Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@11:11:27 GMT

سند ملی سلامت مردان تدوین و تصویب می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۴۲۳۱۲

سند ملی سلامت مردان تدوین و تصویب می‌شود

وزیر بهداشت با اشاره به تدوین و تصویب سند ملی سلامت مردان گفت: مسائل بهداشت روان برای مردان در کشورهایی مانند ما، یکی از اصلی‌ترین معضلات اجتماعی و نظام سلامت است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ دکتر سعید نمکی با اشاره به در پیش بودن هفته سلامت مردان اظهار کرد: در همه کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه نیافته، مردان محور اصلی همه زحمات خانواده در همه عرصه ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال‌ها سازمان جهانی بهداشت در کشورهای در حال توسعه، تامین و ارتقای سلامت گروه آسیب‌پذیر که از دید آنها زنان و کودکان بودند را مورد توجه داشت اما دست اندرکاران سلامت جهان، متوجه شدند که از یک جمعیت بسیار مهم و تاثیرگذار و مهم در جهان، یعنی مردان، غافل شده‌اند.

وی افزود: مردان، فعالیت‌‌های اصلی اقتصادی خانواده را اداره می‌کنند، در شرایطی که زنان در مظلومیت و محرومیت قرار می‌گیرند باید مدافعان سرسخت اولیه حقوق خانواده باشند و اگر نباشند، شیرازه خانواده و به ویژه کودکان از هم پاشیده می‌شود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در جوامعی مانند ایران که از نظر فرهنگی، توجه به سلامت مردان علاوه بر بی‌توجهی سازمان‌های بین‌المللی، مغفول می‌ماند یکی از مشکلات این است که مردان معمولا زیاد توجهی به کنترل دوره‌ای سلامت خود ندارند؛ اصولا زمانی متوجه می‌شویم که یک مرد دچار فشارخون قبلی است که با نارسایی یا سکته مغزی و قلبی، وارد آی سی یو و سی سی یو می‌شود.

نمکی تصریح کرد: در فرهنگ ما متاسفانه این‌گونه جا افتاده که مردان بزرگ، چون درختان ستبر، ایستاده می‌میرند یا مرد باید که در کشاکش دهر، سنگ زیرین آسیاب باشد. متاسفانه از دوران کودکی، نوجوانی و جوانی به ما می‌آموزند که مردان نباید گریه کنند و باید غم را در خودشان فرو ببرند و مسائل بهداشت روان برای مردان در کشورهایی مانند ما، یکی از اصلی‌ترین معضلات اجتماعی و نظام سلامت است.

وی یادآور شد: غیر از سرطان‌های شایع و مشکلات سلامت در مردان که در این کنگره به آن پرداخته می‌شود، امروز با توجه به شیوع کرونا، یکی از مهمترین مواردی که نباید در بین مردان، مورد غفلت قرار گیرد، پرداختن به آسیب‌های روانی است که مردان در شرایط بسیار ناهموار اقتصادی کرونا، تحمل می‌کنند. تطویل دوران کرونا، بیشترین آسیب را به بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های می‌زند که از منابع دولتی استفاده نمی‌کردند.

وزیر بهداشت ادامه داد: بیکاری مردان، کمبود درآمد مردان در شغل‌های آزاد و مواردی از این قبیل باعث شده که مردان علاوه بر فشار اقتصادی، دچار فشار بسیار سنگین روانی هم شوند بنابراین توجه به مردان در دوران کرونا چه از دید بهداشت روان و چه از دید مشکلات معیشتی، یکی از رسالت‌هایی است که تمام دست اندرکاران جمهوری اسلامی ایران دارند.

نمکی گفت: از همه عزیزانی که به جنبه‌های مختلف سلامت مردان در کشور توجه دارند، تشکر می‌کنم و خوشحالم که اعلام کنم سند ملی سلامت مردان با مشارکت 28 دستگاه دولتی و سازمان های مردم نهاد، تدوین شد و در نشستی که با نمایندگان دستگاه‌های مختلف شورای عالی سلامت و امنیت غذایی داشتیم، تصویب شد و مراحل آن در این شورا مصوب و اجرایی خواهد شد.

وی اظهار داشت: امروز ما نیازمندیم که مردان را در همه عرصه‌ها به شکل ویژه ببینیم. علاوه بر عرصه سلامت، توجه به تاثیر مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت که مردان در این بین ممکن است بیشترین آسیب را ببینند و آسیب دیدگی مردان در این عرصه می‌تواند در دو گروه آسیب پذیر دیگر جامعه یعنی زنان و کودکان هم تاثیر بسیار مهمی داشته باشد، می‌طلبد که رسیدگی به سلامت مردان را فراتر از وزارت بهداشت یعنی در دستگاه‌های دیگری که در معیشت و رفاه اجتماعی مردان مداخله دارند، پیگیری کنیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: یکی از بحث‌هایی که امروز باید مورد توجه همه ما باشد، سلامت مردان سالمند است. مردان سالمند به عنوان گروهی که در زمان جوانی و داشتن قدرت کار، به علت نبود زیرساخت‌های کار در کشور، خودشان را به گونه‌ای سربار می دانستند، امروز همان افراد با همان احساس پا به مرحله سالمندی می‌گذارند.

نمکی یادآور شد: یکی از معضلات آینده ما، جمعیت مرد سالمندی است که علاوه بر آشفتگی روان و روح، مشکلات جسمی عدیده‌ای خواهد داشت و باید از امروز تلاش کنیم تا نظام‌های حمایتی کشور مانند بیمه و به ویژه بیمه‌های تکمیلی را برای دوران سالمندی مردان کشور آماده‌تر کنیم که هنوز این آمادگی را در بدنه نظام حمایتی کشور، نمی‌بینم.

احتمال فوت مردان بر اثر کرونا 2برابر زنان استعلل بروز ناباروری در مردان چیست؟

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بهداشت و درمان وزارت بهداشت بهداشت و درمان وزارت بهداشت وزیر بهداشت سلامت مردان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۲۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت تعرفه‌های پرستاری در سال جدید / تصویب تعرفه ترجیحی برای اولین بار

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت تعرفه‌های پرستاری در سال ۱۴۰۳، از تصویب تعرفه ترجیحی برای ماندگاری در مناطق کم برخوردار برای اولین بار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، عباس عبادی با اشاره به دستاوردهای ارزشمند وزارت بهداشت در اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اظهار کرد: سال جاری برای نخستین بار تعرفه ترجیحی برای مناطق کمتر برخوردار تصویب شد که گامی در جهت دسترسی عادلانه مردم به خدمات پرستاری و انگیزه همکاران جهت ماندگاری در این مناطق است.

وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی ضریب ریالی k پایه کارشناسان پروانه‌دار و پرستاری افزود: این افزایش نسبت به سال گذشته از ۲۰ هزار و ۱۰۰ تومان به ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: ۱۵ درصد به ارزش نسبی خدمات پرستاری(k) نسبت به سال قبل اضافه شده است که این مصوبات منجر به رشد مناسبی در میزان تعرفه پرستاران در سال ۱۴۰۳ خواهد شد.

عبادی با اشاره به مزایای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تصریح کرد: با اجرای این قانون، استقلال مالی و ارتقای هویت سازمانی گروه پرستاری بهبود یافته است.

وی ادامه داد: این قانون منابع جدید مالی را برای بیمارستان‌ها فراهم کره است، دانشگاه‌های علوم پزشکی موظفند در توزیع این منابع وفق دستورالعمل‌های ابلاغی نقش فعالانه‌ای داشته باشند تا منافع آن به طور عادلانه به تمام پرستاران برسد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم و وزارت بهداشت برای حل مشکلات پرستاری اضافه کرد: این دستاوردها حاصل تلاش‌های یک ساله و اصلاحات انجام شده در قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که بدون شک، این اقدامات گامی کوچک در جهت ارتقای جایگاه پرستاران در نظام سلامت کشور و افزایش انگیزه آنها برای ارائه خدمات بهتر به مردم شریف ایران خواهد بود.

کد خبر 745118

دیگر خبرها

  • همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند
  • عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟
  • اساتید و نخبان نقش موثری در توسعه خوزستان دارند
  • تدوین سند ملی گیاهان دارویی و طب ایرانی
  • تصویب سند ملی سبک پوشش ایرانی اسلامی
  • ایران مرجع بهداشت منطقه است
  • مرجعیت ایران برای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی
  • وضعیت تعرفه‌های پرستاری در سال جدید / تصویب تعرفه ترجیحی برای اولین بار
  • تدوین سند سلامت روانی جامعه/ بیمه ها تمام خدمات روانشناسی را حمایت کنند
  • افسردگی شایع‌ترین اختلال روان/ تدوین پیش نویس سند سلامت روان