌شود، که خبر واکسیناسیون باعث افزایش قیمت نفت می‌شود، البته موفقیت این واکسیناسیون‌ها هنوز مشخص نیست و نمی‌دانیم این واکسیناسیون موفقیت آمیز است یا خیر، ولی اگر این توفیق حاصل شود و این واکسیناسیون اجرایی و بیماری کنترل شود، شاهد مصرف کامودیتی‌ها، نفت و مشتقات آن هستیم، در نتیجه افزایش مصرف، شاهد افزایش قیمت در سطح جهانی خواهیم بود.

محسنی در پاسخ به این پرسش که کلیت بازارجهانی چه اثری بر روی بازار سرمایه ایران دارد، بیان کرد: مخصوصا در مورد شرکت‌های فلزی مثل فولاد، مس و شرکت‌های پتروشیمی که بخش زیادی از تولیداتشان را صادر می کنند، از بازار جهانی متاثرمی شوند، وقتی که در جهان رکود اقتصادی پیش می‌آید این صنایع هم در فروش خودشان به مشکل می‌خورند و قیمت هایشان کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار سرمایه بازار بورس ویروس کرونا تولید اتومبیل بازار سرمایه کاهش پیدا شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۳۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟

احمد اشتیاقی کارشناس بورس و اوراق بهادار درگفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص رشد دو روز اخیر بازار سرمایه گفت: رشد بازار در اثر عملکرد توامان چند عامل بود. به هر جهت در هفته‌های گذشته کاهش شدیدی داشتیم و پس از فروکش کردن تنش‌ها در خاورمیانه و کاهش احتمال درگیری مستقیم ایران و رژیم صهیونیستی بازار به نوعی در حال اصلاح خود است.

وی ادامه داد: در شرایطی که فضای غبار آلود سیاسی برطرف شده و به نظر می‌رسد که شرایط روبه آرامش می‌رود، بازار خودش را در معاملات چند روز گذشته نشان داد. علاوه بر این قیمت کامودیتی‌ها (کالا‌هایی که به صورت خام و اولیه تولید می‌شوند) روند رو به رو رشدی داشت.

اشتیاقی تاکید کرد: رقابت روز چهارشنبه هفته گذشته در بورس کالا بر سر محصولات فولاد مبارکه بر پایه دلار آزاد ۶۲ هزار استوار بود که این خود نشانه‌ای است که بازار نظر بر سود آوری از محل رشد قیمتی کامودیتی‌ها دارد. اخبار غیر رسمی نیز تصریح می‌کنند که بانک مرکزی از روند تثبیت قیمت ارزی در حال عقب نشینی است و به احتمال زیاد قیمت دلار نیمایی تا ۵۰ هزار تومان اصلاح می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار از مجموعه این عوامل استقبال کرده و طی دو روز گذشته روند مثبتی در رشد شاخص بازار سرمایه شکل گرفت. روند رشد در امروز به دلیل کمبود نقدینگی متوقف شد و از همین رو می‌توان به این نتیجه رسید که انتشار اخبار جدید بورس روز‌های آرامی را داشته باشد.

اشتیاقی گفت: تثبیت شرایط سیاسی و همچنین رشد قیمت دلار نیمایی در سامانه مبادله طلا و ارز می‌تواند بازار سرمایه را به تدریج در شرایط صعودی قرار دهد. شایان ذکر است که به تدریج گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌ها نیز منتشر می‌شود و اگر‌«ای پی اس» در عدد خوبی باشد، روند رشد ادامه خواهد داشت.

تا آخر هفته بازار چگونه خواهد بود

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با توجه به اینکه قیمت آخرین معاملات روز گذشته کمتر از قیمت پایه سهام‌ها بود امروز بازار سهام به سوی ثبات و یا اندکی کاهشی قدم بردارد. همچنین پیش بینی می‌شود که این روند تا پایان هفته ادامه خواهد یافت. شایان ذکر است که مسیر رشد بازار به تداوم آرامش در فضای سیاسی و همچنین رشد قیمت دلار نیمایی باز می‌گردد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • کاهش بیش از ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس/ فاز اصلاحی شاخص شروع شد؟
  • کاهش ۴۴۶ واحدی شاخص کل بورس
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • بورس به مدار برگشت؟
  • لحظه به لحظه با بورس / کاهش هزار و ۲۵ واحدی شاخص کل
  • کاهش هزار و ۲۵ واحدی شاخص کل بورس
  • عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟
  • سندروم پس از کرونا چیست؟