Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست دفتر مدیریت خطر بلایا در وزارت بهداشت گفت: بر اساس آمار ایران جزو کشورهای بلاخیز و جزو ده کشور اول از نظر جمعیت تحت تأثیر مخاطرات است، بر این اساس مدیریت خطر بلایا به جای مدیریت بلایا با رویکرد پیش فعال و تاکید بر آمادگی و پیشگیری باید در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سرپرست دفتر مدیریت خطر بلایا در وزارت بهداشت با اشاره به مهمترین حوادث ترافیکی و غیرترافیکی سال ۹۹ و آمار مرتبط با آن، گفت: بر اساس آمار ایران جزو کشورهای بلاخیز و جزو ده کشور اول از نظر جمعیت تحت تأثیر مخاطرات است، بر این اساس مدیریت خطر بلایا به جای مدیریت بلایا با رویکرد پیش فعال و تاکید بر آمادگی و پیشگیری باید در دستور کار قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دکتر محمد اسماعیل مطلق مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به گزارش مرکز هدایت عملیات بحران وزارت بهداشت طی ده ماه اول سال ۱۳۹۹، اظهار کرد: طی این مدت ۱۹ هزار و ۲۳۵ حادثه در کشور به ثبت رسیده که ۷۴ درصد آنها ترافیکی و ۲۶ درصد غیرترافیکی بوده است، البته این آمار تنها موارد ثبت شده بوده و تعداد زیادی از این حوادث در کشور ثبت نمی‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه بیشترین حوادث ثبت شده در دی ماه و سپس خرداد و آذر بوده است، گفت: از ۵۰۹۰ حادثه ترافیکی به ثبت رسیده بیشترین تعداد حوادث و بیشترین مصدوم در خرداد ماه  و بیشترین مرگ در مهر به ثبت رسیده است. همچنین بیشترین حوادث ترافیکی در تهران، شیراز و سیستان و بلوچستان بوده است.

دکتر مطلق همچنین با اشاره به آمار حوادث غیرترافیکی نیز، عنوان کرد: از ۱۴ هزار و ۱۴۵ حادثه غیرترافیک ثبت شده؛ نزاع با ۳۲ درصد، مسمومیت با ۲۰ درصد و خودکشی با ۱۴ درصد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه همچنین در ده ماه گذشته ۱۲۸ زلزله ۴ ریشتر و بیشتر در کشور به ثبت رسیده که بیشترین آن به ترتیب در خرداد و فروردین بوده است، تصریح کرد: شدیدترین زلزله‌های سال ۹۹ به ترتیب ۷.۵ ریشتر در خنج استان فارس، ۵.۵ ریشتر در کنگ هرمزگان و ۴.۵ ریشتر در دماوند به ثبت رسیده است. همچنین بیشترین مصدوم ناشی از زلزله‌های ثبت شده در تهران، گلستان و خراسان رضوی بوده است.

دکتر مطلق ادامه داد: حوادث جوی ۱۰ ماه گذشته در کشور نیز ۱۲۱ مصدوم و ۹۷ کشته به دنبال داشته است.

سرپرست دفتر مدیریت خطر بلایا وزارت بهداشت با اشاره به آمار ناشی از نزاع در کشور نیز، تصریح کرد:  بیشترین نزاع در مازندران، خراسان رضوی و تهران  و بالاترین آمار خودکشی نیز در تهران، فارس و خراسان رضوی ثبت شده است.

به گفته وی، همچنین ۴ هزار و ۴۷۶ مسمومیت مونوکسید کربن در ۴ ماه مهر تا دی ثبت شده که ۲۰۷ کشته در پی داشته و تهران، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی به ترتیب بالاترین مسمومیت با مونواکسید کربن را گزارش کرده‌اند.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره حوادث ناشی از غرق شدگی نیز توضیح داد: در ۶ ماه نخست سال ۹۹ تعداد ۹۴۴ مورد غرق شدگی به علت شنا در مناطق ممنوع اعلام شده که ۶۴۹ مورد آن به فوت منجر شده که از این تعداد ۸۲ درصد مرد بوده‌اند. همچنین  بالاترین آمار نیز به استان‌های مازندران، فارس و گیلان اختصاص دارد.

 دکتر مطلق با بیان اینکه با توجه به آمار فوق، ایران جزو کشورهای بلاخیز و جزو ده کشور اول از نظر جمعیت تحت تأثیر مخاطرات است، عنوان کرد: بر این اساس مدیریت خطر بلایا به جای مدیریت بلایا با رویکرد پیش فعال و تاکید بر آمادگی و پیشگیری باید در دستور کار قرار بگیرد.

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در همین راستا اغلب کشورها از جمله ایران برای گروه‌های مختلف سنی و جنسی آسیب‌پذیر مانند کودکان، زنان و سالمندان برنامه‌هایی در دست اجرا دارند، عنوان کرد: این در حالیست که در بسیاری از این مخاطرات از جمله حوادث ترافیکی و انسان‌ساخت، مردان گروه پرخطر محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این در حوادث طبیعی نیز مردان در معرض انواع آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی و روانی قرار دارند، لذا پیش بینی برنامه‌های برای پیشگیری از بروز این آسیب‌ها باید جزو اولویت‌ها باشد.

دکتر مطلق در پایان با بیان اینکه در همین راستا تهیه شواهد و تدوین برنامه‌های مبتنی بر شواهد و بومی یک الزام است، گفت: کنگره سالانه سلامت مردان این فرصت را فراهم می کند تا تازه‌های علمی در خصوص مردان مورد تأکید و توجه ویژه قرار گیرد؛ طی این کنگره سلامت مردان از جنبه‌های مختلف مدنظر قرار گرفته و دانش روز را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اجتماعی وزارت بهداشت ترافیک مدیریت خطر بلایا وزارت بهداشت حوادث ترافیکی ثبت رسیده خراسان رضوی دکتر مطلق ثبت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۰۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لودر راهداری بر اثر بی‌احتیاطی کارگران واژگون شد نه سیل

مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: شب گذشته سه نفر از کارکنان شرکت مجری پروژه راه‌‌آهن زاهدان- خاش در پی استفاده از لودر جهت عبور از عرض رودخانه و واژگونی لودر در آب رودخانه جان خود را از دست دادند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، در پی صدور هشدار هواشناسی سطح قرمز دریایی در سیستان و بلوچستان و پیش‌بینی ناپایداری شدید جوی و دریایی در شهرستان‌های ساحلی، بارش شدید باران سبب بالا آمدن آب رودخانه‌های منطقه شد.

 

در همین راستا ‌سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که روز گذشته 3 نفر در استان سیستان و بلوچستان بر اثر سیل محلی جان باختند.

این اظهارات در حالی مطرح شد که مجید محبی مدیرکل ‌مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان درباره جان باختن سه نفر اظهار داشت: شب گذشته تعدادی از کارکنان شرکت «نصر» مجری قطعه ششم پروژه راه‌‌آهن زاهدان ـ خاش در منطقه کوهستانی مابین ایرندگان و کارواندر برای عبور از عرض رودخانه سوار یک دستگاه لودر شده‌اند که در ابتدا حجم آب رودخانه کم بوده و هنگامی که لودر وسط رودخانه رسیده حجم آب آن در پگی بارندگی افزایش یافته و موجب واژگونی لودر شده است.

مدیرکل ‌مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان افزود: در پی این حادثه سرنشینان لودر مفقود شدند که بلافاصله تیم‌های امداد و نجات هلال احمر و مردم محلی برای پیدا کردن مفقودین به جستجو پرداختند که ساعت 9 صبح امروز جسد سه نفر از سرنشینان لودر در پایین دست رودخانه پیدا و احراز هویت شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد سرنشینان لودر بیشتر بوده و قصد عبور از عرض رودخانه داشته‌اند که این اقدام با توجه به هشدارهای قبلی صادر شده از سوی ستاد بحران و اداره‌کل هواشناسی استان که از طریق رسانه‌ها و صدا و سیما و همچنان ابلاغ رسمی به کلیه مجموعه‌ها، بی‌احتیاطی و عدم رعایت ایمنی لازم بوده است.

محبی تاکید کرد: در حال حاضر دستگاه‌های امدادی استان در آماده‌باش کامل به سر می‌برند و با توجه به آغاز فعالیت سامانه بارشی در استان تعدادی از محورهای مواصلاتی از جمله دلگان- زهکلوت در پی بارش‌های اخیر و طغیان رودخانه‌ها مسدود شده که امری طبیعی است و انتظار داریم با توجه به هشدارهای مکرر مردم تا پایان زمان فعالیت این سامانه جوانب احتیاط را رعایت کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آماده باش تیم‌های عملیاتی شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان در پی هشدار هواشناسی
  • جزئیات واژگونی لودر راهداری و فوت ۳ نفر در سیستان و بلوچستان
  • سیل در سیستان و بلوچستان جان ۳ نفر را گرفت
  • اعلام آماده‌باش در سیستان و بلوچستان/ همه مدیران ‌پای کارند
  • لودر راهداری بر اثر بی‌احتیاطی کارگران واژگون شد نه سیل
  • فوت ۳ نفر به دلیل سیلاب در سیستان و بلوچستان
  • مدارس سیستان و بلوچستان غیرحضوری شد
  • بیش از۴۷ هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد در سیستان و بلوچستان معدوم شد
  • یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان
  • آمار عجیب از مرگ و میر در حوادث هفته گذشته