Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@23:12:29 GMT

کنکور به آزمون هوش و استعداد تحصیلی تبدیل شود

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۴۰۳۳۱

کنکور به آزمون هوش و استعداد تحصیلی تبدیل شود

محمدتقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس با بیان اینکه کنکور معایب و مزیت‌هایی دارد که این موارد مسأله را به صورت درهم تنیده تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ اظهار کرد: در مقطع کارشناسی اگر نظام آموزش و پرورش برای امتحانات 4-3 آخر سال مدرسه، یک نظام مطمئن و استاندارد داشته باشد می‌توان براساس پرونده‌ عملکردی دانش‌آموزان گزینش رشته‌های پرطرفدار را با حذف یا کاهش تأثیر کنکور سروسامان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور مثال کنکور فقط به یک آزمون هوش و استعداد تحصیلی تبدیل شود و انتخاب رشته و اولویت‌های آن از روی کارنامه تحصیلی و علمی دانش‌آموز صورت پذیرد.

وی افزود: قاعدتاً به طور کلی نمی‌شود کنکور را حذف کرد و ممکن است تعداد متقاضیان با ظرفیت‌ها تناسب داشته باشند و خیلی کمبود ظرفیت پذیرش دانشجو نداشته باشیم اما رشته‌های پرطرفدار با یکدیگر رقابت شدیدی دارند؛ بنابراین امتیازبندی، رتبه‌بندی و استفاده از روش‌های کنکور سراسری در حوزه محدود به هوش و استعداد تحصیلی باشد که خیلی از کشورهای دنیا این را دارند. 

رئیس دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: برگزاری کنکور به صورت علمی و تست دروس خسارت‌های بزرگی ایجاد کرده و خیلی از مواقع هدف واقعی داوطلبان ارضا نمی‌شوند نیز می‌توان گفت افرادی که وقت زیادی صرف مهارت‌آموزی تست‌زنی می‌کنند و پول کلاس کنکور می‌دهند موفق‌تر هستند. 

احمدی گفت: بنابراین برای کنکور دوره کارشناسی باید کسب اطمینان از یک استاندارد مطمئن و فراگیر در 4-3 سال آخر آموزش دبیرستان و نحوه برگزاری امتحان صورت بگیرد که بتوان از آن به عنوان مرجع اصلی تصمیم‌گیری علمی استفاده کرد و همراه با آن کنکور مسائل هوش و استعدادهای تحصیلی اجرا شود. 

* مسأله کنکور در مقطع کارشناسی ارشد حادتر است

رئیس دانشگاه تربیت مدرس افزود: مسأله کنکور کارشناسی ارشد خیلی حادتر است و اثرات منفی نیز در پی داشته، به طوری که خیلی وقت‌ها دانشجویان ممتاز در ترم‌های آخر دوره لیسانس به دلیل دغدغه کنکور مجبور می‌شوند پروژه‌ها و کارهای مهم خود را سرهم بندی کنند و با تسامحی رد کنند تا بتوانند بیشتر وقت خود را صرف رفتن به کلاس کنکور و تست‌زنی کنند که این موضوع به روحیه، اخلاق، آینده علمی و عمق فهم آنها لطمه  وارد می‌کند؛ همچنین این موضوع کمکی است به مهارت کم ارزشی در حوزه تست زنی و کمک به گروه‌ها و مجموعه‌هایی که از این طریق ارتزاق می‌کنند و درآمدهای بسیار کلانی دارند و بودجه بسیار زیادی از هزینه زندگی و تحصیل دانشجو می‌بلعند. 

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه مسأله کنکور در کارشناسی ارشد حادتر است و تعداد متقاضیان هم زیاد شده و نتیجه کنکور موجود که تست‌زنی مفاد علمی هست، سال به سال و روز به روز در افت کیفیت دانشجویان تأثیر گذاشته و بسیاری از دانشجویان خوب و موفق دوره لیسانس دچار گرفتاری عدم پذیرش در رشته‌های مورد علاقه خود شده‌اند. 

احمدی یادآور شد: البته در این زمینه پیشنهاداتی داده شده که روش آزمون تحصیلات تکمیلی براساس متدی که حدود 15-10 سال پیش سازمان سنجش آموزش کشور ایجاد کرده بود که از کنکور فوق‌ لیسانس با مقداری کاهش مواد علمی و افزایش اثر توانایی‌های هوش و استعداد در عین حال آزمونی همچون زبان، بقیه امور را به صورت مصاحبه و بررسی سوابق تحصیلی دانشجویان به دانشگاه‌ها واگذار شود؛ به عنوان مثال حدود سه برابر ظرفیت‌ آنها را معرفی کند که بعد از آزمون سراسری با توجه به سوابق تحصیلی بهترین گزینه‌ها را در رشته‌های مهم قبول کنند که خیلی خوب جواب داد و به رشد کیفیت ورود دانشجو نیز کمک کرد. 

* در مقطع دکتری استقلال دانشگاه‌ها بسیار مهم است

رئیس دانشگاه تربیت مدرس به بحث مقطع دکتری اشاره کرد و گفت: در این مقطع بحث استقلال دانشگاه‌ها بسیار مهم است و دانشجویان باید در تمام زمینه‌ها با استاد راهنما به یک توافق ذهنی، علمی و شخصیتی برسند که همه جای دنیا این استقلال را به دانشگاه می‌دهند و کنکور سراسری به آن صورت وجود ندارد. 

وی خاطرنشان کرد: کنکور قابل حذف نیست ولی می‌تواند به عنوان یک مرجع جانبی در یک مفاد محدودی مانند سوابق تحصیلی، زبان انگلیسی و خیلی موارد پایه‌ای رشته علمی، مورد استفاده قرار بگیرد که عمدتاً سوابق تحصیلی از همه چیز مهمتر است. 

احمدی گفت: صحبت‌هایی با سازمان سنجش آموزش کشور از قبل صورت گرفته که مورد توافق علما نیز واقع شده و فقط نیاز هست که مجلس ملاحظات را به نحوی مورد توجه قرار دهد که از حالت صفر و یک یا کنکور سراسری کامل و جبری عمل شود که مضرات بسیاری دارد و مافیایی ایجاد کرده که  باعث افت جدی دانشجویان در ورود به دانشگاه شده است؛ همچنین می‌بینیم که بسیاری از داوطلبان قبول نمی‌شوند و دانشگا‌ه‌ها هم ناراضی هستند که چرا دانشجوی ورود کافی و مناسبی ندارند و باید حالت صفر و یک برداشته شود و حالت تعاملی و دو مرحله‌ای صورت بگیرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کنکور هوش دانش آموزان دانشگاه رئیس دانشگاه تربیت مدرس محمدتقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس هوش و استعداد سوابق تحصیلی تست زنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۰۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس استعداد‌های درخشان و نمونه دولتی

 منصور شیخ پور گفت: با توجه به درخواست دانش آموزان و اولیای آن ها، مهلت ثبت نام در آزمون‌های ورودی مدارس دوره اول و دوم استعداد‌های درخشان و دوره دوم نمونه دولتی سال تحصیلی۴۱۰۴-۴۱۰۳، به مدت ۳ روز از روز چهارشنبه تاریخ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ لغایت روز جمعه تاریخ ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تمدید می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین ویرایش اطلاعات و پرداخت وجه برای دانش آموزانی که ثبت نام خود را تکمیل نکرده‌اند نیزدر بازه زمانی مذکور امکان پذیر خواهد بود.

رئیس اداره ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش کرمان تاکید کرد: پس از پایان مهلت مقرر، دانش آموزانی که ثبت نام خود را تکمیل نکرده‌اند از سامانه ثبت نام حذف خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • تمدید ثبت نام آزمون مدارس استعداد‌های درخشان
  • تا پایان فروردین: تمدید ثبت نام آزمون مدارس استعداد‌های درخشان
  • تمدید ثبت نام آزمون مدارس استعداد‌های درخشان 
  • زمان انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی دوره دکتری ۱۴۰۳
  • اعلام زمان انتشار کارنامه نتایج اولیه و زمان انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی دوره دکتری «P.h.D» سال ۱۴۰۳
  • میزبانی پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران از داوطلبان کنکور سراسری
  • آخرین مهلت پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون دانشگاه علامه‌طباطبایی اعلام شد
  • تمدید مهلت نام نویسی مدارس استعداد‌های درخشان و نمونه دولتی
  • تمدید ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس استعداد‌های درخشان و نمونه دولتی
  • معافیت دارندگان مدال طلای المپیادهای علمی از کنکور