گبرلو: «دادستان» سریالی کمنظیر است
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۳۷۱۶۵
از زمانی که دهنمکی به سمت فیلمسازی روی آورده خود بخود بخاطر پیشینهاش برخی تحمل ورود آن را نداشته و ندارند ولی او همچنان فعال است و احساس میشود روز به روز گامهایش حرفهایتر میشود.
به گزارش مشرق، محمود گبرلو منتقد سینما در صفحه اینستاگرام خود نوشت: شبکه سه، بی سرو صدا- البته به زعم من - سریالی را پخش میکند که چه بسا در نوع سریالهای تلویزیون ایران کمنظیر باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سریال «دادِستان» که توسط مسعود دهنمکی ساخته شده و در حال پخش است، از لحاظ فرم و تکنیک و چیدمان تمام امکانات و همچنین محتوا قابل تامل و توجه است. لااقل تماشاگر دائمی سریالهای پلیسی میتواند به داخلیها امیدوار باشد و جذابیت آنان دوچندان هست چرا که به سراغ موضوعاتی رفته که مردم به عینه با آن روبرو هستند و برای تماشاگر میتواند جذاب باشد.
اصول اولیه سریالهای پلیسی و معمایی داشتن یک فرم جذاب و پرکشش آنهم با نوع قاببندی، ریتم تدوین، بازی جذاب و البته با گرهافکنیهای متعدد و سپس بازگشایی آن در حالی که گره دیگری ایجاد میشود در فیلمنامه است. آنگونه که تماشاگر مجبور به تعقیب سریال در قسمتهای بعد میشود.
«دادِستان» از همان ابتدا با سقوط مشکوک یک دانشجو آغاز میشود؛ سوژهای پر التهاب که جامعه به آن حساس است. بخصوص آنکه مخاطب با ادامه سریال متوجه میشود موضوع دانشجویان مطالبهگر و عدالتخواه و سپس آقازادهها و مسوولین دولتی است که بحث امروز مردم در میان محافل و خانهها است.
در سریالهای پلیسی ریتم در تدوین حرف اول را میزند نباید با صحنههای طولانی تماشاگر خسته شود و متناسب با اوج و فرود درگیریها زمان نماها کم و زیاد شود.
بیشتر بخوانید:
یک مدرس پیشکسوت سینما: دهنمکی کاربلد و مخاطبشناس استدر قسمت سوم سریال که به موضوع حمله به مجلس شورای اسلامی میپردازد قاببندیها و تدوین و همچنین صداگذاری حرفهای و جذاب عمل شده است. دقیقا اوج اتفاق و حادثه دلخراش مجلس را به تصویر میکشد که تماشاگر نمیتواند لحظهای از صفحه تلویزیون روی برگرداند. بخصوص آنکه حوادث مجلس در زمان حاضر رخ داده و همه در جریان جزئیات آن هستند و کارگردان نمیتواند به راحتی از آن بگذرد. در تدوین این سریال لحظاتی تصاویر سریع میگذرد. کارگردان با حرکت سریع تصاویر به نوعی میگوید این همان صحنههای زاید است که تماشاگر را خسته میکند و البته طعنهای هم به برخی سریالهایی که آب میبندد میزند.
یکی دیگر از اصول اولیه سریالسازی پلیسی، بهرهگیری از فیلمنامهای جذاب و پرکشش است که با ایجاد گرههای مختلف، تماشاگر را به سمت خود بکشاند و با ارایه داستانکهای پی در پی هم سریال را به جلو ببرد و هم اینکه با بازگشایی هر گرهای در قسمتهای مختلف تماشاگر را کنجکاو به ادامه آن کند که تیم فیلمنامهنویسان دهنمکی از پس آن برآمدهاند.
اتفاقات مهمی در حال رخ دادن است که به هم مرتبطاند و هر قسمت اتفاق جدیدی رخ میدهد و نکته مهمتر اینکه نویسندگان برای رفع خستگی و همذات پنداری بیشتر، ریتم طنزی را در مسیر فیلمنامه ایجاد کردهاند که گاه حرفهای مهمتر و اصولیتر در آن قسمت بیان میشود و دیگر اینکه شخصیتها رها و گذرا نیستند. کاملا درونیاتشان برای تماشاگر شکافته شده و درست تعریف میشود. نمیتوان از بازی خوب بازیگران حرفهای گذشت. گل بازیگری این سریال محمد کاسبی است که سالهاست با چشمان افسونگرش حرفها میزند و تماشاگر شخصیتاش را کاملا درک میکند و همچنین برزو ارجمند، علی سلیمانی که باید در پایان مفصلتر به آن پرداخت.
از زمانی که دهنمکی به سمت فیلمسازی روی آورده خود بخود بخاطر پیشینهاش برخی تحمل ورود آن را نداشته و ندارند ولی او همچنان فعال است و احساس میشود روز به روز گامهایش حرفهایتر میشود و طبیعتا در آثار قبلیاش دچار ضعفهایی بود که حتی برخی این نوع سینمای کمدی جبههای او را نمیپسندیدند.
اما با دیدن این سریال باید اعتراف کرد او خیلی پختهتر و حرفهایتر شده و دقیقا میداند مسیر فرهنگی انقلاب به چه چیزهایی نیاز دارد.
برخی که در این فضای فسادستیزی و عدالتخواهی نیستند از درک این سریال قدری عاجزند و یا آنهایی که مایل نیستند دهنمکی این حرفها را بزند قدری حوصله به خرج دهند. در شرایطی که تماشاگران تلویزیون ایران بهدلیل فقر فیلمنامه و کارگردانی جذاب سراغ فیلمهای پلیسی معمایی دانلود شده میروند دهنمکی هدیهای به آنان داده که میتوانند تحمل کنند و ببیند. اجازه بدهیم همه حرفهای بغض در گلو را بیان کنند.
منبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا علی سلیمانی محمود گبرلو محمد کاسبی مجلس شورای اسلامی مسعود ده نمکی مسعود ده نمکی گبرلو حرفه ای ده نمکی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۳۷۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تحول بی نظیر موسیقی مدرن با آلبوم جدید مُجال
حال پس از بازخورد گسترده مخاطبان میخواهیم بررسی کنیم که آلبوم جدید مُجال چه نوآوری برای مخاطبان موسیقی مدرن دارد. اگر هنوز مجتبی الله وردی را نمیشناسید، پیشنهاد میکنیم علاوه بر متن حاضر، مقاله مُجال کیست؟ را نیز مطالعه کنید. تشویق جوانان به تفکر مثبت در برابر منفی بافیها مُجال در آلبوم زمین عجیب و آهنگ «قله» تلاش خود را برای فراهم کردن یک محتوای امیدبخش نشان داد. بعضی از رپرهای نسل جدید بر موج افکار منفی سوار میشوند یا در راستای ارزشهایی مانند پول و شهرت به مخاطبشان امیدواری میدهند. اما مُجال در راستای ارزشهای فرهنگی و ایرانی به جوانان امید میدهد که همراه همدیگر راهشان را ادامه دهند و در این راه با عشق و پایداری به ارزشهای اسلامی باقی بمانند. هشدار درباره آسیبهای اجتماعی رسانه در سبک های موسیقی مدرن رپ و هیپ هاپ کمتر خوانندهای به نقش رسانه و تاثیر آن بر ذهن افراد پرداخته است. اما مُجال در آهنگ «سامری» با استفاده از داستان فریب قوم حضرت موسی توسط سامری، آسیبهای رسانه را در جامعه روشن کرد. مُجال در آهنگ سامری کاری کرد که مخاطب درباره ارزشهایی که در رسانهها منتشر میشود، باز اندیشی کند. اجرای اشعار عارفانه با سبک هیپهاپ برای جوانان آهنگ او در آلبوم زمین عجیب حاوی مناجات عارف فؤاد کرمانی بود. این آهنگ با سبک هیپ هاپ، یک نوآوری در موسیقی مدرن شناخته میشود. چرا که تا به امروز اشعار عرفانی و اسلامی اغلب در موسیقی سنتی شنیده میشدند. اما آهنگ سرگشته و او که ریتم مورد پسند جوانان دارد، این خلاء را پر کرد.
مُجال، یک معترض در سطح بین المللی موزیک ویدیو خیره کننده «منجی عالم» در آلبوم زمین عجیب، صرف نظر از جلوههای ویژه بصری بکار رفته، حاوی پیامی اعتراضی به مسئله کودک کشی اسرائیل بود. این موزیک ویدیو اولین اثر هنری اعتراضی به مسئله فلسطین به شمار میرود. همچنین مُجال در آهنگ «دنیای وارو» به منطق ظالمانه غرب و پیروانش معترض شد. طرح زاویه دید جدید نسبت به بحث حجاب و انتخابات آهنگ «عروسک» در آلبوم زمین عجیب، پیامدهای زندگی بدون حجاب را برای مخاطب قابل لمس میکند. میتوانید پس از گوش دادن به این آهنگ، تحلیل جدیدی از بحث حجاب داشته باشید. همچنین در آهنگ «ما مردم» توجه مردم را به مسئله انتخابات جلب میکند تا بگوید که مردم باید به نقش خودشان در مسائل اجتماعی توجه داشته باشند. اعتراض به مسائل سیاسی ملی بدون آسیب به نظم جامعه از آهنگ «همشهری» معلوم میشود که مُجال برای اعتراض به ظلم و بی عدالتی، چارچوبهایی دارد که به آنها فکر کرده است. او بدون دعوت مردم به ایجاد بی نظمی در جامعه، اعلام میکند که به سوء مدیریت در بازسازی آبادان و خرّمشهر، مشکلات اقتصادی و فساد اداری اعتراض دارد. یادآوری هویت تاریخی و ملی ایرانیان یکی از جنبههای آهنگ «ما مردم» وصل کردن اصالت تاریخی ایرانیان به هویت اسلامیشان است. با این کار مُجال تلاش دارد که مخاطب را به تفکری دوباره درباره هویت و ارزشهای خود، دعوت کند. دانلود آثار مجتبی الله وردی از وبسایت رسمی او برای گوش کردن به آلبوم زمین عجیب یا تماشای موزیک ویدیوهای خیره کننده مُجال مانند القدس لنا میتوانید وارد وبسایت مُجال به آدرس mojall.com شوید و آثار او را به صورت آنلاین گوش یا آن را دانلود کنید. همچنین برای اطلاع از آهنگهای جدید مُجال میتوانید از طریق بخش «دنبال کنید» در وبسایت رسمی مجتبی الله وردی، او را در شبکههای اجتماعی مانند Eita, Telegram یا در پلتفرمهای موسیقی مانند soundcloud, spotify دنبال کنید.