Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، منازعات ایران و آمریکا در روزهای گذشته وارد مرحله جدیدی شده است. دولت جدید ایالات متحده آمریکا باوجود ابراز تمایل برای احیای توافق هسته‌ای، بازگشت به این توافق را منوط به انجام تعهدات برجامی از سوی ایران کرده است؛ موضوعی که از دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بدون لغو تمامی تحریم‌ها از سوی آمریکا، غیرقابل قبول می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین باره، سعید خزایی کارشناس مسائل بین‌الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره احتمال بازگشت آمریکا به برجام بدون رفع تحریم‌ها اظهارکرد: سیاست‌های دولت بایدن به گونه‌ای نیست که هر امتیازی را به ایران بدهد؛ درواقع دولت بایدن به دنبال این است که ایران در وهله اول، پایبندی خود را به تعهدات برجامی اعلام کند.

وی افزود: در مجادلات سیاسی بین دو کشور، هر دو طرف به دنبال این هستند که امتیازاتی را بدهند یا امتیازاتی را بگیرند. رویکرد متفاوت دولت جوبایدن، در راستای ایجاد اجماع با هم‌پیمانان منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا طرح‌ریزی شده است و به همین دلیل امتیازی بالقوه‌ای برای او محسوب می‌شود؛ از طرفی تضعیف ایران از لحاظ اقتصادی به ویژه در چندسال گذشته، باعث شده ایالات متحده آمریکا شروط جدید و متفاوتی را برای بازگشت به برجام در نظر بگیرد.

خزایی ادامه داد: به عقیده دستگاه حاکمیتی آمریکا، هیچ تضمینی وجود ندارد که دارایی‌های آزاد شده ایران به وسیله یک توافق احتمالی، خرج مقاصد و اهداف منطقه‌ای نشود؛ با این تفاسیر آن‌ها به دنبال تضمینی برای بازگشت به توافق هسته‌ای هستند که البته این موضوع با مفاد برجام همخوانی ندارد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرده است که توافق احتمالی با ایران باید به صورت تدریجی و مرحله به مرحله باشد؛ آزاد شدن دارایی‌های ایران در کره جنوبی به عنوان گام اول از سوی آمریکا و همچنین گام دیگری از سوی ایران، می‌تواند در راستای دست یابی به توافقی تدریجی و گام به گام قلمداد شود.

توافق گام به گام ایران و آمریکا

وی گفت: شرایط فعلی نشان دهنده این است که ایران و آمریکا در ماه‌های آینده به توافقی تدریجی و گام به گام دست خواهند یافت تا در نهایت حسن نیت دو طرف مشخص شود؛ البته خروج از پروتکل الحاقی از سوی ایران می‌تواند مانعی برای دستیابی به این توافق باشد.

این استاد دانشگاه با بیان این که خروج ایران از پروتکل الحاقی موجب تغییر رفتار دولت آمریکا نخواهد شد، تاکید کرد: این احتمال وجود دارد که آمریکا بعد از خروج ایران از پروتکل الحاقی، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد نظارتی فنی و هم‌پیمانان اروپایی برای افزایش فشار علیه ایران استفاده خواهد کرد.

دست بازِ بایدن در معادلات بین المللی

خزایی افزود: بنظر می‌رسد که دست دولت بایدن در مقایسه با دولت ترامپ در زمینه نقش آفرینی بین المللی بسیار بازتر است؛ چرا که توانایی اجماع سازی و ائتلاف با هم‌پیمانان منطقه‌ای و بین المللی علیه ایران را دارد. به همین دلیل خروج ایران از پروتکل الحاقی به دلیل شکل گیری ائتلاف بین المللی علیه ایران، نتایج چندان مثبتی را به دنبال نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر آمریکا به هر دلیلی به تعهدات برجامی خود عمل نکرد، ایران می‌تواند ظرف یک ماه به شرایط قبل از برجام برگردد؛ افزون بر این موضوع، انجام ندادن تعهدات از سوی آمریکا موجب مخدوش سازی چهره این کشور در سطح بین الملل خواهد شد. به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران باید از فرصت پیش آمده، نهایت بهره‌برداری را داشته باشد.

انتهای پیام/

شایان دنیادیده کد خبر: 1089516 برچسب‌ها تحریم های آمریکا آمریکا جوبایدن بایدن برجام تعهدات برجامی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مجلس شورای اسلامی محمد جواد ظریف

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: تحریم های آمریکا آمریکا جوبایدن بایدن برجام تعهدات برجامی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مجلس شورای اسلامی محمد جواد ظریف پروتکل الحاقی تعهدات برجامی بین المللی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۱۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج روزانه ۲۸۸ میلیارد تومان از بورس از ابتدای دولت

روز گذشته یک سقوط سنگین دیگر در کارنامه بازار سرمایه ثبت شد و با منفی شدن ۹۵ درصد بورس، فعالان این بازار روز سختی را سپری کردند.

به گزارش اعتماد، در مجموع ۳۱ ماه فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۱۶۷ هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شده است. به بیان دیگر، به‌طور متوسط روزانه ۲۶۷ میلیارد تومان فرار سرمایه ثبت شد.

از ابتدای شروع فعالیت دولت ابراهیم رییسی تا پایان سال ۱۴۰۰ در مجموع بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام و به‌طور میانگین روزانه ۲۸۸ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شده است. در سال ۱۴۰۱ نیز در مجموع ۴۲ هزار و ۷۸۹ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد که به‌طور متوسط روزانه ۱۸۰ میلیارد تومان خروج پول را نشان می‌دهد. همچنین در سال ۱۴۰۲ نیز در مجموع ۳۹ هزار و ۹۱۴ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد که به‌طور متوسط روزانه ۱۶۵ میلیارد تومان خروج پول را نشان می‌دهد.

گفته می‌شود که در حال حاضر نزدیک به ۵۰ میلیون نفر درگیر بازار سرمایه هستند و منافع آن‌ها در بازار است. اما به گزارش سازمان بورس تعداد سهامدار فعال از این جمعیت ۵۰ میلیون نفری به‌طور میانگین هفته‌ای ۳۵۰ هزار نفر است که به عنوان کد فعال در بازار ثبت شده است.

هجوم پول‌ها به بازار ارز؟

به نظر می‌رسد که با وجود ریسک‌های معاملاتی در بازار سرمایه، بخش زیادی از پول‌های خارج شده از بورس به سمت بازار ارز حرکت کند. تقریبا از ده روز پیش به این سو و با بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه، ارزش ریال ایران ۱۰ درصد افت کرده و رییس کل بانک مرکزی نیز به عنوان مسوول حفظ ارزش پول ملی تنها به این موضوع بسنده کرده که کاری با نرخ دلار بازار آزاد ندارد. اظهاراتی که با واکنش طیف وسیعی از کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس مواجه شده است.

مهرداد گودرزوندچگینی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره گفته است که کنترل نرخ ارز جزو وعده‌های دولت بود، انتظار می‌رفت که دولت بتواند بازار ارز را کنترل کند، چراکه بخش مهم بازار ارز کشور در اختیار دولت است؛ لذا این بحث باید در خود دولت حل و فصل شود. اگر همین سیاست‌ها در بازار ارز پیش برود، وضعیت خوبی در بازار نخواهیم داشت، اما امیدواریم با ورود دولت روند کاهشی را در بازار ارز شاهد باشیم، اما به نظر می‌رسد که کنترل ارز از دست دولت خارج شده است.

دیگر خبرها

  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • عوارض خروج از کشور سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • مشارکت مردم در اقتصاد مستلزم ثبات قوانین و خروج دولت از تصدی‌گری‌ها
  • خروج روزانه ۲۸۸ میلیارد تومان از بورس از ابتدای دولت
  • اختلال دوقطبی چیست؟
  • عوارض خروج از کشور افزایش یافت
  • سفر السودانی به آمریکا زیر ذره بین گروه‌های مقاومت عراق
  • سندرز: باید روابط آمریکا و اسرائیل تغییر اساسی کند