Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، سال گذشته و پس از وقوع فاجعه محیط زیستی تلف شدن بیش از ۳۰ هزار پرنده مهاجر در تالاب میانکاله شهرستان بهشهر که اخبار ضد و نقیضی تر از علت این تلفات به گوش ‌رسید، گروهی از مستندسازان با حضور در محل سعی در کشف حقایق پنهان این موضوع در قالب مستند کردند که همزمان با تکرار این فاجعه زیست محیطی برای دومین سال پیاپی، مستند «پرواز بی بازگشت» آماده نمایش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع فاجعه محیط زیستی میانکاله از جایی حائز اهمیت است که گروه‌های مختلف از جمله مسولین سازمان محیط زیست، نیروهای مردمی فعال محیط زیست، مردم محلی و حتی شکارچیان هرکدام روایت متفاوتی را از این علل وقوع این حادثه بیان می‌کنند و به همین دلیل مسعود دهنوی از مستند سازان خانه مستند اسفندماه سال 98 بهمراه تیم‌اش راهی منطقه میانکاله شد تا با تحقیق میدانی به کشف علت مرگ این پرندگان دست پیدا کنند.

تصویربرداری مستند «پرواز بی بازگشت» در دو فاز اول انجام شده است که فاز اول این پروژه محیط زیستی سال گذشته به پایان رسید و فاز دوم آن نیز در سال 99 تصویربرداری شد تا عوامل وقوع این فاجعه زیست محیطی به شکل کامل بررسی شود.

 

 

براساس این گزارش، سم بوتالیسم همان سمی است که در تن ماهی نیز وجود دارد و برای فاسد نشدن تن ماهی بکار می‌برند و برای مصرف حتما باید آنرا جوشاند تا اکسیژن موجود در آن آزاد و قابل خوردن شود. به واسطه آلوده بودن محیط تالاب میانکاله و اینکه این تالاب دیگر توانایی اکسیژن سازی را ندارد، بدن جانوران و ریزمغزی‌های موجود در تالاب میانکاله سرشار از سم بوتالیسم شده است که فلامینگوها و سایر گونه‎های پرنده ساکن این زیست بوم پس از تغدیه از ریز مغزی‌ها دچار فلج شده و در آب خفه می‌شوند. 

 مستند زیست محیطی و کاوشگر «پرواز بی بازگشت» به کارگردانی مسعود دهنوی و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی، محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج و تولید شده در خانه مستند است.

 

 

 

* آثار پویانمایی و موبایلی راه یافته به جشنواره فیلم کوتاه رضوی

تعداد ۱۳ فیلم پویانمایی و ۱۵ فیلم موبایلی به رقابت چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی راه یافتند. اسامی فیلم های دو بخش پویانمایی و موبایلی این رویداد معرفی شدند. 

فیلم های پویانمایی راه یافته به رقابت چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی بدون اولویت به شرح زیر معرفی می شوند: 

«خولانه وه» به تهیه کنندگی و کارگردانی هژیر اسعدی تولید انجمن سینمای جوانان ایران از کردستان

«کلاف» به کارگردانی ملیحه غلام زاده و تهیه کنندگی سید جواد حسینی نژاد از تهران

«وقتی پروانه ها دستخوش جریان باد می شوند» به تهیه کنندگی و کارگردانی حنانه سادات واحدی از البرز

«پدر» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد کیوان مرز از تهران

«فرفره» به تهیه کنندگی سیما ممتحن (مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) و کارگردانی شیوا ممتحن از تهران

«من آلیس نیستم ولی اینجا سرزمین عجایبه» به تهیه کنندگی حسن مهدوی پور (انجمن سینمای جوانان ایران/دفتر مشهد) و کارگردانی مهدیه سادات احمدی سلیمانی از خراسان رضوی

«پاپیتال» به تهیه کنندگی و کارگردانی نرگس ذاکری از البرز

«نهنگ سفید» به تهیه کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و کارگردانی امیر مهران از تهران

«این سو و آن سو» به تهیه کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و کارگردانی لیدا فضلی از تهران

«سنگ های سپید» به تهیه کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و کارگردانی فاطمه حسنی از تهران 

«خورده شده» به تهیه کنندگی محسن رضا پور و هاله مودبیان و کارگردانی محسن رضا پور از تهران

«خورشید آسمان، خورشید کاشی» به تهیه کنندگی و کارگردانی زیبا ارژنگ تولید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از تهران

«پر» به تهیه کنندگی هادی امیری و تقی موسیوند و کارگردانی هادی امیری و رها فرجی از همدان

 

 

فیلم های موبایلی راه یافته به این رویداد نیز بدون اولویت به شرح زیر معرفی می شوند:

«انشا» به کارگردانی پریناز جلیلی

«تاسوعا خانه مامان بزرگ» به کارگردانی مهشاد ولی

«توسل» به کارگردانی امیررضا سلیمانی

«دروغ سفید» به کارگردانی علی خاکباز

«صدایم می زنی» به کارگردانی امین حبیبی

«کاروان خورشید» به کارگردانی جواد نادری

«کرونا» به کارگردانی امیررضا محمودی

«یک روز خوش» به کارگردانی علی عرشیا ابوذر

«زائر کوچک» به کارگردانی بهزاد برادران

«خادم» به کارگردانی منصور مهدی زاده

«روزمرگی» به کارگردانی یاسمن بخشی

«همدلی» به کارگردانی سودا بسطامی کتولی

«امام رضا(ع)« به کارگردانی سید هومن پارسا

«نور» به کارگردانی کارو محمدی

«الهی نگاهی» به کارگردانی ربابه روحی

فیلم های راه یافته به رقابت این بخش از ۵ استان گلستان، مازندران، خراسان رضوی، خراسان شمالی و قم در چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی شرکت کرده اند. 

گفتنی است کارگاه های آموزشی این رویداد نیز ویژه عموم مردم در استان های نامبرده به همت انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد. 

چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به دبیری سعید نجاتی با محوریت سیره علمی و عملی امام رضا علیه السلام به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین‌المللی امام رضا علیه السلام و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان ۴ تا ۷ اسفند ۹۹در شهر گرگان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست مستند جشنواره رضوی میانکاله پرواز بی بازگشت چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه کنندگی و کارگردانی پرواز بی بازگشت راه یافته محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۵۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاحیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برترین آثار مستند رادیویی در بخش‌های مختلف در این جشنواره معرفی می‌شوند.
آقای حمید رضا افتخاری دبیر این جشنواره با حضور در استدیو شبکه خبر گفت: این جشنواره ساعت ۱۵ بعدازظهر امروز مراسم­ افتتاحیه جشنواره را آغاز می‌کنیم­، برنامه‌ای حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ دقیقه‌ای تدارک دیده شده که تقدیم حضار (از­ اهالی رادیو­­هستند) ­و بینندگان و شنوندگان می‌شود.
وی ادامه داد: هماهنگی‌ها انجام شده و شبکه خبر ۲ به طور مستقیم این برنامه را پخش می‌کند و علاقه‌مندان همچنین به سایت ایرانصدا هم­ می‌توانند مراجعه کنند، رادیو ایران و رادیو جوان هم این جشنواره را به صورت مستقیم پخش می‌کند، شبکه‌های مختلف هم به فراخور گزارش هایی­ از اجرای برنامه خواهند داشت.
وی در ادامه گفت: امروز سالگرد تاسیس رادیو است و در واقع افتتاحیه با همین هدف­ روز ۴ اردیبهشت برای برگزاری آن برنامه ریزی شد در واقع افتتاحیه ما جشن رادیو هست، ما از برگزیدگان در بخش‌های مستمر، مستند‌های مستمر و برنامه‌های مستمر­ و بخش مستند نگاری از برگزیدگانشان تقدیر می‌کنیم در کنار آن بخش‌های متنوعی داریم تقدیر از پیشکسوت، شعر خوانی، نمایش و رونمایی داریم و بخش‌های متنوع و سرگرم کننده داریم در کنار شنیدن سخنان معاون صدا آقای بخشی زاده که در مورد جشنواره صحبت می‌کنند.
افتخاری گفت: بخش مستمر بخشی بود که مختص برنامه سازان معاونت صدا بود و در واقع برنامه‌های پخش شده­ از آنتن شبکه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت و بررسی شد، امروز هم روز رادیو است و به واسطه این که جشن رادیو را برگزار می‌کنیم، آن بخش‌هایی را برگزیدگانش را تقدیر می‌کنیم که مرتبط است با خود معاونت صدا به جز بخش مستند نگاری که بخش فراگیر است.
افتخاری در توضیح بخش مستمر و مستند نگاری گفت: بخش مستمر برنامه‌هایی است که در طول یک سال گذشته (از جشنواره قبل تا جشنواره بعد) به صورت اتفاقی از روی آنتن شبکه‌ها انتخاب و ارزیابی کردیم، بخش مستند نگاری بخش مکتوب­ ما است بخش پژوهش محور ما است، در این بخش پژوهشگران متون پژوهشی آماده برای تولید یک مستند رادیویی را ارائه می‌کنند و مورد داوری قرار می‌دهند، یعنی پژوهش‌هایی که آماده سازی شده برای تولید یک مستند رادیویی نه یک تحقیق صرف محصول را بخواهیم بررسی کنیم، پژوهشی که برای تولید یک مستند رادیویی آماده شده آن‌ها (متون) را فرستادن برای داوری و امروز از برگزیدگان ان تقدیر می‌کنیم.
وی درباره بخش‌های دیگر این جشنواره هم گفت: بخش اصلی ما که ۷ جایزه مشخص خودش را دارد­ با نشان‌های خودش، بخش ویژه که بخش­ ترکیبی موضوع و ساختار است، این دو بخش به همراه بخش مردمی­، بخش‌هایی هستند که در اختتامیه روز ۲۹ اردیبهشت برگزیدگان آن معرفی می‌شوند.
دبیر ­جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک ادامه داد: قرار ما این است که تا ۱۰ اردیبهشت نامزد‌های دریافت جایزه را معرفی کنیم و بعد از آن هم رای گیری برای بهترین­ اثر مردمی در بخش اصلی را­ از طریق تارنمای جشنواره­ شروع می‌کنیم.
افتخاری در خصوص کیفیت ساخت مستند گفت: همین که ما امروز در سومین جشنواره به جایی می‌رسیم که بخش مستمر را که خروجی دو جشنواره گذشته بوده مستقل برگزار کنیم و مراسم جداگانه‌ای بگیریم یعنی این که موفق بودیم، یعنی ما توانستیم آنتن شبکه‌ها را متاثر کنیم از تولید مستند رادیویی به عنوان گونه‌ای جذاب و سخت که شبکه‌های رادیویی کمتر به سراغ آن می‌رفتند، بخشی را می‌توانیم داشته باشیم که برویم و رقابت ایجاد کنیم بین آثاری که در طول سال گذشته پخش شدند و این یعنی این که ما آثار قابل توجهی داشتیم که می‌توانیم این رقابت را برگزار کنیم و به نظرم ما به بخش عمده‌ای از اهدافمان دست پیدا کردیم.
وی در پایان گفت: ما در بخش اصلی و ویژه مراکز استان‌ها می‌توانستند برای ما آثار خود را ارسال کنند، اتفاقا حضور قوی داشتند و ارزیابی اولیه­ آثاری که به مرحله نهایی راه یافتند تقریبا مراکز سهم زیادی دارند و در بخش مردمی هم ما رشد داشتیم و در حوزه کیفیت هم داوران معتقد بودند که اثار نسبت به سال گذشته آثار با کیفیت تری هست مردم هم با توجه به این که مستند گونه سختی است استقبال خوبی کردند و تعداد آثارشان هم قابل توجه بود که ان شاالله روز اختتامیه از برگزیدگان بخش مردمی هم تجلیل می‌شود، داوران هم به واسطه تعدد بخش‌ها، داوری هر بخش را تیم داوری مجزایی بر عهده گرفت، نزدیک به ۶۰ نفر داوری مرحله انتخاب آثار و بخش پایانی را برعهده داشتند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جلسه پاتوق برگزار می‌شود
  • هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود/ از کمدی تا آخرالزمان
  • تقدیر و تشکر از عوامل سریال رستگاری توسط دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی+تصاویر
  • پاکستان؛ فرصتی طلایی برای اکران و تولیدات مشترک سینمایی
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • «لان» به هشتمین فستیوال فیلم‌های وحشت پان می رود
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند
  • افتتاحیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک