Web Analytics Made Easy - Statcounter

بالارفتن سن ازدواج و کاهش میل به این امر مقدس زنگ خطری برای فردای کشور است که نرخ فرزند آوری را به شدت کاهش خواهد آورد وباید تدبیری به حال آن اندیشید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلام بیدار ،  ازدواج امروز به یک مساله حیاتی تبدیل شده که برای ملت ها نقش اساسی را ایفا می کند واز این رو نیازمند توجه است همچنان که در کشورهای غربی عدم توجه به این مساله باعث شده تا در بحران قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش جوانان در دفاع مقدس یک نقش سازنده و موثر بود که فرماندهان جوان با ایده های نو توانستند غیرممکن ها را ممکن کنند به پیروزی های بزرگی دست پیدا کنند از این رو برای فردای ایران اسلامی نیازمند نسل های جوان هستیم.

متاسفانه در سال های اخیر آهنگ رشد ازدواج کند شده واین مورد بررشد فرزند آوری تاثیر گذاشته است به طوری که نرخ فرزندآوری هم کاهش یافته واین زنگ خطری برای آینده کشور است که می توان گفت حتی از کرونا نیز خطرناک تراست.

شرایط زندگی امروز سخت شده است/ دیگر کسی به فکر ازدواج نیست

پروین محسنی کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: علی رغم اینکه گفته می‌شود وام ازدواج باید تسهیل شود ولی پروسه نوبت دهی آن طولانی است. برای دریافت تسهیلات افراد نیازمند ضامن مناسب با شرایط بانک‌ها هستند. وام ازدواج یک وام تجاری نیست و کاملا متفاوت است چون برای حمایت جوانان در نظر گرفته شده است بنابراین شرایط دریافت وام ازدواج باید آسان‌تر از دیگر وام‌ها باشد.

وی افزود: دریافتی کارگران با هزینه های امروز آنقدر ناچیز است و کفاف هزینه های اجاره بها را نمی دهد چه برسد به اینکه خانه بخرد. چرا ساخت خانه های ۲۵ متری مطرح شده است؟ چون جامعه این هشدار را می‌دهد که دیگر کسی به فکر ازدواج نیست و خانواده ها توان خرید حلقه و جهیزیه را ندارند. وقتی کار و درآمد نباشد جوانان به ازدواج و خانه فکر نمی کنند.

محسنی در ادامه گفت: این یک زنگ هشدار برای کشوراست که آهنگ رشد ازدواج کند شده است وقطعا آمار فرزند آوری هم کاهش یافته که باید به حال آن تدبیری اندیشید.

 

طی دوره ۷ ساله اخیر، ازدواج در روستاها ۴۴ درصد و در شهرها ۳۱ درصد کاهش یافته است

براساس آمارهای سازمان ثبت‌واحوال کشور، در پایان سال ۱۳۹۲ تعداد ازدواج‌های کشور نزدیک به ۷۹۴هزار بوده که این میزان با کاهش ۳۳ درصدی در سال ۱۳۹۸ به ۵۳۰هزار و ۲۲۵ ازدواج رسیده است.

طی این مدت، در مناطق شهری تعداد ازدواج‌ها از ۶۸۳ هزار در سال ۱۳۹۲ با کاهش ۳۱ درصدی در سال گذشته به ۴۶۸ هزار و ۳۰۴ ازدواج رسیده و در مناطق روستایی نیز تعداد سالانه ازدواج‌ها از ۱۱۰هزار ازدواج در سال ۱۳۹۲ با کاهش ۴۴ درصدی به حدود ۶۲هزار ازدواج رسیده است.

قابل ذکر است کاهش شدید ازدواج در مناطق روستایی علاوه بر همه دلایلی فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی که برای تاخیر در ازدواج جوانان ذکر می‌شود، یک دلیل اقتصادی-اجتماعی دیگری نیز دارد که آن هم، افزایش مهاجرت جوانان و به عبارتی دیگر خروج نیروی کار جوان از روستاها است که در نتیجه بر روی آمارهای ازدواج در روستاها نیز تاثیر منفی گذاشته است.

میانگین سن ازدواج در کل کشور در سال ۹۸ در مردان ۲۹.۷ سال و در زنان ۲۴.۸ سال به ثبت رسیده و این آمار در ۳۱ استان کشور متفاوت است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور، در سال ۹۸ به ترتیب ۵ استان از جمله تهران (۳۲ سال)، البرز (۳۱.۵ سال)، مازندران (۳۰.۹ سال)، مرکزی (۳۰.۸ سال) و فارس (۳۰.۸ سال) دارای بالاترین میانگین سن ازدواج در مردان بوده اند. همچنین به ترتیب ۵ استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان (۲۵.۸ سال)، خراسان جنوبی (۲۷.۳ سال)، هرمزگان (۲۷.۷ سال)، خراسان شمالی (۲۷.۹ سال)، یزد (۲۸.۳ سال) و گلستان (۲۸.۴ سال) دارای پایین‌ترین میانگین سن ازدواج در مردان بوده اند.

در زنان نیز به ترتیب ۵ استان کشور از جمله کرمانشاه (۳۰.۱ سال)، تهران (۲۸ سال)، البرز (۲۷.۳ سال)، گیلان (۲۶.۴ سال) و مازندران (۲۶.۲ سال) دارای بالاترین میانگین سن ازدواج در زنان بوده اند، همچنین به ترتیب ۵ استان کشور نیز از جمله سیستان و بلوچستان (۲۱ سال)، خراسان جنوبی (۲۲.۵ سال)، خراسان شمالی (۲۲.۷ سال)، هرمزگان (۲۳.۳ سال) و زنجان (۲۳.۶ سال) دارای پایین‌ترین میانگین سن ازدواج در زنان بوده اند.

همه این آمار نشان از کاهش ازدواج نسبت به میانگین بلند مدت در طول سال های اخیر و بالا رفتن سن ازدواج می دهند که این مورد قطعا زنگ هشدار را به صدا درآورده است

لزوم ساماندهی مساله ازدواج 

حجت السلام احمد امرایی امام جمعه چرداول در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت:ساماندهی سالن های ازدواج امروزه امری مهم وضروری در شهرستان به حساب می آیدچون چرا که مشکلات زندگی میل جوانان به ازدواج را کم کرده است.

وی اضافه کرد: امروزه در قبال فرزندان خود مسئول هستیم وباید فرزندان خود را با آموزه های اسلامی آشنا کنیم و ازدواج های با معیارهای اسلامی باشد.

امرایی درخصوص آمار بالای مهریه ها گفت:مهریه ها یکی دیگر از مسائلی است که باعث سخت شدن ازدواج شده ونیاز به فرهنگ سازی دربین اقشار مردم دارد.

امام جمعه چرداول تصریح کرد:با کاهش ازدواج ، طلاق هم افزایش یافته که بیانگروضعیت خوبی دراین زمینه نیست و این مساله نیازمند برنامه ریزی وتدبیری مسئولانه است.

 

انتهای پیام/ر

منبع: دانا

کلیدواژه: میانگین سن ازدواج ترتیب ۵ استان استان کشور کاهش یافته ازدواج ها بوده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۰۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۳۵۰۰۰میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل از پرداخت ۲۸۵۰میلیارد تومان تسهیلات ازدواج برای ۱۴هزار متقاضی و ۶۴۴میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری برای ۱۱هزار و ۳۰۰ متقاضی در استان طی سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، یاسر عبداللهی‌عابد در نشست بررسی روند پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری که با حضور مدیران بانک‌ها برگزار شد، اظهار کرد: در سال گذشته، ۲,۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج برای ۱۴ هزار متقاضی و ۶۴۴ میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری برای ۱۱ هزار و ۳۰۰ متقاضی در استان اردبیل پرداخت شد.

وی با تشریح عملکرد هر کدام از بانک‌ها در زمینه وضعیت پرداخت تسهیلات، افزود: سرعت‌بخشی به پرداخت‌ها و کاهش صف‌های انتظار مورد تأکید است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل با اشاره به وجود برخی روش‌های الکترونیکی در تعدادی از بانک‌ها، تصریح کرد: معرفی و اطلاع‌رسانی این شیوه‌های مجازی به متقاضیان تسهیلات، در تسریع پرداخت‌ها و کاهش صف‌های انتظار اهمیت دارد.

افسانه جهانی، مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری اردبیل نیز در این نشست با اشاره به هدف‌گذاری پرداخت تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن در قانون بودجه تبصره ۱۳ بند (ب)، گفت: خواستار پیگیری بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات به واجدان شرایط و کاهش صف‌های انتظار هستیم.

جهانی ادامه داد: میزان تسهیلات برای فرزند اول ۴۰ میلیون تومان، دوم ۸۰ میلیون تومان، سوم ۱۲۰ میلیون تومان، چهارم ۱۵۰ میلیون تومان و پنجم ۲۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایمنا، در این نشست مدیران بانک‌های استان اردبیل گزارشی را از میزان پرداختی تسهیلات ابلاغی در زمینه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن ارائه کردند.

کد خبر 747465

دیگر خبرها

  • اهمیت خانواده و ازدواج برای نسل جوان تببین شود
  • ۳۰۰۰ جوان کهگیلویه و بویراحمد در انتظار وام ازدواج
  • ۳۰۰۰جوان کهگیلویه و بویراحمدی در صف پرداخت وام ازدواج هستند
  • توزیع اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد مبنای منطقی ندارد
  • همکاری کمرنگ برخی بانکها برای پرداخت تسهیلات ازدواج در بویراحمد
  • ۱۴ هزار زوج اردبیلی وام ازدواج دریافت کردند
  • پرداخت ۳۵۰۰۰میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل
  • برگزاری میزگرد پوشش دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج
  • پرداخت ۳۵۰۰میلیارد تومان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل
  • قلیان اکسیژن پرتگاهی جدید برای جوانان/ جهانپور: قلیان اکسیژن دیگر سرگرمی نیست بلکه مخدر است + فیلم